Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Besvar
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Niels Jørgen »

Er er nogle her der kan hjælpe, med at hitte rundt i de første oplag med Asterix nr 1?

Efter hvad jeg ved, og hvad man kan læse sig til på faraos.dk, comicwiki.dk osv, så er der følgende:

1. oplag: Med pris 5.00 på forsiden, fra 1969
1. oplag i hardcover, UDEN pris, 1969 (?)
2. oplag, Med pris 5,50 på forsiden, fra 1970
3. oplag, Med pris, 6,50 på forsiden, uden "ET FART OG TEMPO ALBUM", fra 1972.

Og så findes der et udenfor nummer:
? oplag, uden pris, softcover, fra 1972. Den må være omkring 2-3. oplag, måske en variant?
Samme bagside som 1. og 2. oplag. Og med "ET FART OG TEMPO ALBUM" på forsiden som 1. og 2. oplag.

Er der nogen der ved hvilket oplag det er? Eller hvad historien om dette album er?
Der har tidligere, i Komiklex været skrevet om det, der stod at dette album var 1. oplag, men det passer ikke med kolofonen indeni, hvor der står 1972. Der står på comicwiki, at Poul Spærhage har udtalt at det ikke er 1. oplag - men hvad er det så?

Billede af den her:
Vedhæftede filer
ast.jpg
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Niels Jørgen »

For- og bagsiden er faktisk 100% mage til forsiden på hardcoverversionen, men det er som sagt softcover. Mon det har noget med det at gøre?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lad os håbe, at Spærhage kan bringe lys over sagen!
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Spærhage »

Jamen tænk at jeg sådan er gået hen og blevet det alvidende Asterix-oplags-orakel 😉

Egentlig så er der jo ikke andet i det, end jeg tænker at når der står 1972 i kolofonen, så er det ikke 1. oplag. Og dermed passer den i min 1.oplags-fikserede verden, ikke i en plastpose, men i skraldespanden… 😉 Hvilket oplag det er, aner jeg ikke, men med din oplistning Niels Jørgen ser det ud til den lige maser sig ind på en 3. oplagsplads (hvis vi regner HC som værende en ny udgave, og ikke et oplag). Det tænker jeg fordi teksten 'et Fart og Tempo album' stod på alle Asterix-udgaverne indtil omkring nr. 8 (olympisk mester). Og mon ikke det passer meget godt med den udgave af 'Gallerne' som kostede 6,50? Altså at den kan være trykt lige efter, og dermed bliver 4. oplag?

Og videre: mht. hardcoverudgaven så læste jeg en gang her på seriejournalen (tror jeg det var) at det først var da man nåede til det 3. album i serien (’Vikingerne’) fra 1970, at man begyndte at lave hardcoverudgaver. Ved denne lejlighed skulle man så have udgivet de to første albums i HC, sammen med HC-udgaven af Vikingerne. Jeg har sidenhen forsøgt at finde tilbage til hvor jeg har læst det, men kan i dag ikke finde det længere. Men da det var en lidt overraskende ting for mig, bed jeg mærke i det, dengang for vel 15-20 år siden….

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Niels Jørgen »

Tak for info, Spærhage :)

I følger faraos er hardcover udgaven af "Asterix og hans gæve gallere" fra 1969, og dermed samtidig med softcoverversionen, men de kan jo tage fejl.
Prisen på bagsiden er 8,50, og det står der også på "Asterix og Vikingerne" to år senere. Softcoverversionen er stedet i pris, det er HC ikke, så noget tyder på at Faraos har en fejl der ..

Der står faktisk slet ikke pris på det underlige album. Kun årstallet "1972" giver en indikation af hvor den hører til.

Men er der ikke skrevet i kolofonen på 2. og 3. og 4. oplag at der disse oplag? Jeg har ikke en af disse - mon der er en anden der kan tjekke?
For hvor passer den så ind? Det er vel ikke oplag 3,5 :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af GoogaMooga »

Der findes flere tilfælde hvor senere oplag er at foretrække, f.eks. Søndergaard Tintin, Lucky Luke #7, osv. Og ydermere, hvis vi ikke fik serien komplet eller vi fik den i forkert rækkefølge, betyder oplag også mindre for mig. Men alligevel holder jeg mig mest til 1. oplag. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 18. aug 2021, 14:10Men er der ikke skrevet i kolofonen på 2. og 3. og 4. oplag at der disse oplag? Jeg har ikke en af disse - mon der er en anden der kan tjekke?
For hvor passer den så ind? Det er vel ikke oplag 3,5 :)
Det er et godt spørgsmål, og jeg kan ikke bidrage med nogen form for konkret viden (jeg har kun selv 1. oplag af softcoverudgaven, den med prisen "Kr. 5.00 inkl. moms" på forsiden (og med en 14-årig drengs håndskrift tilføjet "Nr. 1", så Spærhage er nok ikke interesseret i dette eksemplar :lol: )).

Men altså ... det var jo en anden tid, hvor man ikke gik så højt op i at angive "oplag" og "udgave" i kolofonerne. I særdeleshed ikke på Gutenberghus. Asterix-albummene var en kioskvare og ikke en bog. Salgschefen på Gutenberghus har måske sagt: "De har sgu solgt dem alle sammen, skal vi ikke trykke et oplag mere?" Og så har man gjort det, uden at nogen har overvejet det betimelige i at skrive et oplagsnummer ind i kolofonen. Det har jeg let ved at forestille mig. Men jeg ved ikke, om det faktisk har været sådan.
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Niels Jørgen »

God pointe, Carsten :)
De har måske endda genbrugt trykplader eller film fra hardcoverversionen, som er helt mage til. Så er det et billigt genoptryk ...
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Asterix og hans gæve gallere - oplagsforvirring?

Indlæg af Mesterius »

I Norge ble albumet merket med opplagsnummer på coveret fra og med 3. opplag i 1974. Forøvrig i stil med Jumbobøgerne (aka Donald Pocket) i Norge, der det kunne stå f. eks. "3. utgave" på coverne. Og slik fortsatte det vel på Asterix-opptrykkene frem til slutten av 90-tallet.
Besvar