What's Michael?

lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

What's Michael?

Indlæg af lolsen »

Hej Berti, jeg faldt tilfældigvis lige over nedenstående, fra "Previews pluk for september 2019" (https://serieland.dk/nyheder/previews-p ... mber-2019/):

"
Makoto Kobayashi er seriens skaber. Han påbegyndte “What’s Michael?” i 1984, hvor den blev serialiseret i “Weekly Morning”. “What’s Michael?” er en herlig nyklassiker, langt bedre tegnet end de gængse manga med deres meget ensartede ikonografi.
"

Tør man næsten spørge hvad du baserer dette på, altså, hvor meget manga læser du egenligt siden du kan udråbe What's Michael (af alle mangaer hahaha XD XD XD XD) til at "langt bedre tegnet end de gængse manga med deres meget ensartede ikonografi" XD XD XD XD

Det skal på ingen måde tages ilde op, men jeg kan bare slet slet ikke se hvad det skulle være baseret på? :S :D :S :D :S XD
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 4. aug 2021, 22:13 Hej Berti, jeg faldt tilfældigvis lige over nedenstående, fra "Previews pluk for september 2019" (https://serieland.dk/nyheder/previews-p ... mber-2019/):

"
Makoto Kobayashi er seriens skaber. Han påbegyndte “What’s Michael?” i 1984, hvor den blev serialiseret i “Weekly Morning”. “What’s Michael?” er en herlig nyklassiker, langt bedre tegnet end de gængse manga med deres meget ensartede ikonografi.
"

Tør man næsten spørge hvad du baserer dette på, altså, hvor meget manga læser du egenligt siden du kan udråbe What's Michael (af alle mangaer hahaha XD XD XD XD) til at "langt bedre tegnet end de gængse manga med deres meget ensartede ikonografi" XD XD XD XD

Det skal på ingen måde tages ilde op, men jeg kan bare slet slet ikke se hvad det skulle være baseret på? :S :D :S :D :S XD
Det er mig, der har skrevet det, og det er udelukkende baseret på, hvad jeg kunne se med mine egne to øjne fra 1978 til 1993, hvor jeg boede i Japan i flere omgange. Den er som så meget andet en subjektiv vurdering, så lad mig nu være i fred.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 5. aug 2021, 04:00 [...] så lad mig nu være i fred.
GoogaMooga:

Jeg har sympati for at du har det hårdt fordi du føler folk er ude efter dig - herunder jeg, hvilket jeg ikke er - men det er nu engang hvad du siger du føler/oplever, så følelserne er jo reelle nok, om end årsagen dertil i min optik er ubegrundet.

Ifm. dette indlæg, har ingen ikke ladet dig være i fred. Da jeg scrollede ned til afslutningen af indlægget, stod der følgende i bunden "Posted on 25. januar 2020 by Berti Stravonsky in Nyheder", hvorfor jeg gik ud fra det var noget Berti havde skrevet.

Som det også tydeligt fremgår, er det derfor ligeså Berti jeg henvender mig til.

Summa summarum, der er ikke nogen efter dig i det her. Det kan godt være at du føler der er, men som afsender kan jeg ærligt fortælle dig, at det er der ikke.

Med det sagt, så syntes jeg dog alligevel der skal være plads til at spørge indtil, hvad der menes med udtalelser, samt hvad de er baseret på. Hvis ikke man må få indsigt heri, hvordan skal det så kunne bidrage til ens forståelse, diskuteres og reflekteres over?

Der er intet galt i at have en subjektiv mening, det har vi alle og det har vi alle ret til at have. Men det havde måske gjort det mere tydeligt hvad der mentes, hvis du havde formuleret det a la:

“langt bedre tegnet end de gængse manga fra samme perioder (1978 - 1993), med deres meget ensartede ikonografi."

På den måde ville man som læser vide hvad der mentes med "gængse manga", hvilket manga fra 1978-1993 på ingen måde kan betegnes som i 2020, hvorved forvirringen kunne være undgået :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Min byline står tydeligt før Berti
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Siden 93 har jeg jo også fulgt manga i Previews kataloget, og er godt bekendt med ikonografien hele vejen op til i dag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 5. aug 2021, 18:03 Min byline står tydeligt før Berti
Men som sagt scrollede jeg ned til bunden og læste at det var posted af Berti, hvorfor jeg gik ud fra det var ham og skrev mit indlæg...

Hvis du er bekendt med ikonografien hele vejen op til i dag, så kan jeg simpelthen ikke se hvordan du når frem til din konklusion, som i overhovedet ikke... oO

Men, det er din mening og den har du som altid ret til.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Det skal læses som "slået op" af Berti, ikke skrevet af.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Er du manga fan?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 5. aug 2021, 18:10 Det skal læses som "slået op" af Berti, ikke skrevet af.
Det er jeg helt med på efter din første kommentar, jeg forklarede blot hvorfor jeg i første omgang gik ud fra det var et indlæg begået af Berti og derfor adressede ham :)
GoogaMooga skrev: 5. aug 2021, 18:12 Er du manga fan?
Generelt vil jeg ikke betegne mig selv som "fan" af noget, men jeg læser en god del manga ja. Nu er en god del selvfølgelig relativt og jeg aner ikke hvor meget jeg har - manga, EU, US osv. står fuldstændigt sammenblandet og usorteret på reolerne - dog tæller det om ikke andet i hvert fald 1000+ tankoubons, måske 1300, men... :S
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Det var pænt mange.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

Tjae, det løber jo op med årene :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: What's Michael?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er så mange fede mangaer. Desværre er de japanske forlag ude af stand til at forstå, at Danmark er et lille land, og at det ikke nytter at stille samme krav som til store lande som USA, Tyskland og Frankrig. Så det er stort set umuligt at udgive noget på dansk.

I Frankrig stjæler mangaer større og større markedsandele år for år på bekostning af traditionelle europæiske tegneserier. Det varer ikke længe, før der bliver solgt flere mangaer end franske tegneserier. Og det altså i et land med det ypperste fundament af europæisk tegneseriekultur. Det er da ret tankevækkende.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad er det, som japanerne gør rigtigt? Der findes da en del gode mangaer, men jeg synes nu ikke, de tegnemæssigt overgår de vestlige ting.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: What's Michael?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. aug 2021, 03:13 Hvad er det, som japanerne gør rigtigt? Der findes da en del gode mangaer, men jeg synes nu ikke, de tegnemæssigt overgår de vestlige ting.
Det kan man ikke svare enkelt og kortfattet på, for der er mange slags mangaer. Det giver heller ikke meget mening at opstille en vurdering af, om vestlige tegneserier "tegnemæssigt overgår" de asiatiske - eller omvendt. Fordi hele fortælleteknikken er så forskellig.

En kæmpestor forskel mellem mangaer og europæiske tegneserier er, at de japanske tegneserieskabere knokler røven ud af bukserne. Så udgivelsesrytmen er meget højere, man skal ikke vente et eller to eller flere år på at få et nyt bind i en serie. Det tiltaler i sig selv uden tvivl publikum, og ikke mindst et yngre publikum.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

De gængse manga med de store øjne og de små næsetippe, de ligner jo alle hinanden til forveksling. Så er der gekiga, som jo helt anderledes fremviser variation og kunstnerisk ambition, men dem er der ikke så mange af.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar