Største/vigtigste fornyelse?

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Gimli »

Vi fremfører tit vores oplevelser af, hvad der er gode eller dårlige tegneserier. Omvendt er det sjældent vi kommer ind på, hvilke fornyelser/udviklinger, vi oplever mediet gennemgår.

Nu er jeg jo konsekvent bagud, med læsningen af de seneste udgivelser. Men jeg vil alligevel komme med et par betragtninger, som ikke behøves være rigtige.

Graphic novels; Er det bare noget jeg forestiller mig - eller er der ved at være en tendens til at "seriøse" emner i højere grad kombineres med "gode" tegninger. I de senere år har jeg noteret mig; My favorite thing is monsters, On a Sunbeam, Blue in Green, Paying for the Land, Forår i Tjernobyl m.fl. ("Gode" burde muligvis erstattes med en term som 'realistisk', 'flere streger' mv.).

Europæisk; De gamle serier taber terræn ift. Nyudgivelser/nyproducerede. Dette er nok mere en naturlig udvikling i forhold til at de etablerede navne er så gamle, at de ikke længere kan udfylde markedets behov. Men i Danmark er antallet af nye; Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. Faldende. (Det gælder ikke genoptryk af tidligere/ikke tidligere udgivelser af samme serier).

Monster-værker; jf. Værket; Monster. Er der i USA en tendens til at gøre enkelthistorier/miniserier længere end tidligere?

Har mangaen fået et lille come-back?

Mere oplagt - pt. er temaer som; homoseksualitet/kønsdiversitet, Black Life matters/afroamericans history, krigsfanger i anden verdenskrig meget synlige på det amerikanske marked.

Det var mine bud - og jeg påstår ikke jeg har ret - men kan i genkende disse kendetegn som tendenser? Eller har I andre forslag.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44Graphic novels; Er det bare noget jeg forestiller mig - eller er der ved at være en tendens til at "seriøse" emner i højere grad kombineres med "gode" tegninger. I de senere år har jeg noteret mig; My favorite thing is monsters, On a Sunbeam, Blue in Green, Paying for the Land, Forår i Tjernobyl m.fl. ("Gode" burde muligvis erstattes med en term som 'realistisk', 'flere streger' mv.).
Jeg synes ikke, man kan erstatte "gode" med "realistisk", "flere streger" mv. Bare tænk på f.eks. "Fremtidens araber", der glimrende kombinerer "seriøse" emner med store næser og en cartoony stil. Men det er godt, at Emmanuel Lepage endelig udkommer på dansk.
Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44Europæisk; De gamle serier taber terræn ift. Nyudgivelser/nyproducerede. Dette er nok mere en naturlig udvikling i forhold til at de etablerede navne er så gamle, at de ikke længere kan udfylde markedets behov. Men i Danmark er antallet af nye; Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. Faldende. (Det gælder ikke genoptryk af tidligere/ikke tidligere udgivelser af samme serier).
Det er vel snarere en konsekvens af, at folkene bag Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. er meget gamle og ikke længere særligt produktive (hvis de overhovedet lever længere). Så hvor meget er der at udgive?
Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44Det var mine bud - og jeg påstår ikke jeg har ret - men kan i genkende disse kendetegn som tendenser? Eller har I andre forslag.
Jeg ved ikke, om det er en tendens, men Faraos Cigarer har (eller havde i hvert fald, da butikken lå i Skindergade) en masse graphic novels og feministiske tegneserier billigt til salg, når man kom ind i butikken og trådte et par skridt til højre.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 00:19
Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44Europæisk; De gamle serier taber terræn ift. Nyudgivelser/nyproducerede. Dette er nok mere en naturlig udvikling i forhold til at de etablerede navne er så gamle, at de ikke længere kan udfylde markedets behov. Men i Danmark er antallet af nye; Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. Faldende. (Det gælder ikke genoptryk af tidligere/ikke tidligere udgivelser af samme serier).
Det er vel snarere en konsekvens af, at folkene bag Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. er meget gamle og ikke længere særligt produktive (hvis de overhovedet lever længere). Så hvor meget er der at udgive?
Det morsomme er at ingen av disse seriene passer til den beskrivelsen. Alle utkommer stadig med nye album, selv om opphavspersonene ikke alltid lever lenger.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 10. aug 2021, 00:52
Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 00:19
Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44Europæisk; De gamle serier taber terræn ift. Nyudgivelser/nyproducerede. Dette er nok mere en naturlig udvikling i forhold til at de etablerede navne er så gamle, at de ikke længere kan udfylde markedets behov. Men i Danmark er antallet af nye; Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. Faldende. (Det gælder ikke genoptryk af tidligere/ikke tidligere udgivelser af samme serier).
Det er vel snarere en konsekvens af, at folkene bag Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. er meget gamle og ikke længere særligt produktive (hvis de overhovedet lever længere). Så hvor meget er der at udgive?
Det morsomme er at ingen av disse seriene passer til den beskrivelsen. Alle utkommer stadig med nye album, selv om opphavspersonene ikke alltid lever lenger.
Da Goscinny levede, udkom der i gennemsnit halvandet Asterix-album og to Lucky Luke-album pr. år. Og hånden på hjertet: Hvor ofte udkommer der nye bind af Natacha, Yoko Tsuno og Franka i forhold til tidligere? Så reelt er det vel kun B&M, hvor man kan sige, at kadencen holdes nogenlunde oppe takket være nye kræfter. Men hvor vi fik 9 Jacobs-album på 14 år (1978-91), har vi siden fået 15 erzats-album på 24 år (1996-2020) – så selv for denne serie er kandencen faldet.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 01:08
Mesterius skrev: 10. aug 2021, 00:52
Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 00:19Det er vel snarere en konsekvens af, at folkene bag Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv. er meget gamle og ikke længere særligt produktive (hvis de overhovedet lever længere). Så hvor meget er der at udgive?
Det morsomme er at ingen av disse seriene passer til den beskrivelsen. Alle utkommer stadig med nye album, selv om opphavspersonene ikke alltid lever lenger.
Da Goscinny levede, udkom der i gennemsnit halvandet Asterix-album og to Lucky Luke-album pr. år. Og hånden på hjertet: Hvor ofte udkommer der nye bind af Natacha, Yoko Tsuno og Franka i forhold til tidligere? Så reelt er det vel kun B&M, hvor man kan sige, at kadencen holdes nogenlunde oppe takket være nye kræfter. Men hvor vi fik 9 Jacobs-album på 14 år (1978-91), har vi siden fået 15 erzats-album på 24 år (1996-2020) – så selv for denne serie er kandencen faldet.
Men for Asterix' og Lucky Lukes vedkommende utgis det i dag et nytt album regelmessig annethvert år; og Lucky Luke har også fått ekstraordinære album den siste tid. De utkommer begge med langt høyere frekvens enn Natacha, Yoko Tsuno og Franka. Dog, hvis det du etterlyser er minst ett nytt album i året blir saken en annen.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af lolsen »

Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44 ("Gode" burde muligvis erstattes med en term som 'realistisk', 'flere streger' mv.).
Hvis jeg forstår dig ret Gimli, så mener du at ordet "gode" er det forkerte af at bruge, fordi eks. tegninger kan være gode uanset detaljegraden, stilen osv.? I så fald er jeg delvist enig, for mens de altid har været der, eks. From Hell, Palestine osv. så er det også min opfattelse at denne stil oftere end før, ses i graphic novels fra mere "ukendte" skabere med temaer der er mere oppe i tiden.

Mht. manga, har det været væk siden det gør comeback? Personligt syntes jeg umiddelbart at manga har buldret derudaf de sidste 15+ års tid.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Gimli »

lolsen skrev: 10. aug 2021, 02:01
Gimli skrev: 9. aug 2021, 23:44 ("Gode" burde muligvis erstattes med en term som 'realistisk', 'flere streger' mv.).
Hvis jeg forstår dig ret Gimli, så mener du at ordet "gode" er det forkerte af at bruge, fordi eks. tegninger kan være gode uanset detaljegraden, stilen osv.? I så fald er jeg delvist enig, for mens de altid har været der, eks. From Hell, Palestine osv. så er det også min opfattelse at denne stil oftere end før, ses i graphic novels fra mere "ukendte" skabere med temaer der er mere oppe i tiden.

Mht. manga, har det været væk siden det gør comeback? Personligt syntes jeg umiddelbart at manga har buldret derudaf de sidste 15+ års tid.
Du har helt ret i, at jeg ikke nødvendigvis mener der er tale om bedre tegninger. Men jeg oplever at detaljeringsgraden i Graphic novels tegningerne er blevet mere udtalt. Altså at de lidt "grove"/enkelt tegnede Graphic novels er suppleret med en større andel af Graphic novels, som er tegnet mere detaljeret.

Manga - jeg har ikke været så opmærksom på mangaen, før ca. For 5-6 år siden. Men jeg har fundet ud af, at mangaen eksploderede i USA, da de startede op i slut 90'erne/start 2000'erne. Men det var jo nok en konsekvens af at forlagene kunne vælge og vrage mellem alle tidligere ikke oversatte mangaer. Derefter "stagnerede" det naturligt nok. Jeg oplevede det som et dyk - og at der var langt mellem de virkelige populære mangaer. Men nu synes jeg der er ved at dukke lidt flere op på markedet - men det er muligvis en oplevelse, som bygger på en for begrænset indsigt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Det, der adskiller Graphic Novel æraen fra Comic Book æraen, er, at grimme tegninger kan sælge. Hvilket i grunden er mærkeligt, for de tidlige GN's som "First Kingdom" og "A Contract With God", "His Name is Savage!" etc. - de var jo eminent tegnet og tiltrak de helt store talenter.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 10. aug 2021, 01:38Men for Asterix' og Lucky Lukes vedkommende utgis det i dag et nytt album regelmessig annethvert år; og Lucky Luke har også fått ekstraordinære album den siste tid. De utkommer begge med langt høyere frekvens enn Natacha, Yoko Tsuno og Franka. Dog, hvis det du etterlyser er minst ett nytt album i året blir saken en annen.
Nej, jeg forholder mig bare til påstanden om, at antallet af nye bind i klassiske, europæiske serier som "Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv." er faldende - hvilket er korrekt. Men alt andet ville også være besynderligt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 14:38
Mesterius skrev: 10. aug 2021, 01:38Men for Asterix' og Lucky Lukes vedkommende utgis det i dag et nytt album regelmessig annethvert år; og Lucky Luke har også fått ekstraordinære album den siste tid. De utkommer begge med langt høyere frekvens enn Natacha, Yoko Tsuno og Franka. Dog, hvis det du etterlyser er minst ett nytt album i året blir saken en annen.
Nej, jeg forholder mig bare til påstanden om, at antallet af nye bind i klassiske, europæiske serier som "Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv." er faldende - hvilket er korrekt. Men alt andet ville også være besynderligt.
Jo, du har rett i det. For å være ærlig tror jeg at jeg misforsto Gimlis opprinnelige kommentar litt da jeg leste fort gjennom den i går. Jeg tolket det som at flere av seriene han nevnte ikke utkom med nye album lenger i det hele tatt, men det er jo ikke det som står.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 10. aug 2021, 14:46
Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 14:38
Mesterius skrev: 10. aug 2021, 01:38Men for Asterix' og Lucky Lukes vedkommende utgis det i dag et nytt album regelmessig annethvert år; og Lucky Luke har også fått ekstraordinære album den siste tid. De utkommer begge med langt høyere frekvens enn Natacha, Yoko Tsuno og Franka. Dog, hvis det du etterlyser er minst ett nytt album i året blir saken en annen.
Nej, jeg forholder mig bare til påstanden om, at antallet af nye bind i klassiske, europæiske serier som "Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv." er faldende - hvilket er korrekt. Men alt andet ville også være besynderligt.
Jo, du har rett i det. For å være ærlig tror jeg at jeg misforsto Gimlis opprinnelige kommentar litt da jeg leste fort gjennom den i går. Jeg tolket det som at flere av seriene han nevnte ikke utkom med nye album lenger i det hele tatt, men det er jo ikke det som står.
Jeg må hellere uddybe, hvad det var jeg mente. Jeg fik det til at lyde som om, at der kom færre nye album i disse serier, fordi serierne var gamle. Men det jeg ville sige er, at det er naturligt der kommer færre, fordi skaberne er gamle. Men du har jo ret i, at for nogle af serierne er de oprindelige skabere skiftet med nye. (Men at disse så stadig ikke når produktiviteten af de oprindelig skabere til sokkeholderne - da de var på deres top - er en anden sag. Og det til trods for ny teknologi, som skulle reduceret nogle af de mere tidskrævende processer). Så jeg kan godt forstå at min formulering blev opfattet på anden måde end intentionen. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 10. aug 2021, 13:43 Det, der adskiller Graphic Novel æraen fra Comic Book æraen, er, at grimme tegninger kan sælge. Hvilket i grunden er mærkeligt, for de tidlige GN's som "First Kingdom" og "A Contract With God", "His Name is Savage!" etc. - de var jo eminent tegnet og tiltrak de helt store talenter.

Billede

Billede
Det har du ret i Googa. Jeg tror at Maus har været medvirkende til at skubbe til tegnestilen - sammen med undergrundsbevægelsen. Ikke fordi jeg oplever Maus er dårligt/udetaljeret tegnet. Men jeg tror Maus har fået en del personer (uden for de etablerede "skole-"/oplæringsmiljøer) til at lave deres personlige fortællinger - og tro på at dette kunne gøres i en personlig tegnestil, som ikke behøves at være = det etablerede miljø.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 10. aug 2021, 21:10

Det har du ret i Googa. Jeg tror at Maus har været medvirkende til at skubbe til tegnestilen - sammen med undergrundsbevægelsen. Ikke fordi jeg oplever Maus er dårligt/udetaljeret tegnet. Men jeg tror Maus har fået en del personer (uden for de etablerede "skole-"/oplæringsmiljøer) til at lave deres personlige fortællinger - og tro på at dette kunne gøres i en personlig tegnestil, som ikke behøves at være = det etablerede miljø.
Ja,"Maus" var en stor indflydelse ikke bare på manuskript-siden, men også i tegnestilen, som passede perfekt som en abstraktion af det tunge og dystre emne. Til gengæld gjorde "Maus" det legitimt ikke at egne perfekt, hvilket har gjort det nemmere for talentløsheden at blomstre og sænke standarden. Det er jo langt fra alle, der formår at formalisere deres skrabede tegninger, som nu Art Spiegelman.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Underground lukkede sig om sig selv, mens "Maus" åbnede døre og var mere vidtrækkende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Største/vigtigste fornyelse?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 10. aug 2021, 21:02
Mesterius skrev: 10. aug 2021, 14:46
Frank Madsen skrev: 10. aug 2021, 14:38 Nej, jeg forholder mig bare til påstanden om, at antallet af nye bind i klassiske, europæiske serier som "Natacha, Yoko Tsuno, Lucky Luke, Asterix, Blake og Mortimer, Franka mv." er faldende - hvilket er korrekt. Men alt andet ville også være besynderligt.
Jo, du har rett i det. For å være ærlig tror jeg at jeg misforsto Gimlis opprinnelige kommentar litt da jeg leste fort gjennom den i går. Jeg tolket det som at flere av seriene han nevnte ikke utkom med nye album lenger i det hele tatt, men det er jo ikke det som står.
Jeg må hellere uddybe, hvad det var jeg mente. Jeg fik det til at lyde som om, at der kom færre nye album i disse serier, fordi serierne var gamle. Men det jeg ville sige er, at det er naturligt der kommer færre, fordi skaberne er gamle. Men du har jo ret i, at for nogle af serierne er de oprindelige skabere skiftet med nye. (Men at disse så stadig ikke når produktiviteten af de oprindelig skabere til sokkeholderne - da de var på deres top - er en anden sag. Og det til trods for ny teknologi, som skulle reduceret nogle af de mere tidskrævende processer). Så jeg kan godt forstå at min formulering blev opfattet på anden måde end intentionen. :D
Tror nok det er ønsket om å holde en viss kvalitet på manussiden som er hovedgrunnen til at det i dag utgis nye, vanlige Asterix- og Lucky Luke-album kun annethvert år. Men så kommer det jo også ekstraordinære album med Lucky Luke, så rent faktisk blir det vel minst ett nytt album i året.

Annethvert år er da heller ikke noen spesielt lav utgivelsesfrekvens for mange moderne albumserier etter mitt inntrykk.
Besvar