De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jul 2021, 15:33
Mesterius skrev: 14. jul 2021, 00:30Personlig har jeg tenkt at Fanny kanskje hadde lyst til å få laget en tegnefilmserie som kunne "erstatte" Belvisions gamle TV-tegnefilmer fra 50- og 60-tallet, med bedre animasjon (som dog ofte fremstår nokså stiv i dag) og manus som var mer tro mot Hergés originale album. Og det har jo Nelvana-serien i alle henseender gjort: Belvision-episodene er fullstendig ute av offisiell distribusjon i dag.
Ah, det tror jeg ikke rigtig på. Fanny har aldrig været udfarende på den måde, er jeg ret sikker på.
Jeg tenkte litt på Fanny spesifikt i forbindelse med anekdoten jeg nevnte lenger nede. Skjønt, når du sier det har jeg heller aldri hørt om at Fanny aktivt har gått ut for å sette i gang nye adaptasjoner eller lisensproduksjoner. Hun har vel i stor grad gjort nøyaktig det motsatte (stoppet fullførelsen av Alph-Art, lagt ned Studios Hergé, etc.).

Men jeg har uansett lenge tenkt at NOEN hadde lyst til å få laget en mer trofast TV-adaptasjon enn Belvisions serie. Kanskje Nick Rodwell, eller noen andre hos Fondation Hergé?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Altså, det er jo en lang og kompliceret affære med det, der skete efter Hergés død. Som sagt var det kaotiske år i sidste halvdel af 80'erne og første halvdel af 90'erne (og såmænd også senere), ikke mindst fordi Fanny - formentlig rådvild og i mangel af andre muligheder - havde indsat Hergés privatsekretær, Alain Baran, til at stå for fondens kommercielle afdeling, det som senere blev til Moulinsart. Det blev en katastrofe, der koste formuer, ikke mindst for Baran selv. Blandt ville han jo genoplive et Tintin-blad, "Tintin reporter", men det holdt kun i syv måneder.

Jeg ser også nu, efter at have læst Wikipedias artikel om Moulinsart, at der faktisk blev givet forskellige licenser efter Leblancs tid, nemlig af Alain Baran. Og en af dem var tegnefilmene, produceret i samarbejde mellem Canal+, Ellipse og Nelvana. Og at Nick Rodwell faktisk forsøgte at standse produktionen af den, men uden held.

I øvrigt var det Baran selv, der ansatte Nick Rodwell. Hvorefter Rodwell fik ham afskediget og giftede sig med enken. Og annullerede 66 af de 76 licenser, der fandtes på den tid.

Du kan selv tygge dig igennem detaljerne på fransk Wikipedia:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Moulinsart_(entreprise)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Vil man have den fulde historie - og kan læse fransk - får man den i Hugues Dayez' bog "Tintin et les heritiers". Jeg har ikke selv læst den, men efter hvad jeg ved, giver den svar på det meste.

https://www.amazon.fr/TINTIN-HERITIERS- ... 036&sr=8-1
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (66.13 KiB) Vist 321 gange
Besvar