Tegneseriehyggerum

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tegneseriehyggerum

Indlæg af Berti Stravonsky »

maxresdefault.jpg
a29f38adc616571fcf9f2577e3681576.jpg
a29f38adc616571fcf9f2577e3681576.jpg (40.45 KiB) Vist 1429 gange



Ja. Hvordan er det nu? Der er samlere og der er læsere og så er det både-og'erne...

Hvordan ser jeres tegneserierum ud? De to fotos længere oppe. Ja, de er da meget fine, men også alt for 'rene' og for pæne og for kedelige, synes jeg. Der er slet ikke noget charmerende ved dem, synes jeg.

Her på Serieland har vi set mange tegneserierum. Selv har jeg nydt billeder af især SMTs samt Karl-E. De to herlige brødre har flotte samlinger, og de viser flot frem.

Hvad med jer?

Hvordan ser jeres tegneserierum ud, og har I andet 'guf' med? Noget som også enten er relateret til tegneserier (eller film), eller bare noget andet lækkert?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Berti Stravonsky »

Man kunne også spørge, hvordan ser ens drømmetegneseriehyggerum ud?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg misunder dem den megen gulvplads.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Gimli »

Jeg har desværre ikke et hyggerum til tegneserier. Men jeg er helt enig med dig Berti - det er for "klinisk" et rum for mig. For lidt hule og for meget udstilling. Jeg har googlet lidt, og kan selvfølgelig ikke finde et rum der er lige efter mit hoved. Men jeg fandt flere billeder der var egnet, når jeg søgte på; 'readingroom' eller 'homelibrary'. Så i må tilgive at linket ikke viser et egentligt tegneserierne. Og det er heller ikke helt som jeg vil have det - men viser den "ånd" jeg ville indrette et rum i, hvis det en dag bliver muligt.

(Beklager - linket førte til søgesiden - ikke det konkrete billede. Jeg sender et nyt bidrag sidst på dagen - skal have laptop igang - hvilket der ikke lige er tid til nu).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af GoogaMooga »

Et andet ord, der benyttes, er "man cave". Prøv at søge på det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Gimli »

Beklager forsinkelsen - men her er et billede, som viser den "ånd" jeg ønsker i mit "drømme"tegneserierum. Desværre med bøger i stedet for tegneserier - men det må I så leve med. Billedet er selvfølgelig ikke 100% min drøm, men det giver en god ide om, miljøet jeg går efter.
Ånden - i mit tegneserierum.jpg
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af superboy »

Her sitter jeg og leser.
Vedhæftede filer
lese stor bok kjeller artist xx.jpg
DSCN7000 fantomet x.jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har ikke noget tegneseriehyggelæserum.

Men havde jeg et, skulle der være orden i sagerne. Ikke noget med blade og album hulter til bulter, men struktur og system næsten helt ud i ekstremer.

Mine reoler skulle være ens, og værkerne skulle stå samlet. Blueberry for sig. Knold og Tot for sig. Buddy Longway for sig og så videre.

Der måtte gerne være lidt ekstrahejs, fx en enkelt figur eller to øverst på reolerne, men endelig ikke for mange eller for fyldige.

Men hvad mere? Alt muligt andet? Fx noget hobbyrelateret eller lækkert blæret retro? Hm. Her er jeg i tvivl. Helst ikke, synes jeg, for hurtigt kan idéen om et tegneseriehyggerum fise ud, og så har jeg bare et hyggerum.

En gråzone er det. Hvad så med mit lækre Fantomet brætspil? Hvad med mine plakater, mine Starwarsfigurer? Mine Tintin-lp'er?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 7. sep 2021, 18:51 Jeg har ikke noget tegneseriehyggelæserum.

Men havde jeg et, skulle der være orden i sagerne. Ikke noget med blade og album hulter til bulter, men struktur og system næsten helt ud i ekstremer.

Mine reoler skulle være ens, og værkerne skulle stå samlet. Blueberry for sig. Knold og Tot for sig. Buddy Longway for sig og så videre.

Der måtte gerne være lidt ekstrahejs, fx en enkelt figur eller to øverst på reolerne, men endelig ikke for mange eller for fyldige.

Men hvad mere? Alt muligt andet? Fx noget hobbyrelateret eller lækkert blæret retro? Hm. Her er jeg i tvivl. Helst ikke, synes jeg, for hurtigt kan idéen om et tegneseriehyggerum fise ud, og så har jeg bare et hyggerum.

En gråzone er det. Hvad så med mit lækre Fantomet brætspil? Hvad med mine plakater, mine Starwarsfigurer? Mine Tintin-lp'er?
Berti, hvad nu hvis dit hyggerum havde et; walk-in udstillingsrum, hvor alt gråzone stoffet kunne placeres - sådan lidt museums-agtigt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gimli, et walk-in kunne være herligt. Bestemt.

Da jeg for 100 år siden var gift og boede med en dejlig kvinde, så var vores hjem jo præget af hendes smag og diktat. Jeg gjorde blot, som jeg fik at vide.

Med en enkelt lille undtagelse. I stuen, på en af reolerne, havde jeg en Anders And figur, som I kan se nedenfor. På fotoet mangler der en herlig holder, hvor ugens andeblad så skulle stå.

Måske havde min ex en dårlig dag, men jeg fik faktisk lov til at have anden stående. Jeg betragter det den dag i dag, som mit lille oprør. :)

Åh.


ff.jpg
ff.jpg (8.88 KiB) Vist 977 gange
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har altid følt, at der blev (og måske bliver) talt ned på os samlere.

Så derfor et lille spørgsmål til alle jer, der IKKE er samlere. Hvad gør I med jeres blade, jeres album, jeres ditten og datten? I smider det vel ikke ud efter endt læsning, eller?

Ligger jeres sager så bare og flyder i bunker og stabler? Eller propper I dem i kasser og gemmer væk?

Jeg er nysgerrig.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Mogens »

Er det ikke 'sjovt', at mange tegneserielæsere og/eller -samlere føler sig talt ned til? Er det fordi, at vi bliver misforstået eller fordi vi misforstår andre folk? Er der nogen herinde, som har oplevet fordomme eller handler det blot om, at vi tror, at vi ved, hvad andre tænker om os? :?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Mogens »

Jeg blev husejer for snart 4 år siden og lagde hurtigt beslag på et værelse, som jeg indrettede som bibliotek. Det er ret beset blot en ekstra dagligstue, men jeg synes, at det er sejt, når man kan sige, at man har sit eget bibliotek. :lol:

Jeg har godt styr på mine forskellige tegneserier, uanset om det er blade eller album. Jeg er i en "opbrydningstid", hvor jeg sorterer ud af de album, som jeg genanskaffer som samlebind. Det giver ikke mening for mig at have begge udgivelser stående i reolen, så nogle af dem må en tur i kælderen, indtil jeg finder ud af, om min datter skal overtage dem eller om de skal afsættes på det sorte marked. :D

Det kunne i øvrigt være sjovt at se fotos af de forskellige læserum/biblioteker, som folk herinde begiver sig ind i, når lejligheden byder sig. Mit eget bibliotek egner sig dog ikke til at blive set, da det pt. er ret rodet og bliver brugt som arbejdsværelse, mens coronaepidemien raser udenfor. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 25. sep 2021, 22:34 Er det ikke 'sjovt', at mange tegneserielæsere og/eller -samlere føler sig talt ned til? Er det fordi, at vi bliver misforstået eller fordi vi misforstår andre folk? Er der nogen herinde, som har oplevet fordomme eller handler det blot om, at vi tror, at vi ved, hvad andre tænker om os? :?

Jeg har ingen oplevelse om at blive set ned på for at være tegneseriesamler og jeg fortæller det gerne og jeg har kun oplevet positive tilkendegivelser.
Jeg har i øvrigt også indrettet et tegneseriebibliotek centralt i huset med et par Paul Murry originaler hængende og resten nøje udvalgte og indrammede plakater som består af især Tintin plakater samt Blake & Mortimer, en Prins Valiant samt en Moebius plakat.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriehyggerum

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har fået en del kommentarer med på vejen i mine snart 50 år som fan, også fra folk, der var yngre end jeg selv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar