Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt? I så fald, hvilken serie, og hvor stort et beløb?

Jerry Spring
Valhardi
Les Labourdet
The Heart of Juliet Jones

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Gimli »

Der er nok kun en måde, at finde ud af, om det er gangbart. Sæt et kickstarter- projekt i gang, og se om det er gangbart.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 7. jul 2021, 09:39 Der er nok kun en måde, at finde ud af, om det er gangbart. Sæt et kickstarter- projekt i gang, og se om det er gangbart.
Det forudsætter jo, at danskerne kender til kickstarter. Gør de det?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis noget er godt, kan det sælge i hvert fald i begrænset omfang. Der er nok ikke en sjæl, der kender Labourdet, men folk kender Michel Vaillant. Alt, der er godt, burde kunne sælge i 100-200 eks., og med print on demand, kan det lade sig gøre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Maximum »

Juliet Jones er ikke lige mig, men jeg ville da nok gerne kobe de andre.
Ved ikke hvor populaert Kickstarter og lignende er i DK, en god ide, men det er jo lidt anderlede end her i USA.
Der er ogsa en del andre serier jeg vil kobe, dog er det en godt start med disse serier.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. jul 2021, 00:16 Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt? I så fald, hvilken serie, og hvor stort et beløb?
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Hvis man betaler ved kasse 1, kan man få alle den slags ønsker opfyldt.
GoogaMooga skrev: 7. jul 2021, 09:46Det forudsætter jo, at danskerne kender til kickstarter. Gør de det?
Der er da masser af danske kickstarterprojekter. Det er vel mere spørgsmålet, om folk tænder på de projekter, der forsøges kickstartet. Og at man bruger tid og kræfter på at sprede budskabet om dem (og tid og/eller penge på at koble gulerødder på projektet).
GoogaMooga skrev: 7. jul 2021, 09:51Der er nok ikke en sjæl, der kender Labourdet
Jeg gør! Og derfor ville jeg ikke støtte et kickstarterprojekt 8)
GoogaMooga skrev: 7. jul 2021, 09:51Alt, der er godt, burde kunne sælge i 100-200 eks., og med print on demand, kan det lade sig gøre.
Det er sikkert rigtigt, at det meste kan sælge i 100-200 eks., men med så lille et oplag vil der kun være penge til selve trykningen. Så der bliver ingen penge til ophavsmænd, trykmateriale, oversættere, tekstere, grafikere osv. Den slags kræver en altruistisk mæcen med for mange penge i banken.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jul 2021, 00:55
GoogaMooga skrev: 7. jul 2021, 00:16 Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt? I så fald, hvilken serie, og hvor stort et beløb?
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Hvis man betaler ved kasse 1, kan man få alle den slags ønsker opfyldt.
Ville Cobolt være interesseret, hvis jeg f.eks. foretog en delvis investering i en størrelsesorden af 10-20.000 kr? Ville I satse på Labourdet så?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 8. jul 2021, 06:20Ville Cobolt være interesseret, hvis jeg f.eks. foretog en delvis investering i en størrelsesorden af 10-20.000 kr? Ville I satse på Labourdet så?
Man kan ikke "satse" på Labourdet, hvis det skal forstås sådan, at man mod alle odds ville tro på, at man kunne sælge mere end 100-200 eksemplarer. For det ville Cobolt ikke tro på. Og det vil du vel heller ikke selv, når det kommer til stykket. Så Cobolt ville ikke være med til at finansiere så meget som en krone. Bortset fra at serien slet ikke ville passe ind i Cobolts program. Man skal jo kunne forsvare det, man udgiver. Beklager!

Men hvis en vanvittig mæcen ville udgive serien på dansk, ville jeg da synes det var så sjovt, og jeg ville selv købe et eksemplar. Så måske kan du sælge 201 eksemplarer :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jul 2021, 23:52 Så Cobolt ville ikke være med til at finansiere så meget som en krone.
Hvad så med Valhardi intégrale?

Mine fire nævnte eksempler er nok de eneste serier, jeg for alvor ville investere i. Dog ikke "The Heart of Juliet Jones" på dansk, det ville ikke fungere for mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af maxus »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jul 2021, 23:52
GoogaMooga skrev: 8. jul 2021, 06:20Ville Cobolt være interesseret, hvis jeg f.eks. foretog en delvis investering i en størrelsesorden af 10-20.000 kr? Ville I satse på Labourdet så?
Man kan ikke "satse" på Labourdet, hvis det skal forstås sådan, at man mod alle odds ville tro på, at man kunne sælge mere end 100-200 eksemplarer. For det ville Cobolt ikke tro på. Og det vil du vel heller ikke selv, når det kommer til stykket. Så Cobolt ville ikke være med til at finansiere så meget som en krone. Bortset fra at serien slet ikke ville passe ind i Cobolts program. Man skal jo kunne forsvare det, man udgiver. Beklager!

Men hvis en vanvittig mæcen ville udgive serien på dansk, ville jeg da synes det var så sjovt, og jeg ville selv købe et eksemplar. Så måske kan du sælge 201 eksemplarer :-)
Jeg synes også, at Cobolt hellere skulle kaste sig over Michel Valiant (inte)gralen, når nu Faraos svigtede så fælt :D

Jeg er begyndt at finde de gamle supertempo udgivelser mv. frem for at genlæse dem i stedet og må tilstå, at jeg fortsat er vildt imponeret over de mange løbs- og bil/mc sekvenser med indbygget lydsprog osv. Sæbeopera-delen er lidt mere so-so, men jo hverken værre eller bedre end så mange andre i min opfattelse, som f.eks. i Luftens Ørne, som jeg glæder mig vildt til. Jeg tager i alle fald den gerne med :wink:

Men de fantastiske tegninger kombineret med et grundigt ekstramateriale, som Cobolt jo er Danmarksmestre i, ville jeg både kaste kickstarter og alm. købspenge efter 8) - og det ville mange andre også er jeg sikker på.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

maxus skrev: 9. jul 2021, 11:17
Jeg synes også, at Cobolt hellere skulle kaste sig over Michel Valiant (inte)gralen

Det kommer ikke til at ske. Men jeg vil nu ikke helt opgive tanken om en "Michel Vaillant" intégrale, det vil bare blive fra et andet forlag. "Les Labourdet" er nok den "sværeste", den er aldrig blevet oversat før, og er derfor så meget mere attråværdig.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

En af de store udfordringer ved alle de nævnte serier (Jerry Spring, Valhardi, Julia og Eva, Les Labourdet) er, at de er så smækfyldt med tekst. Derfor er de meget dyre at oversætte og tekste. Tekstningen fordyres yderligere af, at boblerne (som der er sindssygt mange af) har alle mulige mærkelige formater og former. Det gør hele det arbejde ufatteligt tidskrævende og derfor meget dyrt.

Hvis man altså vil gøre det ordentligt vel at mærke. Hvilket i min verden betyder, at man tilstræber at oversætte den fulde tekst og udføre tekstningen i en grafisk kvalitet, der afspejler originalen.

Selvfølgelig kan man vælge at skide på det og bare forkorte teksten eller formindske den og bare mokke den ind i boblerne, som det nu nemmest og hurtigst kan lade sig gøre, som der er mange eksempler på fra både før og nu. Men det kommer ikke til at ske i mit hjørne af verden og derfor ikke i Cobolts. Derfor skal man virkelig tro på, at publikum er stort nok til at kunne løfte den store investering i tid og penge.

Samme forhold gælder fx i høj grad Blueberry, også Asterix, Natacha, Yoko Tsuno og de kommende Luftens Ørne og Blake og Mortimer. Det er også en af årsagerne til, at de alle sammen tager sin tid at få udgivet, og at de enkelte bind jævnligt bliver forsinkede.

I mange tilfælde vil jeg også finde det ligegyldigt at (gen)udgive disse serier uden et fyldigt ekstramateriale, for eksempel Michel Vaillant, det ville efter min mening være meningsløst. Men det gør selvfølgelig også arbejdet endnu mere tidskrævende og endnu mere dyrt, det er logisk.

Personligt ville jeg såmænd finde det virkelig sjovt at arbejde med og udgive samlebindene med Michel Vaillant, men det ville være svært at tro på, at det kunne holde vand økonomisk. Under alle omstændigheder vil jeg ikke have tid til det i de førstkommende år, fordi der er så mange andre krævende samlebind, der har højere prioritet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

"Michel Vaillant" er nok den serie, der bliver efterlyst mest på diverse internet-sider. Den og så "Luftens Ørne", som nu heldigvis bliver en realitet.

Grunden til, at jeg finder "Les Labourdet" så interessant, er ikke så meget tegningerne, som det faktum, at det lykkedes at klemme et melodrama ind i den katolsk-censurerede drengebogsverden, som mange af euroklassikerne befandt sig i.

Det ville selvsagt være en drøm at få Cobolt til at varetage MV, men jeg har fuld forståelse for, at det ville blive en meget svær opgave.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 10. jul 2021, 00:34Grunden til, at jeg finder "Les Labourdet" så interessant, er ikke så meget tegningerne, som det faktum, at det lykkedes at klemme et melodrama ind i den katolsk-censurerede drengebogsverden, som mange af euroklassikerne befandt sig i.
Men serien gik jo i et dameblad, ikke i Journal Tintin eller lignende ;-)

Det var vel logisk nok på den tid, serien kan jo på nogle måder sammenlignes med fx Julia og Eva, Carol Day, Håbets Allé 13 osv. eller Robert Vibys "Stewardessen" i Danmark. Dametegneserier i en kulturform, der ellers mest henvendte sig til mænd.

Og mest var lavet af mænd. Her var undtagelsen, at forfatteren var kvinde, nemlig Jean Gratons kone, Francine Graton. Det var i øvrigt hende, der indskrev alle detaljer om bryllupper, fødsler og den slags familiebegivenheder i Michel Vaillant (ud over at hun i mange år farvelagde serien). Det noget barokke her er så, at hendes mand, der var langt bedre til at tegne biler end mennesker, stod for tegningerne. Som stort set kun var af mennesker.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du satse, hvis du kunne få dit genoptryks-ønske opfyldt?

Indlæg af GoogaMooga »

Det med persontegningerne kan vi så ikke blive enige om. Jeg mener, at Jean Graton i høj grad kunne tegne levende og følelselsladede personer. Men forvent ikke Plastic Man.

Ja, det forunderlige ved "Les Labourdet" var jo, at damebladet levnede plads, og at Francine var medskaber. For øvrigt var der også et dameblad (eller ugeblad?), der bragte "Bob Morane" i lidt længere udgaver. Jeg har tre af de fire albums som Pan Pan udgav med ekstra meget "Bob Morane".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar