Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Herovre var vi på strøgtur. Vi ser på damer og spiser is. Vi var også lige forbi William Dam, øens største boghandel.

Den er nu mere end det. Lidt overraskende (og irriterende) kan man også købe tøj derinde!!!

Men nu også tegneserier. Jeps. Tegneserier. Jeg ser det som et tegn på en 2-0 sejr i dag.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af benadikt »

Jeg har længe købt tegneserier på postordre fra William Dam. De har været billigst i nogle år af alle de nethandler, jeg har fundet. Det eneste problem er, at de ikke har alle danske tegneserier; nogle forlag fører de slet ikke.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 12. jun 2021, 12:14Herovre var vi på strøgtur. Vi ser på damer og spiser is. Vi var også lige forbi William Dam, øens største boghandel.
Den er nu mere end det. Lidt overraskende (og irriterende) kan man også købe tøj derinde!!!
Men nu også tegneserier. Jeps. Tegneserier. Jeg ser det som et tegn på en 2-0 sejr i dag.
Jeg har aldrig forstået, hvorfor folk irriteres over, at man kan købe andre varer end bøger hos boghandlere. Hvis de ikke førte disse varer i butikken og tjente penge på dem, ville det jo ikke nødvendigvis betyde, at den ekstra plads blev brugt på flere bøger, men at boghandleren måtte lukke.

Som Benadikt siger, så er William Dam også store på nettet, hvor www.williamdam.dk har eksisteret i mange år og er en af landets store netboghandeler. Eudor modtager bestillinger fra dem næsten hver uge.

Der lå også tidligere en anden boghandel på Store Torv, på hjørnet ved Snellemark, hvor nu Intersport nu har butik.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fordi jeg er en konservativ snob, og ikke mener eller føler, at man skal blande skæg og snot. :wink:

Nej. Irriteret er jeg nu ikke. Det er en dejlig stor butik, William Dam, og man kan købe kontorartikler, flødekarameller, kjoler og gevandter, og altså også tegneserier. Fred være med det alt sammen. Folkene derinde er smadderflinke og samler pakker til mig. Både med og uden indhold.

Tilbage til det snobbede og konservatismen. Jeg FØLER, at tegneserien bliver mindre lødig. At den blot bliver endnu en vare blandt mange andre, og at den særstatus, som tegneserien har i min bevidsthed (sammen med bøger), den får et skud for boven. Lidt på samme måde som jeg har det, når jeg vader ind i Faraos og ser alle følgeprodukterne, figurer, kontorartikler med Tintinmotiver og sådan noget. Det bliver for mig hurtigt et cirkus og et virvar.

Jeg taler slet ikke om økonomi, levedygtighed og alt den slags. Hvis en butik eller en gesjæft kan overleve ved at hive den skæggede dame ind, så trækker jeg kun lidt på skuldrene. Jeg kan ikke lide det, men så er det heller ikke værre.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af PhilipG »

REKLAME:
Boghandleren 'Tissot og Koch' i Præstø har en fin lille hylde med tegneserier (fra Tintin og Steen&Stoffer over Barelli til Karoline Stjernfelt, Johan Krarup og Børnenes Jord).

De har desuden fået den gode vane at tage en dobbelt portion hjem, når man (det vil i praksis nok kun sige jeg) bestiller.

Desværre er der ikke så meget synk på hylden, så jeg håber der kommer en masse tegneserieturister forbi til sommer, så hylden ikke bliver inddraget til krimier, historiske romaner og andet underlødig lekture.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 15. jun 2021, 12:02De har desuden fået den gode vane at tage en dobbelt portion hjem, når man (det vil i praksis nok kun sige jeg) bestiller.
Det er sørme en initiativrig boghandler!

Det er i øvrigt lidt af en skrøne, at der slet ikke er tegneserier i danske boghandeler. Hvem kan spotte hvor mange i dette boghandlervindue? Tjek også reolen inde i butikken i baggrunden.
Vedhæftede filer
Kleins-2020-jul-A.jpg
Kleins-2020-jul-B.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af GoogaMooga »

Op mod jul køber jeg altid årets "Statsministeren" i en boghandel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Kjoler i en boghandel. Holdninger?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 18. jun 2021, 10:52 Kjoler i en boghandel. Holdninger?
Man kunne også spørge: Bøger i en købmandsbutik. Holdninger?

For det er jo det, der er sket. Bøger sælges overalt, i supermarkeder, stormagasiner og netbutikker, der fører alle slags varer. Ligesom mange andre slags butikker gør. Så hvad skal man egentlig med boghandlere? Ligesom fiskehandlere. Grønthandlere. Slagtere og viktualiebutikker. Isenkræmmere. Grammofonplade-/cd-butikker. Tobakshandlere. Fotoforretninger. Skobutikker. Ismejerier. Osv. Alle dem, der i gamle dage kun solgte en helt bestemt og ofte snævert defineret varetype, som nu fås overalt.

Så hvorfor skal lige boghandlerne overleve? Det skal de naturligvis, fordi man forestiller sig, at man kan have et intellektuelt fællesskab med sin lokale boghandler i fysisk skikkelse og snuse rundt og mærke på bøgernes stoflighed. Det har man mindre brug for, når det handler om fisk, grøntsager, isenkram osv. Og der findes jo også boghandlere, som strider og kæmper for at holde deres sti ren og kun handle med bøger. Men de er ikke så mange, og de er ofte små og drevet af ildsjæle. Og har ofte deres egne små sidegesjæfter, som fx Tissot og Koch som nævnt ovenfor.

Som læser/kunde bliver det nemt til drømmerier om en verden af i går, drømmen om stemningen i Harry Potter, Before Sunset, The Big Sleep og måske ikke mindst engelske boghandlere som i Notting Hill. Hov! Det var jo film og ikke bøger!

Sandheden er, at langt over halvdelen af alle bøger, der sælges i Danmark, herunder tegneserier, sælges via netbutikker. Og snarere end hyggenyggebesøg i en fysisk butik og intellektuel sparring med boghandleren er langt de fleste kunder drevet af parametre som pris, leveringstid, indpakning, rabatordninger, virtuel kundeservice osv.

Hvis jeg havde en fysisk boghandel og kunne se, at et sortiment af kjoler, briller, lakrids og garn kunne bevirke, at butikken kunne overleve, ville jeg nok også gå efter det. Hvis alternativet var at lukke butikken og udelukkende drive nethandel som så mange andre.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fandt lige over denne tråd, og nej, jeg har ikke fine argumenter, som går imod jeres, Frank og Carsten. Kun den der mavefornemmelse af, at alting var bedre før. At man købte sit kød hos slagteren i den hvide kittel, at bageren solgte brød, mælk og smør, og hos boghandleren kunne man købe bøger.

Men altså, bare så I ikke kommer efter mig med fine hakkende ord, så lever jeg med nutiden, og accepterer naturligvis omstændighederne.

Jeg er vel bare dum, fjollet, nostalgisk og flere ting med.

Money talks. Bum. That's it.

Jeg har tidligere også tænkt, at skuespillere må have haft en følelse af at sælge ud, når de fx laver fjollede reklamer i stedet for at stå på scenen i et teater eller indspille en film.

Men for fuck da. Jeg har selv tjent gode penge ved at indspille reklamer og den slags. Så fuck mig.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Gimli »

Dengang man kunne forvente at butikkens ekspedienter rent faktisk viste noget 'dybt' om de produkter de solgte, var der en vis mening i, at vandre fra butik til butik, for at købe kvalitetsprodukter. Men hvor mange gør det i dag. Jeg elsker at gå ind i Fantask/Faraos cigarer, når jeg endelig kommer forbi. Og her er jeg sikker på, at de ansatte ved noget om produkterne. Men det er jo mit særlige interesseområde - er der nogen som helst andre specialbutikker jeg opsøger i dag? Arh - ikke på den måde. og sådan er det sikkert mange der har det. Konsekvens - butikker i dag, skal have mange forskellige produkter, som får kunder ind i butikken, og hvor de så kan "falde" over det, som de ikke aktivt søgte efter - og dermed blive interesseret. Det er "skattejagten" der giver butiksoplevelsen - ikke kvaliteten. Tjek bare på antallet af genbrugsbutikker - fuldstændigt uoverskueligt varesortiment, og virkelig gode muligheder for at finde det, man ikke vidste, man ville blive glad for.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af GoogaMooga »

Det er en af de få gode ting ved nutiden, boomet i genbrugsbutikker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Antaeus »

Søren Marsners butik i Køge er jo også både tøjbutik og tegneseriebutik og det fungerer glimrende.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Kender du Olivarius Boghandel i Svaneke, Berti?

Herlig boghandel med håndplukkede bøger fra gulv til loft. Ja, og så kan man også få en dejlig kop varm chokolade eller kaffe. Faktisk åbnede Olivarius Boghandel oprindelig i Svaneke i 1876. Og er nu genåbnet under samme navn.
Vedhæftede filer
OlivariusBoghandel.jpg
OlivariusBoghandel2.jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sørme - Tegneserier hos boghandleren...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten, nej. Men vil bestemt kigge forbi.

Det er altså ret imponerende med din viden, Carsten. Om det er udgivelser, steder, forfattere og tegnere. Jeg er imponeret. Tak.
Besvar