Den forsvundne Bernard Prince!

dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Den forsvundne Bernard Prince!

Indlæg af dernice »

Frank Madsen skrev: 21. jul 2021, 11:41
Carsten Søndergaard skrev: 21. jul 2021, 01:11Hvad anså det tyske forlag for at være "normalt", og hvad forlangte Carlsen? Og fik du egentlig ikke alle filmene tilbage i 2007, da Cobolt overtog det hele? Pia og jeg tilbragte en uge i Carlsens katakomber i Rosengårdsstræde med at gennemgå det gigantiske filmarkiv og sortere det. Og så vidt jeg ved, fik alle danske ophavsmænd tilbud om at få udleveret det materiale, der lå fra de foregående årtier, både fra Interpresses og Carlsens tid.
Det tyske forlag skrev, at Carlsens pris for filmleje var over det dobbelte af, hvad de var vant til at betale til andre forlag.

I 2007 havde jeg ikke brug for materialet, men det ville have løst en del problemer 4 år tidligere.
For en som ikke er en del af branchen, lyder det fuldstændig absurd at man først skal købe rettighederne for at få lov til at udsende et album, og dernæst skal man samtidig også købe rettighederne til trykfilerne… de to ting burde da helt klart følges ad og være en del af rettighederne samlet set.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den forsvundne Bernard Prince!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 21. jul 2021, 21:14For en som ikke er en del af branchen, lyder det fuldstændig absurd at man først skal købe rettighederne for at få lov til at udsende et album, og dernæst skal man samtidig også købe rettighederne til trykfilerne… de to ting burde da helt klart følges ad og være en del af rettighederne samlet set.
Det kan man godt synes, og som sagt er der også visse tilfælde (ikke så mange ganske vist), hvor betalingen for filerne er mere eller mindre symbolsk som en form for håndterings- og ekspeditionsgebyr.

I praksis er der dog en vis rimelighed i at adskille de to ting. Ophavsmanden har lavet tegneserien og har leveret sine originaler til originalforlaget, som derefter har påtaget sig den videre tekniske behandling, grafisk montage osv., hvilket de selvfølgelig skal gøre under alle omstændigheder til deres egen udgave, men det er jo også en fordel for et udenlandsk forlag, som efterfølgende vil udgive serien - fremfor hvis det udenlandske forlag skulle have alle originalerne fra ophavsmanden og så lave deres egen montage. Det ville i de fleste tilfælde være langt dyrere og mere tidskrævende end at modtage en færdig pakke med filer stort set klar til brug. Eftersom mange forskellige serier kommer fra et mindre antal originalforlag er det simpelthen også bare mere enkelt, frem for hvis man skulle have kontakt til talrige forskellige ophavsmænd, som sikkert ville levere filerne på hver deres måde.

Endelig betyder det også noget, at rettighederne normalt beregnes som en procent af oplag x udsalgspris og altså løber op hvis oplaget er stort, hvorimod det tekniske materiale normalt betales som et fast beløb uanset oplagsstørrelse. Hvis de to ting skulle betales som en fælles sum, kunne det kun være én af beregningsmetoderne, der var gældende. Og det kunne måske betyde, at ophavsmanden ville få meget lidt ud af et lille oplag, hvorimod det udenlandske forlag ville få meget lidt ud af at satse på et stort oplag.

Men det er klart, at alting er og bør være til forhandling, også fordi de tekniske håndteringsomstændigheder ændrer sig, både i ophavsmandens ende, hos originalforlaget og de udenlandske forlag.
Besvar