Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af GoogaMooga »

Denne måned satte jeg ny bundrekord i Previews bestillingen, kun to hc'er og et magasin. Jeg kan ikke mindes nogensinde før at have bestilt så lidt, med mindre vi tæller de perioder af mit liv med, hvor jeg holdt pause fra det hele. Og hvad kan vi så udlede af dette? Oldies-markedet er trængt i USA. Meget trængt. Marvel har klaret Silver Age og det meste af Bronze Age. De store Timely serier har vi også fået. Og DC nægter jo pure at udnytte deres rige bagkatalog til andet end superhelte.

Lost Art Books udgiver noget i retning af én titel om året, Canton Street Press slumrer hen, og Drawn & Quarterly snegler sig igennem "Gasoline Alley". AC Comics er jo en ringe trøst, men PS Artbooks ekspanderer, nu da vi har fået det meste af det gode Pre-Code Horror. Fanta leverer ikke hver måned, men holder dog fast i deres få flagskibe, først og fremmest "Val" og "Disney Masters".

Billede

IDW/LOAC kæmper for livet. Uvist om de fører "Annie" til ende, men "Steve Canyon" har heldigvis høj prioritet hos dem. LOAC striberne, ak, ja, kommer der mon flere?

Hermes Press er nok det forlag, der kan overraske mest, selv om de også har haft tilbagegang. Classic Comics Press lader til at nå i mål med "Cisco Kid", men "Heart of Juliet Jones" lukkede efter fire bøger, en katastrofe.

Billede

Dark Horse har solgt deres sjæl og er ikke længere at regne for noget. Med mindre man kan lide Mike Mignola, og det kan jeg ikke.

Tilbage står så fyrtårnet, Gwandanaland. Men kun public domain, og de er afhængige af de scans, de kan få.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 15. jul 2021, 16:31IDW/LOAC kæmper for livet. Uvist om de fører "Annie" til ende, men "Steve Canyon" har heldigvis høj prioritet hos dem. LOAC striberne, ak, ja, kommer der mon flere?
Er det så ille? Kan du vise til kilder, dette har jeg ikke fått med meg.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 15. jul 2021, 16:31Denne måned satte jeg ny bundrekord i Previews bestillingen, kun to hc'er og et magasin. Jeg kan ikke mindes nogensinde før at have bestilt så lidt, med mindre vi tæller de perioder af mit liv med, hvor jeg holdt pause fra det hele. Og hvad kan vi så udlede af dette? Oldies-markedet er trængt i USA. Meget trængt. Marvel har klaret Silver Age og det meste af Bronze Age. De store Timely serier har vi også fået. Og DC nægter jo pure at udnytte deres rige bagkatalog til andet end superhelte.
Så har du jo råd til Werner Wejp-Olsens PETER OG PERLE, der udkommer med 1. bind til oktober og derefter et nyt bind hver 6. måned.

https://www.eudor.dk/eudor-udgiver-wern ... -og-perle/

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af superboy »

I previews for juli finner vi bl.a. Echolands av J. H. Williams III, både som vanlig hefte, og raw cut edition. Begge er i liggende format . Dette er en tegner som jeg må ha alt av. Og marvel katalogen har mange flotte omnibuser. Bl.a. incredible Hulk by Peter David omnibus vol 4 og Doctor Strange omnibus vol 2.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 15. jul 2021, 21:51
GoogaMooga skrev: 15. jul 2021, 16:31Denne måned satte jeg ny bundrekord i Previews bestillingen, kun to hc'er og et magasin. Jeg kan ikke mindes nogensinde før at have bestilt så lidt, med mindre vi tæller de perioder af mit liv med, hvor jeg holdt pause fra det hele. Og hvad kan vi så udlede af dette? Oldies-markedet er trængt i USA. Meget trængt. Marvel har klaret Silver Age og det meste af Bronze Age. De store Timely serier har vi også fået. Og DC nægter jo pure at udnytte deres rige bagkatalog til andet end superhelte.
Så har du jo råd til Werner Wejp-Olsens PETER OG PERLE, der udkommer med 1. bind til oktober og derefter et nyt bind hver 6. måned.

https://www.eudor.dk/eudor-udgiver-wern ... -og-perle/

Billede
Jeg kan godt lide denne tidlige Wow serie, som jeg svagt erindrer at have læst eksempler på et sted. Tegnestilen er ikke så rund, mere agent-kantet og skarp. Og 249 iberegnet fragt, må siges at være et godt tilbud. Vil man kunne abonnere på serien?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

Ud fra de månedlige salgstal af tegneserier til butikker i USA, er der ingen tvivl om at oldies-markedet er meget trængt og fuldstændig marginaliseret i forhold til det samlede tegneseriesalg. Alt i alt blev det i 2019 solgt omkring 12 mio graphic novels (den kategori oldie-udgivelser indgør i) i USA. På comichron.com kan man se, at en typisk oldie-udgivelse sælger et sted mellem sølle 200 og 400 eksemplarer i 2019. Den bedst solgte var et bind i Carl Barks Library serien, der solgte lidt over 700 eksemplarer i hele USA. Det er i den størrelseorden oldies sælger. Til sammenligning solgte et bind af Umbrella Academy fra Dark Horse over 18 000 eksemplarer.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: 18. jul 2021, 20:54 Ud fra de månedlige salgstal af tegneserier til butikker i USA, er der ingen tvivl om at oldies-markedet er meget trængt og fuldstændig marginaliseret i forhold til det samlede tegneseriesalg. Alt i alt blev det i 2019 solgt omkring 12 mio graphic novels (den kategori oldie-udgivelser indgør i) i USA. På comichron.com kan man se, at en typisk oldie-udgivelse sælger et sted mellem sølle 200 og 400 eksemplarer i 2019. Den bedst solgte var et bind i Carl Barks Library serien, der solgte lidt over 700 eksemplarer i hele USA. Det er i den størrelseorden oldies sælger. Til sammenligning solgte et bind af Umbrella Academy fra Dark Horse over 18 000 eksemplarer.
Det var nedslående; tænk, at en befolkning på 360 millioner ikke kan oppebære et oldies-marked. 200-400 ville selv efter danske forhold være pauvert.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

Det amerikanske tegneseriemarkedet har i de senere år oplevet en vækst, men det er takket være manga og graphic novels. Superhelte har nedadgående salgstal og det samme synes at gælde oldies-udgivelser. At oldies sælger dårligere kan selvfølgelig skyldes, at det bedste materiale med de bedste tegnere allerede er udgivet, og at der ikke er den samme interesse for det næstbedste. Fx sælger de afsluttende bind af Prince Valiant, Eerie og Creepy kun godt og vel en tredjedel af de første bind i de pågældende serier.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 18. jul 2021, 22:20Det var nedslående; tænk, at en befolkning på 360 millioner ikke kan oppebære et oldies-marked. 200-400 ville selv efter danske forhold være pauvert.
Nej, det tror jeg ville blive betragtet som helt okay i Danmark. Men mange af de serier, der nævnes i denne tråd (Gasoline Alley, Annie, Cisco Kid), ville næppe kunne sælge så mange i en dansk udgave. Problemet med mange af disse gamle avisserier er vel, at de oprindelige læsere i dag er over 80 år, hvis de overhovedet lever længere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

Her følger en rangliste af hvilke oldies der ifølge comichron.com solgte bedst i 2019:

Dark Horse

1. Ec Archives 370-480 solgte eksemplarer.
2. Creepy og Eerie Archives 320-370.

Fantagraphics

1. Carl Barks Library 660-740.
2. Prince Valiant 540-640.
3. Ec comics 320-450.
4. Disney Masters 310-370.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

LOAC

1. Amazing Spiderman Newspaper 500 solgte eksemplarer.
2. Superman Sundays og Dailies 460-490.
3. Dick Tracy 385.
4. Donald Duck newspaper 375.
5. Steve Canyon 280.
6. Silly Symphonies 270.
7. LOAC Esentials 265.
8. Rip Kirby 260.
9. Little Orphan Annie 200.
10. For Better or For Worse 180.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

Hermes

1. Frank Thorne 290-320.
2. Phantom 250-270.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

En form for bestsellers blandt oldies i 2019 var fra IDW; Ghosts Classic Monsters of pre-code horror comics og The Unknown Anti-War Comics af Steve Ditko med et salg på over 600 eksemplarer af hver udgivelse.

Billede
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev: 18. jul 2021, 22:20
Det var nedslående; tænk, at en befolkning på 360 millioner ikke kan oppebære et oldies-marked. 200-400 ville selv efter danske forhold være pauvert.
Tilsyneladende kan oldies heldigvis godt udgives i USA trods meget små oplag. Men det kræver tålmodighed og ildsjæle. De store forlag har ingen økonomisk interesse i at udgive titler med så små oplag. Omkostningerne er alt for store.

Noget andet er, om ikke vi snart har fået alt det der reelt er værd at genoptrykke. LOAC lagde ud med Terry And The Pirates og havde til formål at ville udgive de beste serier inden for amerikanske avistegneserier. Senere fulgte bl.a Dick Tracy, Little Orphan Annie og Li’l Abner. Serier fra avistegneseriernes storhedstid. Nu er det hele udgivet og LOAC har så fortsat med at udgive en masse forskellige titler, men efterhånden er det oprindelige formål udvandet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor trængt er oldies-markedet i USA?

Indlæg af GoogaMooga »

marius - tak for alle dine oplysninger, yderst interessant læsning. Så må jeg jo være utrolig niche, blandt få hundrede. Men der er sandelig meget at udgive endnu. Vi har kun set toppen af isbjerget. Og reelt er det meget få serier, vi har fået KOMPLET. De fleste lukker i utide.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar