Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Løsningen er meget enkel:

Udgiv nogle klassiske børnetegneserier, som Doktor Pind, Ribambelles, og Boule et Bill.

Udgiv andet end feministiske graphic novels for at tiltrække kvinderne, såsom de mange klassiske soaps - Mary Worth, Dr. Kildare, Håbets Allé 13, etc.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvad børnene angår, så KUNNE det jo også være, at tidens børn bare skulle tilbydes noget, som de er i stand til at forholde sig til og tage ind. Lidt ligesom du selv kunne referere til dem, du nævner, da du selv var barn. Det KUNNE jo være :wink:

https://nummer9.dk/nyheder/kommende-udg ... -august-3/
https://cobolt.dk/shop/tegneserier-boern-123c1.html
Vedhæftede filer
Det-er-for-børn.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, der skal også være noget tidssvarende. Men de klassiske børnetegneserier burde kunne eksistere på lige fod med stedsegrønne romaner som Peter Pan og Peter Plys.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 01:34 Jo, der skal også være noget tidssvarende. Men de klassiske børnetegneserier burde kunne eksistere på lige fod med stedsegrønne romaner som Peter Pan og Peter Plys.
Nej, for man kan ikke sammenligne Doktor Pind, Ribambelle og Bulder og hans hund Mozart med Peter Pan og Peter Plys. De sidstnævnte er kreeret som eksistentielle anskuelser formuleret i et eventyrligt regi i børnehøjde (og voksenhøjde) og kan derfor leve et vist antal årtier i det sprog og den zeitgeist, de er skrevet ind i. Måske endnu længere, lidt ligesom oldtidens græske digtere. Dét kan man altså ikke sige om de førstnævnte.

Dit egentlige spørgsmål er jo: "Hvordan gør man det danske tegneseriemarked for 50-60 år gamle tegneserier to-tre gange større?" Og det har jeg ikke noget svar på.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 7. aug 2021, 01:48
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 01:34 Jo, der skal også være noget tidssvarende. Men de klassiske børnetegneserier burde kunne eksistere på lige fod med stedsegrønne romaner som Peter Pan og Peter Plys.
Nej, for man kan ikke sammenligne Doktor Pind, Ribambelle og Bulder og hans hund Mozart med Peter Pan og Peter Plys. De sidstnævnte er kreeret som eksistentielle anskuelser formuleret i et eventyrligt regi i børnehøjde (og voksenhøjde) og kan derfor leve et vist antal årtier i det sprog og den zeitgeist, de er skrevet ind i. Måske endnu længere, lidt ligesom oldtidens græske digtere. Dét kan man altså ikke sige om de førstnævnte.

Dit egentlige spørgsmål er jo: "Hvordan gør man det danske tegneseriemarked for 50-60 år gamle tegneserier to-tre gange større?" Og det har jeg ikke noget svar på.
Du har nok til en vis grad ret i denne udtalelse. Det er synd, for gode tegninger burde ikke have en sidste salgsdato. En masse kulturelt arvegods går tabt til fordel for dårligere tegnekunst. Fordi børnene ikke menes at kunne have glæde af mere end 100 år gamle sider af "Katzenjammer Kids", skal vi historikere se disse guldskatte gå tabt til evig tid. Det med, at jeg hænger fast i 50-60 år gamle serier, som var kurante da jeg var barn, til det vil jeg sige, at jeg ingen problemer havde med at læse meget ældre serier fra længe før jeg blev født, allerede dengang. Jeg hang ikke fast i min samtid som barn.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 01:01Løsningen er meget enkel:
Udgiv nogle klassiske børnetegneserier, som Doktor Pind, Ribambelles, og Boule et Bill.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ingen af de nævnte serier ville vist sælge mere end et par hundrede eksemplarer på dansk. Hvem er den købedygtige målgruppe?

"Bulder og Bill" solgte vel ikke engang særlig godt i 1978, da der udkom et enkelt album på dansk?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har da mindst fem danske albums med Boule et Bill. Og så er der Cinebook's, ucensureret! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 22:30Jeg har da mindst fem danske albums med Boule et Bill.
Men der er kommet over 40 på fransk. I Danmark har to forlag forsøgt sig, men er stoppet igen.
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 22:30Og så er der Cinebook's, ucensureret! :D
Men det har vist ikke meget med det danske tegneseriemarked at gøre.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 22:30 Jeg har da mindst fem danske albums med Boule et Bill. Og så er der Cinebook's, ucensureret! :D
Har Bulder og hans hund Mozart været censureret? For hver dog? Jeg er nysgerrig!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 8. aug 2021, 00:31
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 22:30 Jeg har da mindst fem danske albums med Boule et Bill. Og så er der Cinebook's, ucensureret! :D
Har Bulder og hans hund Mozart været censureret? For hver dog? Jeg er nysgerrig!
Nej, pointen var, at den er så harmløs, at den slap for Cinebook's strenge censur. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. aug 2021, 00:33
Carsten Søndergaard skrev: 8. aug 2021, 00:31
GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 22:30 Jeg har da mindst fem danske albums med Boule et Bill. Og så er der Cinebook's, ucensureret! :D
Har Bulder og hans hund Mozart været censureret? For hver dog? Jeg er nysgerrig!
Nej, pointen var, at den er så harmløs, at den slap for Cinebook's strenge censur. :)
Serier som Lucky Luke slipper heldigvis også, bortsett fra coverne. Det er vel mer brystvorter osv. i nyere spenningsserier de liker å dekke til i selve serierutene.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan gør man det danske tegneseriemarked to-tre gange større?

Indlæg af GoogaMooga »

Det er fordi Cinebook udgiver til "hele verden", og må tage hensyn til visse landes strenge censur. Til gengæld udgår deres albums ikke så hurtigt, da de har et kæmpe marked.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar