Kan vi lave en julehæfte top 10?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Julehæfterne har vi jo ikke mange af mere, men der var engang det bugnede med dem op mod jul. I dag har vi vel reelt kun "Knold og Tot" tilbage i det klassiske 36 siders hæfte i tværformat. Og så vel et årshæfte som "Statsministeren". Begge køber jeg hvert år, dels fordi det er en hyggelig tradition, men også fordi det jo er gode serier, vi bliver præsenteret for. Tænk at den ældste serie, "Knold og Tot", skulle være den, der overlevede, det tror jeg skyldes familie-traditioner, man holder fast ved. Norge har et kæmpe udvalg af julehæfter hvert år, større endda end det danske på noget tidspunkt. En overgang i 60erne og 70erne eksperimenterede man med magasinformat, og vi fik mere indhold på den måde, men jeg synes nu, tværformatet passer bedst til de mange halvsiders Sundays, der stammer fra USA.

Uden at skele til omtegninger, og tekstkasser vs. talebobler, vil jeg på grundlag af seriernes indhold alene vælge disse ti:

1. Gyldenspjæt
2. Knold og Tot
3. Blondie
4. Hanne Hansen
5. Ferd'nand
6. Poeten og Lillemor
7. Klaus Kludder
8. Far til Fire
9. Nullerten
10. Hans og Grete


Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Har der været egentlige julehæfter med Poeten og Lillemore? Altså med søndagssider i tværformat?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 9. aug 2021, 00:42 Har der været egentlige julehæfter med Poeten og Lillemore? Altså med søndagssider i tværformat?
Jeg tæller også årshæfter med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Asger Pedersen »

...Så tæller Carlt' vel osse..?
De er bestemt i høj kvalitet: ingen ombrydninger, talebobler og et meget bredt udvalg af årets striber, især da der i en årrække kom to om året.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Mirko Woelck »

Kaptajnen og ungerne kunne tilføjes. Den er en mere nutidig udgivelse (2011-2016) omtegnet af Henrik Rehr, som er udgivet i mere end et år i fortløbende rækkefølge.

Vakse Viggo julehæftet bør også nævnes, fordi - lad os sige - nogle mangler det. Stadigvæk. Men det er vel kun kaptajnen, som har været udgivet i en ubrudt årrække i nyere tid. Der findes selvfølge en del som udkom en gang, som evt. også kunne nævnes.

Ridder Rap, Prins Pilfinger og Tjavs er også årshæfter. Magasin Madsen som jeg har (set vidt jeg husker) set Googa nævne flere gange (måske fordi han mangler et par af de første). Jeg tænker, det er en forglemmelse. Gris Mathis malehæfter. En del af disse er måske noget bedagede.

Gunnar udkom med 4 årshæfter, som er ret svære at finde generelt.

Alternativt Marvelklubbens Årshæfte udsendt til abonnenter.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det er rigtigt, jeg mangler de første to Magasin Madsen. Men det var nu ikke en forglemmelse, jeg ville bare lave en top 10.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Robin »

Jeg er enig i, der er mange oplagte på listen, men jeg vil også gerne foreslå Carlt, hvis vi skal lave en liste - eller er det menigen, jeg selv laver min egen liste?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 9. aug 2021, 16:34 Jeg er enig i, der er mange oplagte på listen, men jeg vil også gerne foreslå Carlt, hvis vi skal lave en liste - eller er det menigen, jeg selv laver min egen liste?

mvh.
Tænkte nok, du ville byde ind med Carlt. :) Ja, lad os få nogle lister.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 9. aug 2021, 01:29
Carsten Søndergaard skrev: 9. aug 2021, 00:42Har der været egentlige julehæfter med Poeten og Lillemore? Altså med søndagssider i tværformat?
Jeg tæller også årshæfter med.
Så "Ting jeg gjorde", "Og det var Danmark" og "WulffMorgenthaler" kan også nomineres? Og "Egoland" og "Statsministeren"?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det er jo årshæfter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Har lige set, vi har fået nogle P&L i tværformat. Altså udover de helt små strip album.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Mesterius »

Jeg inkluderer norske hefter på min liste. Julehefter er jo en av de få tingene vi nordmenn kan skryte av når det gjelder tegneserieutvalg sammenlignet med Danmark. ;) Har dog bare 8 på listen min foreløpig.

1. Knold og Tot / Knoll og Tott
2. Nr. 91 Stomperud (norsk tegneserie; basert på den svenske tegneserien 91:an)
3. Ole & Peter / Kapteinens jul (Bladkompaniet startet allerede i 1987 årlige norske utgivelser av Rudolph Dirks' The Captain and the Kids, altså den alternative versjon av Knold og Tot/The Katzenjammer Kids. Fra 1988 offisielt som julehefte under tittelen Kapteinens jul. To av disse eldre hefter utkom også i Danmark i 1992-93 under tittelen Ole & Peter. I 2011-16 utga Forlaget Zoom igjen en dansk versjon av juleheftet under tittelen Kaptajnen og ungerne, men innen da hadde Bladkompaniet allerede i en del år fått originale Dirks-striper tracet av bl. a. Henrik Rehr pga. manglende trykkmateriale. Så disse samlinger er langt mindre interessante enn de eldre fra 80- og 90-tallet, der originalt trykkmateriale ble benyttet. Kjøp de eldre danske eller norske hefter brukt, eventuelt de to helt nyeste norske fra 2019-20 der man igjen bruker originalt materiale av Rudolph og John Dirks.)
4. Gyldenspjæt / Fiinbeck og Fia
5. Blondie
6. Donald Duck & Co Julehefte (den nåværende norske utgaven av heftet som i gamle dager kom også i Danmark under tittelen Anders And & Co. - Mandelgaven. Favorittheftet mitt med Disney-serier etter at David Gerstein overtok redigeringen for noen år siden og fyller det med upubliserte amerikanske serier, samt utvalgte Egmont-repriser. Det gir meg følelsen av å lese et eldre nummer av Anders And & Co., men med serier jeg ikke har sett tidligere.)
7. Tuss og Troll (norsk tegneserie)
8. Smørbukk (norsk tegneserie)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af superboy »

Bare tar fram noen av mine favoritter.
Vedhæftede filer
jul.jpg
ju.jpg
ju.jpg (40.03 KiB) Vist 928 gange
ju s.jpg
ju s.jpg (67.24 KiB) Vist 928 gange
ju r.jpg
ju h.jpg
ju f.jpg
ju f.jpg (53.03 KiB) Vist 928 gange
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en julehæfte top 10?

Indlæg af Mesterius »

Svarer med bilder av noen av mine egne favoritthefter.

Knoll og Tott 1994: klassiske striper av Harold H. Knerr anno 1939-40, presentert i uredigert originalformat. Også med fin håndteksting på norsk (og kanskje på dansk?)

Billede

Nr. 91 Stomperud 1953. Noe ganske uvanlig for denne klassiske norske serien - et julehefte med en sammenhengende historie hele veien igjennom. Svært velopplagt fortalt av Odvar Strand, og fantastisk tegnet av Thorbjørn Weea.

Billede

Kapteinens jul 1990: klassiske Rudolph Dirks-striper av beste merke fra ca. 1950. Avsluttes med en lun og koselig julestripe.

Billede

Kapteinens jul 1991: en bisarr science-fiction-historie på hele 30 søndagssider, laget rett etter at John Dirks overtok hovedansvaret for serien fra faren i 1958. Må leses.

Billede
Besvar