LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Frank Madsen »

I en anden tråd var der nogen, der efterlyste en læseklub. Som Carsten nævnte, har vi haft det tidligere. LOlsen var loren ved diskussion af enkelte, afsluttede albums. Så derfor starter jeg en ny læseklub op, hvor vi hver måned diskuterer en ny TEGNESERIESKABER (forfatter og/eller tegner), og hver især skriver, hvilke af dennes værker, vi bedst kan lide og hvorfor. Og hvad vi ellers har lyst til at komme med anekdoter, historier osv. om den pågældede serieskaber.

Jeg lægger ud med juni måneds navn:

WILL EISNER

Han er jo kendt for "The Spirit", som han lavede som ganske ung knejt i tyverne, og så hans sene comeback med en masse graphic novels i 1980'erne og 1990'erne. Så derfor vil jeg foreslå, at vi skriver, hvilken "Spirit"-historie vi hver især bedst kan lide, og hvilken af de sene graphic novels, vi bedst kan lide.

Selv er min Spirit-favorithistorie dén om Gerhard Schnobble, der som 8-årig finder ud af, at han kan flyve. Han fortæller dog ingen om det, og bliver ansat i en bank, hvor han efter 35 år bliver forfremmet til chefnattevagt, kun for at blive fyret dagen efter, fordi han ikke er i stand til at forhindre et indbrud samme nat. Gerhard Schnobble beslutter nu at vise alverden, at han kan flyve, og springer ud fra en skyskraber, men han rammes af skud fra nogle skurke, som Spirit er ved at lammetæve, og falder som en sten til jorden uden at nogen nogensinde finder ud af, at Gerhard Schnobble var noget særligt.

Min favorit blandt Eisners graphic novels er hans allerførste, dén der grundlagde genren (dengang hed det "tegneserier for voksne"): "En kontrakt med gud" fra 1978, der indeholder en håndfuld fantastiske skæbnefortællinger fra New York, sikkert tildels baseret på Eisners egne oplevelser som ung i denne by - og meget i samme ånd som historien om Gerhard Schnobble. "En kontrakt med gud" var et slags comeback for Eisner, efter at han i et par årtier havde brugt sit talent på at lave instruktionstegneserier for den amerikanske hær. Scott McCloud har skrevet en introduktion til værket her: https://medium.com/@W.W.NortonUK/scott- ... 8f1e269497

Will Eisner var i Danmark en del gange fra begyndelsen af 1980'erne. Jeg kan huske, at han holdt et foredrag i København omkring 1984/85, hvor han fortalte om sin bog "Comics and Sequential Art". Han døde i 2005 - Information skrev denne nekrolig: https://www.information.dk/2005/01/sidste-store


Jeg foreslår, at vi holder os til én læseklubtråd pr. måned, og at juli måneds tråd simpelthen oprettes af den, der kommer først, efter at 30. juni er passeret.

WE_spirit-shnobble.jpg
1 5N1MYI5I3F3YRKacIMhMyw.jpeg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

Altså hvis jeg skulle vælge én tegneseriekunstner til den øde ø, så ville jeg nok tage Eisner. Jeg har også en del af ham stående uden dog at være hoppet på den samlede The Spirit på engelsk, der nøjes jeg med de danske album – og kommer der mon ikke på et tidspunkt en samlet udgave på dansk? Når man tænker på, hvor mange andre kunstnere/serier, der for øjeblikket får samleudgaver, så kunne man godt tænke, at The Spirit lå lige til højrebenet – efterfulgt af hans sene arbejder i samleudgave. Men jeg er dog sprunget på nogle artists edition og andre bøger om Eisner og hans værk på engelsk, så helt puritansk er jeg jo ikke.

Derfor bliver det også svært at pege på ganske få nøgleværker, som skal gøre det det ud for ens begejstring for ham. Frank har jo taget de nok to mest ikoniske og kendte, så for variationens skyld, tager jeg nogle andre. Schnobble-historien er uomtvisteligt god, og Eisners egen favorit. Men jeg synes også, at myten om at The Spirit oftest er en tilbagetrukket figur i historierne, som Schnobble er et godt eksempel på, er overdrevet. Det er jo The Spirit, der driver langt de fleste historier, måske nok som katalysator for andre og måske mere interessante menneskelige bifigurer, men stadigvæk vil jeg have svært ved at vælge en historie, hvor han er så perifert med. Og min favorit? Jeg aner ikke, hvad den hedder, så det skal jeg lige have gravet frem.

Men nu kom der da delvist gang i læseklubben – og så følger jeg op igen senere.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af lolsen »

Frank:

Loren vil jeg nu ikke just beskrive det som, jeg påpegede blot at diskutioner vedr. hvorhen historien mon vil bevæge sig som handlingen skrider frem osv., ofte er uladsiggørlig indenfor den europæiske tegneserietradition hvori serier ofte består af større eller mindre samlinger af selvstændige og afsluttede historier. Hvilket står i stærk kontrast til eks. manga.

At diskutere Will Eisner som helhed, kan jeg dårligt se værende et bedre valg i relation til førnævnte problematik - reelt er det vel endnu mindre fordrende for spændings/forventnings/gisnings diskussioner (hvilket var et af de apekter jeg savnede ved diskussionerne herinde), end selv afsluttede europæiske album er det.

Derudover, så tror jeg vi har forskellige opfattelser af hvad en læseklub er, navnligt grundet det absolutte fravær af et egenligt værk der skal læses... i din "læseklub" - en diskussionsklub var måske en bedre betegnelse?

Med det sagt, så lyder det som en ganske fin ide eks. at tage en ny skaber op engang om måneden, hvilken så kan diskuteres. Umiddelbart ser jeg det som en fin måde at komme lidt bredere rundt på, om end det i et vidst omfang beror sig på div. medlemmers allerede eksisterende viden om denne og dennes værker.

For at komme tilbage til emnet, så er jeg ikke videre velbevandret udi Eisner, men jeg har dog de tre opsamlinger fra Norton:

A Contract with God - Trilogy
New York - Life in the big City
Life in Pictures

Umiddelbart husker jeg dem ikke godt nok til at kunne adskille dem tilstrækkeligt fra hverandre og derved udvælge hvilken jeg bedst kan lide. Dog kan jeg fortælle at jeg satte pris på det mere realistiske aspekt i historierne, men nu er social realismen også en af mine foretrukne genrer. Af samme årsag har jeg sprunget eks. Spirit over, fordi det for mig virkede til blot at være mere af den vante US action/helte genre. Det er vidst ca. det jeg har at sige om Eisner som helhed.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg hilser klubben velkommen og glæder mig til at blive beriget, oplyst og inspireret.

Jeg er ikke den store kender udi Eisner, og vil næppe bidrage med andet end et par pip her og der. Absolut kødfattigt, men ikke desto mindre kærligt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg mangler stadig en del bind af Spirit Archives, og vil derfor ikke kunne vælge. For de senere ting må det nok blive Kontrakten, men det vil kræve en genlæsning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Gimli »

Er begyndt at købe Eisner. Og jeg kan da også læse de 5-6 Spirit album det er blevet til + kontrakt med Gud og Den fjerne torden. Men i forhold til at diskuterer hele forfatterskabet er det altså et ret lille udsnit af produktionen.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af PhilipG »

Jeg skal have genlæst Eisners Budskab fra Verdensrummet på et tidspunkt. Husker den som virkelig god, ikke mindst at der vistnok kun var et enkelt signal, som aldrig blev gentaget, og så kørte menneskeheden ellers bare derudaf med 120 i timen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Frank Madsen »

PhilipG skrev: 8. jun 2021, 11:35Jeg skal have genlæst Eisners Budskab fra Verdensrummet på et tidspunkt. Husker den som virkelig god, ikke mindst at der vistnok kun var et enkelt signal, som aldrig blev gentaget, og så kørte menneskeheden ellers bare derudaf med 120 i timen.
:mrgreen:

Det er nok også den sjoveste og mest oplagte satire-vinkel: Hvordan reagerer vi og hvordan forsøger vi at vende situationen til vores egen fordel? Om rumvæserne ved vi jo egentlig ikke så meget, så det bliver hurtigt kedeligt. Carl Barks og Claus Deleuran har også brugt historier om rumvæsener til at satirisere over vores egen verden.

Lidt om handlingen: "An artificial radio signal from Barnard's Star listing prime numbers (although the term "prime" is never used in the story) is received at the Mesa Radio Astronomy Observatory. One of the radio-astronomers is a Russian spy and tries to inform his superiors; however he is uncovered by his fellows and subsequently killed. The CIA hires James Bludd, a prominent astrophysicist, to try to understand what is going on.
Several plotlines follow and intertwine, most of them centering on personal greed. News of the extraterrestrial message leaks to the outside world, with different consequences. A bum and a waitress build a cult, calling themselves the Star People, which seeks to find a new home on the Barnard's planet. Multinational, a corporation, decides to invest money into the cult, in order to have an easy to manipulate spaceship crew ready to take possession of the inhabited planet on behalf of the company. A dying biologist, Dr.Crowben, decides to push on the creation of plant-human hybrids biologically suited to the planet environment, which also falls within the scope of Multinational's plan."


eisner life8.jpg
Scan_20201128-14-600x825.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af PhilipG »

Jeps, som det ses af det korte referat en simpel lige-ud-af-landevejen historie. Dog mangler det at referere det afrikanske land, som tynget af gæld, vælger at lade sig kolonisere af den nye stjerne (!).

Frank: Hvor har du stregtegningen fra?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Frank Madsen »

PhilipG skrev: 8. jun 2021, 14:34Frank: Hvor har du stregtegningen fra?
Den er fra comicarttfans.com:

https://www.comicartfans.com/gallerypie ... ece=579491
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

Mens jeg leder efter Spirit-episoden, så kommer favoritten fra hans sene periode her: Storbyen - et portræt. Ikke en sammenhængende historie, men små episoder omkring et tema.

Billede

Favoritten er en ensides med en kakerlak, der på 20 billeder kæmper sig op ad en mur. Da den endelig kommer op efter flere forgæves forsøg og når ned på den anden side ... begiver den sig videre op over den næste mur. Storbyen er menneskeliv og -skæbner kogt ned til Maggi-terninger. Jeg kan ikke finde siden med kakerlakken på nettet, men "Blackout" om strømsvigt i undergrundsbanen er også en af de finere. Gengivelsen her er ikke optimal, men Eisners tegninger af vildt overdreven ansigtsmimik driver scenen, hvor folk er helt og aldeles cool i første og sidste billede - men undervejs er ved at gå i panik (bortset fra manden med avisen, der er fuldkommen uændret hele vejen igennem). Det hele dog holdt helt stille og roligt og uden et ord, hvilket er en af hans styrker i Storbyen, der holder dialog og forklarende tekst på et absolut minimum.

Billede

Som sagt: gengivelsen her er ikke i top.

Efter at have skudt "voksentegneserien" i gang med En kontrakt med Gud, der jo lidt fik æren af at være den første graphic novel (uden at være det - og uden at være en roman), så er Storbyen et bud på noget, der er tættere på en digtsamling, end en roman/novellesamling, indenfor tegneseriegenren ... hvis det ellers giver mening.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

Nåh, det er godt nok svært at vælge, når man først begynder at bladre Spirit-albummene igennem, men jeg holder fast i min første indskydelse, fra danske Spirit 5 – og pudsigt nok står den lige efter ”Himmelflugt”, episoden med Gerhard Schnobble.

Det er episoden ”Sand Saref”, der egentlig er en dobbelthistorie, men den første har mest tyngde, og det var jo helt typisk for Eisner, at mange af episoderne strakte sig over mange 7-siders. Den har nogle klassiske Spirit og Eisner dyder:

• En attraktiv femme fatale
• En fin splash page åbning (bemærk at Spirit er bag tremmer, hvilket måske indikerer, at det kan diskuteres, hvem der er den gode i denne fortælling)
Billede
• En melankolsk blå tone
• Nogle fede vinkler og masser af skyggeeffekter

Historien starter med et mord, der fører til et atypisk blik tilbage til Denny Colts (aka The Spirits) barndom, hvor hans onkel og venindes far begge er strømere. Sidstnævnte skydes, da han redder Dennys onkels liv. Herefter mister Sand troen på det gode og begiver sig ud i kriminel løbebane, der følges i små glimt over en længere årrække. Allerede her fra en tidlig alder er Dennys retfærdighedssans og kamp for det gode påfaldende. Bortset fra politichef Dolans (kedelige) datter, Ellen, så er alle kvinderne i The Spirit på kanten af kriminalitet og spiller uhæmmet på deres køn for at klare sig i verden. Dér er Sand Saref bare en i rækken. Men på grund af deres fælles fortid, har hun en helt særlig plads i Spirits hjerte. Men hvad skal han vælge nu som voksen: kærligheden eller retfærdigheden? På ret få sider formår Eisner at ridse nogle menneskeskæbner op, hvilket jf. mit valg fra hans sene periode, jo nærmest er hans adelsmærke.

Billede
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

Og hold nu kæft, hvor Eisner legede med mediet. De danske udgivelser er lidt skiftevis i sort-hvid og farver, men hvad er "det rigtige" af de to? Og hvilken foretrækker i? Som barn/ung var jeg helt ubetinget gladest for farver, men nu hælder jeg nok lidt mere til sort-hvid.
Billede
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

Og så en bonusting, man jo også kan vælge: favoritcover. Jeg holder mest af dette:

Billede

Fed, dunkel stemning og Spirit er ond i sulet. Derudover er Eisner jo en mester i at tegne vand i bevægelser.

På dansk fik vi denne her, der samlede mange af hans coverillustrationer:

Billede

Jeg købte først én, som jeg bladrede godt igennem - og skyndte mig så at købe én mere, så jeg kunne få de bedste op at hænge i skifterammer!
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Mesterius »

redneck skrev: 9. jun 2021, 18:09 Og hold nu kæft, hvor Eisner legede med mediet. De danske udgivelser er lidt skiftevis i sort-hvid og farver, men hvad er "det rigtige" af de to? Og hvilken foretrækker i? Som barn/ung var jeg helt ubetinget gladest for farver, men nu hælder jeg nok lidt mere til sort-hvid.
Det virkelig riktige, altså det Spirit-seriene er beregnet på, er farger. De 7 og 8 siders lange historiene ble trykket i farger i sin opprinnelige publisering som søndagsbilag til amerikanske aviser i 1940-52, og de ble selvsagt tegnet med dette i tankene.

Men: da Warren og etter hvert Kitchen Sink begynte å gjenutgi The Spirit i svart-hvitt magasinform på 70-tallet, la man til gråtoner for å få seriene til å 'lese' bedre i svart-hvitt. (Originaltegningene uten gråtoner ser nemlig litt ut som de er beregnet på en fargeleggingsbok, du kan føle at noe mangler.) Disse svart-hvitt-versjonene med gråtoner er det du viser et eksempel fra over -- og det er også disse versjoner som benyttes i de danske album som er i svart-hvitt. Jeg synes de generelt ser veldig fine og stemningsfulle ut, og har foruten noen danske albums med dem massevis av Spirit-magasiner fra Warren/Kitchen i samlingen som jeg har nytt å lese.

Men når alt kommer til alt, er det nok farger jeg aller helst foretrekker på Spirit. Fargeleggingen i de danske Spirit-album fra Carlsen (selv om den kan være litt varierende) er ofte fantastisk fin.
Besvar