Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Jeg har netop erhvervet mig; Usynlige mennesker og kan se af såvel; Comicwiki og Goodreads at dette album er udgivet af Bogfabrikken i 1992, mens den i USA og andre lande er udgivet i 1993! Er der nogen der ved, hvad baggrunden er for, at dette album har fået lov til at få verdenspremiere i Danmark? Jeg mener, det er jo ikke ligefrem hvem-som-helst, som tilsyneladende har givet lov til dette.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Nu ved jeg ikke, hvornår "Will Eisner Quarterly" gik ind, men det var således, at nogle af Eisner's graphic novels skulle serialiseres i det magasin før en egentlig album-udgivelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 22. jul 2021, 06:36 Jeg har netop erhvervet mig; Usynlige mennesker og kan se af såvel; Comicwiki og Goodreads at dette album er udgivet af Bogfabrikken i 1992, mens den i USA og andre lande er udgivet i 1993! Er der nogen der ved, hvad baggrunden er for, at dette album har fået lov til at få verdenspremiere i Danmark? Jeg mener, det er jo ikke ligefrem hvem-som-helst, som tilsyneladende har givet lov til dette.
Kan det tenkes at "Invisible People" er copyrightet 1992, men rent faktisk utgitt i 1993?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2021, 08:13 Nu ved jeg ikke, hvornår "Will Eisner Quarterly" gik ind, men det var således, at nogle af Eisner's graphic novels skulle serialiseres i det magasin før en egentlig album-udgivelse.
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige Googa. Google books angiver at 'invisible people' er udkommet i 3 "bøger" - alle 3 udgivet i 1992. Så der er noget der tyder på en serialiseret udgivelse før album-samlingen. I såfald er det vel mest et spørgsmål om, at være hurtige med trykningen, og her kan Bogfabrikken godt tænkes at have været lidt hurtigere, end de store amerikanske forlag.

Mesterius' forslag kan være en anden mulighed, men det h ar ikke været muligt for mig, at finde oplysninger om trygningstidspunktet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Bogfabrikkens forlægger, Jens Peder Agger, var Will Eisners personlige ven og i en årrække hans agent. Derfor har han uden tvivl kendt til serierne lang tid i forvejen, og så er den danske udgave bare kommet først.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 22. jul 2021, 09:31
GoogaMooga skrev: 22. jul 2021, 08:13 Nu ved jeg ikke, hvornår "Will Eisner Quarterly" gik ind, men det var således, at nogle af Eisner's graphic novels skulle serialiseres i det magasin før en egentlig album-udgivelse.
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige Googa. Google books angiver at 'invisible people' er udkommet i 3 "bøger" - alle 3 udgivet i 1992. Så der er noget der tyder på en serialiseret udgivelse før album-samlingen. I såfald er det vel mest et spørgsmål om, at være hurtige med trykningen, og her kan Bogfabrikken godt tænkes at have været lidt hurtigere, end de store amerikanske forlag.

Mesterius' forslag kan være en anden mulighed, men det h ar ikke været muligt for mig, at finde oplysninger om trygningstidspunktet.
Hmmm... hvor antyder Google Books at Invisible People er utkommet i 3 bøker? Det klarer jeg ikke å se her.

Will Eisner's Quarterly gikk forøvrig inn mange år før 1992.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 22. jul 2021, 19:57
Gimli skrev: 22. jul 2021, 09:31
GoogaMooga skrev: 22. jul 2021, 08:13 Nu ved jeg ikke, hvornår "Will Eisner Quarterly" gik ind, men det var således, at nogle af Eisner's graphic novels skulle serialiseres i det magasin før en egentlig album-udgivelse.
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige Googa. Google books angiver at 'invisible people' er udkommet i 3 "bøger" - alle 3 udgivet i 1992. Så der er noget der tyder på en serialiseret udgivelse før album-samlingen. I såfald er det vel mest et spørgsmål om, at være hurtige med trykningen, og her kan Bogfabrikken godt tænkes at have været lidt hurtigere, end de store amerikanske forlag.

Mesterius' forslag kan være en anden mulighed, men det h ar ikke været muligt for mig, at finde oplysninger om trygningstidspunktet.
Hmmm... hvor antyder Google Books at Invisible People er utkommet i 3 bøker? Det klarer jeg ikke å se her.

Will Eisner's Quarterly gikk forøvrig inn mange år før 1992.
Prøv at trykke på 'andre udgaver - se alle', nedenunder hovedoplysningerne (ved andet cover lige under den som har oplysningerne). Den side du kommer frem til, angiver bl.a. 3 bøger fra kitchen sink, som alle står opført til 1992. Jeg antager, at der er tale om en seriel udgivelse, selv om der ikke står noget om, sideantallet på hver bog.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 22. jul 2021, 20:42
Mesterius skrev: 22. jul 2021, 19:57
Gimli skrev: 22. jul 2021, 09:31

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige Googa. Google books angiver at 'invisible people' er udkommet i 3 "bøger" - alle 3 udgivet i 1992. Så der er noget der tyder på en serialiseret udgivelse før album-samlingen. I såfald er det vel mest et spørgsmål om, at være hurtige med trykningen, og her kan Bogfabrikken godt tænkes at have været lidt hurtigere, end de store amerikanske forlag.

Mesterius' forslag kan være en anden mulighed, men det h ar ikke været muligt for mig, at finde oplysninger om trygningstidspunktet.
Hmmm... hvor antyder Google Books at Invisible People er utkommet i 3 bøker? Det klarer jeg ikke å se her.

Will Eisner's Quarterly gikk forøvrig inn mange år før 1992.
Prøv at trykke på 'andre udgaver - se alle', nedenunder hovedoplysningerne (ved andet cover lige under den som har oplysningerne). Den side du kommer frem til, angiver bl.a. 3 bøger fra kitchen sink, som alle står opført til 1992. Jeg antager, at der er tale om en seriel udgivelse, selv om der ikke står noget om, sideantallet på hver bog.
Meget interessant! Og du har tydeligvis rett. Se hva jeg fant på eBay akkurat nå: Invisible People Book 1 Sanctum, 2 The Power, 3 Mortal Combat.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Fedt - jeg må tjekke senere, om disse forsider er med i samleudgaven. Det håber jeg godt nok, de er fede.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2021, 15:28 Bogfabrikkens forlægger, Jens Peder Agger, var Will Eisners personlige ven og i en årrække hans agent. Derfor har han uden tvivl kendt til serierne lang tid i forvejen, og så er den danske udgave bare kommet først.
Det har uden tvivl bidraget til, at Bogfabrikken har været først på mærkerne. Tak for den interessante oplysning Carsten.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 22. jul 2021, 21:00
Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2021, 15:28 Bogfabrikkens forlægger, Jens Peder Agger, var Will Eisners personlige ven og i en årrække hans agent. Derfor har han uden tvivl kendt til serierne lang tid i forvejen, og så er den danske udgave bare kommet først.
Det har uden tvivl bidraget til, at Bogfabrikken har været først på mærkerne. Tak for den interessante oplysning Carsten.
Ja, da er nok tidslinjen: de tre amerikanske volumbind først i 1992, den danske bokutgave senere samme år og den amerikanske bokutgave i 1993. :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Eisnerudgivelse - Debut i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Gimli skrev: 22. jul 2021, 20:58 Fedt - jeg må tjekke senere, om disse forsider er med i samleudgaven. Det håber jeg godt nok, de er fede.
Desværre ikke. Der er nogle andre opstarts-sider, på hver af de 3 dele - men ikke forsiderne fra den serielle udgivelse. You can't win them all. :)
Besvar