Garfield og "landscape" formatet

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 26. jun 2021, 11:34i "Basserne" ombryder man vist stadig på livet løs.
Man kan vel ikke "ombryde" humorstriber? Der er jo ikke en fortløbende handling fra stribe til stribe. Måske kan man beskære dem i bredden og øge højden, så de passer med bladets format.

Jeg husker det mere, som at de stod som de var, og så var der enten et fyldigt titelfelt foroven eller bjælker med figurnavne o.lign. mellem de enkelte striber. Men det er godt nok mange år siden, jeg har set et eksemplar af Basserne-bladet.

I øvrigt udmærkede iagttagelser af den gode Mike Barrier.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 26. jun 2021, 23:03
Frank Madsen skrev: 26. jun 2021, 11:34i "Basserne" ombryder man vist stadig på livet løs.
Man kan vel ikke "ombryde" humorstriber? Der er jo ikke en fortløbende handling fra stribe til stribe. Måske kan man beskære dem i bredden og øge højden, så de passer med bladets format.

Jeg husker det mere, som at de stod som de var, og så var der enten et fyldigt titelfelt foroven eller bjælker med figurnavne o.lign. mellem de enkelte striber. Men det er godt nok mange år siden, jeg har set et eksemplar af Basserne-bladet.
Jeg tror ikke man driver med ombryting av avisstripene i dagens Basserne-blad, eller Billy på norsk. Det er det svært lenge siden jeg har sett. Jeg vet at man brøt om striper så de skulle fremstå mer som bladhistorier da bladet startet på 70-tallet, men i dag (og i de siste flere tiår, ut fra hva jeg har sett) presenteres stripene uredigerte. De eldre striper fra 50-tallet trykkes til og med sidelengs fordi det passer bedre til bladets proporsjoner.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 26. jun 2021, 23:03
Frank Madsen skrev: 26. jun 2021, 11:34i "Basserne" ombryder man vist stadig på livet løs.
Man kan vel ikke "ombryde" humorstriber?
Jo, det kan man godt. Ombrydning refererer til processen med at tilpasse materialet, så det passer ind på den trykte side. Jeg fik bl.a. penge for at gøre det med "Legionen" - noget, jeg dog hurtigt tørrede af på Gorm Transgaard, den senere ombryder af Steve Canyon i Agent X9-bladet.

Et andet eksempel på, at de populære serieskabere i USA i 1980erne fik mere kontrol over, hvordan deres serier blev trykt, er Bill Wattersons succesfulde kamp for, at aviserne skulle bringe hans søndagssider ubeskåret. Det fik nogle til at opsige serien, fordi redaktørerne simpelthen betragtede det som deres ret at skære i serierne efter behov. Det skulle Watterson ikke blande sig i.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Sunday_comics

Det var også i 1980erne, Frank Miller og andre med held fik indføjet, at de skulle have procenter af de serier, de lavede for superhelteforlagene.

https://forfatterweb.dk/oversigt/miller-frank
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar