De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 23005
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
I forlængelse af den anden tråd om Christian Delcroix's nye kult-guide, har det fået mig til at tænke på, hvad der er kult og hvad der er mainstream. Tag nu feks. "Tintin": der findes næppe nogen stærkere europæisk tegneserie-kult, og samtidig er den serie jo også noget af det mest mainstream, man kan forestille sig. Så det kan godt lade sig gøre at være kult og mainstream på en og samme tid.
De tre stærkeste kulte, der findes i fandommen, er mig bekendt også de eneste, hvor fansene har fået et navn, og hvor kult-dyrkelsen også kan have fået en pseudovidenskabelig etiket.
1. Donaldismen. Stærkest i Norden, og med Jon Gisle som grundlægger. Fansene hedder Donaldister, og en del af dem beskæftiger sig KUN med ænder, og ikke så meget andet.
2. Silver Age Marvel. Stan Lee fik den geniale idé at involvere læserne på en helt ny måde, med "Stan's Soapbox", mottoer som "Make mine Marvel!", brevkasser, og fanzines som "F.O.O.M." (Friends of Old Marvel). Kulten blev døbt "The Merry Marvel Marching Society", og fansene blev kaldt "True Believers", og det lidt nedladende og senere "Marvel Zombies".
3. Tintin. En pseudovidenskab ligesom Donaldismen. Man kan være "Tintinolog", og så er der jo "Tintinolatrie", selve grundteksten.
De tre stærkeste kulte, der findes i fandommen, er mig bekendt også de eneste, hvor fansene har fået et navn, og hvor kult-dyrkelsen også kan have fået en pseudovidenskabelig etiket.
1. Donaldismen. Stærkest i Norden, og med Jon Gisle som grundlægger. Fansene hedder Donaldister, og en del af dem beskæftiger sig KUN med ænder, og ikke så meget andet.
2. Silver Age Marvel. Stan Lee fik den geniale idé at involvere læserne på en helt ny måde, med "Stan's Soapbox", mottoer som "Make mine Marvel!", brevkasser, og fanzines som "F.O.O.M." (Friends of Old Marvel). Kulten blev døbt "The Merry Marvel Marching Society", og fansene blev kaldt "True Believers", og det lidt nedladende og senere "Marvel Zombies".
3. Tintin. En pseudovidenskab ligesom Donaldismen. Man kan være "Tintinolog", og så er der jo "Tintinolatrie", selve grundteksten.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
"Kult" er et ord, der knap give mening længere. Oprindeligt refererede det jo til religiøse bevægelser af mindre omfang eller i meget specielle retninger, noget som senere blev overført til ligeledes mindre eller ret specielle interessegrupper omkring populærkulturelle emner, der teknisk kunne sidestilles med noget religiøst.
Men i dag bruges ordet mest af journalister, der får færten af et eller andet, som de ikke selv kender til - eller ikke forstår - men som de kan iagttage har en vis udbredelse, ofte en meget stor udbredelse og netop ikke en mindre eller i meget specielle miljøer.
Ordet kan derfor ikke rigtig meningsfuldt bruges længere i anden betydning end den helt oprindelige.
Men i dag bruges ordet mest af journalister, der får færten af et eller andet, som de ikke selv kender til - eller ikke forstår - men som de kan iagttage har en vis udbredelse, ofte en meget stor udbredelse og netop ikke en mindre eller i meget specielle miljøer.
Ordet kan derfor ikke rigtig meningsfuldt bruges længere i anden betydning end den helt oprindelige.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 23005
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Delvist enig i den betragtning. Et klogt hoved skulle engang have påpeget, at når først pressen får kendskab til noget, er det ikke længere kult. Men hvis ikke Donaldismen og Tintinologien dyrker de respektive værker med "religiøs" intensitet, hvad vil man så kalde det?Carsten Søndergaard skrev: ↑10. jul 2021, 01:31
Ordet kan derfor ikke rigtig meningsfuldt bruges længere i anden betydning end den helt oprindelige.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8447
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Selvfølgelig findes kult. Det er bare ikke kult, når Le Figaro bruger det som billigt markedsføringstrick. Og donaldisme er vel heller ikke kult længere, men var det vel i 1970erne, hvor kopier af Barks-historier blev solgt under disken i Pegasus og flokke af skæggede mænd i islandske sweatre sad i paneldebatter om Den Gode Tegner, mens Gutenberghus holdt Carl Barks' navn hemmeligt. Senere blev donaldismen omfavnet af Egmont og mainstream. Men dyrkelsen af Disney-serierne (og især Don Rosa) kan godt virke kultisk. Det samme kan dyrkelsen af superhelte og manga.
Jesper Lauridsen beskriver begrebet meget godt på sin blog: http://rutluk.blogspot.com/2010/08/den- ... -kult.html
Tintin er ikke kult, snarere et samlerobjekt og noget, man ofte ser på kopper og T-shirts ligesom Mumitrolde, Diddl og Hello Kitty. Næh, så er der mere kult over Edgar P. Jacobs' Blake og Mortimer. Eller Joost Swarte.
Jesper Lauridsen beskriver begrebet meget godt på sin blog: http://rutluk.blogspot.com/2010/08/den- ... -kult.html
- Initiel kommerciel fiasko. Kult kræver eksklusivitet, så masserne bør holde sig væk.
- Stigende popularitet over tid. Der er ikke noget ved at have en kult med ét medlem. Der skal en tilvækst af disciple til.
- Svær at skaffe. Intet er mere kult end noget som kun kan skaffes som tvivlsomme kopier fra mystiske kontakter
- Objektive fejl. Kulten anerkender at fænomenet har fejl, men det gør kun kærligheden større.
- Besynderlige detaljer. Kultfornemmelsen styrkes af bizarre, ulogiske detaljer.
- Dyrkelse. Det suverænt vigtigste punkt. Kernen i kultbegrebet er en dyrkelse langt, langt udover hvad omverdenen kan forstå.
Tintin er ikke kult, snarere et samlerobjekt og noget, man ofte ser på kopper og T-shirts ligesom Mumitrolde, Diddl og Hello Kitty. Næh, så er der mere kult over Edgar P. Jacobs' Blake og Mortimer. Eller Joost Swarte.
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Takk for denne kommentaren. Elsker Jespers utførlige, punktvise forklaring av kultbegrepet.Frank Madsen skrev: ↑10. jul 2021, 14:24 Selvfølgelig findes kult. Det er bare ikke kult, når Le Figaro bruger det som billigt markedsføringstrick. Og donaldisme er vel heller ikke kult længere, men var det vel i 1970erne, hvor kopier af Barks-historier blev solgt under disken i Pegasus og flokke af skæggede mænd i islandske sweatre sad i paneldebatter om Den Gode Tegner, mens Gutenberghus holdt Carl Barks' navn hemmeligt. Senere blev donaldismen omfavnet af Egmont og mainstream. Men dyrkelsen af Disney-serierne (og især Don Rosa) kan godt virke kultisk. Det samme kan dyrkelsen af superhelte og manga.
Jesper Lauridsen beskriver begrebet meget godt på sin blog: http://rutluk.blogspot.com/2010/08/den- ... -kult.html
- Initiel kommerciel fiasko. Kult kræver eksklusivitet, så masserne bør holde sig væk.
- Stigende popularitet over tid. Der er ikke noget ved at have en kult med ét medlem. Der skal en tilvækst af disciple til.
- Svær at skaffe. Intet er mere kult end noget som kun kan skaffes som tvivlsomme kopier fra mystiske kontakter
- Objektive fejl. Kulten anerkender at fænomenet har fejl, men det gør kun kærligheden større.
- Besynderlige detaljer. Kultfornemmelsen styrkes af bizarre, ulogiske detaljer.
- Dyrkelse. Det suverænt vigtigste punkt. Kernen i kultbegrebet er en dyrkelse langt, langt udover hvad omverdenen kan forstå.
Tintin er ikke kult, snarere et samlerobjekt og noget, man ofte ser på kopper og T-shirts ligesom Mumitrolde, Diddl og Hello Kitty. Næh, så er der mere kult over Edgar P. Jacobs' Blake og Mortimer. Eller Joost Swarte.
Helt enig i at Tintin ikke er kult, og heller ikke dagens dyrking av utvalgte Anders And-tegneserier. Blake og Mortimer derimot er noe annet. Det er også en serie jeg selv aldri helt har kommet inn i eller sett det store ved, slik mange medlemmer av B&M-kulten uten tvil gjør. Men så skal det sies at jeg så langt bare har lest ett av Jacobs' album i sin helhet, "Det gule mærke".
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Men alligevel ikke ret meget. Det stort set kun det sidste af de seks punkter, der passer på B&M.Frank Madsen skrev: ↑10. jul 2021, 14:24Næh, så er der mere kult over Edgar P. Jacobs' Blake og Mortimer. Eller Joost Swarte.
Swarte derimod, klart. Og Chaland.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8447
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Njah - vi er jo en del, der vil mene, at B&M uanset salgstal ALDRIG har fået den succes i Danmark, som denne fremragende tegneserie fortjener. Men at populariteten (målt på antal udgivne titler) alligevel har været stigende over tid. Og at gode, velholdte førsteudgaver af Jacobs' album (resten kan være lige meget) kan være svære at skaffe, simpelthen fordi alle holder fast i dem og ikke vil sælge. Jeg medgiver, at det er svært at påvise deciderede objektive fejl og ulogiske detaljer i B&M, med mindre vi inddrager post-Jacobs albummene, hvad der byder mig meget imod. Men HVIS nogen en dag påviser fejl eller manglende logik i et B&M album af Jacobs, tager vi det i stiv arm - eller med stiv overlæbe, by Jove.Carsten Søndergaard skrev: ↑10. jul 2021, 18:36Men alligevel ikke ret meget. Det stort set kun det sidste af de seks punkter, der passer på B&M.Frank Madsen skrev: ↑10. jul 2021, 14:24Næh, så er der mere kult over Edgar P. Jacobs' Blake og Mortimer. Eller Joost Swarte.
Men det bedste bevis på B&Ms kult-status er vel dette:
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 23005
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Jeg vil mene, Tintin både er kult og mainstream, det er jo det paradoksale ved serien. Det er både tivolisering med omfattende tingel tangel, og så de fleste bøger skrevet om nogen europæisk tegneserie nogensinde, med adskillige længder. Samt fanzines, pseudovidenskabelig forskning, og religiøs dyrkelse hinsides al rimelighed og fornuft.
Jeg mener også, det er en misforståelse at hævde, kult kun kan være eksklusiv og snæver. Filmiske analogier til Tintin er Star Wars og Star Trek. Her finder man ikke en mere rabiat fandom indenfor film og TV produktion.
Det vigtigste og mest kendetegnede ved kult er nemlig dyrkelsen, Jesper's sidste punkt. Det indrømmer han jo også selv:
Det er ikke et spørgsmål om at sætte flueben udfor alle kasserne, men om at forstå, at det er dyrkelse fremfor alt. Jeg vil dog give Frank medhold i, at B&M er mere kult end Tintin, men det diskvalificerer ikke Tintin som sådan. Swarte og Chaland er slet ikke kult, de er heller ikke mainstream, de er bare, som de fleste tegneserier nu engang er det.
Jeg mener også, det er en misforståelse at hævde, kult kun kan være eksklusiv og snæver. Filmiske analogier til Tintin er Star Wars og Star Trek. Her finder man ikke en mere rabiat fandom indenfor film og TV produktion.
Det vigtigste og mest kendetegnede ved kult er nemlig dyrkelsen, Jesper's sidste punkt. Det indrømmer han jo også selv:
Det er også derfor kultheden kan inddeles i bred kult og subkult. Tintin er således ikke subkult og har aldrig været det. Men den er i høj grad kult.Dyrkelse. Det suverænt vigtigste punkt. Kernen i kultbegrebet er en dyrkelse langt, langt udover hvad omverdenen kan forstå.
Det er ikke et spørgsmål om at sætte flueben udfor alle kasserne, men om at forstå, at det er dyrkelse fremfor alt. Jeg vil dog give Frank medhold i, at B&M er mere kult end Tintin, men det diskvalificerer ikke Tintin som sådan. Swarte og Chaland er slet ikke kult, de er heller ikke mainstream, de er bare, som de fleste tegneserier nu engang er det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Man kan ikke omtale Tintin (eller Star Wars) som "mainstream". Mainstream karakterer en hel retning inden for noget, hvor de enkelte dele ikke skiller sig ud fra de andre. Det kan man jo ikke sige om hverken Tintin eller Star Wars.
Derimod er Tintin (og fx Star Wars) et verdensomspændende kulturfænomen.
At de måske samtidig kan være kultfænomener, kan man måske godt hævde. At (i den store sammenhæng) mindre grupper dyrker begge dele særlig intenst. I modsætning til det store fleretal, som "bare" synes, de er "gode".
Så ja, noget kan måske godt være meget udbredt og alligevel på nogle måder karakteriseres som kult.
Men jeg er heller ikke enig i, at der forekommer en "tivolisering" eller "omfattende tingeltangel" med Tintin. Tværtimod er der jo ikke solgt licenser til udenforstående i de sidste 30 år (bortset fra til Steven Spielberg), hvilket netop har forhindret tivolisering og været med til at sikre, at kultdyrkelsen består. Det er ikke ALT, Moulinsart har foretaget sig, som man kan være imod.
Derimod er Tintin (og fx Star Wars) et verdensomspændende kulturfænomen.
At de måske samtidig kan være kultfænomener, kan man måske godt hævde. At (i den store sammenhæng) mindre grupper dyrker begge dele særlig intenst. I modsætning til det store fleretal, som "bare" synes, de er "gode".
Så ja, noget kan måske godt være meget udbredt og alligevel på nogle måder karakteriseres som kult.
Men jeg er heller ikke enig i, at der forekommer en "tivolisering" eller "omfattende tingeltangel" med Tintin. Tværtimod er der jo ikke solgt licenser til udenforstående i de sidste 30 år (bortset fra til Steven Spielberg), hvilket netop har forhindret tivolisering og været med til at sikre, at kultdyrkelsen består. Det er ikke ALT, Moulinsart har foretaget sig, som man kan være imod.
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Vil det si at forrige gang det ble solgt en lisens til utenforstående var Nelvanas tegnefilmserie for TV, som fikk premiere i 1991?Carsten Søndergaard skrev: ↑11. jul 2021, 22:19Men jeg er heller ikke enig i, at der forekommer en "tivolisering" eller "omfattende tingeltangel" med Tintin. Tværtimod er der jo ikke solgt licenser til udenforstående i de sidste 30 år (bortset fra til Steven Spielberg), hvilket netop har forhindret tivolisering og været med til at sikre, at kultdyrkelsen består. Det er ikke ALT, Moulinsart har foretaget sig, som man kan være imod.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Stort set alle licenser, bortset fra selve albummene, blev administret af Editions du Lombard, og den oprindelige kontrakt mellem Hergé og Lombard udløb i 1988. Nelvanas licens har sandsynligvis været solgt inden da.
Fra 1988 og til et par år ind i 1990'erne herskede kaos, indtil Moulinsart satte sig på det hele og ikke efterfølgende har solgt licenser, som de ikke selv har været herre over og partnere i. Bortset fra til Steven Spielberg.
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
I rulletekstene til tegnefilmserien står det blant annet: "A France - Canada Co-production in collaboration with la Fondation Hergé". Fondation Hergé var jo selskapet Hergés enke Fanny opprettet i 1986 for å overse Hergés åndsverk, hvis jeg forstår internett riktig.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. jul 2021, 22:34Stort set alle licenser, bortset fra selve albummene, blev administret af Editions du Lombard, og den oprindelige kontrakt mellem Hergé og Lombard udløb i 1988. Nelvanas licens har sandsynligvis været solgt inden da.
Fra 1988 og til et par år ind i 1990'erne herskede kaos, indtil Moulinsart satte sig på det hele og ikke efterfølgende har solgt licenser, som de ikke selv har været herre over og partnere i. Bortset fra til Steven Spielberg.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Film- og tv-rettighederne har nok generelt været holdt uden for den aftale om merchandise, som Hergé havde indgået med Lombard. Også hørespil var dog, så vidt jeg ved, en del af denne aftale. De første tv-tegnefilm (1957-64) og biograffilmene Hajsøen og Soltemplet var produceret af Belvision, men det firma var ligesom Editions du Lombard stiftet af Raymond Leblanc (formentlig netop med henblik på at lave Tintin-tegnefilm, selv om det jo senere har produceret mange andre), så det har mest været en juridisk selskabsdetalje som betød af merchandise- og filmrettigheder lå i to forskellige selskaber, men altså med samme grundlæggende ejer, som var nært knyttet til Hergé selv.Mesterius skrev: ↑13. jul 2021, 01:35I rulletekstene til tegnefilmserien står det blant annet: "A France - Canada Co-production in collaboration with la Fondation Hergé". Fondation Hergé var jo selskapet Hergés enke Fanny opprettet i 1986 for å overse Hergés åndsverk, hvis jeg forstår internett riktig.
Man kan selvfølgelig så undre sig over, at Belvision ikke også producerede de nye tv-tegnefilm omkring 1990. Tænkes kan måske, at Fondation Hergé, altså Fanny, har opsagt Belvisions kontrakt, hvis den stadig eksisterede - for at frigøre filmrettighederne, så Steven Spielberg kunne købe dem, hvilket jo allerede var på tale inden Hergés død. Og da det så i første omgang ikke blev til noget, har hun accepteret et tilbud fra Nelvana om at lave tv-tegnefilm. Men det er spekulationer, jeg ved det ikke. At Fondation Hergé nævnes i rulleteksterne er dog ikke så mærkeligt, rettighederne lå jo og ligger i fonden.
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Det kan jo hende det hadde en sammenheng med at Spielbergs prosjekt den gangen ikke ble til noe. Personlig har jeg tenkt at Fanny kanskje hadde lyst til å få laget en tegnefilmserie som kunne "erstatte" Belvisions gamle TV-tegnefilmer fra 50- og 60-tallet, med bedre animasjon (som dog ofte fremstår nokså stiv i dag) og manus som var mer tro mot Hergés originale album. Og det har jo Nelvana-serien i alle henseender gjort: Belvision-episodene er fullstendig ute av offisiell distribusjon i dag.Carsten Søndergaard skrev: ↑13. jul 2021, 23:32Film- og tv-rettighederne har nok generelt været holdt uden for den aftale om merchandise, som Hergé havde indgået med Lombard. Også hørespil var dog, så vidt jeg ved, en del af denne aftale. De første tv-tegnefilm (1957-64) og biograffilmene Hajsøen og Soltemplet var produceret af Belvision, men det firma var ligesom Editions du Lombard stiftet af Raymond Leblanc (formentlig netop med henblik på at lave Tintin-tegnefilm, selv om det jo senere har produceret mange andre), så det har mest været en juridisk selskabsdetalje som betød af merchandise- og filmrettigheder lå i to forskellige selskaber, men altså med samme grundlæggende ejer, som var nært knyttet til Hergé selv.Mesterius skrev: ↑13. jul 2021, 01:35I rulletekstene til tegnefilmserien står det blant annet: "A France - Canada Co-production in collaboration with la Fondation Hergé". Fondation Hergé var jo selskapet Hergés enke Fanny opprettet i 1986 for å overse Hergés åndsverk, hvis jeg forstår internett riktig.
Man kan selvfølgelig så undre sig over, at Belvision ikke også producerede de nye tv-tegnefilm omkring 1990. Tænkes kan måske, at Fondation Hergé, altså Fanny, har opsagt Belvisions kontrakt, hvis den stadig eksisterede - for at frigøre filmrettighederne, så Steven Spielberg kunne købe dem, hvilket jo allerede var på tale inden Hergés død. Og da det så i første omgang ikke blev til noget, har hun accepteret et tilbud fra Nelvana om at lave tv-tegnefilm. Men det er spekulationer, jeg ved det ikke. At Fondation Hergé nævnes i rulleteksterne er dog ikke så mærkeligt, rettighederne lå jo og ligger i fonden.
At Nelvana produserte Tintin er heller ikke overraskende, for de hadde nettopp hatt stor suksess med tegnefilmserien sin om Babar (1989). Så å gå videre til en adaptasjon av Tintin, en annen stor og etablert klassiker innen 'barnelitteraturen', virker logisk. Kanskje de bestemte seg for å gå etter Tintin-lisensen i kjølvannet av Babars suksess. De lanserte også en serie med den klassiske, britiske tegneseriefiguren Rupert i 1991, så å adaptere kjente figurer av denne typen var et tydelig fokus for Nelvana fra og med Babar.
Og apropos Fanny: i går kom jeg over en interessant anekdote på Twitter om Tintin og Nelvana. Nelvana hadde åpenbart lyst til å lage noen flere episoder etter at alle Hergés album (minus Sovjetunionen og Congo) var blitt adaptert:
Reginald Braithwaite
@raganwald
Replying to @Canada @CanEmbBeLux and 2 others
I did business with Nelvana after this, and one of their employees told me an anecdote.
After making the last of the Tintin stories into shows, they approached Hergé's widow about another series.
"But there are no more stories," she said.
(cont...) ...
"No problem," they explained, "We will write new ones. We will get writers who love Tintin and will write stories faithful to his spirit—"
"But there are no more stories," she insisted, and that was that. She was not interested in more money or popularity.
(cont...) ...
She was very happy with how Nelvana had managed to bring Tintin to life in a way that really felt like a moving "Claire Ligne" style, but as far as she was concerned, the project was finished.
And that was that.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7187
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: De tre stærkeste, mest kultiske tegneseriefan-grupperinger
Ah, det tror jeg ikke rigtig på. Fanny har aldrig været udfarende på den måde, er jeg ret sikker på.Mesterius skrev: ↑14. jul 2021, 00:30Personlig har jeg tenkt at Fanny kanskje hadde lyst til å få laget en tegnefilmserie som kunne "erstatte" Belvisions gamle TV-tegnefilmer fra 50- og 60-tallet, med bedre animasjon (som dog ofte fremstår nokså stiv i dag) og manus som var mer tro mot Hergés originale album. Og det har jo Nelvana-serien i alle henseender gjort: Belvision-episodene er fullstendig ute av offisiell distribusjon i dag.
Jo, men man kan jo i høj grad sige det samme om Belvision - ikke blot havde de tidligere lavet Tintin på tv og film, men også mange andre seriefigurer, Asterix, Lucky Luke, Smølferne, Umpa-pa osv. Så det må have et eller andet at gøre med, at Raymond Leblanc var på vej ud (selv om Belvision jo eksisterer i bedste velgående i vore dage). Forresten havde han også en tredje virksomhed, der var knyttet til Hergé, nemlig reklamebureauet Publiart, der lavede mange kampagner med Tintin-teme for forskellige virksomheder. Bureauet lukkede dog netop også på den tid, i 1986.Mesterius skrev: ↑14. jul 2021, 00:30At Nelvana produserte Tintin er heller ikke overraskende, for de hadde nettopp hatt stor suksess med tegnefilmserien sin om Babar (1989). Så å gå videre til en adaptasjon av Tintin, en annen stor og etablert klassiker innen 'barnelitteraturen', virker logisk. Kanskje de bestemte seg for å gå etter Tintin-lisensen i kjølvannet av Babars suksess. De lanserte også en serie med den klassiske, britiske tegneseriefiguren Rupert i 1991, så å adaptere kjente figurer av denne typen var et tydelig fokus for Nelvana fra og med Babar.
Det er jo Fanny (og Nick) i en nøddeskal. Og talrige ivrige producenter i en nøddeskalMesterius skrev: ↑14. jul 2021, 00:30Og apropos Fanny: i går kom jeg over en interessant anekdote på Twitter om Tintin og Nelvana. Nelvana hadde åpenbart lyst til å lage noen flere episoder etter at alle Hergés album (minus Sovjetunionen og Congo) var blitt adaptert: