Nyeste fede opdagelse?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi støver rundt og bliver inspirerede rundt omkring. Både fra forlagenes side, samt fra venner og bekendte, og selvfølgelig fra nettet.

Hvad er DIN nyeste opdagelse? En serie eller et album, som du lige har opdaget, og om gi'r dig noget?

Min seneste var fra e-voke. Jeg havde aldrig hørt om Odilon Verjus. En sjov lille fætter.

Hvad med dig? Hvordan og hvorledes?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af lolsen »

Den nyeste jeg har opdaget og anskaffet mig er Chio's School Road.

Det skete ved at jeg relativt tilfældigt faldt over animeen, hvilken jeg fandt ganske glimrende og morsom (genren er komedie),
hvorfor jeg bestilte manga serien som animeen er baseret på - serien består af ni albums (tankoubons).
Dog har jeg endnu ikke læst den, da jeg først fik den ind ad døren for en lille uges tid siden.

Pt. læser jeg 20th Century Boys - hvilken ikke er en serie jeg lige har opdaget, det sidste album i omnibus udgaven er blot først udkommet nu her. Så selvom jeg løbende har købt denne udgave af serien gennem de seneste par år, i takt med at de blev udgivet (serien består af 22 tankoubons, hvilke nu er blevet genoptrykt i 11 "2-in-1" udgivelser), er det først nu jeg er begyndt at læse dem.

Dette skyldes at jeg ofte gerne venter endog mange år på at en serie er afsluttet, førend jeg påbegynder denne. Netop fordi serier som denne er skrevet som om det var én lang bog, føler jeg at jeg glemmer vigtige detaljer, hvis jeg læser dem som de udkommer. Forestil jer at læse eks. Stig Larssons "Mænd Der Hader Kvinder", 20 sider ad gangen, engang hvert halve år. Udbyttet ville nok for de færreste blive af tilnærmelsesvis samme kvalitet, som hvis den blev læst igennem på en god vinterdag, med masser af te og varme tæpper.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Mogens »

Da jeg bor i Tyskland og derfor ikke lige kan styrte ind i butikken og hente det, jeg gerne vil læse, samler jeg til bunke og afgiver min bestilling over nettet en eller to gange om året. Mine nye opdagelser kan derfor dreje sig om udgivelser, der ligger en rum tid tilbage, men f.eks. blev jeg senest ret imponeret over Ridderne af Heliopolis, selvom fantasy normalt ikke er noget for mig, men historien sidder lige i skabet, og tegningerne er formidable. Intet mindre.

Den ekstraordinære rejse fra E-voke er en fryd for øjet. Min 6-årige datter vandt det første album i en tegnekonkurrence, og vi begge har ikke set os tilbage siden. Historien er spændende. Tegningerne maleriske. Og sproget er udfordrende (godt jeg ikke stod for oversættelsen, så respekt herfra). Serien tager sig måske ud for at henvende sig til børn, men voksne behøver ingenlunde at vende det blinde øje til, for der er virkelig noget at blive begejstret for eller over. :D

Ellers går jeg ofte på opdagelse på nettet, hvor jeg søger efter serier, der endnu ikke har fundet vej til Danmark. Jeg går udelukkende efter tegningerne, da jeg ikke har en chance for at vurdere, om historierne er noget værd. Jeg er senest blevet imponeret over Sisco af Benec og Legrain Thomas, Alpha af Mythic og Jigounov Iouri og Retour de flammes af Laurent Galandon og Alicia Grande.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg har nævnt den før på forummet, men den svenske vikinge-fantasyserie Vei af Sara Elfgren & Karl Johnsson er noget af det bedste jeg har læst i det sidste års tid. Den kom ikke fuldstændig overraskende, da jeg havde læst om den på norske serienett.no, men den var endnu bedre end jeg havde forventet. Jeg kan anbefale den helt uden forbehold.

Og jeg er enig med Mogens i, at Ridderne fra Heliopolis er fantastisk. Det er ikke alt af Jodorowski, der er lige vellykket, men denne serie er. Jeg har lige læst tredje bind, det kom fra Shadow Zone for en uges tid siden, og det er helt på højde med de to første. Så jeg krydser fingre for, at Jodorowski ikke kører det helt i grøften i sidste bind.

Eternum af Bec & Jaouen er også vildt godt tegnet og overraskende god. Og især hvis man er til sf-film som Alien, Outland og Event Horizon er den helt i top. Også SHI af Zidrou & Homs må nævnes. Så har jeg vist fået nævnt nogen af de allerstørste og overraskende gode læseoplevelser fra det sidste års tid (og lidt før).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Mogens »

Jeg overvejede at nævne SHI, men da opdagelsen ligger 3 år tilbage, undlod jeg den. Det skal dog ikke ændre på, at den blæste mig omkuld med orkanstyrke og efterlod mig med en følelse af en orgasme, der aldrig ender. Så mega fed er den. :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Erling Søby »

Og hvis jeg må se lidt fremad, så har jeg ret store forventninger til denne her ("Forbandet være du") tegnet af Carlos Puerta. Det er ham med Den Røde Baron, og den var godt nok fedt tegnet:
https://e-voke.dk/forbandet-v-re-du-1-tegneserie
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Yay! Mere Puerta!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Mirko Woelck »

I samme genre og tidsalder som Erlings Vei: Siegfried I-III. En Zoom-udgivelse. Fantastisk oversat. Jeg var ganske underholdt, som jeg ikke har været længe.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Gimli »

Med fare for at være lidt konservativ, så vil jeg henvise til månedens tegneserieoplevelse. Selv om det ikke altid er "nye" navne jeg kommer med her, så er en del af de stærke oplevelser af (for mig) tidligere ulæste værker nævnt der med jævne mellemrum.

Men fedt med flere tråde, hvor anbefalinger fremkommer.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg må så også fremhæve denne, Frostkæmpens datter, fra Shadow Zones Conan-serie:
https://shadowzone.dk/conan-af-cimmeria ... ns-datter/
Det er ikke lige gode albums i serien, men denne er afsindigt godt tegnet og fortalt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af dernice »

Det er fedt med så mange nye serier, som kommer på markedet disse år!!

Personligt er jeg også meget begejstret for Ridderne fra Heliopolis, som er fantastisk tegnet! Derudover er jeg også begejstret for Den Ekstraordinære Rejse, som er også vildt flot tegnet og farvelagt sanmt Eternum, som er virkelig spændende, og jeg ser frem til 3'eren.

Derudover blev jeg også blæst bagover at både Undertaker og SHI, men de debuterede jo et par år tilbage... Jeg er også stadig meget fascineret af Roms Ørne og Den Sidste Hedes Sang, som begge ligger længere endnu tilbage :-)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Erling Søby »

Den forsvundne hedes sang, Murena, Skorpionen og Roms ørne er (også) blandt mine favoritter. Og jeg håber virkelig, at Marini snart kommer videre med Roms ørne, så vi kan få en afslutning.

Hvis man kan lide Den ekstraordinære rejse-tegneren Silvio Camboni, så bør man også se på Mickey og den forsvundne ocean, som kom sidste år og også er tegnet af ham. Og også er steampunk.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af dernice »

Erling Søby skrev: 9. jun 2021, 16:35 Den forsvundne hedes sang, Murena, Skorpionen og Roms ørne er (også) blandt mine favoritter. Og jeg håber virkelig, at Marini snart kommer videre med Roms ørne, så vi kan få en afslutning.

Hvis man kan lide Den ekstraordinære rejse-tegneren Silvio Camboni, så bør man også se på Mickey og den forsvundne ocean, som kom sidste år og også er tegnet af ham. Og også er steampunk.
Marini har sluppet Skorpionen-serien fra og med album 13, hvor en anden tegner har overtaget serien! Faraos vil vist udgive album 11+12 på et tidspunkt. Marini planlægger flere bind i Roms Ørne efter udgivelsen af en s/h/gråtone krimi noir til efteråret…
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Erling Søby »

dernice:
Marini har sluppet Skorpionen-serien fra og med album 13, hvor en anden tegner har overtaget serien! Faraos vil vist udgive album 11+12 på et tidspunkt. Marini planlægger flere bind i Roms Ørne efter udgivelsen af en s/h/gråtone krimi noir til efteråret…
Det er da rigtigt, bind 13 af Skorpionen er tegnet af en Luigi Critone - meget i Marinis stil. Det lyder godt med Roms ørne, den har jeg ventet længe på skulle blive fortsat. Jeg mener at have hørt den skulle blive på 7 bind? - Ved du om det har noget på sig?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nyeste fede opdagelse?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er mange ørne dér i Rom. Jeg overvejede lidt at kalde første bind i Alix Senator for "Roms blodige ørne" ... men narj, he he. Der bliver to album i hvert bind, det andet i det første hedder "Den sidste farao" ... men sådan hedder jo også det Ekstraordinære eventyr med Blake og Mortimer, så det kan ikke være titlen på dobbeltbindet. Nu bliver det sådan her. Udkommer til november og derefter to gange om året.
Vedhæftede filer
Alix-Senato-1-forside_WEB.jpg
Besvar