Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Du er simpelthen genial, for du har fundet en niche og nu er du ved at piske et marked op for børnetegneserier! Du har et begrænset budget, så det gælder om at ramme rigtigt, så du kan fortsætte og udnytte dit nye marked til fulde.

Hvad fyrer du af først? Hvilke manglende titler er helt afgørende for dit forlags overlevelse?

Her er mine vilde kaniner:

Ribambelle/Ungerne - Her er Roba's bedste forside, mon den er for politisk ukorrekt til dagens marked?
Billede Billede

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Erling Søby »

Som Carsten Søndergaard tidligere har skrevet: Hvis du vil udgive børnetegneserier, der skal købes af nutidens børn, så er vejen frem ikke at udgive serier, der har mere end 40-60 år bag sig. Ingen af de viste eksempler vil blive købt af børn. Måske at nogle nostalgiske voksne, men næppe i et antal, der kan sikre forlagets overlevelse. Så hvis det er strategien, bliver det et forlag med en meget kort levetid. Det er snarere serier henad Amulet, Magiline, Den ekstraordinære rejse og Cobolts kommende Spilledåsen, du skal gå i retning af, hvis du vil have fat i nutidens børn. Dvs. serier, som du ikke har den ringeste interesse for.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Mesterius »

Tom Poes fortjener absolutt å utgis, men i samlebøker rettet mot voksne lesere. Fra slutten av 60-tallet og videre ble den en serie for voksne mer enn for barn, og det er disse årgangene som er de mest interessante å utgi noe fra. Leserskaren vil dog sannsynligvis bli relativt liten (men forhåpentligvis dedikert) med tanke på at originalformatet til serien er striper med tekst under rutene snarere enn snakkebobler.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg har set Tom Poes i hollandsk tværformat intégrale.

I øvrigt mener jeg godt, man side om side med nutidige børneserier som dem Cobolt forsøger sig med, kunne udgive nogle klassikere, hvor jeg så synes mine fire eksempler er meget interessante både indholds- og tegnemæssigt. Børn har godt af at blive præsenteret for ting, de ikke forventer, i stedet for altid at få serveret det, de vil have.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 588
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af ovemunk »

GoogaMooga skrev: 11. aug 2021, 17:39 Ja, jeg har set Tom Poes i hollandsk tværformat intégrale.

I øvrigt mener jeg godt, man side om side med nutidige børneserier som dem Cobolt forsøger sig med, kunne udgive nogle klassikere, hvor jeg så synes mine fire eksempler er meget interessante både indholds- og tegnemæssigt. Børn har godt af at blive præsenteret for ting, de ikke forventer, i stedet for altid at få serveret det, de vil have.
Jeg tror såmænd ikke det handler om ting de forventer eller andet. Jeg tror at de 4 albums du lægger op indeholder en mængde referencer som nutidens børn simpelthen ikke kender og derfor har vanskelig ved at se komikken i. F.eks cowboyserien som er morsom for nogle der er vokset op med westerns men det er børn ikke i dag, mange af dem ved end ikke hvad en cowboy er.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nu har jeg læst en del børnebøger og et væld af ungdomsbøger. Fire børn, du. Det kræver lidt.

Jeg er positiv over alsidigheden og nuancerne i børnebøger. Vi har haft ekstremt mange gode læseoplevelser, gode opbyggelige tænkestunder og sågar eksistentielle snakke, som man nu kan med ens kære.

Jeg tror, Googa, at du skyder lidt skævt. Der er et væld af gode bøger derude.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Mogens »

Jeg vil godt slå et slag for E-vokes serie "Den ekstraordinære rejse", som er fantastisk fortalt og formidabelt tegnet. :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Robin »

Mogens skrev: 9. okt 2021, 00:33 Jeg vil godt slå et slag for E-vokes serie "Den ekstraordinære rejse", som er fantastisk fortalt og formidabelt tegnet. :D
Voldsomt enig! (Hvis man kan være det :D
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Mogens »

Det er bedre at være voldsomt enig end at være voldsom og uenig. :lol: :lol:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Forlaget e-voke har bare fået et kæmpestort hjerte hos os tegneseriefans. Velfortjent.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Erling Søby »

Mogens:
Jeg vil godt slå et slag for E-vokes serie "Den ekstraordinære rejse", som er fantastisk fortalt og formidabelt tegnet.
Så vil du sikkert også kunne lide denne, som er af samme makkerpar - og også er steampunk:

https://comicwiki.dk/wiki/Mickey_og_det ... ndne_ocean
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Mogens »

Den står skam allerede i reolen, men jeg må indrømme, at jeg ikke har læst den endnu. Jeg venter nemlig på det rette moment, hvor jeg kan dele oplevelsen med min datter. Jeg håber på at kunne animere hende til at samle på tegneserier, så jeg giver hende én til de forskellige højtider, såsom fødselsdag, jul og påske. Jeg kunne selvfølgelig overøse hende med kulørte hæfter, men jeg vil godt have, at hun starter op med noget ekstraordinært, som hun kan huske og som jeg ved, at hun værdsætter. :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Antaeus »

Hvis du skal sælge til børn, Googa, så tror jeg ikke du kommer ret langt med det valg. Det virker mere som et valg med hjertet.
Jeg ville kigge efter noget i stil med Magiline og Amulet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 15. okt 2021, 20:35 Hvis du skal sælge til børn, Googa, så tror jeg ikke du kommer ret langt med det valg. Det virker mere som et valg med hjertet.
Jeg ville kigge efter noget i stil med Magiline og Amulet.
Jeg er bange for, at I har ret.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Du starter et forlag og satser på børnetegneserier

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 9. okt 2021, 00:33 Jeg vil godt slå et slag for E-vokes serie "Den ekstraordinære rejse", som er fantastisk fortalt og formidabelt tegnet. :D
Jeg synes at bind 1 og 2 var fine og lagde op til en spændende afslutning i nr. 3'. Her løb historien desværre ud i sandet efter min smag og jeg var ret skuffet.
Tegnestilen er fin selv om jeg aldrig rigtig vænner mig til de ansigter med store øjne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar