Det 19. og 20. århundrede

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

I en anden tråd bliver jeg spurgt, hvorfor jeg har droppet "Iznogood". Den primære grund er, at jeg stort set kun interesserer mig for det 19. og det 20. århundrede, det være sig indenfor tegneserier, romaner, eller film. Jeg er ikke synderligt interesseret i verden før 1800-tallet. Ligeledes siger nutiden mig heller ikke en dyt. Jeg har svært ved at forholde mig til verden før Napoleonskrigene, og The New World Order/The Great Reset vil jeg helst være fri for. Selvfølgelig er der undtagelser. F.eks. er "Prins Valiant" simpelthen så godt tegnet, at den ikke er til at komme udenom. Jeg er ret godt inde i perioden 1800 - 2000, men alt udenom er jeg bare ikke så interesseret i. Derfor er min historiske viden om tiden før 1800 da også mangelfuld.

Ham her siger mig ingenting:

Billede

Men ham her er noget andet:

Billede

Hvad med jer? Kan I forholde jer til verden før 1800? Har I brug for at få nutiden afspejlet?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af The Elder »

Oj du går glip af fede tegneserier.
Tusmørkets kammerater.
Vindens passager.
Conan

Osv osv
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

The Elder skrev: 17. jun 2021, 14:29 Oj du går glip af fede tegneserier.
Tusmørkets kammerater.
Vindens passager.
Conan

Osv osv
Der er undtagelser, som jeg skrev og Conan er en af dem: Barry Smith/Buscema/Kane
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af PhilipG »

Interessant tilgang:-)

Men en tidsmæssige afgrænsning får så mig til at tænke over alle de historier i fortid og fremtid, der i virkeligheden handler om nutiden. Meget science fiction, selvfølgelig (Linda og Valentin fx), men også historiske serier som Asterix og (måske...) Iznogood. Personligt ville jeg nødigt undvære dem.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

PhilipG skrev: 17. jun 2021, 16:50 Interessant tilgang:-)

Men en tidsmæssige afgrænsning får så mig til at tænke over alle de historier i fortid og fremtid, der i virkeligheden handler om nutiden. Meget science fiction, selvfølgelig (Linda og Valentin fx), men også historiske serier som Asterix og (måske...) Iznogood. Personligt ville jeg nødigt undvære dem.
Science fiction er et kapitel for sig, det har jeg for så vidt ingen problemer med. Og Asterix kan til nød gå, da den har referencer til nutiden (60'erne).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 17. jun 2021, 17:53
PhilipG skrev: 17. jun 2021, 16:50 Interessant tilgang:-)

Men en tidsmæssige afgrænsning får så mig til at tænke over alle de historier i fortid og fremtid, der i virkeligheden handler om nutiden. Meget science fiction, selvfølgelig (Linda og Valentin fx), men også historiske serier som Asterix og (måske...) Iznogood. Personligt ville jeg nødigt undvære dem.
Science fiction er et kapitel for sig, det har jeg for så vidt ingen problemer med. Og Asterix kan til nød gå, da den har referencer til nutiden (60'erne).
Iznogood har da også masse referanser til nåtiden den ble skrevet i. Helt naturlig med tanke på at den er skrevet av René Goscinny, som svært ofte brukte fortidssettinger til å satirisere nåtid. Så det argumentet holder ikke til hvorfor du dropper Iznogood og ikke Asterix.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg går ikke rundt og måler hvor meget en oldtidsserie referer til nutiden. Jeg kan godt lide Asterix, men er ikke den store fan. Iznogood er jeg bare blevet træt af. I stedet for at gennemhulle min personlige indstilling til tingene, kunne I jo fortælle hvordan I selv har det med fjern fortid. Og nutiden, her og nu. Jeg føler mig hjemme i den moderne verden - det 19. og 20. århundrede, men ikke i fjern fortid og heller ikke i den postmoderne verden, eller hvad man nu skal kalde vores samtid.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af Gimli »

Vi har nok alle vores prioriteter, valg og fravalg. Men for mit vedkommende, er der simpelthen for mange gode tegneserier med handling før det 19' århundrede, til at det bliver et af mine kriterier.

Tårnene fra Maury-skoven
Spurvehøgen
Vindens passagerer
Thorgal
Alix
Henrik og Hagbart
Ridder Goodwill
Eric Hedspore
Kogaratsu
Indian sommer
Rødskæg
Asterix
Bruce J. Hawker
(Gammelpot?)

Det er simpelthen for stor en del af min samling jeg skulle skære væk, hvis det var et kriterium for køb jeg havde. Men jeg synes ikke det gør det til et forkert kriterium. F.eks. har jeg det lidt svært med Science Fiction. Det betyder ikke at jeg fravælger genren, men jeg skal simpelthen have en lidt større overbevisning om, at en serie kan regnes som en kvalitets-serie, før jeg bliver tiltrukket af album fra denne genre. Og så har jeg fået store oplevelser alligevel.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 17. jun 2021, 22:22 Vi har nok alle vores prioriteter, valg og fravalg. Men for mit vedkommende, er der simpelthen for mange gode tegneserier med handling før det 19' århundrede, til at det bliver et af mine kriterier.

Tårnene fra Maury-skoven
Spurvehøgen
Vindens passagerer
Thorgal
Alix
Henrik og Hagbart
Ridder Goodwill
Eric Hedspore
Kogaratsu
Indian sommer
Rødskæg
Asterix
Bruce J. Hawker
(Gammelpot?)

Det er simpelthen for stor en del af min samling jeg skulle skære væk, hvis det var et kriterium for køb jeg havde. Men jeg synes ikke det gør det til et forkert kriterium. F.eks. har jeg det lidt svært med Science Fiction. Det betyder ikke at jeg fravælger genren, men jeg skal simpelthen have en lidt større overbevisning om, at en serie kan regnes som en kvalitets-serie, før jeg bliver tiltrukket af album fra denne genre. Og så har jeg fået store oplevelser alligevel.
Nogle af ovennævnte er jo 19. århundrede. Jeg kan også tilslutte mig Henrik og Hagbart og Tårnene.

Spurvehøgen, Vindens Passagerer, Alix, og Eric Hedspore har jeg alle droppet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af PhilipG »

Googamooga: Det var ikke min hensigt at gennemhulle din tilgang til afgrænsning - beklager, hvis det virkede sådan.

Min egen er nok at jeg er ligeglad med tidsperioden - fortid, nutid, fremtid - bare det giver mening, at historien er placeret dér. Det kan så være fordi den er en afspejling af nutiden (Asterix, de fleste Linda og Valentin) eller fordi de formår at skabe et autentisk tidsbillede eller sammenhængende verdensopbygning. Det sidste er hvorfor jeg fortsat synes Bourgeon er nogenlunde interessant - hans historiefortælling er nogen gange elendig og unødigt kompliceret, men hans personer virker altid til at reagere autentisk på deres omgivelser, hvad enten det er middelalder, 17- eller 18-hundrede tallet eller fremtiden - og det gør mig interesseret i at forstå deres virkelighed. Men for mig behøver det ikke være historisk korrekt - det samme gør sig gældende for Henrik og Hagbart, fx, der også virker autentisk inden for deres eget verden af troldmænd, talende hunde, smølfer osv.

Linda og Valentin som eksempel: De bedste albums har en god verdensopbygning (Skyggernes ambassadør, Tusind planeters imperium, Metro Chatelet), andre er gode allegorier over eller kommentarer til nutiden, samtidig med at deres verden giver mening (Velkommen til Alflolol, Herskerens fugle), og så er der desværre den sidste håndfuld albums, som bare er overfladiske kommentarer til nutidens problemer sat ind i en utroværdig verden.

Håber ovenstående gav lidt mening - det er allerede blevet en meget varm dag:-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg holder af gode historier, og der er ingen rammer eller begrænsninger. Den gode historie er tidløs.

Som Googa har jeg god præferencer, og tænker, at det har vi alle.

Fantasygenren er en forlystelse, hvor jeg skal overtales. Jeg springer ikke bare på. Men når jeg har taget springet, så har det ofte været sådan, at jeg både blev fanget og overvældet af gode aha'er.

Omvendt - så er jeg glad for seksløbere og støv og barske mænd med hatte. Her er forventningerne tårnhøje. Alt måles ud fra Blueberry, og derfor bliver jeg ofte skuffet. Eller skuffet er måske et lidt for voldsomt ord. Mindre forløst. Nok.

Iznogood? I like, men som med så andet slapstick, så virker det bedst pø om pø. Lidt af gangen. Lidt af gangen er dog klasse.

Spurvehøgen? I like.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 18. jun 2021, 09:19 Iznogood? I like, men som med så andet slapstick, så virker det bedst pø om pø. Lidt af gangen. Lidt af gangen er dog klasse.
Ja, det er sannsynligvis gode grunner til at Goscinny ikke skrev lengre Iznogood-historier enn 20 sider. Og langt de fleste historiene hans er på like over eller under ti sider. Iznogood-konseptet egner seg nok best til kortere historier.

Da Tabary selv begynte å skrive serien, gikk han over til historier i full albumlengde, noe som i mine øyne fungerte langt dårligere. Selvsagt har det nok litt å si at Tabary i utgangspunktet heller ikke var på Goscinnys nivå som forfatter.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 18. jun 2021, 00:40
Gimli skrev: 17. jun 2021, 22:22 Vi har nok alle vores prioriteter, valg og fravalg. Men for mit vedkommende, er der simpelthen for mange gode tegneserier med handling før det 19' århundrede, til at det bliver et af mine kriterier.

Tårnene fra Maury-skoven
Spurvehøgen
Vindens passagerer
Thorgal
Alix
Henrik og Hagbart
Ridder Goodwill
Eric Hedspore
Kogaratsu
Indian sommer
Rødskæg
Asterix
Bruce J. Hawker
(Gammelpot?)

Det er simpelthen for stor en del af min samling jeg skulle skære væk, hvis det var et kriterium for køb jeg havde. Men jeg synes ikke det gør det til et forkert kriterium. F.eks. har jeg det lidt svært med Science Fiction. Det betyder ikke at jeg fravælger genren, men jeg skal simpelthen have en lidt større overbevisning om, at en serie kan regnes som en kvalitets-serie, før jeg bliver tiltrukket af album fra denne genre. Og så har jeg fået store oplevelser alligevel.
Nogle af ovennævnte er jo 19. århundrede. Jeg kan også tilslutte mig Henrik og Hagbart og Tårnene.

Spurvehøgen, Vindens Passagerer, Alix, og Eric Hedspore har jeg alle droppet.
Ok Bruce J Hawker starter i år 1800 (første side i album 1). Og principielt kan Rødskæg godt være i 1800- tallet, selv om sejlingen med slaver blev forbudt i 1792. Så jeg anerkende at de 2 serier kan hører til i det 19. Århundrede - men det er godt nok ikke med mange år.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det 19. og 20. århundrede

Indlæg af GoogaMooga »

Det er jo ikke nagelfast. Dan Brand og Tipi finder sted under den amerikanske uafhængighedskrig, så vidt jeg husker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar