Garfield og "landscape" formatet

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af GoogaMooga »

Det er nu 43 år siden, at Jim Davis' humor-stribe "Garfield" debuterede i amerikanske aviser. Men faktisk dukkede den lede hankat allerede op i en anden stribe, "Jon", i 1976, så det er vel nok snarere 45 år, vi har haft fornøjelse af den missekat.

Før "Garfield" var det mest almindeligt at genoptrykke dailies i vertikal form i paperbacks, tænk bare på de mange "Peanuts" pocketbøger. Men så kom "Garfield", og den blev genoptrykt i horisontalt "landscape" format. Så uanset hvad man ellers måtte synes om denne serie, så gjorde den "landscape" formatet populært for dagstriber, hvilket er langt at foretrække.

Herhjemme har vi i langt de fleste tilfælde genoptrykt dailies i albums eller i "landscape" pocketbøger. Men foretrækker man avisserierne på engelsk, har vi meget at takke "Garfield" striben for.

Som noget helt nyt bliver "Garfield" nu genoptrykt i et større format; her er de første striber i en jubilæums-paperback, der udkom i sidste måned:

Billede

Og her har vi den første "landscape" udgave fra 1978, der revolutionerede branchen:

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38her har vi den første "landscape" udgave fra 1978, der revolutionerede branchen
Dog ikke branchen i Danmark, den var allerede revolutioneret af Interpresses "Minialbum". Måske har Jim Davis endda ladet sig inspirere af den, hvem ved? Men du har nok ret, det betød et vendepunkt i USA, hvor det klassiske pocketbogsformat havde været dominerende indtil da, og det så jo forfærdeligt ud, for eksempel her med Peanuts. Indtil man fandt på at stribernes fire ruder kunne stå i et kvadrat, og så kunne der være to striber over hinanden (i modsætning til Gyldendals klassiske udgivelser af dagstriberne, hvor der kun var én stribe, og selve bogen var kvadratisk; måske endnu en inspirationskilde for amerikanske udgivelser?)

Faktisk havde Garfield med sine tre ruder jo passet bedre til pocketbogsformatet. Men det var allerede vokset lidt, for eksempel udkom Doonesbury jo i de første mange år i USA i et forstørret næsten-kvadratisk format, dog stadig med fire ruder på siden i følgen
1-2
3-4
Men en udvikling var uden tvivl i gang.
Vedhæftede filer
60s-70s-vintage-Peanuts-Snoopy-funnies-paperback-books-Charles-Schulz-comic-strips-1stopretroshop-z62471-8.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38Som noget helt nyt bliver "Garfield" nu genoptrykt i et større format; her er de første striber i en jubilæums-paperback, der udkom i sidste måned
Men det er vel ikke noget, du selv skal have, hva'? De sort-hvide striber er jo farvelagt og fremstår ikke længere, som de gjorde oprindeligt :shock:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38Som noget helt nyt bliver "Garfield" nu genoptrykt i et større format; her er de første striber i en jubilæums-paperback, der udkom i sidste måned:

Billede
Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:02Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Ja, det er jo sandt. I det hele taget var det standardformatet på Andrews McMeels mange udgivelser af stribesamlinger på den tid i kvadratisk format med tre striber oven på hinanden. Men Garfield kan stadig godt have været medvirkende til, at stribesamlinger i det hele taget begyndte at udkomme med striberne i rent horisontalt format.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 01:16
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:02Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Ja, det er jo sandt. I det hele taget var det standardformatet på Andrews McMeels mange udgivelser af stribesamlinger på den tid i kvadratisk format med tre striber oven på hinanden. Men Garfield kan stadig godt have været medvirkende til, at stribesamlinger i det hele taget begyndte at udkomme med striberne i rent horisontalt format.
Det betviler jeg ikke, Carsten. Selv om formatet forekom før, hadde nok Garfield-bøkene mye å gjøre med at horisontal gjengivelse av dagsstriper ble en standard. Jim Davis selv forteller også historien om formatet i 20-årsjubileumsboken. Jeg skulle egentlig ønske han hadde holdt på landskapsformatet, det er langt mer ikonisk enn det kvadratiske.

Ellers er det jo ikke Andrews McMeel (Steen og Stoffer m.m.) som utgir Garfield-bøkene, men Ballantine Books, som de har gjort siden 1980.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 00:55
GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38her har vi den første "landscape" udgave fra 1978, der revolutionerede branchen
Dog ikke branchen i Danmark, den var allerede revolutioneret af Interpresses "Minialbum".
Ja, det var også det jeg mente, branchen i USA.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 00:57
GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38Som noget helt nyt bliver "Garfield" nu genoptrykt i et større format; her er de første striber i en jubilæums-paperback, der udkom i sidste måned
Men det er vel ikke noget, du selv skal have, hva'? De sort-hvide striber er jo farvelagt og fremstår ikke længere, som de gjorde oprindeligt :shock:
Jeg tror vist, jeg har læst det Garfield, jeg skal. Den er blevet fravalgt, som så meget andet. :) Men den havde "noget" engang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:02
Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Hvad skulle jeg gøre uden dig, Mesterius?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 00:55
GoogaMooga skrev: 20. jun 2021, 04:38her har vi den første "landscape" udgave fra 1978, der revolutionerede branchen
Dog ikke branchen i Danmark, den var allerede revolutioneret af Interpresses "Minialbum".
Og til og med noen år før dette utga Chr. Schibsteds forlag i Norge tre pocketsamlinger med Radiserne (på norsk Knøttene) i samme format, i 1969-71. Jeg mener alle disse hadde to dagsstriper per side. Det har i hvert fall de to siste, som jeg har i samlingen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. jun 2021, 06:08
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:02
Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Hvad skulle jeg gøre uden dig, Mesterius?
Jeg antar at denne kommentaren er ment sarkastisk. ;) Men likevel må jeg jo undres på hvor du får noe av informasjonen din, som at denne bok skulle være utkommet "i siste måned". (Med mindre det rett og slett var snakk om et nytt opplag, men så skulle det jo heller ikke være noen stor nyhet.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 22. jun 2021, 12:31
GoogaMooga skrev: 22. jun 2021, 06:08
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:02
Googa... hva er det du snakker om? Dette "nye" formatet på de amerikanske softcoverbøkene med Garfield ble introdusert i 2000, fra og med bok nr. 37. Nyutgivelsen av bok 1 i det større format har vært i trykk i rundt 20 år nå. :P
Hvad skulle jeg gøre uden dig, Mesterius?
Jeg antar at denne kommentaren er ment sarkastisk. ;) Men likevel må jeg jo undres på hvor du får noe av informasjonen din, som at denne bok skulle være utkommet "i siste måned". (Med mindre det rett og slett var snakk om et nytt opplag, men så skulle det jo heller ikke være noen stor nyhet.)
Du har ret, jeg læste forkert på amazon.com. Den udkom 29. maj 2001. Tak for rettelsen. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:57Det betviler jeg ikke, Carsten. Selv om formatet forekom før, hadde nok Garfield-bøkene mye å gjøre med at horisontal gjengivelse av dagsstriper ble en standard. Jim Davis selv forteller også historien om formatet i 20-årsjubileumsboken. Jeg skulle egentlig ønske han hadde holdt på landskapsformatet, det er langt mer ikonisk enn det kvadratiske.

Ellers er det jo ikke Andrews McMeel (Steen og Stoffer m.m.) som utgir Garfield-bøkene, men Ballantine Books, som de har gjort siden 1980.
Rigtignok, men det må have været Andrews McMeel, der blev drivende kraft i det kvadratiske format med tre striber på hver side, var det ikke? Mange andre end Calvin & Hobbes. Som Garfield så nogle år senere også overgik til. Og selv om Andrews McMeel ikke selv har udgivet stribesamlinger med Garfield, har de jo haft et udbredt samarbejde med Jim Davis, både med syndikeringen siden 1990'erne og også visse ikke-tegneseriebøger.

Og man kan måske nok sige, at tværformatet med to striber er ikonisk, men jeg vil tro at det større format var lettere at håndtere for boghandlerne og simpelthen var mere iøjnefaldende.
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 12:13Og til og med noen år før dette utga Chr. Schibsteds forlag i Norge tre pocketsamlinger med Radiserne (på norsk Knøttene) i samme format, i 1969-71. Jeg mener alle disse hadde to dagsstriper per side. Det har i hvert fall de to siste, som jeg har i samlingen.
Det lader til at være nogen af de allerførste af den type på verdensplan!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

De første mange danske Doonesbury-album blev tekstet på montager af sider fra de oprindelige amerikanske samlinger udgivet af Henry Holt (Holt, Rinehart and Winston oprindelig). Dels fordi striberne i bøgerne stod i større format, end de kunne leveres fra syndikatet - og dels fordi netop det større format lettede håndtekstningen betydeligt. To eksemplarer af de amerikanske bøger blev sprættet op, ruderne klippet ud enkeltvis og derefter monteret i rigtig rækkefølge på store ark i fuld stribelængde med fire striber pr. side, hvorefter den engelske tekst blev skåret ud og den danske indtegnet.

I begyndelsen (bøger med hvide forsider) havde de formatet 13,5 x 20,5. Senere kom de i en udgave med mere kulørte forsider, og formatet voksede til 15,5 x 21 cm, der faktisk passede bedre til rudernes omfang. (Gengivelsen her viser dog ikke helt forholdet mellem de to formater). Udgaverne med de kulørte forsider er meget fine og delikate bøger, selv om det sådan set bare var paperbacks. Men fint trykt og limet og ligger godt i hånden. Jeg har dem alle sammen, og de er blandt mit kæreste eje af tegneserier fra den tid. Alene titlerne, stillet op i en lang række har man datidens USA i en nøddeskal :-)
Vedhæftede filer
1139041.jpg
51l4wiYIGzL.jpg
51l4wiYIGzL.jpg (72.54 KiB) Vist 1069 gange
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 00:23
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:57Det betviler jeg ikke, Carsten. Selv om formatet forekom før, hadde nok Garfield-bøkene mye å gjøre med at horisontal gjengivelse av dagsstriper ble en standard. Jim Davis selv forteller også historien om formatet i 20-årsjubileumsboken. Jeg skulle egentlig ønske han hadde holdt på landskapsformatet, det er langt mer ikonisk enn det kvadratiske.

Ellers er det jo ikke Andrews McMeel (Steen og Stoffer m.m.) som utgir Garfield-bøkene, men Ballantine Books, som de har gjort siden 1980.
Rigtignok, men det må have været Andrews McMeel, der blev drivende kraft i det kvadratiske format med tre striber på hver side, var det ikke? Mange andre end Calvin & Hobbes. Som Garfield så nogle år senere også overgik til. Og selv om Andrews McMeel ikke selv har udgivet stribesamlinger med Garfield, har de jo haft et udbredt samarbejde med Jim Davis, både med syndikeringen siden 1990'erne og også visse ikke-tegneseriebøger.
Joda, helt sant.
Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 00:23 Og man kan måske nok sige, at tværformatet med to striber er ikonisk, men jeg vil tro at det større format var lettere at håndtere for boghandlerne og simpelthen var mere iøjnefaldende
Jeg foretrekker tverrformatet med to striper fordi det er "Garfield". ;) Det nye formatet er bare "Vi hermer etter alle andre fordi dette er den utbredte standarden i dag".

Og jeg har inntrykk av at det unike formatet også kunne være et pluss for bokhandelsalget. Jim Davis hintet til dette i jubileumsboken, der han skrev at bokhandlene ofte hadde spesialdesignede stativ til Garfield-bøkene plassert på spesielle steder, "like near the cash register! Darn!".
Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 00:23
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 12:13Og til og med noen år før dette utga Chr. Schibsteds forlag i Norge tre pocketsamlinger med Radiserne (på norsk Knøttene) i samme format, i 1969-71. Jeg mener alle disse hadde to dagsstriper per side. Det har i hvert fall de to siste, som jeg har i samlingen.
Det lader til at være nogen af de allerførste af den type på verdensplan!
Det er jo godt mulig! Jeg har i hvert fall ikke selv sett eldre.
Besvar