Antropomorfisk seriøsitet

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af GoogaMooga »

Blacksad er emnet i en anden tråd i dag, og jeg vil gerne indrømme, jeg har sommetider overvejet den. Maus, Howard the Duck, Omaha the Cat Dancer, og Canardo fungerer fint nok for mig, men i bund og grund mener jeg nu antropomorfisme virker bedst i "funny animal" serier. Der er bare nogle fortællemåder, der er fastlåste. F.eks. synes jeg ikke om de mere realistisk tegnede Archie historier med de mere seriøse emner. Men forlaget må jo mene, det virker, og de har rettighederne og kan gøre, hvad de vil.

Det er godt tegnet og især godt layoutet, så jeg må prøve at overvinde mig selv:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af GoogaMooga »

Omaha the Cat Dancer er også meget godt layoutet:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 26. aug 2021, 22:46antropomorfisme virker bedst i "funny animal" serier.
Det er en udbredt fejl at kalde det for antropomorfisme. Der er tale om zoomorfisme, hvilket jeg har lært af Guarnido (ikke personligt, men ved at læse interviews med ham).

Antropomorfisme beskriver dyrs (eller andre ikke-menneskers) adfærd ud fra menneskers begrebsverden. Zoomorfisme beskriver derimod menneskers (eller andre dyrs) adfærd ud fra dyrs begrebsverden.
GoogaMooga skrev: 26. aug 2021, 22:46Maus, Howard the Duck, Omaha the Cat Dancer, og Canardo fungerer fint nok for mig, men i bund og grund mener jeg nu antropomorfisme virker bedst i "funny animal" serier.
En de ting, der adskiller Blacksad fra de nævnte serier, er at der medvirker talrige dyrearter, og at deres art afspejler deres personligheder og roller i historien. Det gør de selvfølgelig også i et vist omfang i de nævnte (tydeligt vel i Maus), men som regel er der kun få arter i hver serie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 26. aug 2021, 23:37
Antropomorfisme beskriver dyrs (eller andre ikke-menneskers) adfærd ud fra menneskers begrebsverden. Zoomorfisme beskriver derimod menneskers (eller andre dyrs) adfærd ud fra dyrs begrebsverden.
:o WOW ! Det må da siges at være nyskabende! Jeg ville have spurgt dig, hvorfor Guarnido valgte antropomorfisme til noget, der ved første øjekast forekom at være en klassisk noir, bare i dyreskikkelse. Men dette ændrer jo unægteligt spørgsmålet lidt. Har Guarnido sagt, hvorfor han valgte denne tilgang? Han er jo så dygtig en tegner, at jeg tror, han ville være slået igennem med en almindelig noir også.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Gimli »

Jeg er selvklart ude i gætteriets verden her, men jeg tænker at nogle gange kan visse karaktertræk tydeliggøres bedre ved at bruge dyr. F.eks. kattens "selvbestemmelse" vedr. hvem og hvornår den gider have noget med andre at gøre. Det kan være svært at få tydelig igennem, uden at have en del "lidt perifære" scener indbygget i fortællingen, hvis man alene holder sig til menneskelige karakterer.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 27. aug 2021, 02:09 Jeg er selvklart ude i gætteriets verden her, men jeg tænker at nogle gange kan visse karaktertræk tydeliggøres bedre ved at bruge dyr. F.eks. kattens "selvbestemmelse" vedr. hvem og hvornår den gider have noget med andre at gøre. Det kan være svært at få tydelig igennem, uden at have en del "lidt perifære" scener indbygget i fortællingen, hvis man alene holder sig til menneskelige karakterer.
Jeg tror, du har fat i noget dér. Det gør fortællingen mere økonomisk og er med til at stramme det hele op. Man kunne også være kynisk at sige, det bare er for at sælge flere albums, og det kan man jo ikke fortænke ham i. Måske er det begge dele.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 27. aug 2021, 01:31Jeg ville have spurgt dig, hvorfor Guarnido valgte antropomorfisme til noget, der ved første øjekast forekom at være en klassisk noir, bare i dyreskikkelse. Men dette ændrer jo unægteligt spørgsmålet lidt. Har Guarnido sagt, hvorfor han valgte denne tilgang? Han er jo så dygtig en tegner, at jeg tror, han ville være slået igennem med en almindelig noir også.
Det er forfatteren, Juan Díaz Canales, der har skabt serien. Han præsenterede projektet (i første omgang tænkt til at være i sort-hvid) for Juanjo Guarnido, da de lærte hinanden at kende i 1990 på et tegnefilmstudie, hvor de begge arbejdede. Guarnido insisterede på at få lov til at tegne serien, men de kom ikke rigtig videre med den før sidst i 90'erne, hvor de lavede et mere omfattende udkast, og nu i farver, som de præsenterede for de store tegneserieforlag Casterman, Delcourt og Dargaud, der kæmpede om at få lov til at udgive Blacksad, og Dargaud løb med rettighederne.

Resten er historie. Blacksad er nu oversat til 30 sprog og har vundet talrige priser, herunder to Eisner-priser og tre Angoulême-priser, blandt andet for Bedste tegneserie.

At Blacksad blev en zoomorfisk tegneserie kan vel blandt andet tilskrives både Díaz Canales' og Guarnidos udgangspunkt i animation. Canales har skrevet og instrueret mange tegnefilm, Guarnido har blandt andet været animator og layouter på flere store Disneyfilm.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 26. aug 2021, 23:37
GoogaMooga skrev: 26. aug 2021, 22:46antropomorfisme virker bedst i "funny animal" serier.
Det er en udbredt fejl at kalde det for antropomorfisme. Der er tale om zoomorfisme, hvilket jeg har lært af Guarnido (ikke personligt, men ved at læse interviews med ham).

Antropomorfisme beskriver dyrs (eller andre ikke-menneskers) adfærd ud fra menneskers begrebsverden. Zoomorfisme beskriver derimod menneskers (eller andre dyrs) adfærd ud fra dyrs begrebsverden.
Ikke desto mindre beskrives serien som "antropomorf" i Barkmans anmeldelse i denne uges Weekendavisen:

https://www.weekendavisen.dk/2021-35/bo ... rbyjunglen

"Antropomorft. Den vildt vellidte noirkrimiserie om privatdetektiven Blacksad får nyt, luksuriøst samlebind.
Menneskedyr i storbyjunglen
Med Blacksad skriver den spanske duo Juan Díaz Canales og Juanjo Guarnido sig ind i en lang tradition for antropomorfe fortællinger, hvor dyr forlenes med menneskelige træk."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten Søndergaard skrev: 26. aug 2021, 23:37Det er en udbredt fejl at kalde det for antropomorfisme. Der er tale om zoomorfisme, hvilket jeg har lært af Guarnido (ikke personligt, men ved at læse interviews med ham).

Antropomorfisme beskriver dyrs (eller andre ikke-menneskers) adfærd ud fra menneskers begrebsverden. Zoomorfisme beskriver derimod menneskers (eller andre dyrs) adfærd ud fra dyrs begrebsverden.
Blir ikke dette et ganske vilkårlig filosofisk standpunkt? Nemlig: Er figurene å regne som dyr med mennesketrekk (antropomorfisk), eller mennesker med dyretrekk (zoomorfisk)?

Historisk sett vil jeg argumentere at "funny animals" stammer fra eventyrtradisjonen med dyrefigurer (Æsop, Reynard, skandinaviske dyreeventyr, Br'er Rabbit, osv.) via Lewis Carroll, Beatrix Potter, Kenneth Grahame m.fl. (Mange av de tidlige Disneyfilmene bygger jo direkte på dyreeventyr, slik som De Tre Små Griser og ulven.) Og at i så fall er de helst å regne som dyr med antropomorfiske trekk, og at den tradisjonelle klassifiseringen derfor er korrekt.

Samtidig er det jo mange serier der dyrefremtoningen helt åpenbart bare er en maske for menneskefigurer (Maus, Rocky, osv.), men hvis stilen generelt skal klassifiseres som antropomorfisk blir det veldig lite hensiktsmessig eller meningsfylt å skille dem ut separat.
Senest rettet af Andrebyboer 9. sep 2021, 13:47, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Mesterius »

Andrebyboer skrev: 9. sep 2021, 13:38
Carsten Søndergaard skrev: 26. aug 2021, 23:37Det er en udbredt fejl at kalde det for antropomorfisme. Der er tale om zoomorfisme, hvilket jeg har lært af Guarnido (ikke personligt, men ved at læse interviews med ham).

Antropomorfisme beskriver dyrs (eller andre ikke-menneskers) adfærd ud fra menneskers begrebsverden. Zoomorfisme beskriver derimod menneskers (eller andre dyrs) adfærd ud fra dyrs begrebsverden.
Blir ikke dette et ganske vilkårlig filosofisk standpunkt? Nemlig: Er figurene å regne som dyr med mennesketrekk (antropomorfisk), eller mennesker med dyretrekk (zoomorfisk)?
Ja, jeg stusset også litt på hvordan man egentlig skal definere denne forskjellen da jeg leste Carstens kommentar. Jeg antar det ligger litt i at dyrene i Blacksad har fått tildelt artene sine spesifikt etter hva slags type mennesker/personer de er. Men likevel har jeg litt vanskelig for å sette fingeren på skillelinjen mellom de to begrep.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af superboy »

Man kan kanskje skille på hvilket miljø de lever i? "Det suser i sivet", dyrene lever i sivet, men de snakker og oppførers seg som mennesker. "Canardo", menneskene lever i byen, men de ser ut som dyr.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Bestemt en interessant diskussion, men jeg citerer Guarnido, og han bør jo vide det.

L'anthropomorphisme, c'est un style que tu appris en travaillant pour Disney ?
Juanjo Guarnido : Non, ce n'est pas de l'anthropomorphisme, mais du zoomorphisme ! Tout le monde fait l'erreur (surtout les américains) ! C'est un style que je dois en partie à Disney.
https://www.planetebd.com/interview/jua ... ido/7.html
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. sep 2021, 00:20 Bestemt en interessant diskussion, men jeg citerer Guarnido, og han bør jo vide det.

L'anthropomorphisme, c'est un style que tu appris en travaillant pour Disney ?
Juanjo Guarnido : Non, ce n'est pas de l'anthropomorphisme, mais du zoomorphisme ! Tout le monde fait l'erreur (surtout les américains) ! C'est un style que je dois en partie à Disney.
https://www.planetebd.com/interview/jua ... ido/7.html
Interessant, men jeg skulle ønske han gikk inn på hvorfor Blacksad er zoomorfisme og ikke antropomorfisme.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her en filosofisk hjemmeside, der – i anledning af Blacksad - kan oplyse, at begrebet zoomorfisme opstod i Frankrig i 1800 og beskæftiger sig med at afsøge dyriske tendenser hos det enkelte menneske.
http://www.philophil.com/philosophie/re ... acksad.htm
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Antropomorfisk seriøsitet

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. sep 2021, 00:28 Her en filosofisk hjemmeside, der – i anledning af Blacksad - kan oplyse, at begrebet zoomorfisme opstod i Frankrig i 1800 og beskæftiger sig med at afsøge dyriske tendenser hos det enkelte menneske.
http://www.philophil.com/philosophie/re ... acksad.htm
Nååå, ok. Virker som noe à la det jeg tenkte i kommentaren min over, at figurene tildeles dyrearter som reflekterer hva slags type personer/mennesker de er.

Så da er altså Mickey Mouse og Sorteper antropomorfisme (selv om det jo virker tydelig hvorfor de har fått tildelt sine dyreroller, spesielt i forhold til hverandre), mens Mikkel From i Pinocchio er zoomorfisme?
Besvar