What's Michael?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 00:43 De gængse manga med de store øjne og de små næsetippe, de ligner jo alle hinanden til forveksling.
Ja, de ligner hverandre til forveksling hvis du ikke er særskilt inne i eller interessert i manga. Og det er du jo ikke.

Det er det samme som at en mangaleser som ikke er spesielt inne i fransk-belgiske albumserier kunne sagt, "De ligner hverandre til forveksling" om en lang rekke serier som Splint & Co, Smølferne, Asterix, Lucky Luke, Bulder og hans hund Mozart, osv. osv. De gjengse albumserier med figurer med store neser og karikert kroppsspråk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. aug 2021, 01:08 Der er så mange fede mangaer. Desværre er de japanske forlag ude af stand til at forstå, at Danmark er et lille land, og at det ikke nytter at stille samme krav som til store lande som USA, Tyskland og Frankrig. Så det er stort set umuligt at udgive noget på dansk.
Hva slags krav dreier dette seg om egentlig? Det kommer jo utrolig mye manga fra forskjellige forlag på engelsk, så jeg ville trodd de var relativt billige å produsere. Det norske forlaget Outland har også utgitt Dragon Ball kronologisk i 3-i-1-pocketer i flere år nå, samt tilsvarende omnibuser av My Hero Academia. Så de må da få det til å gå rundt på et vis.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Er du blind? Har du overhovedet set manga siderne i Previews?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Du behøver ikke svare, det er ikke godt for mit helbred at diskutere med dig, Mesterius.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

I stedet for "rigtigt" vil jeg nok nærmere beskrive det som, hvad manga gør anderledes.

En reel besvarelse vil som med så meget andet, kunne fylde en afhandling eller ti, men som jeg ser det er nogle af følgende punkter medvirkende til den relativt store interesse derfor.

*Indenfor EU, US og manga, er der selvfølgeligt også værker der ikke passer ind i nedenstående, hvilket er generelt set.

1 (længden af historierne): Hvor langt de fleste EU/US serier består af korte historier, består manga oftest af meget, meget, meget længere historier. Dvs. hvor EU/US serier oftest bedst kan sammenlignes med novellerne fra ugebladene, er manga mere sammenlignelig med reelle romaner.

Dette giver selvsagt en anden dybde til historierne og universerne, samtidigt med at man ikke kan springe et album over, ligesom man ikke skipper de næste 40 sider i en god bog - et Lucky Luke, Asterix album mfl. kan man derimod sagtens springe over og gå videre til det næste.

2 (typen af historier): Hvor EU/US serier ofte har fokus på karikaturer, er manga ofte fokuseret på mere menneskelige, identificerbare og seriøse situationer - skolelivet, romance osv. - fortalt gennem alt fra realistiske universer til fantastiske universer. På det plan er manga igen mere sammenlignelig med almindelige bøger, værende det sig drama, sci-fi, fantasy, socialrealisme osv. hvorimod man dårligt kan forestille sig "almindelige" folk (læs: ikke tegneserielæsere) stimle sammen i boghandleren for at købe bøger med kort historier bygget på samme formular som eks. Asterix, Lucky Luke osv.

3 (udgivelses raten): Som Carsten også kommer ind på, så udgives manga langt mere periodisk, oftest med 20 nye sider hver uge, hvilke derefter samles i tankoubons (manga, album af ca. 160-200 siders tykkelse). Man skal derfor ikke vente i et års tid, førend man får den næste times læsemateriale. Denne faktor tror jeg dig er mindre medvirkende end de to foregående.

GoogaMooga:

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok lytte lidt til Mesterious forklaring mht. tegningerne.

Du må jo mene hvad du vil om tegninger og også vurdere tegneserier ud fra præcis de kriterier du nu lyster, men samtidigt må du også affinde dig med at resten af verden altså ikke gør det ud fra de samme. Det er meget meget få personer der nærmest udelukkende vurdere tegneserier ud fra tegningerne, for langt de fleste tæller manuskriptet lige så meget og for nogle, mere.

Med det sagt, så er jeg derudover uenig i at manga per definition skulle være dårligere tegnet. Eks. finder jeg Inio Asano's værker værende både bedre tegnet, men også bedre fortalt, end hvad jeg endnu har læst af EU.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Manga er mindst ligeså eskapistisk som vestlige serier, om ikke mere. Gekiga er en anden sag, det er fuldt på højde med det bedste fra vesten og stærkt kulturelt forankret. Jeg skelner meget kraftigt mellem de to hovedstrømninger. Og her tænker jeg også på historierne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Her er lidt manga bullshit, need I say more?

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 7. aug 2021, 02:25
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 00:43 De gængse manga med de store øjne og de små næsetippe, de ligner jo alle hinanden til forveksling.
Ja, de ligner hverandre til forveksling hvis du ikke er særskilt inne i eller interessert i manga. Og det er du jo ikke.

Det er det samme som at en mangaleser som ikke er spesielt inne i fransk-belgiske albumserier kunne sagt, "De ligner hverandre til forveksling" om en lang rekke serier som Splint & Co, Smølferne, Asterix, Lucky Luke, Bulder og hans hund Mozart, osv. osv. De gjengse albumserier med figurer med store neser og karikert kroppsspråk.
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 08:01 Er du blind? Har du overhovedet set manga siderne i Previews?
Du sier jo rett ut her at nesten hele inntrykket ditt av manga kommer fra "siderne i Previews". Ikke akkurat mye å gå på for å være godt kjent med mangaserier.

Og forøvrig, hva slags svar er det? Det er temmelig uhøflig skrevet.
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 08:17 Du behøver ikke svare, det er ikke godt for mit helbred at diskutere med dig, Mesterius.
Det er nok flere som hadde vært interessert i å diskutere med deg hvis svarene dine ikke alltid munnet ut i slike kommentarer hver eneste gang noen kommer med motargumenter til det du sier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Og her er lidt gekiga, en genre, jeg er stor fan af:

Golgo 13
Billede

Tatsumi
Billede

Junji Ito
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 7. aug 2021, 13:32
Du sier jo rett ut her at nesten hele inntrykket ditt av manga kommer fra "siderne i Previews". Ikke akkurat mye å gå på for å være godt kjent med mangaserier,
Bliver du aldrig træt af at plage mig? Hvad ved du om, hvad jeg har stående på hylderne af manga/gekiga?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 13:37
Mesterius skrev: 7. aug 2021, 13:32
Du sier jo rett ut her at nesten hele inntrykket ditt av manga kommer fra "siderne i Previews". Ikke akkurat mye å gå på for å være godt kjent med mangaserier,
Bliver du aldrig træt af at plage mig? Hvad ved du om, hvad jeg har stående på hylderne af manga/gekiga?
Fortell da, istedenfor å komme med merkelige ikke-argumenter som "Har du sett siderne i Previews?" Hvor mange mangaserier - altså utenom de du skiller ut som gekiga - har du faktisk lest?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: What's Michael?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, du er sat på ignorér.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 13:41 Mesterius, du er sat på ignorér.
Jaså, er jeg det? Det var da interessant å vite. ;)

Men du gjør altså dette svært ofte i diskusjoner istedenfor å komme med reelle argumenter når folk spør etter dem.

Jeg savner ennå en liste over hvilke mangaserier du rent faktisk har lest, og ikke bare sett eksempelbilder fra i form av en eller to sider.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: What's Michael?

Indlæg af lolsen »

Carsten:

Den manglende forståelse for størrelsen af eks. mindre lande som Danmark, er ikke en ny ting og er noget der ofte er blevet diskuteret på div. manga relaterede foraer, her til lands såvel som internationalt.

Men dog sjældent med deltagelse af egentlige forlæggere. Kan du fortælle lidt mere om dine oplevelser hermed, samt dit indtryk og evt. bud på hvorfor tingene forholder sig således? :)

GoogaMooga:

For det første forholder du dig slet ikke til hvad der bliver skrevet, for det andet er det du poster ikke engang sider fra mangaer og for det tredje er dine svar så uhøflige at de ikke er værd at kommentere på - jeg anser derfor vores samtale i denne sammenhæng for værende ovre.

For andre i tråden:

Her er er lidt fra førnævnte manga, en serie hvor jeg selv syntes at tegningerne såvel som historien, er helt oppe at ringe :D

Goodnight Punpun - dyster og tragisk socialrealisme - af Inio Asano:

*Eksemplerne er hurtigt udvalgt, så det er ikke de bedste paneler mm. men blot for at give et generelt indtryk fra den.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: What's Michael?

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 7. aug 2021, 14:20GoogaMooga:

For det første forholder du dig slet ikke til hvad der bliver skrevet, for det andet er det du poster ikke engang sider fra mangaer og for det tredje er dine svar så uhøflige at de ikke er værd at kommentere på - jeg anser derfor vores samtale i denne sammenhæng for værende ovre.
Jeg har følt det samme om Googas kommentarer i dag – selv om jeg også har fortsatt å svare, kanskje mot bedre vitende. Det går en grense når tonen går over i så uhøflige og usaklige bemerkninger som det Googa har postet her i det siste.
Besvar