Pantomime tegneserier

Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Sanderhage »

Hvis man læser de tidlige Rasmus Klump-striber vil man opdage, at de sagtens kan læses uden tekst. Vilhelm Hansen tegnede netop serien som pantomime-stribe, så børn kunne aflæse den inden de selv kunne læse. Teksten blev skrevet efter tegningerne var færdige, men blev efterhånden en integreret del af serien.
Hvorfor overhovedet have tekster? Jeres gæt er lige så godt som mit, men jeg vil tro, at manglen på et afsluttende gag var et problem for den daglige stribe, samt at serien var oplagt både til oplæsning og som "aflæse selv" når børnene sad alene med albummene.

Og lad os nu hvor vi taler om pantomime-serier ikke forglemme Alfredo, hvis univers afspejlede Cosper og Mogesens mere anarkistiske verden end den som efterhånden udvikledes i Ferd'nand-serien til en småborgerlig forstadsfamilieserie.
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Snoopy »

Der er også den danske Meta-tegneserie fra 1960'erne, Kosmo. Jeg husker den kun fra jeg var barn, men det ser ud til at der er relativt nye genudgivelser i albums. Måske de er værd et genkig.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 197
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg fik denne foræret for et par år siden. Af Pieter de Poortere. Han har lavet en række pantominetegneserier med "Dickie". Denne her er så på finsk, men Dickies oprindelsesland er Holland. Stilen er meget naivistisk og ser ved første øjekast vældig barnlig ud. Men den er helt klar ikke for børn. ;-) Dybt sarkastisk, grovkornet form for humor - lige mig! :-D
Vedhæftede filer
IMG_5568.jpg
IMG_5569.jpg
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Besvar