Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 10. jul 2021, 01:22Ja, det forunderlige ved "Les Labourdet" var jo, at damebladet levnede plads, og at Francine var medskaber.
Ja, og jeg er heller ikke enig med Maxus i, at soap opera-elementerne i Michel Vaillant er so-so. Tværtimod give de en udmærket modvægt til det meget machoagtige væddeløbsmiljø, som nemt kunne blive meget ensformigt. Der er mange ting, der gør Michel Vaillant interessant. En af dem er også, at Jean Graton ikke kan tegne mennesker, men gør det alligevel :lol:
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af maxus »

Carsten Søndergaard skrev: 10. jul 2021, 01:45
GoogaMooga skrev: 10. jul 2021, 01:22Ja, det forunderlige ved "Les Labourdet" var jo, at damebladet levnede plads, og at Francine var medskaber.
Ja, og jeg er heller ikke enig med Maxus i, at soap opera-elementerne i Michel Vaillant er so-so. Tværtimod give de en udmærket modvægt til det meget machoagtige væddeløbsmiljø, som nemt kunne blive meget ensformigt. Der er mange ting, der gør Michel Vaillant interessant. En af dem er også, at Jean Graton ikke kan tegne mennesker, men gør det alligevel :lol:
Det er jeg sådan set meget enig i, Carsten. Naturligvis skal der være en modvægt til bilerne og de mange køre/løbs-sekvenser. Min pointe var bare, at - i min optik - er det der Graton excellerer, hvor de sideløbende historier er noget mere gennemsnitlige - nogle bedre end andre naturligvis :D

Men først og fremmest super, at du overvejer at overveje det - om end det har mellemlange udsigter, men det er dog betydeligt bedre end en definitivt nej :wink:

Hvis det er nogen salgsmæssig indikator ift. en ny udgivelse, så er den genudgivelse som Carlsen/Donavan udgav i 00'erne(?) faktisk relativt svære at opdrive både hos private og i antikvariaterne - på nær lige det sidste album, som stadig er til salg i Faraos. Og en af jeres 'ultimative' udgivelser med det spændende ekstramateriale som findes til Michel Valiant vil vel kun øge den (håber jeg :D).

Men uanset er det naturligvis altid et gamble og I har et stort program kørende i forvejen - fuld forståelse for det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev: 10. jul 2021, 19:53Hvis det er nogen salgsmæssig indikator ift. en ny udgivelse, så er den genudgivelse som Carlsen/Donavan udgav i 00'erne(?) faktisk relativt svære at opdrive både hos private og i antikvariaterne - på nær lige det sidste album, som stadig er til salg i Faraos.
Carlsens seks album udkom allerede i 1989-90, og man kan nok sige, at det ganske enkelt var for tidligt. Forstået på den måde, at serien allerede da var noget gammeldags og derfor nok ikke var særlig tiltrækkende for et nyt og yngre publikum - og samtidig var dem, der kendte den i forvejen fra Fart og tempo, simpelthen ikke gamle nok til at ride på en nostalgisk bølge. De var sikkert i gang med at gøre karriere, få børn eller uddanne sig og den slags. Så publikum var for sporadisk, og kravene til oplagsstørrelser var helt andre end i dag. Oplagene på Carlsens Mark Breton-album var 4000, og det var på den tid på smertegrænsen, ikke mindst fordi det var 64-siders album, som forventedes at have en nogenlunde rimelig udsalgspris, og distributionen var med returret, så en del af oplaget måtte forventes aldrig at blive solgt og formenlig beskadiget, så en hel del eksemplarer måtte makuleres.

I dag er det jo en anden sag, seriens publikum vil formentlig være i en moden alder og relativt klar til at betale, hvad det måtte koste, samtidig med at det er teknisk muligt at trykke mindre oplag. HVOR mange der så er af den type mennesker, er jo så det store spørgsmål.

At Donovans ene album stadig fås for håndører i Faraos skal man nok ikke lægge så meget i. Det album var på alle måder "uden for nummer", for den eneste sammenhæng det reelt lænede sig op ad var de seks Carlsen-album - og dem hørte det ligesom ikke sammen med alligevel. Og så måske de allermest inkarnerede nørder, der som en kuriositet ville læse en historie, der ikke havde været i Fart og tempo 30-40 år tidligere. Hvilket den ikke var, formentlig fordi historien ikke handler om motorsport.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Frank Madsen »

Hvis jeg havde penge nok, ville jeg udgive Edmond-François Calvos "La bête est morte!", en tegneserie om 2. verdenskrig og besættelsen af Frankrig med dyr i alle rollerne (40 år før Art Spiegelmans "Maus" og den allerførste tegneserie, der nævner tyskernes kz-lejre). Et fantastisk værk.

Couv_126579.jpg
Couv_126579.jpg (68.61 KiB) Vist 434 gange
2176_1541.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Godt bud, Calvo! Tror, der udkom en engelsk oversættelse tilbage i 1980'erne, med titlen The Beast is Dead".

Ja, det var i 1984. Den er ikke billig...

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar