Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af Frank Madsen »

0x500.png
0x500.png (415.13 KiB) Vist 589 gange

Cobolt udsender jo en Asterix-kogebog i næste uge, og man ser straks opskrifter på kogt vildsvin, lunkent øl og forgiftet lagkage for sit indre blik. Det kan KUN blive godt.

Men hvilke ANDRE tegneseriekogebøger er det udkommet i årenes løb? Lad os se nogle forsider og beskrivelser.

Jeg lægger selv for med denne:

51vjaoo5SaL._SX370_BO1,204,203,200_.jpg
51vjaoo5SaL._SX370_BO1,204,203,200_.jpg (41.77 KiB) Vist 589 gange

The Food Stamp Gourmet
Af Gilbert Shelton, 1971

Jeg har ikke selv set bogen, men at dømme efter anmeldelserne på Amazon er der tale om en særdeles brugbar kogebog, hvis man er på et stramt budget. Og så er den gennemillustreret af Gilbert Shelton. En anmelder skriver:

The Food Stamp Gourmet's estimated cost-per-serving may be out of date, but this cookbook has delicious recipes and is very well written. The author 'Wm Brown' worked on the Time-Life Foods of the World series and his professionalism shows.
In the informative introduction Mr Brown explains common cooking terms, recommends basic cookware (and where to buy it cheaply) and gives excellent advice on how to approach a recipe. This chapter works for any recipe book and is one of the best guides I've read on the subject. It is obvious that Wm Brown has some heavy duty professional training behind him, but his laid back style makes it all accessible.
The book focuses on main courses and assumes that you want leftovers (the introduction explains about increasing & decreasing the recipes). The recipes are well laid out and easy to follow for even the most tentative of cooks.
But most of all; the recipes are delicious! Mr. Brown covers all the great, budget, favorites like Goulash, Carbonade de Boeuf, Coq au Vin, Chicken Rissoto, and Lasagna amongst others. Each recipes has been well-tested and is fairly fool proof.
The book was printed by Bellerophon books, a well known alternative press based in San Francisco. The illustrations, by Greg Irons, Gilbert Sheldon, and David Sheridan, are all in the Hippie/Alternative Comixs genre making this an interesting period piece as well as a great cookbook.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Forfatteren af Den store Asterix kogebog har blandt andet også skrevet en Dragon Ball-kogebog.

Thibeaud Villanova (f. 1985) er kulinarisk stærkt inspireret af fiktive universer og ophavsmand til begrebet ”gastronogeek”. Hans bøger er udgivet i både Europa, USA og Asien og omfatter blandt andre en officiel Star Wars-kogebog, ligesom han har komponeret retter inspireret af Assassin’s Creed, X-Files, Lost, Star Trek og mange andre populære universer.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (71.98 KiB) Vist 582 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Netop i denne uge udkommer en Lucky Luke-kogebog på tysk. Meget tænkeligt at den også kommer på dansk, den er virkelig sjovt lavet.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og så er der klassikeren The Cartoonist Cookbok.

1st printing, 1966—with dustjacket. Enjoy recipes from your favorite cartoonists: Neal Adams, Milton Caniff, Al Capp, Lee Falk, Charles Schulz, and many others. Hardcover with dustjacket, 7 1/4-in. x 10 1/2-in., approx 200 pages, black and white (text with illustrations).
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af GoogaMooga »

Da jeg var ung, og der ikke var så mange færdigretter eller delicatessen-afdelinger i supermarkederne, overvejede jeg, om jeg skulle købe Mickey Mouse's kogebog. Jeg hader at lave mad fra bunden af. Kan også huske min grandtante, der var tidligere økonoma, ville lære mig at lave mad. Jeg kom ikke længere end til frikadellerne, så gav jeg op.

Den fås stadig på dansk, endda billigt:
Billede

Og så kan man jo passende supplere med Anders And:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserie-kogebøger - THE LIST

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 30. aug 2021, 21:42Netop i denne uge udkommer en Lucky Luke-kogebog på tysk. Meget tænkeligt at den også kommer på dansk, den er virkelig sjovt lavet.
Oplagt. Lucky Luke indeholder jo f.eks. en rigtig god opskrift på, hvordan man laver kaffe:

41843165_477080519367927_5654436805823430656_n[1].jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar