What's Michael?

lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

Carsten:

Lige en helt anden ting mht. udgivelsen af manga på dansk, hvordan lykkedes det forresten Carlsen at holde prisen så langt nede?

De engelske udgivelser af samme serier, kostede jo typisk mellem to til tre gange så meget pr. bind, ifh. de danske. Hvilket jeg oplever som en klar modsætning til eks. engelske udgivelser af europæiske album, hvor den danske pris pr. album ofte er tilsvarende dyrere - hvilket umiddelbart virker ganske logisk grundet div. omkostninger forbundet hermed i kombinationen med de langt mindre oplag.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: What's Michael?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg ved ikke, hvad de amerikanske udgaver kostede dengang. Men nu ser det i hvert fald ud til, at standardprisen i fx Faraos er 89 kr. for gængse serier som Dragon Ball, One Piece og Naruto. Hvis der fortsat var udkommet danske udgaver, havde de nok haft en pris i hvert fald omkring 150 kr.

De danske udsalgspriser var jo defineret af Dragon Ball, som var den første, der udkom - og som solgte så mange eksemplarer, at prisen godt kunne være ret så lav. Men det kunne den ikke med tiden for alle de øvrige serier, som kom i meget lavere oplag og ofte (ikke mindst One Piece) var på mange flere sider. Det ville have været kløgtigt at lægge et højere niveau fra starten, men det vil være en efterrationalisering.

Det var lidt samme problem med albumudgivelserne, priserne stod ikke længere i forhold til de mindre oplag, men der var en angst for at sætte dem op og fokusere på et dedikeret publikum, der faktisk gerne ville betale for dem, og ikke fortidens diffuse massemarkedspublikum, der var forsvundet. Ikke mindst hos Egmont, som jo til sidst kort og godt kastede håndklædet i ringen, men også hos Carlsen. Da Cobolt så overtog Carlsens serier og besluttede sig for at gå over til hardcover og i første omgang sætte priserne op med omkring 50 % var der stor opstandelse, men i praksis viste det sig, at salget var det samme som tidligere. I nogle tilfælde endda højere, for eksempel med Thorgal.

For albummenes vedkommende var det muligt at hæve kvaliteten med fx bedre papirkvalitet og indbinding, og dermed tiltale det dedikerede publikum endnu mere, selv om udsalgspriserne blev højere. Men det var jo ikke rigtig en farbar vej at gå med mangaerne, dels på grund af formatet, dels fordi publikum generelt var meget yngre end for albumserierne. Så hvad det reelt ville betyde, hvis der stadig udkom løbende mangaudgivelser til fx 150 kr. eller mere, er svært at sige.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 8. aug 2021, 01:31Mesterius:

Det lyder til at How Do We Romance? er lige i min boldgade, så den tror skal have en chance, næste gang muligheden byder sig :D

Genshiken stiftede jeg forresten selv først bekendtskab med gennem animeen, hvilken også kan anbefales. Men der er noget særligt genkendeligt og hyggeligt ved den, netop fordi den omhandler en klub for manga/anime fans, med snakke om nyindkøb, besøg på konventions mm.
Ah, så det er en anime også, det kan jo være interessant.

Forresten, den helt korrekte tittel på mangaen jeg snakket om (hvis du skal prøve å finne den eller se eksempelbilder) er How Do We Relationship? Tenkte bare jeg skulle nevne det siden jeg ser du har skrevet tittelen med Romance to ganger. ;)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

Mesterius:

Haha tak, jeg måtte faktisk selv tilbage i tråden og kigge tidl. her i nat, fordi jeg ikke umiddelbart kunne finde den på nettet efter min sidste besked XD

Animeen er en af mine slice-of-life/comedy/romance favoritter og ud fra hvad du tidl. har skrevet om de serier du godt kan lide, så tror jeg den passer lige ind :D


Carsten:

40kr. for Dragon Ball var nu alligevel imponerende billigt og helt sikkert med til at gøre genren interessant for folk der normalt ikke beskæftigede sig med tegneserier - fornemt! Om der ville være et marked i Danmark for danske oversættelser til en pris på 150kr. pr. bind, er måske lidt tvivlsomt. Allerede dengang var der en del der i slutningen af bølgen, gik over til at give 2-3 gange så meget for de engelske udgaver, fordi de blev set som værende mere "eksotiske". Så på det punkt tror jeg at målgruppen adskilte/adskiller sig meget fra de der køber danske udgaver af EU/US materiale. En skam, for sprogbarrieren og prisen er samtidigt med til at holde mangaen ude af hænderne på de yngste i samfundet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

I dag ser vi at manga vender tilbake på dansk. Det melder Fahrenheit, som nå skal i gang med å utgi My Hero Academia, en av de samme seriene som Outland her i Norge har publisert de siste årene. 79,95 DKK for et volum på 192 sider.

Billede
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: What's Michael?

Indlæg af Antaeus »

Det er billigt per side når man sammenligner med fransk/belgiske tegneserier, men en side i fx fransk/belgiske tegneserier virker til at have mere avancerede og smukkere tegninger end det vi ser i My Hero Academia.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar