Garfield og "landscape" formatet

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jun 2021, 00:53Jeg foretrekker tverrformatet med to striper fordi det er "Garfield". ;) Det nye formatet er bare "Vi hermer etter alle andre fordi dette er den utbredte standarden i dag".

Og jeg har inntrykk av at det unike formatet også kunne være et pluss for bokhandelsalget. Jim Davis hintet til dette i jubileumsboken, der han skrev at bokhandlene ofte hadde spesialdesignede stativ til Garfield-bøkene plassert på spesielle steder, "like near the cash register! Darn!".
Arh, men har han selv skrevet den tekst? Måske har han ... og uanset har formatet nok vakt opsigt på den tid.

Min personlige mening er også, at to striber pr. side er at foretrække frem for tre - eller fire, som der typisk var i skandinaviske samlinger af humorstriber i 80'erne og 90'erne. Simpelthen fordi 3 eller 4 striber bliver for massivt, striberne er jo ikke beregnet til ay blive læst på den måde i enorme klumper. Måske også derfor jeg holder så meget af de gamle amerikanske Doonesbury-bøger, det var nærmest ligesom at læse en helt almindelig bog.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 01:15
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 00:53Jeg foretrekker tverrformatet med to striper fordi det er "Garfield". ;) Det nye formatet er bare "Vi hermer etter alle andre fordi dette er den utbredte standarden i dag".

Og jeg har inntrykk av at det unike formatet også kunne være et pluss for bokhandelsalget. Jim Davis hintet til dette i jubileumsboken, der han skrev at bokhandlene ofte hadde spesialdesignede stativ til Garfield-bøkene plassert på spesielle steder, "like near the cash register! Darn!".
Arh, men har han selv skrevet den tekst? Måske har han ... og uanset har formatet nok vakt opsigt på den tid.
Ja, det har han. Hele 20-årsjubileumsboken er skrevet i jeg-form, og i starten av kapittelet om bøkene skriver han: "I fought very hard for this format."
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:24Ja, det har han. Hele 20-årsjubileumsboken er skrevet i jeg-form, og i starten av kapittelet om bøkene skriver han: "I fought very hard for this format."
Altså han har jo uden tvivl godkendt teksten, men om han faktisk selv har skrevet den, er vel ikke sikkert. Det ændrer naturligvis ikke ved, at han står inde for alt, hvad der står i den. Men bogen er jo også lidt en hyldestbog til ham selv, og det skal den naturligvis også være, og det har han da sådan set også fortjent ... men ... det er jo også lidt en glansbilledfortælling om the American dream. Det er det jo. Mens vi andre har siddet og kæmpet med hans gigantiske engelske lydord og at finde på oversættelser af americana-humor, som ikke fungerer på vore breddegrader :|
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 01:37
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:24Ja, det har han. Hele 20-årsjubileumsboken er skrevet i jeg-form, og i starten av kapittelet om bøkene skriver han: "I fought very hard for this format."
Altså han har jo uden tvivl godkendt teksten, men om han faktisk selv har skrevet den, er vel ikke sikkert. Det ændrer naturligvis ikke ved, at han står inde for alt, hvad der står i den. Men bogen er jo også lidt en hyldestbog til ham selv, og det skal den naturligvis også være, og det har han da sådan set også fortjent ... men ... det er jo også lidt en glansbilledfortælling om the American dream. Det er det jo. Mens vi andre har siddet og kæmpet med hans gigantiske engelske lydord og at finde på oversættelser af americana-humor, som ikke fungerer på vore breddegrader :|
Hmmm. Med tanke på at 7 av Garfield-bøkene var på The New York Times' bestselgerliste samtidig på et punkt på 80-tallet - og dét faktisk er dokumentert av langt flere kilder enn bare Davis selv - vet jeg ikke om det egentlig er så mye belegg for å hevde at formatet til Garfield-bøkene gikk negativt utover salget. ;) Jeg har heller ikke vanskelig for å tro på at en del bokhandler hadde egne stativ til bøkene på den tiden, med tanke på at folk bare skulle ha Garfield. I det hele tatt tror jeg formatet på boksamlingene ble et distinktivt trademark for serien.

Men så klart, så har nok noen ved årtusenskiftet likevel sittet og kalkulert at det nye og større format kunne bli mer innbringende og iøynefallende i butikkene. Ikke minst med tanke på at så mange andre tegneserier utkom i det formatet innen da.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:49Med tanke på at 7 av Garfield-bøkene var på The New York Times' bestselgerliste samtidig på et punkt på 80-tallet - og dét faktisk er dokumentert av langt flere kilder enn bare Davis selv - vet jeg ikke om det egentlig er så mye belegg for å hevde at formatet til Garfield-bøkene gikk negativt utover salget. ;)
Men jeg hævder ikke, at formatet gik negativt ud over salget!
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:49med tanke på at folk bare skulle ha Garfield.
Nemlig, alle skulle have Garfield. Formatet var underordnet. Hvis der havde været en dansk bestsellerliste midt i 1980'erne som medtog tegneserier, havde der også ligger 7 danske Garfield-album og bøger på den ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 19:59
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:49Med tanke på at 7 av Garfield-bøkene var på The New York Times' bestselgerliste samtidig på et punkt på 80-tallet - og dét faktisk er dokumentert av langt flere kilder enn bare Davis selv - vet jeg ikke om det egentlig er så mye belegg for å hevde at formatet til Garfield-bøkene gikk negativt utover salget. ;)
Men jeg hævder ikke, at formatet gik negativt ud over salget!
Nei, du tviler vel bare litt på om historien om de spesielle bokhandelstativene er sann. Personlig finner jeg det ikke så vanskelig å tro på den. Men selvsagt, det betyr jo ikke at jeg har bevis.
Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 19:59
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 01:49med tanke på at folk bare skulle ha Garfield.
Nemlig, alle skulle have Garfield. Formatet var underordnet. Hvis der havde været en dansk bestsellerliste midt i 1980'erne som medtog tegneserier, havde der også ligger 7 danske Garfield-album og bøger på den ;-)
Ja, historien om Garfield album 3 er jo fin i den sammenheng. Lignende historier kan sikkert fortelles fra Norge også rundt midten av 80-tallet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jun 2021, 20:34Nei, du tviler vel bare litt på om historien om de spesielle bokhandelstativene er sann. Personlig finner jeg det ikke så vanskelig å tro på den. Men selvsagt, det betyr jo ikke at jeg har bevis.
Nej, nej, jeg tvivler ikke på, at historien er sand. For mig er den bare logisk ... "specielle" boghandlerstativer har der været masser af i historiens løb, det er naturligt, når der er noget, der rykker. Og det gjorde Garfield jo i den grad.

Og så er jeg altid bare lidt forbeholden over for succesrige mennesker, der roser sig selv. Det skal de da have lov til, men det ER vel mest amerikanere, der kan finde på at skrive sin egen jubilæumsbog for at fejre sin egen succes? Inklusive beretningen om den svære start, afvisningerne, opsigelserne ... og SÅ kom succesen alligevel. Der er og bliver en meget amerikansk fortælling.

Ikke at 20-års bogen ikke er en fin og sjov bog, som endda er velredigeret og grafisk indbydende. Men at Jim Davis står som forfatter af den, virker på mig lidt utroværdigt og komisk.

Ikke at at jeg ikke holder af Garfield, jeg holde meget af Garfield. Og også af Jim Davis, han har alle dage været et utrolig venligt og imødekommende menneske. Jeg under ham bestemt gerne den succes, han har opnået.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 23:56
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 20:34Nei, du tviler vel bare litt på om historien om de spesielle bokhandelstativene er sann. Personlig finner jeg det ikke så vanskelig å tro på den. Men selvsagt, det betyr jo ikke at jeg har bevis.
Nej, nej, jeg tvivler ikke på, at historien er sand. For mig er den bare logisk ... "specielle" boghandlerstativer har der været masser af i historiens løb, det er naturligt, når der er noget, der rykker. Og det gjorde Garfield jo i den grad.

Og så er jeg altid bare lidt forbeholden over for succesrige mennesker, der roser sig selv. Det skal de da have lov til, men det ER vel mest amerikanere, der kan finde på at skrive sin egen jubilæumsbog for at fejre sin egen succes? Inklusive beretningen om den svære start, afvisningerne, opsigelserne ... og SÅ kom succesen alligevel. Der er og bliver en meget amerikansk fortælling.

Ikke at 20-års bogen ikke er en fin og sjov bog, som endda er velredigeret og grafisk indbydende. Men at Jim Davis står som forfatter af den, virker på mig lidt utroværdigt og komisk.

Ikke at at jeg ikke holder af Garfield, jeg holde meget af Garfield. Og også af Jim Davis, han har alle dage været et utrolig venligt og imødekommende menneske. Jeg under ham bestemt gerne den succes, han har opnået.
Ah, så det eneste du stiller spørsmål til er om Jim Davis selv har skrevet jubileumsboken. Vel, altså... jeg vet at han hadde staff writers i Paws - Scott Nickel og Mark Acey - som ofte tok seg av bokprosjekter, for eksempel en del av bildebøkene med Garfield, så det er jo ikke utenkelig at de jobbet på 20-årsboken. Men det er jo utrolig mange scenarioer som er mulige: Jim kan ha skrevet boken selv og gitt den til stabsskribentene sine for renskriving, skribentene kan ha skrevet boken og gitt den til Jim for godkjenning, det kan ha vært et 50-50% samarbeid mellom Jim og skribentene...

Scott Nickel og Mark Acey står ellers oppført som forfatterne av Garfields 25-årsjubileumsbok, som IKKE er skrevet i første person. Ut fra det, og med tanke på at de ikke står oppført i 20-årsjubileumsboken, velger jeg å tro at Jim Davis i hvert fall hadde mye mer å gjøre med skrivingen av 20-årsboken enn av 25-årsboken.

Jeg er forøvrig helt med på å ha en viss grunnleggende skepsis til suksessrike mennesker som roser seg selv. De er ikke alltid en pålitelig kilde, det har jeg erfart ofte. Og Jim Davis kan jo også utelate informasjon i sine intervjuer. Når "Garfield: The Movie" ble lansert i 2004, snakket han blant annet om at datateknologien endelig hadde kommet så langt at han fikk lyst til å la Garfield innta det store lerretet. Men pussig nok nevnte han ikke i det hele tatt sine tidligere forsøk på å få laget en tradisjonell, helaftens tegnefilm med Garfield, på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. "Garfield's Judgment Day", som han skrev selv og prøvde å få finansiert i flere år, høres også mye mer interessant ut enn "Garfield: The Movie".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan jo på nogle måder sammenligne Garfields 20-års bog med samlebind med europæiske albumserier med fyldigt ekstramateriale.

Med Garfield har vi altså skaberen selv, som selv skriver om sig selv og sin serie og sin succes.

I de i Frankrig redigerede samlebind ser man ofte akademiske intellektuelle skrive floromvundent og højstemt om de fabelagtige serieskabere (eksempler: Linda og Valentin, Corto Maltese, til dels Blueberry).

I de i Belgien redigerede samlebind ser man derimod ofte langt mere jordnært og underholdende ekstramateriale om skabernes konkrete arbejde med serien og deres research, deres faglige og/eller festlige omgang med kolleger, samtidens udfordringer, tematik osv. (eksempler: Yoko Tsuno, Natacha, Thorgal, til dels Blueberry (også Franka i Holland)). I nogle tilfælde kan der være interviews med skaberne, så de på den måde får lejlighed til at udtale sig, men altså til en mikrofon og ikke til eget tastatur. Dog findes der en enkelt undtagelse, i et af Yoko Tsuno-samlebindene har Roger Leloup selv skrevet hele ekstramaterialet; men det er lige så stramt og konkret og teknisk som i de øvrige samlebind (og vel hans serie i det hele taget).

I "Blueberry – De samlede eventyr" bind 5 ser man (heldigvis) eksempler på begge sidstnævnte indfaldsvinkler. Der er mere end 50 sider ekstramateriale, som både fortæller om Charliers og Girauds konkrete arbejde med serien i samtiden, men også et ret højtravende (heldigvis meget rigt illustreret) afsnit og Girauds "åndsfæller inden for frontierlandskabets kunst" og Girauds "kunstneriske praksis".

Der er mange måder at servere den slags på :-)
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af PhilipG »

Så fik Carsten Søndergaard lige reklameret for Blueberry i en tråd om Garfield. Elegant:-)

Men tak for info om de forskellige tilgange til ekstramaterialet i samlebindene - det må gælde for artikler om tegneserier i det hele taget: Jeg husker fx artiklerne i Runepress' '50 år med Tintin' som nærmest ulæselige - selv den dengang tolvårige læser kunne gennemskue, at det meste var noget prætentiøst ævl. Det må have været franske skribenter...

Foretrækker klart en tilgang, hvor man ikke overanalyserer hver eneste rude og accepterer, at selv de bedste tegnere ikke altid var på toppen - og glæder mig selvfølgelig til Blueberry.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 24. jun 2021, 08:51Jeg husker fx artiklerne i Runepress' '50 år med Tintin' som nærmest ulæselige - selv den dengang tolvårige læser kunne gennemskue, at det meste var noget prætentiøst ævl. Det må have været franske skribenter...
Det var det, men det havde desværre også lidt at gøre med, at oversættelsen ikke sad særlig godt i skabet, og at redaktøren ikke ofrede så mange kræfter på at redigere den, som han ville have gjort i dag :oops:
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Vigan »

PhilipG skrev: 24. jun 2021, 08:51 Så fik Carsten Søndergaard lige reklameret for Blueberry i en tråd om Garfield. Elegant:-)
Det skal være ham vel undt, når det er som et af de underbyggende eksempler i en så rammende udredning om forskellen på fransk og belgisk stil.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af PhilipG »

Carsten: Ouch...: Jeg havde ikke liiige tjekket kolofonen i '50 år med Tintin' - sorry:-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Mesterius »

Jeg koste meg faktisk med Runepress-albumet etter at jeg fant det brukt for noen år siden, men det var kanskje hovedsakelig på grunn av et langt intervju med Hergé som hadde funnet sted like etter utgivelsen av "Tintin og picaroerne". Det var svært underholdende å lese Hergés uttalelser om de mange negative anmeldelsene av albumet, samt om andre anklager mot ham opp gjennom årene -- ikke minst rasisme. Han hørtes likefrem stolt ut av at det var på forespørsel fra den kongolesiske regjering "Tintin i Kongo" faktisk endelig hadde fått lov til å bli trykket igjen på 70-tallet (Casterman tok det jo i sin tid ut av distribusjon uten å spørre Hergé selv).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Garfield og "landscape" formatet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 24. jun 2021, 19:41 Carsten: Ouch...: Jeg havde ikke liiige tjekket kolofonen i '50 år med Tintin' - sorry:-)
Bare rolig, det er snarere mig der skal sige sorry! Jeg burde virkelig have ofret mere tid på at redigere teksten i bogen.
Besvar