Top 10 yngre serietegnere

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

José Luis García-López er født i 1948
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2021, 09:16
Frank Madsen skrev: 26. jun 2021, 21:45[ Men serieskabere født i 1950 er altså ikke "yngre", uanset hvor mange 80-årige livsstykker du har set fornylig.
Det ved jeg godt, og det er da også kun ud fra min egen målestok/tidsregning. Hvis nu jeg sætter "yngre" i anførselstegn, kan det ikke misforstås.
Hvorfor ikke bare skrive "Top 10 serieskabere født 1950-1980"?
GoogaMooga skrev: 27. jun 2021, 09:20José Luis García-López er født i 1948
:lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 15:30 Hvorfor ikke bare skrive "Top 10 serieskabere født 1950-1980"?
Nej, det ville signalere noget andet end det, jeg ønsker. Jeg vil gerne fremstå som progressiv, samtidig med at jeg viser, at det er "diminishing returns" jo længere fremme i tiden vi kommer. Det har jo vist sig at være svært at lave bare en top 10.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Erling G-P »

Med det fødselsinterval vil jeg helt klart nominere Philippe Buchet (f. 1962). Tegner af 'Konvojen', som er min absolutte favorit blandt nyere serier.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Jeg vil gerne fremstå som progressiv, samtidig med at jeg viser, at det er "diminishing returns" jo længere fremme i tiden vi kommer. Det har jo vist sig at være svært at lave bare en top 10.
Der er masser af fremragende nye og nyere tegnere, det falder overhovedet ikke, når man kommer frem i tid. Det forudsætter bare at man følger med i hvad der kommer, om ikke andet så bare på det danske marked. Og det er faktisk ret nemt at sammensætte en top ti, så her er et hurtigt bud fra min side, afgrænset til midt- og sydeuropæiske navne. Tegnerens fødselsår i parentes.

Olivier Schwartz (1963)
Jose Homs (1975)
Ralph Meyer (1971)
Jaouen (1979)
Philippe Delaby (1961-2014)
Romain Hugault (1979)
Robin Recht (1974)
Enrico Marini (1969)
Jérémy (1984)
Massimiliano Frezzato (1967)
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Robin »

Jeg har tænkt lid og synes vældig godt om flg.:

Lee Bermejo
Mike Mignola
Alex Maleev
John Byrne
Bill Sienkewicz
George Perez
Andy Kubert
Brian Azzarello
Alex Ross

Det er svært at rangordne, men det er mit bud på en top 10. Alle er født efter 1950, så vidt jeg husker :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2021, 18:25
Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 15:30 Hvorfor ikke bare skrive "Top 10 serieskabere født 1950-1980"?
Nej, det ville signalere noget andet end det, jeg ønsker. Jeg vil gerne fremstå som progressiv, samtidig med at jeg viser, at det er "diminishing returns" jo længere fremme i tiden vi kommer. Det har jo vist sig at være svært at lave bare en top 10.
Så fordi du har en skjult dagsorden om, at hvis man lavede en top ti over de bedste serieskabere, så ville de gamle vinde over de unge, så lader du "yngre" betyde "yngre end 72 år"? Det er da lidt latterligt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 23:29
GoogaMooga skrev: 27. jun 2021, 18:25
Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 15:30 Hvorfor ikke bare skrive "Top 10 serieskabere født 1950-1980"?
Nej, det ville signalere noget andet end det, jeg ønsker. Jeg vil gerne fremstå som progressiv, samtidig med at jeg viser, at det er "diminishing returns" jo længere fremme i tiden vi kommer. Det har jo vist sig at være svært at lave bare en top 10.
Så fordi du har en skjult dagsorden om, at hvis man lavede en top ti over de bedste serieskabere, så ville de gamle vinde over de unge, så lader du "yngre" betyde "yngre end 72 år"? Det er da lidt latterligt.
Men her mit bud på en hurtig top ti - "yngre" og gamle i skøn forvirring. Jeg har med vilje ikke medtaget nogen danskere:

Steffen Kverneland
Charlie Christensen
Ralf König
Alan Moore
Marjane Satrapi
Riad Sattouf
Joann Sfar
Bill Watterson
Bill Sienkewicz
Brian Azzarello
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 23:29 Så fordi du har en skjult dagsorden om, at hvis man lavede en top ti over de bedste serieskabere, så ville de gamle vinde over de unge, så lader du "yngre" betyde "yngre end 72 år"? Det er da lidt latterligt.
Nej, jeg er bare ærlig, og det er rent subjektivt, som alle smagsvurderinger. Jeg KAN ikke lave en top 10 med helt unge. Enten fordi jeg ikke følger ordentligt med, eller snarere fordi jeg ikke har set noget, der har blæst mig omkuld. Jeg kender kun ÉN på Erlings liste, Hugault, og ham har jeg jo tidligere skrevet min mening om. Perez har jeg selvfølgelig overvejet, Charlie Christensen er også et godt bud. Ja, og Bill Watterson, unægteligt.
Senest rettet af GoogaMooga 28. jun 2021, 01:45, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

Erling G-P skrev: 27. jun 2021, 19:28 Med det fødselsinterval vil jeg helt klart nominere Philippe Buchet (f. 1962). Tegner af 'Konvojen', som er min absolutte favorit blandt nyere serier.

Venlig hilsen
Erling G-P
Kunne være et godt bud. Bestemt en tegner, jeg har lagt mærke til. Mener endda, at jeg har anbefalet serien til et nyt forlag, der er på trapperne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jun 2021, 01:40
Frank Madsen skrev: 27. jun 2021, 23:29Så fordi du har en skjult dagsorden om, at hvis man lavede en top ti over de bedste serieskabere, så ville de gamle vinde over de unge, så lader du "yngre" betyde "yngre end 72 år"? Det er da lidt latterligt.
Nej, jeg er bare ærlig, og det er rent subjektivt, som alle smagsvurderinger. Jeg KAN ikke lave en top 10 med helt unge.
Men hvis du ved, at du ikke kan lave en top 10 liste over yngre serieskabere, så kald den dog noget andet. Der er jo ikke noget i vejen med at lave en liste over "top 10 garvede rotter i tegneseriefaget, der stadig sparker røv og giver de unge kollegaer baghjul", bare den deklareres ærligt og ikke i et eller andet Orwellsk nysprog, hvor "yngre" betyder "ældre" og hvor en debut før 1980 er dobbeltplusgodt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

Okay
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

For mig er de altså yngre. I betragtning af, hvem jeg ellers beskæftiger mig med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af PhilipG »

'Alt er relativt' som en gammel gubbe er blevet tilskrevet at have sagt. Han var også ung engang - og kun 26 da han blandt et par andre 'småting' formulerede den specielle relativitetsteori:-).

Kunne en alternativ tilgang være at dele op i 10-årige (eller 20-årige) perioder og så tage den dérfra?

Og jeg vil gerne have Claus Deleuran med et sted.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Top 10 yngre serietegnere

Indlæg af GoogaMooga »

Mit udgangspunkt var at dele tegnere op i gamle og yngre. Jeg synes, nogle af de tilbagemeldinger i denne tråd har været for pedantiske. I kan vel være ligeglade med, om jeg ikke interesserer mig for de unge; det kan vel ikke gøre dem hverken ringere eller bedre i jeres egen forestilling.

Frank's omskrivning af oversrkriften er selvfølgelig sarkastisk og fylder for meget. Philip's inddeling i 10-20 årige perioder er jo heller ikke dér, jeg vil hen. Jeg har bare ønsket at vise, hvor svært det er for mig at værdsætte nyere tegneserier, og så får jeg en masse ståhej om ingenting.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar