Felix ombrudt og i farver

Besvar
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Felix ombrudt og i farver

Indlæg af marius »

Felix af Jan Lööf er for mig en klassisk sort/hvid avisstribe som på dansk er samlet i tre flotte bind. Men flere af historierne findes på svensk i en anden version. Her har Jan Lööf ombrudt dagstriberne, justeret flere steder og farvelagt. Jeg har begge versioner og har siddet og hygget mig med at sammenligne dem. Der er nærmest tale om to forskellige værker. Jeg holder af begge versioner, men hælder faktisk til min egen overraskelse mest til den farvede og reviderede version.

Nogle eksempler herfra:

58707C8A-BBC1-4EA8-A707-92C9172E6C0F.jpeg
F84829D8-796E-4FF2-AA74-9E02D6A1F642.jpeg
Den farvede version er i et større format og Lööf har tilføjet mere baggrund i en del af billedrammerne. Jeg synes det fremstår mere skarpt og detaljeret.
580D2D4F-5AB5-47C1-AFDC-F06AAFED2E32.jpeg
Et eksempel hvor Lööf har justeret et billedramme og tilføjet en del, så det nu fylder en hel side.


Og endelig et eksempel hvor Lööf omdigter et afsluttende billedramme i en historie. I den sort/hvide version går Felix alene op ad en vej i aftenmørke. I den farvede version er det lille billedramme blæst op til en helside, hvor Felix nu går midt i en by i dagslys med masser af liv og mennesker. Her foretrækker jeg bestemt den sort-hvide version.
FFA9E748-2B33-45FB-90B3-6C0316F6C699.jpeg
Vedhæftede filer
3E64A118-3B0F-4C78-9207-480FBEA7632B.jpeg
Flash
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16. jun 2016, 07:35

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af Flash »

Det ligner nu også meget den farvepalette som Loof brugte i Ville. Jeg vil normalt sværge til den sort/hvide version af Felix men det du viser ser virkelig godt ud.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af Frank Madsen »

marius skrev: 9. jun 2021, 00:55 Felix af Jan Lööf er for mig en klassisk sort/hvid avisstribe som på dansk er samlet i tre flotte bind. Men flere af historierne findes på svensk i en anden version. Her har Jan Lööf ombrudt dagstriberne, justeret flere steder og farvelagt. Jeg har begge versioner og har siddet og hygget mig med at sammenligne dem. Der er nærmest tale om to forskellige værker. Jeg holder af begge versioner, men hælder faktisk til min egen overraskelse mest til den farvede og reviderede version.
Jeg er klart til den originale version. Jeg synes ikke, serien vinder ved tiltegningerne eller computerfarverne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af Mogens »

Det er godt nok længe siden, at jeg har læst Felix, men bedømt ud fra de viste fotos/billeder, virker de afdæmpede farver rigtig godt. :)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af lolsen »

Som Frank foretrækker jeg også umiddelbart original udgaven.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af GoogaMooga »

Originalen i sh
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af PhilipG »

Jeg er nok til begge - på hver deres måde.
Det trækker op, at Jan Lööf selv farvelægger. Ligesom hvis Hergé selv havde farvelagt Sovjet eller Amerika...
Ved nogen, om den kommer på dansk?
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af Vigan »

Jeg foretrækker også originalen i s/h. Men det er sjovt at se, hvad han ændrer. Man kan vel ret beset heller ikke udelukke, at den justerede version sine steder kunne tænkes at være mere tro mod hans oprindelige skitser, som han så af pladshensyn har været nødt til at beskære. Men dybest set er der jo en grund til, at noget ender på siden og andet ikke. Jeg synes sjældent ting bliver bedre af at blive revideret i en anden tid, selv af ophavsmanden (med George Lucas og Neal Adams som nogle af de værste skrækeksempler).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Felix ombrudt og i farver

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 9. jun 2021, 14:29Ved nogen, om den kommer på dansk?
Det gør det ikke umiddelbart. De farvelagte, ændrede og udvidede udgaver er heller ikke komplette på svensk endnu.

Det mest iøjnefaldende nye indslag er ni sider, Lööf har tilføjet "Felix i Afrika", hvor personerne 50 år senere filosofisk og akademisk diskuterer den hykleriske kritik af hans serier. Mens de i stedet for høvdingegryde koger lærergryde, som de serverer for hudfarvemafiaen. Det er rent guld, men findes altså ikke udgivet endnu, heller ikke på svensk.

Mest af alt hygger han sig bare med at lege med sit gamle univers, og han er bedøvende ligeglad med, om folk hellere foretrækker den oprindelige version. Han er lige fyldt 81 år, men er i fuld gang med nye projekter, dog ikke regulære tegneserier.
Besvar