Lucky Luke 75 år

Besvar

Hvordan ordner du din Lucky Luke?

kun Goscinny
2
17%
Morris til og med Daisy Town
1
8%
alt af Morris
1
8%
alt af Morris og Achdé
1
8%
alt af Morris og Achdé plus Ekstraordinære Eventyr
4
33%
cyklen var helt klart en fejldisposition
3
25%
 
Afgivne stemmer: 12

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Lucky Luke 75 år

Indlæg af GoogaMooga »

I år er det 75 år siden, Morris skabte Vestens hurtigste revolvermand, den utrættelige, stor-rygende Lucky Luke! Manden, der er hurtigere end sin egen skygge. Han dukkede op i siderne af "Spirou" for første gang i oktober 1946, Og nu, 75 år senere, videreføres han af Achdé, helt i Morris' ånd. Nogle vil endda mene, at Achdé's albums er bedre end de senere fra Morris, men for mig er det ligegyldigt, for min Lucky Luke saga slutter efter "Daisy Town". Le Monde udgav et special-nummer til ære for vor helt den 29. juli, og det fås i velassorterede kiosker dernede, eller direkte fra Le Monde:

https://boutique.lemonde.fr/hors-series ... -luke.html
A l’occasion des 75 ans de Lucky Luke, le célèbre cowboy solitaire créé par Morris, retrouvez l'histoire de cette BD culte, de tous ses personnages et de la grande aventure de la conquête de l’ouest. En bonus : l'album complet « La bataille du riz ».

Lucky Luke de A à Z, un abécédaire qui nous enseigne l'héroïque histoire du Far West tout en nous amusant.

Parution : 29 juillet 2021

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Lucky Luke 75 år

Indlæg af lolsen »

"Manden, der er hurtigere end sin egen skygge."

Det er egenligt sjovt hvor stor en del af hans karakter det er, ifh. at alt og alle vitterligt er hurtigere end deres egen skygge XD
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke 75 år

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 5. aug 2021, 18:13 "Manden, der er hurtigere end sin egen skygge."

Det er egenligt sjovt hvor stor en del af hans karakter det er, ifh. at alt og alle vitterligt er hurtigere end deres egen skygge XD
:D Det havde jeg egentlig ikke tænkt over.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke 75 år

Indlæg af benadikt »

Denne tråd har jeg overset i første omgang, men fandt den nu ved en tilfældighed.

Jeg foretrækker de Lucky Luke-historier, der er skrevet af Goscinny og tegnet af Morris. Men af historiske årsager er historierne af Morris alene også vigtige.

Efter Goscinnys død dalede kvaliteten unægtelig. Især på manuskriptsiden. Men tegningerne varierer også i kvalitet. Er det måske på grund af Morris' assistenter?
Véd man, i hvor høj grad de enkelte historier er tegnet af den aldrende Morris selv, og i hvor høj grad af assistenter?
Ifølge Lambiek har Pascal Dabère tegnet Daisy Town og Balladen om Dalton-brødrene ukrediteret. Se https://www.lambiek.net/artists/d/dabere_pascal.htm
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar