Når valget ikke er så svært

Well?

Hermes Press
2
25%
Interpresse
6
75%
 
Afgivne stemmer: 8

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af GoogaMooga »

Man kunne måske skabe et behov. Der findes jo ikke noget behov, da der ganske enkelt ikke findes soaps på det danske marked mere. De er også trængt i USA.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 00:55 Man kunne måske skabe et behov. Der findes jo ikke noget behov, da der ganske enkelt ikke findes soaps på det danske marked mere. De er også trængt i USA.
Det er jo ikke kun romantiktegneserier, der er forsvundet, det er også romantiklitteratur i almindelighed. Tænk på det abnorme antal kærlighedromaner i både bogform og ugebladsform, der fandtes engang, for ikke at tale om dedikerede romantikhæfter på ugebasis, fjortendagsbasis, månedsbasis. Det publikum, der er til den genre, er bedøvende ligeglade med formen. Og så er tv og film bare det letteste og endda i princippet næsten gratis. Det kommer ikke til at genopstå i tegneserieform, bortset måske fra avancerede indietegneserier, som formentlig først og fremmest vil handle om LGBT+ romantik.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af GoogaMooga »

Men sådan noget om Mary Worth og Rex Morgan MD er jo ikke decideret romantik. Det er hverdagsdrama. Og det kunne der potentielt skabes et behov for.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 01:21 Men sådan noget om Mary Worth og Rex Morgan MD er jo ikke decideret romantik. Det er hverdagsdrama. Og det kunne der potentielt skabes et behov for.
Uanset romantik eller hverdagsdrama: Det er 100 % overtaget af tv.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. aug 2021, 00:03Det danske blad kom til verden, fordi Barbara Cartland jo var kæmpestor på den tid, og da der så kom en tegneserieudgave af hendes romaner, ville Interpresse sikre sig rettighederne med det samme. Det var den eneste grund til, at bladet udkom. Og så var det logisk for mig at fylde bladet ud med passende serier af god kvalitet som Håbets Allé 13.

Men nogen succes blev det bestemt ikke :-)
Ahh, så du var redaktør for det danske blad? Gøy å vite, innholdet må jo være tilsvarende de norske numre. :)

Det kan virke som bladet solgte et hakk eller to bedre i Norge, siden Semic prøvde seg med tre numre til i 1982. Og så valgte de interessant nok Julia Jones (aka Julia & Eva) og ikke Barbara Cartland som hovedattraksjon.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af GoogaMooga »

The Heart of Juliet Jones
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. aug 2021, 01:56Ahh, så du var redaktør for det danske blad? Gøy å vite, innholdet må jo være tilsvarende de norske numre. :)
Det tror jeg ikke, for det norske ser ud til at være i almindeligt seriebladformat, så striberne må være ombrudt. Det danske blad var bredere i formatet, striberne var ikke ombrudt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. aug 2021, 23:25
Mesterius skrev: 7. aug 2021, 01:56Ahh, så du var redaktør for det danske blad? Gøy å vite, innholdet må jo være tilsvarende de norske numre. :)
Det tror jeg ikke, for det norske ser ud til at være i almindeligt seriebladformat, så striberne må være ombrudt. Det danske blad var bredere i formatet, striberne var ikke ombrudt.
Hm, ja... Sånn som jeg husker Julia Jones-bladene (har ikke fysisk tilgang til dem akkurat nå), er de faktisk en anelse bredere enn det jeg ser på som standard bladformat. Men det er jo klart og tydelig fra bildet at Gammeldags Romantisk Magasin var mye bredere igjen.

Så vidt jeg husker ble kun On Stage-stripene til Leonard Starr presentert uredigerte i det norske blad, mens de andre serier som Julia Jones var modifiserte. Så fint å høre at ingen striper ble ombrutt i den danske utgave. :) Men med tanke på lanseringsår, antall numre som kom i 1981 OG at seriene på coverne matcher såpass godt, vil jeg være overrasket hvis det ikke er mye likt innhold på tross av omredigeringen.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af lolsen »

Carsten:

Romantik og hverdagsdrama lever i bedste velgående videre i mangaen og er en af de største genrer deri, i anime ligeså.

Så er man til den slags er der nok at tage fat på, heldigvis da, for det er jeg nemlig :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. aug 2021, 23:36med tanke på lanseringsår, antall numre som kom i 1981 OG at seriene på coverne matcher såpass godt, vil jeg være overrasket hvis det ikke er mye likt innhold på tross av omredigeringen.
Det er meget tænkeligt, jeg husker ærlig talt ikke omstændighederne ud over det med Barbara Cartland. Var den serie overhovedet med i det norske blad? On Stage var ikke i det danske blad.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror vist, Freddy Milton ligger inde med en dansk (delvis?) oversættelse af "13 Rue de l'Espoir". Har den mon været på tale i anden sammenhæng end de uddrag i bladet?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. aug 2021, 00:40 Jeg tror vist, Freddy Milton ligger inde med en dansk (delvis?) oversættelse af "13 Rue de l'Espoir". Har den mon været på tale i anden sammenhæng end de uddrag i bladet?
Ja visst har den det, se bare Freddys hjemmeside om tidligere dansk publisering: http://www.freddymilton.dk/haabetsalle/intro.htm
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. aug 2021, 00:38
Mesterius skrev: 7. aug 2021, 23:36med tanke på lanseringsår, antall numre som kom i 1981 OG at seriene på coverne matcher såpass godt, vil jeg være overrasket hvis det ikke er mye likt innhold på tross av omredigeringen.
Det er meget tænkeligt, jeg husker ærlig talt ikke omstændighederne ud over det med Barbara Cartland. Var den serie overhovedet med i det norske blad? On Stage var ikke i det danske blad.
Nå, DA så... "On Stage" var ikke med i det danske blad?? :O Det snur litt opp-ned på teorien min. (Og det er ellers en kvalitetsserie, så hvorfor tok du ikke med den? ;))

Barbara Cartland husker jeg ikke, så det er godt mulig at den ikke var med.

Da lurer jeg på om saken heller kan ha vært at det norske Julia Jones-blad var inspirert av Gammeldags Romantisk Magasin i konsept og delvis innhold, men gjorde sin egen redigering og sitt eget utvalg av serier. Det er påfallende både med lanseringsåret 1981 og at begge bladene kom med fire numre det året.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af GoogaMooga »

Superb gennemgang! Den må jeg studere nærmere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når valget ikke er så svært

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. aug 2021, 00:42
GoogaMooga skrev: 8. aug 2021, 00:40 Jeg tror vist, Freddy Milton ligger inde med en dansk (delvis?) oversættelse af "13 Rue de l'Espoir". Har den mon været på tale i anden sammenhæng end de uddrag i bladet?
Ja visst har den det, se bare Freddys hjemmeside om tidligere dansk publisering: http://www.freddymilton.dk/haabetsalle/intro.htm
Ja, Freddy har hæmningsløst indscannet og offentliggjort hundredvis af værker ofte i deres helhed, og uden at spørge nogen om lov. Hans indstilling er, at hvis nogen er utilfredse med det, må de sige til, så fjerner han dem. Foreholdt at han selv lever af sin egen ophavsret meddeler han, at folk er velkomne til at offentliggøre hans serier.

Spøjst. Ligesom nogle af de verbale indpakninger, som her: "Paul Gillon, som nok har været den dygtigste europæiske serietegner, når det drejer sig om at levere en realistisk kontemporær serie i traditionel akademisk udformning."
Besvar