Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev: 6. jun 2021, 11:18
Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 09:48
Og Serieland er et rummeligt sted.
Jeg oplever desværre ikke serieland som et rummeligt sted. Der er al for meget fokusering på at indlæggene skal være gennemarbejdet som var det en eksamensopgave. Stavefejl og forkert tegnsætning bliver kommenteret og i nogle tilfælde i en nedladende tone. Jeg tror mange bliver usikker på deres sproglige evner og af den grund afholder sig fra at være deltagende i trådene.
Well, den tager jeg på mig. Jeg er vist præget af mit arbejde, og kan godt zoome ind på både formuleringsfejl og stavefejl, og det er naturligvis et helt forkert fokus. Undskyld. Jeg vil tænke mig om.

Jeg synes dog ikke, at der har været for meget fokus på om alt skal være korrekt. I enkelte tilfælde, men husker jeg ret, så har det mestendels være undertegnede og Googa som har krydset klinger? Kan du nævne andre tilfælde?

I de to tilfælde (der har sikkert været flere) jeg kan huske, da handlede det om anvendelse af tegn i titler, og om der var stavemæssige friheder både generelt og fagligt. I sidstnævnte tråd var jeg ikke venlig. Igen undskyld.

I førstnævnte var det dog altså ikke for at spille hverken smart eller bedrevidende. Jeg var i tvivl om at man 'måtte' undlade fx spørgsmålstegn i titler.

Uanset hvordan og hvorledes, så har du en god pointe, Marius. Jeg skal nok geare ned i forhold til den slags.

Derudover mener jeg dog, at vores forum er et rart stilfærdigt sted. Kig rundt andre steder på nettet. Der bliver folk rask væk kaldt grimme ting. Moderatorer må ind og spille med musklerne og så'n. Det er bestemt ikke fremherskende her.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af marius »

Mogens skrev: 6. jun 2021, 11:33 Jubilæum. 200 indlæg. 2 stjerner. Juhuuu. Haha. :lol: :lol:

Spøg til side. Jeg ved ikke, om nye brugere føler sig intimideret af 'stjerne'-systemet. Jeg følte mig nok lidt usikker i starten, for jeg vidste jo, hvem eller hvad jeg var "oppe imod", uden det skal forstås negativt. Jeg har sjovt nok en anden følelse på Facebook, hvor flere leger med og hvor man kan se folks navne og billeder. På Serieland ser man til dels opdigtede profilnavne og er usikker på, hvem der gemmer sig bagved. Det skriver jeg ikke for at ændre på tingenes tilstand, men blot for at gøre opmærksom på, hvad der muligvis foregår i hovedet på nye brugere. :D
Jeg deler din følelse. Facebook giver plads til at alle kan lege med. Tonen kan være hård på Facebook, men jeg oplever ikke at man føler sig usikker. Der er plads til spontanitet.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeps. Off topic er netop off topic.

Her har jeg hygget mig gevaldigt sammen med især Vigan, og det skal der være plads til. Jeg har primært huseret der nede i 'kælderen', da jeg dels er blevet ramt af en gal film-dille, dels ikke føler, jeg for alvor kan være med i tegneseriedebatterne.

Bliver det kedeligt? Altså at jeg flyver rundt sammen med Vigan dernede?

Nej. Det synes jeg nu ikke. Og det er jo heller ikke mit ansvar at sørge for stof, lige så lidt som det er andres ansvar at sørge for stof. Vi bringer til torvs, hvad vi nu har liggende. Ænder, grise og den slags. Lige nu har jeg kun film i knolden, så det er dét, jeg tager med.

Mit svar er ikke møntet på Frank, for jeg er 100% enig med ham i hans betragtninger, men blot sådan en slags generel status.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev: 6. jun 2021, 12:13
Mogens skrev: 6. jun 2021, 11:33 Jubilæum. 200 indlæg. 2 stjerner. Juhuuu. Haha. :lol: :lol:

Spøg til side. Jeg ved ikke, om nye brugere føler sig intimideret af 'stjerne'-systemet. Jeg følte mig nok lidt usikker i starten, for jeg vidste jo, hvem eller hvad jeg var "oppe imod", uden det skal forstås negativt. Jeg har sjovt nok en anden følelse på Facebook, hvor flere leger med og hvor man kan se folks navne og billeder. På Serieland ser man til dels opdigtede profilnavne og er usikker på, hvem der gemmer sig bagved. Det skriver jeg ikke for at ændre på tingenes tilstand, men blot for at gøre opmærksom på, hvad der muligvis foregår i hovedet på nye brugere. :D
Jeg deler din følelse. Facebook giver plads til at alle kan lege med. Tonen kan være hård på Facebook, men jeg oplever ikke at man føler sig usikker. Der er plads til spontanitet.
Der er da også plads til spontanitet herinde. Det står da enhver frit for at oprette en tråd, samt svare på samme.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:19
marius skrev: 6. jun 2021, 12:13
Mogens skrev: 6. jun 2021, 11:33 Jubilæum. 200 indlæg. 2 stjerner. Juhuuu. Haha. :lol: :lol:

Spøg til side. Jeg ved ikke, om nye brugere føler sig intimideret af 'stjerne'-systemet. Jeg følte mig nok lidt usikker i starten, for jeg vidste jo, hvem eller hvad jeg var "oppe imod", uden det skal forstås negativt. Jeg har sjovt nok en anden følelse på Facebook, hvor flere leger med og hvor man kan se folks navne og billeder. På Serieland ser man til dels opdigtede profilnavne og er usikker på, hvem der gemmer sig bagved. Det skriver jeg ikke for at ændre på tingenes tilstand, men blot for at gøre opmærksom på, hvad der muligvis foregår i hovedet på nye brugere. :D
Jeg deler din følelse. Facebook giver plads til at alle kan lege med. Tonen kan være hård på Facebook, men jeg oplever ikke at man føler sig usikker. Der er plads til spontanitet.
Der er da også plads til spontanitet herinde. Det står da enhver frit for at oprette en tråd, samt svare på samme.
Men Berti, frygten for sprogpolitiet hæmmer folks lyst.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi har heldigvis ikke noget sprogpoliti. Kun en krakilsk redaktør, som heldigvis for tiden er i filmkælderen :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det der med at føle sig usikker. Utilstrækkelig. At sidde med en følelse, at alt man siger, alligevel ikke er godt nok. At alt er sagt før. At det der kommer ned på papir (eller på en skærm), ser kluntet og forkert ud, og de 'store kanoner', fx en Frank Madsen, en Carsten Søndergaard, en Googa, de kunne alle formidle det meget bedre, meget mere præcist og derfor også mere 'rigtigt'. Noget sådan kan bestemt også skabe usikkerhed og utilstrækkelighed. Så drenge og piger, usikkerheden går begge veje. Det er ikke en ensrettet færdsel.

Jeg har lige tænkt, at det måske var årsagen til, at jeg alt for ofte holder mig tilbage, og næsten aldrig går 'all in' i en diskussion. Simpelthen på grund af ovenstående. Jeg føler, jeg kommer til kort. Præcis som andre så også gør, når talen falder på eksempelvis stavning og den slags.

Der er vel næsten ingen færdige løsninger på hverken det ene eller det andet problem. Andet end at forsøge, og så forsøge igen.

This is life.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:30 Vi har heldigvis ikke noget sprogpoliti. Kun en krakilsk redaktør, som heldigvis for tiden er i filmkælderen :wink:
Men det passer jo ikke. Mange af de mest aktive brugere på serieland beklager sig over stavefejl og tastefejl, i stedet for at diskutere tegneserier.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev: 6. jun 2021, 12:47
Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:30 Vi har heldigvis ikke noget sprogpoliti. Kun en krakilsk redaktør, som heldigvis for tiden er i filmkælderen :wink:
Men det passer jo ikke. Mange af de mest aktive brugere på serieland beklager sig over stavefejl og tastefejl, i stedet for at diskutere tegneserier.
Det er så gået over mit hoved. Det har jeg ikke set. Men, som kvinden i mit liv altid siger, så hører og læser jeg kun mig selv.

Kan du, måske via en privat besked, sende mig et par eksempler?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev: 6. jun 2021, 12:47
Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:30 Vi har heldigvis ikke noget sprogpoliti. Kun en krakilsk redaktør, som heldigvis for tiden er i filmkælderen :wink:
Men det passer jo ikke. Mange af de mest aktive brugere på serieland beklager sig over stavefejl og tastefejl, i stedet for at diskutere tegneserier.
Well, hvis vi kigger på de mest aktive brugere her og nu, altså dem med flest indlæg, og samtidig dræner listen for folk, som har været aktive, men ikke længere er det, så ser en top 10 sådan ud:

Googa
Berti
Frank Madsen
Carsten Søndergaard
Robin
Gimli
lolsen
Erling Søby
Marius
Vigan

Udover mig selv et par gange, som jeg har erkendt og undskyldt for, så kan jeg simpelthen ikke finde belæg for din påstand. Hvem af ovenstående meget aktive brugere hæger sig i stavefejl og den slags?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af lolsen »

Personligt har jeg aldrig skænket stjernerne en tanke og da der på forrige side først blev nævnt noget om at række ud efter dem, der var jeg helt i vildrede om hvilke stjerner der her var tale om og tolkede det derfor som værende metaforisk.

Som ny bruger (engang for mange år siden) tænkte jeg heller ikke over at jeg var ny og dette har jeg ligeledes heller ikke gjort på andre fora jeg er aktiv, eller har været aktiv på. Men det lyder ikke rart at have en følelse af at man er mindre værd i en debat af den årsag, så det synes jeg da er trist at høre at andre har siddet tilbage med, derhjemme bag skærmene.

Mht. Facebook, der er jeg helt på linje med at folk virker mere spontane og deltagende, selv skriver jeg dog så godt som aldrig på FB, så her læser jeg derimod kun med. Dertil kommer at jeg finder FB som værende en ganske elendig platform, til den type debatter der finder sted herinde, i og med at der ikke understøttes klassiske fora strukturer (kategorisering mm.). Dvs. alt indhold drukner i nye tråde, der konstant kappes om at ligge øverst.

Når det kommer til off-topic, så ville jeg personligt synes det var synd og skam, skulle alt ikke-tegneserie relateret, filtreres fra. Det er nemlig i min optik med til at fremme den naturlige samtale mennesker imellem, irl insisterer folk vel forhåbentlig heller ikke på at samtaler kun må omhandle et emne, hvorefter der skal være et skarpt skift, førend et andet emne kan tages op (div. mere eller mindre vigtige tidsbegrænsede møder, foredrag mm. sat til side).

Sprogpoliti... Selv forstår jeg ingenlunde trangen til at kommentere på folks sætningskonstruktioner, frem for sætningsindhold. Det virker for mig som en ganske bizar tilgang til en debat - men reelt set er tanken dog nok samtidigt oftest, netop at afspore denne og det er en taktik jeg ofte ser anvendt på netop FB. Lad dog folk skrive som de gør, er man dårlig til at stave eller sågar ordblind eller andet, er jo fuldstændig ligegyldig i forhold til validiteten af ens meninger og holdninger. Med det sagt, så er det ikke noget jeg synes forummet som sådan har været påvirket af, foruden den ene tråd der omtales længere oppe, hvilken Berti ligeledes allerede har undskyldt for og med rette, for det var sørme også helt dybt godnat haha.

Noget jeg personligt savner herinde, er flere tråde hvor div. værker diskuteres, hvad var godt, skidt, spændende, hvad tror man der sker i "næste" afsnit, hvad hentyder den kryptiske sætning mon til, hvem tror man skurken er osv. (pt. læser jeg en serie der hedder 20th Century Boys af Naoki Urasawa, hvori jeg er særdeles spændt på at finde ud af hvilken af barndomsvennerne der er skurken). TV-serie trådene er faktisk lidt bedre til at gribe denne vinkel syntes jeg, givetvis fordi de for manges vedkommende udkommer periodisk, hvorfor alle er nået til det samme sted i historien. Personligt syntes jeg selv den slags samtaler flyder bedre irl, hvilket måske kan forklare det næsten absolutte fravær af denne type samtaler her på foraet. Det skal dog siges at flere af de hedengangne manga-orienterede foraer, ofte havde en klar overvægt af denne type diskussioner, så det kan trods alt også lade sig gøre på nettet. Dette kan dog også skyldes at manga, som tv-serier, ligeledes ofte udkommer periodisk, hvor det er den samme historie der løber over ofte ganske mange år, hvilket står i stærk kontrast til den europæiske album tradition med mere isolerede historier, indsat i det samme narrativ.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak for dine betragtninger, lolsen. Altid med dybde og saglighed. Love it.

Jeg kan godt følge dit savn. Det der med at gå 'ind' i en tegneserie. For et par år siden havde vi en læseklub, og noget lignende kunne man måske kigge på igen. Det kunne være velegnet, hvis der er tale om en serieudgivelse, en ny én, som vi så kunne kigge på, diskutere og komme med bud til, hvad der skal ske fremadrettet. Tricky kan det dog hurtigt blive, for hvad nu hvis der bare er en enkelt bruger, der har læst serien, og kommer til at plumpe ud af handlingen. Så er vi der.

Jeg kunne godt tænke mig, at vi opererer med gæsteanmeldere. Både sådan helt lavpraktisk i vores anmeldersektion, hvor det kun er Robin og undertegnede, der er 'faste'. Flere øjne, tak.

Men også, som enkelte tidligere fint har gjort, herunder du lolsen, at vi hver især lige bringer en anmeldelse. Ikke nødvendigvis mange forkromede ord, men tilstrækkeligt til at vi andre får en fornemmelse for værket.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

1)

Vi har tidligere skrevet en Tintinhistorie, men selvom den ellers kom fint afsted, så døde den hurtigt. Hvis vi skal tænke ud af boksen og kigge på noget inkluderende, så kunne det måske være at skrive en sådan fortælling?

Det kunne være et fedt seriemål at sætte sig. At skabe en fantastisk Tintinhistorie. Hvis opbakningen er der, og folk gerne vil være med, så vil jeg da gerne afprøve modellen.

2)

Vi har tidligere hygget os med diverse stafetter. På denne måde kom mange i spil. Både dem der skrev ofte, og også lejlighedsvist de, der blot var med på en 'kigger'. En stafet kunne rumme mange ting. En læseoplevelse. Et møde med et idol. Et loppefund. Alt kunne være i spil.

Men det kunne også være en føljeton. En sommerfortælling hvori forskelle tegneseriefigurer blander sig med hinanden. Kijara møder en ond Tournesol. Mike Nomad dusker Natascha. You know.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 13:00
marius skrev: 6. jun 2021, 12:47
Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:30 Vi har heldigvis ikke noget sprogpoliti. Kun en krakilsk redaktør, som heldigvis for tiden er i filmkælderen :wink:
Men det passer jo ikke. Mange af de mest aktive brugere på serieland beklager sig over stavefejl og tastefejl, i stedet for at diskutere tegneserier.
Well, hvis vi kigger på de mest aktive brugere her og nu, altså dem med flest indlæg, og samtidig dræner listen for folk, som har været aktive, men ikke længere er det, så ser en top 10 sådan ud:

Googa
Berti
Frank Madsen
Carsten Søndergaard
Robin
Gimli
lolsen
Erling Søby
Marius
Vigan

Udover mig selv et par gange, som jeg har erkendt og undskyldt for, så kan jeg simpelthen ikke finde belæg for din påstand. Hvem af ovenstående meget aktive brugere hæger sig i stavefejl og den slags?
Ok, jeg går for vidt med min påstand. Jeg har dog oplevet at mine stave- eller tastefejl bliver kommenteret, hvilket har ført til at jeg nu bruger meget tid på at overveje hvad jeg lægger ud. Der går ud over min lyst til at være spontan og mere deltagende.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er naturligvis ikke rart at føle sådan. Men du. Klø på. Spark døren ind. Jeg, og givetvis andre med, har fået noget at tænke over.

Her skal være frit og rart at være. Så spark døren ind, du. Og jeg LOVER, at det nok skal gå.

Som salig Poul Schlüter sagde:
Det kan gå den ene vej. Det kan gå den anden vej. Jeg siger alligevel 'pyt'. Det skal nok gå alt sammen.
Besvar