Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Når jeg tænker tegneserier, så tænker jeg nutid. Jeg bemærker de nye udgivelser. Læser med her og der, og lader mig inspirere af andre brugere, inspirere af anbefalinger, fotos fra værkerne, pressematerialet, den generelle sniksnak.

Men automatisk tænker jeg også bagud i tid. Oftest tilbage til min barndom og ungdom. I ved, alle de gamle travere. Dem der glædede mit læsehjerte. Og som fx Robin har skrevet om, at når han kommer forbi dem på sin vej, ved lopperne fx så napper han dem lige. En Tomahawk der, en Korak der, et Fantomet, et Seriemagasin. You know.

Vi kan ikke lade være.

Men hvordan vil det billede se ud om fx 20 år? Nok næppe så godt, vel?

Men HVIS vi nu skulle lege, at vi springer 20 år frem i tiden. Hvilke af nutidens værker vil 'stand the time'? Hvad vil blive husket? Jeg taler både album og hæfter.

Min yndlingskarakter fra dengang, Anders And, de historier og forsider husker jeg fx stadig. Men for min dreng, Osvalds vedkommende. Han er otte år nu. Men vi køber og læser ikke det nye andeblad. Eller nogle af de andre andeudgivelser.

Hvad vil han fx huske?

Hvis vi løfter den lidt, og ikke kun bruger ham og jeg som eksempel, hvad så? For Osvald vil muligvis huske de album og hæfter, som jeg fodrer ham med. Men den almene 10-årige dreng eller pige af i dag. Hvad vil han eller hun mon huske?
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 588
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af ovemunk »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 12:29 Når jeg tænker tegneserier, så tænker jeg nutid. Jeg bemærker de nye udgivelser. Læser med her og der, og lader mig inspirere af andre brugere, inspirere af anbefalinger, fotos fra værkerne, pressematerialet, den generelle sniksnak.

Men automatisk tænker jeg også bagud i tid. Oftest tilbage til min barndom og ungdom. I ved, alle de gamle travere. Dem der glædede mit læsehjerte. Og som fx Robin har skrevet om, at når han kommer forbi dem på sin vej, ved lopperne fx så napper han dem lige. En Tomahawk der, en Korak der, et Fantomet, et Seriemagasin. You know.

Vi kan ikke lade være.

Men hvordan vil det billede se ud om fx 20 år? Nok næppe så godt, vel?

Men HVIS vi nu skulle lege, at vi springer 20 år frem i tiden. Hvilke af nutidens værker vil 'stand the time'? Hvad vil blive husket? Jeg taler både album og hæfter.

Min yndlingskarakter fra dengang, Anders And, de historier og forsider husker jeg fx stadig. Men for min dreng, Osvalds vedkommende. Han er otte år nu. Men vi køber og læser ikke det nye andeblad. Eller nogle af de andre andeudgivelser.

Hvad vil han fx huske?

Hvis vi løfter den lidt, og ikke kun bruger ham og jeg som eksempel, hvad så? For Osvald vil muligvis huske de album og hæfter, som jeg fodrer ham med. Men den almene 10-årige dreng eller pige af i dag. Hvad vil han eller hun mon huske?
Det vil sandsynligvis være et computerspil han eller hun vil huske. De har overtaget tegneseriernes rolle som børneunderholdning.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Erling Søby »

Der er et ret kendt citat fra en amerikansk science fiction-kritiker, der lyder noget i retning af: "The golden age af science fiction was when you were thirteen years old". For også blandt sf-fans er der en styg hang til nostalgi. Så mit svar er, at hvis Oscar - eller et hvilket som helst andet ungt menneske af i dag - bliver nostalgisk anlagt, vil han eller hun se tilbage med glæde på det, vedkommende bliver fodret med i alderen 10-15 år, uanset om det er tegneserier, bøger, computerspil eller film og tv-serier. Og det uanset kvaliteten af det, for nostalgi har intet som helst med kvalitet at gøre.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af marius »

Mit bedste bud er Fremtidens araber. Den er mesterlig og har format til at blive et hovedværk. Den har solgt over 2,5 millioner eksemplarer på verdensplan.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Enig med Erling, det hænger sammen med, at man var barn, da noget fyldte meget i ens liv.

Og for mange mennesker, der var børn i 60'erne, 70'erne og 80'erne, var det tegneserier, der fyldte meget. Sådan er det ikke mere, det er helt andre ting, og først og fremmest ting, der eksisterer i digital form. Hvilket også medfører, at der ikke - som for eksempel med tegneserier - er nogen grund til at samle på de ting, for de vil altid eksistere. Selv hvis man i en periode af sit liv mister interessen, som det er sket for en hel del tegneseriefans, og senere får lyst til at genoptage den, hvilket også er sket for en hel del tegneseriefans, behøver man ikke at vente på genoptryk eller hjemsøge antikvariater eller deltage i lange debatter om, hvad der burde genudgives eller hvorfor. For det vil findes tilgængeligt altid.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Erling Søby skrev: 6. jun 2021, 14:20 Der er et ret kendt citat fra en amerikansk science fiction-kritiker, der lyder noget i retning af: "The golden age af science fiction was when you were thirteen years old". For også blandt sf-fans er der en styg hang til nostalgi. Så mit svar er, at hvis Oscar - eller et hvilket som helst andet ungt menneske af i dag - bliver nostalgisk anlagt, vil han eller hun se tilbage med glæde på det, vedkommende bliver fodret med i alderen 10-15 år, uanset om det er tegneserier, bøger, computerspil eller film og tv-serier. Og det uanset kvaliteten af det, for nostalgi har intet som helst med kvalitet at gøre.

Vi spiser boller og drikker fødselsdagskakao, og jeg spurgte Osvald, hvad han husker bedst af det vi både har læst og set i år. Han tænkte sig om i cirka 1½ sekund, og så svarede han henholdsvis Gammelpot og Terminator II
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 15:01Og for mange mennesker, der var børn i 60'erne, 70'erne og 80'erne, var det tegneserier, der fyldte meget. Sådan er det ikke mere, det er helt andre ting, og først og fremmest ting, der eksisterer i digital form. Hvilket også medfører, at der ikke - som for eksempel med tegneserier - er nogen grund til at samle på de ting, for de vil altid eksistere. Selv hvis man i en periode af sit liv mister interessen, som det er sket for en hel del tegneseriefans, og senere får lyst til at genoptage den, hvilket også er sket for en hel del tegneseriefans, behøver man ikke at vente på genoptryk eller hjemsøge antikvariater eller deltage i lange debatter om, hvad der burde genudgives eller hvorfor. For det vil findes tilgængeligt altid.
Det er da langt fra alle videospill - eller for den saks skyld digitalt utgitte tegneserier, filmer eller bøker - som forblir tilgjengelige for alltid. Mange spill forsvinner fra f. eks. iTunes etter noen år, og det samme kan gjelde filmer og TV-serier. Så gjenoppsøker man disse mange år senere, kan det teoretisk ende med at man må oppsøke torrentsider som har preservert filene. Litt som tegneseriefans må oppsøke antikvariater. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2021, 20:42Det er da langt fra alle videospill - eller for den saks skyld digitalt utgitte tegneserier, filmer eller bøker - som forblir tilgjengelige for alltid. Mange spill forsvinner fra f. eks. iTunes etter noen år, og det samme kan gjelde filmer og TV-serier. Så gjenoppsøker man disse mange år senere, kan det teoretisk ende med at man må oppsøke torrentsider som har preservert filene. Litt som tegneseriefans må oppsøke antikvariater. ;)
Jo, men når først noget har eksisteret i digital form og har haft en vis udbredelse, så findes det jo et eller andet sted ... eller mange steder. Om en videre gengivelse så vil være lovlig eller ej, er et andet spørgsmål. Men hele ophavsretsloven kommer under alle omstændigheder under pres i de kommende årtier, netop fordi alting så let kan reproduceres. Om fem meget lettere end i dag, om ti år dobbelt så let osv.

Og det slutter ikke der. På et tidspunkt vil man med 3D-printerteknologi kunne fremstille sine egne Rødskæg-album og vælge, om man vil have den oprindelige eller den reviderede farvelægning i sit eksemplar. Eller i Asterix om man vil have en af de gamle forsider eller den moderne ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 21:12
Mesterius skrev: 6. jun 2021, 20:42Det er da langt fra alle videospill - eller for den saks skyld digitalt utgitte tegneserier, filmer eller bøker - som forblir tilgjengelige for alltid. Mange spill forsvinner fra f. eks. iTunes etter noen år, og det samme kan gjelde filmer og TV-serier. Så gjenoppsøker man disse mange år senere, kan det teoretisk ende med at man må oppsøke torrentsider som har preservert filene. Litt som tegneseriefans må oppsøke antikvariater. ;)
Jo, men når først noget har eksisteret i digital form og har haft en vis udbredelse, så findes det jo et eller andet sted ... eller mange steder. Om en videre gengivelse så vil være lovlig eller ej, er et andet spørgsmål. Men hele ophavsretsloven kommer under alle omstændigheder under pres i de kommende årtier, netop fordi alting så let kan reproduceres. Om fem meget lettere end i dag, om ti år dobbelt så let osv.

Og det slutter ikke der. På et tidspunkt vil man med 3D-printerteknologi kunne fremstille sine egne Rødskæg-album og vælge, om man vil have den oprindelige eller den reviderede farvelægning i sit eksemplar. Eller i Asterix om man vil have en af de gamle forsider eller den moderne ;-)
Det er jo det beste av alle verdener. :D Jeg tar Tintin med det matte papiret fra Castermans album frem til 1997, men med den moderne oversettelse og teksting.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Retrohjertet - Men hvordan ser det ud om 20 år?

Indlæg af Gimli »

Jeg tror.at Gammelpot er en god mulighed. Det er en af de tegneserier min datter stadig husker. Og så Elfquest.

For mit vedkommende tror jeg at Taniquchi bliver stående - også om 20 år. Og ud fra, hvad jeg hører andre tale om; SHI og andre værker af Homs.
Besvar