Pantomime tegneserier

marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Pantomime tegneserier

Indlæg af marius »

Pantomime tegneserier! Hvordan har I det med ordløse og tavse tegneserier?

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 197
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Henriette Westh »

Hvis de er godt lavet, er de skønne! Jeg har lige deltaget i Hjørring Bibliotekernes tegneseriemaraton, og dér endte mine 8 sider med at blive pantomine - og det var ikke engang planlagt. Det stiller krav til tegningerne, som i sagens natur skal være 100% forståelige og meget klare i deres budskab. Det kræver desuden en enkel historie og en hel anden måde at tænke historiekonstruktion på, og det kan der komme et spændende resultat ud af. Jeg er fan. :-)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Gimli »

Har meget få, men Ankomsten er en af dem.

Selv om det er en dybt relevant historie - og jeg er værdsætter albummets pointe/budskab - sidder jeg tilbage med en fornemmelse af manglende dybde. Jeg tror Henriette er inde på den helt rigtige pointe; historierne skal formidles lidt "simpelt". Og det er måske ikke her min fascination topper. Men det betyder ikke, at jeg ikke vil købe nogen fremadrettet. Har f.eks. overvejet Sacco's The Great War
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Erling Søby »

Jeg har de to Jim Woodring-bind, der kom fra Aben Maler: Mellem dyrene og Alkymisterne. De er på ingen måde simple eller enkle, men det er en anden måde, at fortælle en historie på. Serpieris Druuna-prequel Anima er også ordløs. Og giver ikke meget mening, men tegningerne er super, som alt andet af Serpieri. Det - pantomime - er ikke en noget jeg som sådan går efter, men hvis det er af tegnere jeg holder af, tager jeg det med.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af lolsen »

De er sjældent min kop te og stilen virker for mig ofte lidt fattig på dybde i fortællingerne - sikkert af samme årsager som Henriette også nævner.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Lynd Ward tegnede adskillige dybsindige graphic novels helt tilbage i 20'erne og 30'erne, seks graphic novels i træsnit. Han var en stor kunstner og den sande fader til graphic novels.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af marius »

Jeg har det svært med pantomime tegneserier. Jeg bliver hurtigt træt af at skulle afkode billedrammerne i en fortælling uden tale. Det er også som om mit hoved bliver fyldt op af en ubehagelig intens stilhed. Jeg har af den grund fx undladt at anskaffe Ankomsten, selvom den har fået fine anmeldelser. Hvis jeg endelig skulle læse noget, skal det være korte fortællinger i stil med Arzach eller The Frank Book af Woodring.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Ferd'nand er for fed!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Erling Søby skrev: 11. jun 2021, 22:50 Jeg har de to Jim Woodring-bind, der kom fra Aben Maler: Mellem dyrene og Alkymisterne. De er på ingen måde simple eller enkle, men det er en anden måde, at fortælle en historie på. Serpieris Druuna-prequel Anima er også ordløs. Og giver ikke meget mening, men tegningerne er super, som alt andet af Serpieri. Det - pantomime - er ikke en noget jeg som sådan går efter, men hvis det er af tegnere jeg holder af, tager jeg det med.
Alkymisterne ja. Jeg syntes, den var fed, men er ikke helt sikker på, at jeg forstår den.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 12. jun 2021, 01:51 Ferd'nand er for fed!
I DEN grad.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har det fint med billeder uden tekst. Både i stribeavisform, og som selvstændige værker. Da vi tidligere læste Strid lod jeg min datter fortælle ud fra billederne, altså at vi ignorerede teksterne, og det fik vi begge mindeværdige gyldne stunder ud af.

Ordløse tegneserier giver mig en anden ro. Jeg har oplevet, at mine øjne bliver for ivrige efter ordene, og så 'stjæler' teksten alt det andet. Jeg læser først, og ser bagefter. Jeg oplever, at tegningerne får den tid, de fortjener, når teksten er væk.

Men ja. Det er en kunst.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 12. jun 2021, 08:12 Jeg har det fint med billeder uden tekst. Både i stribeavisform, og som selvstændige værker. Da vi tidligere læste Strid lod jeg min datter fortælle ud fra billederne, altså at vi ignorerede teksterne, og det fik vi begge mindeværdige gyldne stunder ud af.

Ordløse tegneserier giver mig en anden ro. Jeg har oplevet, at mine øjne bliver for ivrige efter ordene, og så 'stjæler' teksten alt det andet. Jeg læser først, og ser bagefter. Jeg oplever, at tegningerne får den tid, de fortjener, når teksten er væk.

Men ja. Det er en kunst.
Jeg har læst Jule Julemand af Lewis Trondheim med min dreng, da han var lille. Det havde vi mange hyggelige stunder med. Vi endte med at anskaffe franske udgaver af de bind vi ikke fik på dansk. Det er fordelen ved pantomime tegneserier; de behøver ikke at blive oversat.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev: 12. jun 2021, 01:51 Ferd'nand er for fed!
Nok den mest vellykkede pantomime tegneserie nogensinde. Jeg synes den er charmerende i små doser, men jeg vil ikke kunne klare at læse en hel bog på en gang.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev: 12. jun 2021, 11:38
Berti Stravonsky skrev: 12. jun 2021, 08:12 Jeg har det fint med billeder uden tekst. Både i stribeavisform, og som selvstændige værker. Da vi tidligere læste Strid lod jeg min datter fortælle ud fra billederne, altså at vi ignorerede teksterne, og det fik vi begge mindeværdige gyldne stunder ud af.

Ordløse tegneserier giver mig en anden ro. Jeg har oplevet, at mine øjne bliver for ivrige efter ordene, og så 'stjæler' teksten alt det andet. Jeg læser først, og ser bagefter. Jeg oplever, at tegningerne får den tid, de fortjener, når teksten er væk.

Men ja. Det er en kunst.
Jeg har læst Jule Julemand af Lewis Trondheim med min dreng, da han var lille. Det havde vi mange hyggelige stunder med. Vi endte med at anskaffe franske udgaver af de bind vi ikke fik på dansk. Det er fordelen ved pantomime tegneserier; de behøver ikke at blive oversat.
Julle Julemand er rigtig god. Ikke kun til de yngste øjne. Vi læste den med fryd. Den næste, den med Halloween var også fin, men uden julemagien selvfølgelig.

Jeg elsker jokes og tørre vittigheder. I mine øjne er pantominejokes, altså de virkelig gode, geniale.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pantomime tegneserier

Indlæg af redneck »

Berti Stravonsky skrev: 12. jun 2021, 08:08Alkymisterne ja. Jeg syntes, den var fed, men er ikke helt sikker på, at jeg forstår den.
Der er næppe nogen, der fuldt ud kan forstå præcis, hvad Woodring vil sige med sine ordløse tegneserier - og der er jo nogle stykker flere end vi fik på dansk. Men de er helt fantastiske - ufatteligt pertentligt tegnet og ordet "mind-blowing" har nok sjældent været mere på sin plads. Jeg er fan og har også hans bog med 3D-briller til! På messer livetegner han med verdens største (funktionelle) fyldepen, så alle kan følge med - og at få ham med på en dansk festival ville være kæmpestort i min optik.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Besvar