LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af TorbenB »

redneck skrev: 9. jun 2021, 18:07 Nåh, det er godt nok svært at vælge, når man først begynder at bladre Spirit-albummene igennem, men jeg holder fast i min første indskydelse, fra danske Spirit 5 – og pudsigt nok står den lige efter ”Himmelflugt”, episoden med Gerhard Schnobble.

Det er episoden ”Sand Saref”, der egentlig er en dobbelthistorie, men den første har mest tyngde, og det var jo helt typisk for Eisner, at mange af episoderne strakte sig over mange 7-siders.
En sjov detalje: Det er oprindelig ikke en Spirit-historie. Den handler om en detektiv ved navn John Law. Eisner tegnede den senere om, John Laws klap for øjet blev til Spirits maske.

Det forklarer også den usædvanlige opdeling i to afsnit. Originalen er på 11 sider. Den blev tegnet i 1948, men aldrig udgivet - før der kom et hæfte i 1983. Men Eisner genbrugte den altså som en Spirit-historie i 1950.

Mvh
Torben
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Mesterius »

TorbenB skrev: 9. jun 2021, 22:21
redneck skrev: 9. jun 2021, 18:07 Nåh, det er godt nok svært at vælge, når man først begynder at bladre Spirit-albummene igennem, men jeg holder fast i min første indskydelse, fra danske Spirit 5 – og pudsigt nok står den lige efter ”Himmelflugt”, episoden med Gerhard Schnobble.

Det er episoden ”Sand Saref”, der egentlig er en dobbelthistorie, men den første har mest tyngde, og det var jo helt typisk for Eisner, at mange af episoderne strakte sig over mange 7-siders.
En sjov detalje: Det er oprindelig ikke en Spirit-historie. Den handler om en detektiv ved navn John Law. Eisner tegnede den senere om, John Laws klap for øjet blev til Spirits maske.

Det forklarer også den usædvanlige opdeling i to afsnit. Originalen er på 11 sider. Den blev tegnet i 1948, men aldrig udgivet - før der kom et hæfte i 1983. Men Eisner genbrugte den altså som en Spirit-historie i 1950.

Mvh
Torben
Interessant! Hvilket hefte fra 1983 ble originalhistorien utgitt i, og hva het historien?

"Sand Saref" er en av mine favoritter også. Men den kanskje største favoritten min når det gjelder historier med Spirit og Sand Saref, er det lange eposet som gikk over flere måneder der Sand prøver å fravriste Spirit en verdifull juvel. Den kom på norsk i Spirit album 1, "Juvelen", som ble samprodusert med det danske album 7, "Juvelen fra Gizeh".

Billede

Billede
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af redneck »

TorbenB skrev: 9. jun 2021, 22:21En sjov detalje: Det er oprindelig ikke en Spirit-historie. Den handler om en detektiv ved navn John Law. Eisner tegnede den senere om, John Laws klap for øjet blev til Spirits maske.
Ja, en interessant og sjov oplysning. Det havde jeg ikke den fjerneste anelse om - og pudsigt nok er John Law ikke nævnt med et ord i en eneste af de baggrundsbøger om Eisner, jeg har stående, heller ikke Paul Levitz forholdsvis grundige gennemgang i "Champion of the Graphic Novel".
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg hukser godt, da John Law blev udgivet som Baxter hæfte i 83; jeg købte det dengang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. jun 2021, 17:53 Jeg hukser godt, da John Law blev udgivet som Baxter hæfte i 83; jeg købte det dengang.
Hva vil "Baxter hefte" si? Har du et bilde av heftet?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af GoogaMooga »

Baxter var det gode kvalitetspapir, som Marvel og andre udgav deres luksus-hæfter på, begyndende med Marvel Fanfare #1.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af GoogaMooga »

Der var tre typer papir dengang:

Newsprint
Mando
Baxter
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af Mesterius »

Ah, her fant jeg litt mer informasjon om "John Law"-heftet som samlet Eisners serier med figuren. Utgitt av Eclipse Comics i 1983.

Billede

Billede

GoogaMooga skrev: 10. jun 2021, 20:16 Baxter var det gode kvalitetspapir, som Marvel og andre udgav deres luksus-hæfter på, begyndende med Marvel Fanfare #1.
Da antar jeg det var samme type kvalitetspapir som Kitchen Sink trykket sin utgave av Spirit-magasinet på.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: LÆSEKLUB: Will Eisner (juni 2021)

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, samme papir.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar