Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Gimli »

Jeg har bemærket, at nogle af de tegneserier, som jeg elsker, ikke helt har samme fascination, som de havde da jeg var barn og ung mand. Der er tale om serier som; Splint & Co., Lucky Luke og i nogen grad Asterix. Jeg ved det er gode serier/mange stærke album. Men måske har jeg læst dem for mange gange, for selv om det stadig er gode læseoplevelser, så er den magi, der tidligere kendetegnede disse serier ved at blive udvisket. Noget af det har helt sikkert noget at gøre med at det humoristiske element ikke har samme gennemslagskraft (jokesene er læst utallige gange), men kan det også have noget at gøre med at vi i dag er ca. 50-70 længere fremme i historien?

Jeg har tidligere omtalt serier, hvis børnemagi ikke holdt ved nøjere eftersyn. Serier som f.eks. Benny Bomstærk, som jeg gik rundt og tænkte som værende rigtig gode, måtte langt ned i rækkerne, når de blev reelt sammenlignet/-holdt med andre serier. Det er der ikke tale om her! Flere af de virkelige gode album fra Asterix, Splint & Co. og Lucky Luke, er blandt mine favoritter, men de taber terræn efterhånden - og mere end de serier som kom i 70'erne/80'erne.

Er jeg ene om denne oplevelse? Eller er jeg måske en af de få, der rent faktisk genlæser de samme gamle album med "jævnlig" mellemrum?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af GoogaMooga »

Svært at sige, hvis man i forvejen ikke læser meget og endnu mindre genlæser noget. Man jeg har haft omvendte oplevelser, end hvad du beskriver, som Peyo og Macherot. Hvor jeg tidligere fandt dem barnlige, oplever jeg i dag en stor æstetisk nydelse ved læsning af deres serier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh ja. Jeg kan sagtens følge det. Herlige sager som nu blot er at regne som ligegyldigheder.

Er det tidens tand? Er det fordi ens kritiske sans skærpes henover årene? Er det fordi man har meget mere at sammenligne med?

Heldigvis har jeg forplantet mig i ét væk, så jeg har flere 'sæt' børn, herunder to små knallerter på otte og seks. Når vi læser sammen, når de da ikke er sovset ind i skærme og gadgets, så får vi nogle af de go'e gamle ind under huden. Ikke så meget Anders And, men Tintin, Blåfrakkerne, Splint & Co. og sådan noget. Heldigvis virker disse stadig for mine unger, og deres glæder smitter. Jeg nyder med.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 2. aug 2021, 00:26 Svært at sige, hvis man i forvejen ikke læser meget og endnu mindre genlæser noget. Man jeg har haft omvendte oplevelser, end hvad du beskriver, som Peyo og Macherot. Hvor jeg tidligere fandt dem barnlige, oplever jeg i dag en stor æstetisk nydelse ved læsning af deres serier.
Jeg er ikke direkte uenig i din bedømmelse af Peyos tegnekvaliteter, men for mig kan de ikke stå alene. (Macherot er ikke dårlig, men er ikke på højde med Peyo, som jeg oplever det). Men det er ikke fordi historierne er barnlige, at jeg blev negativ overrasket i sin tid. Det var fordi at jeg, ikke tidligere havde prøvet at sammenligne min oplevelse med andre tegneserier - men alene havde ladet min vurdering baserer sig på erindringen af min oplevelse, at jeg fandt ud af, at jeg havde tillagt disse album for høj vurdering.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 2. aug 2021, 11:44 Åh ja. Jeg kan sagtens følge det. Herlige sager som nu blot er at regne som ligegyldigheder.

Er det tidens tand? Er det fordi ens kritiske sans skærpes henover årene? Er det fordi man har meget mere at sammenligne med?

Heldigvis har jeg forplantet mig i ét væk, så jeg har flere 'sæt' børn, herunder to små knallerter på otte og seks. Når vi læser sammen, når de da ikke er sovset ind i skærme og gadgets, så får vi nogle af de go'e gamle ind under huden. Ikke så meget Anders And, men Tintin, Blåfrakkerne, Splint & Co. og sådan noget. Heldigvis virker disse stadig for mine unger, og deres glæder smitter. Jeg nyder med.
Jeg har også prøvet at læse nogle af albummene for min datter. Men fra en meget tidlig alder (5 år) var hun kritisk over for historier, hvor samtlige kvindelige figurer var "passive" i handlingsforløbet. :D Det gav store begrænsninger for alle de nævnte serier. :cry: Tal lige om en ambivalent far :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 2. aug 2021, 22:20alene havde ladet min vurdering baserer sig på erindringen af min oplevelse, at jeg fandt ud af, at jeg havde tillagt disse album for høj vurdering.
Men du havde da ikke tillagt dem en for høj vurdering. Vurderingen blev blot foretaget, da du var betydeligt yngre. Det er vel helt naturligt at en vurdering af noget, der grundlæggende er henvendt til yngre læsere, med tiden vil blive vurderet anderledes i en mere moden alder. Uanset at man i visse tilfælde med den voksnes blik vil kunne se kvaliteter, som man måske ikke så i første omgang, og som måske er nogle andre.
Gimli skrev: 2. aug 2021, 22:23Jeg har også prøvet at læse nogle af albummene for min datter. Men fra en meget tidlig alder (5 år) var hun kritisk over for historier, hvor samtlige kvindelige figurer var "passive" i handlingsforløbet. :D Det gav store begrænsninger for alle de nævnte serier. :cry: Tal lige om en ambivalent far :lol:
Det er da et utvivlsomt sundt træk hos din datter og tegn på, at hun er både godt opdraget og særdeles observant :!:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Kan gode tegneserier læses "ihjel"?

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 3. aug 2021, 00:57
Gimli skrev: 2. aug 2021, 22:20alene havde ladet min vurdering baserer sig på erindringen af min oplevelse, at jeg fandt ud af, at jeg havde tillagt disse album for høj vurdering.
Men du havde da ikke tillagt dem en for høj vurdering. Vurderingen blev blot foretaget, da du var betydeligt yngre. Det er vel helt naturligt at en vurdering af noget, der grundlæggende er henvendt til yngre læsere, med tiden vil blive vurderet anderledes i en mere moden alder. Uanset at man i visse tilfælde med den voksnes blik vil kunne se kvaliteter, som man måske ikke så i første omgang, og som måske er nogle andre.
Hm - noget er der måske om det. Men jeg læste jævnligt mine tegneserier - allerede før jeg aktivt sammenlignede albummene med hinanden. Og jeg nød virkelig Benny Bomstærk og Henrik og Hagbart, og fandt begge serier hørte til i den gode ende. Men da jeg reelt sad og vurderede dem med album fra serier, jeg "kun" tænkte som værende ok (med enkelte album som gode), så måtte jeg erkende, at denne oplevelse var en illusion. Der var faktisk mange gode (f.eks.) Alix album og kun få album fra Benny Bomstærk, som var reelt gode. Og det er altså bare et eksempel blandt flere serier. Min forestillinger om kvaliteten er med stor sandsynlighed skabt i barneårene, men jeg formåede ikke at ændre dem, så længe jeg læste album/serier "uafhængigt" af hinanden. (Jeg var oppe i midt 30'erne før dette skete, og burde altså forlængst være vokset fra nogle af de "barnlige" serier).
Besvar