Pantheon og alt det dér
: 23. maj 2021, 08:38
Godmorgen! Hvis I har fulgt Serieland gennem mange år, vil I sikkert have bemærket, at jeg fra tid til anden bruger betegnelserne "Pantheon" og "Far Side of Paradise", når jeg vil fremhæve de store tegnere - dem, der virkelig betyder noget. Det hjælper mig til at strukturere og planlægge min hobby, så jeg ikke stikker i alle mulige retninger, men bevarer overblikket. Og jeg er ikke alene om det, Eisner Priserne har deres Hall of Fame, og det har Kirby og Harvey Priserne formentlig også, hvis de da eksisterer endnu. Og har man læst interviews med tegnere, vil man opdage, at også de referer til denne mystiske størrelse, "Pantheon". Nu er der vel ikke to Pantheon lister, der er fuldstændig ens: ja, her til lands kan vi ikke engang blive enige om, hvorvidt ordet skal staves med eller uden "h", men ved at bruge denne betegnelse, kan man understrege betydningen af det bedste af det bedste, både historisk og æstetisk.
Første gang, jeg stødte på disse betegnelser, var midt i 80'erne, da jeg blev anbefalet den berømte bog af filmkritikeren Andrew Sarris, "The American Cinema". Bogen er fra 1968 og det er en af de vigtigste filmbøger i hele verden. I denne bog beskrev Sarris 200 instruktørers værk, mest amerikanske instruktører, men selvfølgelig også immigranter og nogle udenlandske, der satte deres aftryk på amerikansk film.
Bogen er ret enestående, og jeg tror, det er den eneste guide af denne art i verden. Godt nok havde det engelske tidsskrift "Movie" fremlagt et skema tilbage i 60'erne med en lignende opdeling, men ingen begrundelser dertil. Hvorom alting er, så blev bogen af Andrew Sarris min "bibel" i 1980'erne, og det er den bog, jeg har refereret til mest.
Bogen blev opdelt i elleve kapitler, det vil sige, at de 200 instruktører blev rangeret og placeret i elleve kategorier, lige fra "Pantheon" som det ypperste, til "Miscellany" om de resterende, man kunne følge med udbytte:
1. Pantheon
2. Far Side of Paradise
3. Expressive Esoterica
4. Fringe Benefits
5. Less Than Meets the Eye
6. Lightly Likable
7. Strained Seriousness
8. Oddities, One-Shots, and Newcomers
9. Subjects for Further Research
10. Make Way for the Clowns!
11. Miscellany
Første gang, jeg stødte på disse betegnelser, var midt i 80'erne, da jeg blev anbefalet den berømte bog af filmkritikeren Andrew Sarris, "The American Cinema". Bogen er fra 1968 og det er en af de vigtigste filmbøger i hele verden. I denne bog beskrev Sarris 200 instruktørers værk, mest amerikanske instruktører, men selvfølgelig også immigranter og nogle udenlandske, der satte deres aftryk på amerikansk film.
Bogen er ret enestående, og jeg tror, det er den eneste guide af denne art i verden. Godt nok havde det engelske tidsskrift "Movie" fremlagt et skema tilbage i 60'erne med en lignende opdeling, men ingen begrundelser dertil. Hvorom alting er, så blev bogen af Andrew Sarris min "bibel" i 1980'erne, og det er den bog, jeg har refereret til mest.
Bogen blev opdelt i elleve kapitler, det vil sige, at de 200 instruktører blev rangeret og placeret i elleve kategorier, lige fra "Pantheon" som det ypperste, til "Miscellany" om de resterende, man kunne følge med udbytte:
1. Pantheon
2. Far Side of Paradise
3. Expressive Esoterica
4. Fringe Benefits
5. Less Than Meets the Eye
6. Lightly Likable
7. Strained Seriousness
8. Oddities, One-Shots, and Newcomers
9. Subjects for Further Research
10. Make Way for the Clowns!
11. Miscellany