Er Nummer9 helt smeltet ned?

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg har over et par måneder forsøgt at gøre Nummer9.dk interesseret i at anmelde/omtale/nævne udgivelsen af Simon Petersens PUNK LIFE CRISIS.

Men det er angiveligt svært at finde anmeldere, der gider anmelde den slags, og redaktøren er gået, uden at andre tilsyneladende har taget over. I hvert fald er alle forsøg på at få Nummer9 til at omtale lørdagens signering i Fantask (fulgt op med en mail med fotos) forblevet ubesvaret.

Forsiden på Nummer9.dk har i månedsvis været domineret af nyhedsomtaler af diverse podcasts, som formentlig leveres af eksterne kræfter uden redaktionens indblanding, samt en sporadisk anmeldelse hist og her. Heller ikke september måneds oversigt over nye tegneserieudgivelser er dukket op.

Er sitet helt smeltet ned?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kommer der aldrig, men det ville da være synd. Så må vi passe ekstra godt på Serieland. Ellers er der kun Facebook grupperne tilbage, og det er altså ikke helt det samme.

Som overordnet betragtning vil jeg mene, alle private sites har en begrænset levetid. FB har en anden dynamik, men er også meget mere flygtigt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Henrik Rehr »

Nummer9 har klart ikke den energi, sitet havde for f.eks. fem år siden og før, men det er altså ikke nemt, når der ingen redaktion er (bortset fra en blogredaktør, men ikke rigtig nogen, der har kræfter til at skrive blogs). Egentlig er der vel ikke noget galt i primært at være et samlingssted for podcasts om tegneserier, man må jo så bare gå andre steder hen for anmeldelser, både som læser og forlægger.
Nå, jeg tegner videre.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af PhilipG »

Der er en anmeldelse fra 9. Sept. ? Det er da relativt friskt?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Gimli »

Med fare for at provokere, kunne man også spørge om 'Tegneseriedebat' er smeltet ned. Er det bare mig, eller er der færre regelmæssige bidragsydere end tidligere (og her peger pilen også mod mig selv - i hvert fald i antal af indlæg).

Måske kunne man spørge til om nyskabelsen og energien skal komme fra den "etablerede stab". Og når der ikke engang er energi til at give respons på de nye bidragsydere, som forsøger at komme med et "indspark" - oven i købet, efter at have informeret om, at de ikke følte sig specielt velkomne på dette fora, fordi de ikke fik respons, så bliver det et åbent spørgsmål om der kommer nye impulser på denne site.

Men er der en generation der vil engagerer sig - eller er energien kanaliseret over i; Facebook, Youtube og TIK-TOK?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Frank Madsen »

PhilipG skrev: 15. sep 2021, 19:58Der er en anmeldelse fra 9. Sept. ? Det er da relativt friskt?
Ja, 23 anmeldelser i år, eller knap 2,5 pr. måned kan selvfølgelig godt betegnes som "frisk" - men der var 40 i samme periode 2020, 43 året før (2019) og hele 63 året før det (2018). Og antallet af nyheder (10) er 40% af, hvad det var i 2018.
Gimli skrev: 15. sep 2021, 20:45Med fare for at provokere, kunne man også spørge om 'Tegneseriedebat' er smeltet ned. Er det bare mig, eller er der færre regelmæssige bidragsydere end tidligere (og her peger pilen også mod mig selv - i hvert fald i antal af indlæg).
Det kan man sagtens (og det er ikke specielt provokerende). Men i hvert fald er der postet indlæg i 32 aktive tråde den seneste uge, og det er væsentlig mere livligt end "debatten" på Nummer9, der aldrig rigtigt har fundet en formel for tegneseriedebatten, der fungerede (og det var vel også et aktivt fravalg, da sitet blev grundlagt).

Når det gælder Facebook, så er meget af aktiviteten dér fredags-pinups og tråde, der hurtigt går i glemslen eller ikke afføder den grundige debat, som de bedste tråde her gør. Det var bl.a. det, der fik Jesper Ilum til at oprette Tegneseriedebat, som vel (takket væres Jespers ihærdige indsats) er det facebook-forum (af dem, jeg kender), der er mest at hente i.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af GoogaMooga »

Facebook-grupperne kan sagtens mønstre 1.000 medlemmer eller derover (tror Hartung har over 3.000), men min erfaring er, at det stadig kun er en håndfuld, der poster dér. Og de går ikke i dybden som her, et opslag glider hurtigt ned og væk.

Jeg ved ikke, om jeg har været imødekommende over for nye medlemmer her på Serieland, for jeg poster kun i tråde, der interesserer mig. Skriver man om oldies, skal jeg nok være der.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 15. sep 2021, 20:45 Med fare for at provokere, kunne man også spørge om 'Tegneseriedebat' er smeltet ned. Er det bare mig, eller er der færre regelmæssige bidragsydere end tidligere (og her peger pilen også mod mig selv - i hvert fald i antal af indlæg).

Måske kunne man spørge til om nyskabelsen og energien skal komme fra den "etablerede stab". Og når der ikke engang er energi til at give respons på de nye bidragsydere, som forsøger at komme med et "indspark" - oven i købet, efter at have informeret om, at de ikke følte sig specielt velkomne på dette fora, fordi de ikke fik respons, så bliver det et åbent spørgsmål om der kommer nye impulser på denne site.

Men er der en generation der vil engagerer sig - eller er energien kanaliseret over i; Facebook, Youtube og TIK-TOK?
Jeg tror nok at Facebook har overtatt for i hvert fall en del seriefans som pleide å besøkte forum oftere. Det er ikke vanskelig å forstå, for "alle" er fra før av på Facebook, og så blir det en enkel sak å melde seg inn i en tegneserierelatert gruppe (som du sikkert får anbefalt av en venn) og begynne å kommentere på poster som dukker opp i newsfeeden din. Og før du vet ordet av det har du diskutert tegneserier i flere timer på Facebook... og føler sikkert ikke så mye behov for et forumbesøk i tillegg.

Selv er jeg medlem av noen Facebook-grupper om forskjellige tegneserier, men jeg foretrekker faktisk tradisjonelle diskusjonsforum som dette på flere måter.

En ting er at dette forumet faktisk er søkbart i Google og andre normale søkemotorer. Det er ikke Facebook, og selv hvis du er innlogget medlem der, er det slett ikke gitt at du finner alt som er skrevet om et emne ved å bruke Facebooks interne søkemotor. (Det gjør du ikke nødvendigvis ved å google vanlige nettsider heller, men det er en annen sak.) Jeg synes det er fint at et diskusjonsforum som dette kan leses av alle på internett, uansett om man er "medlem" av nettsiden eller ikke.

Ellers liker jeg friheten dette forumet tilbyr til å utforme en post med innlagte bilder der man ønsker, og i så lang lengde man ønsker. Det gjør det langt mer oversiktlig og innbydende å f. eks. skrive om et emne du har researchet. På Facebook er layouten låst på forhånd, og skriver du en kommentar under en Facebook-post kan du maks legge ved ett bilde. For ikke å glemme Facebooks evinnelige "les mer"-knapper, som kutter av enhver kommentar over en viss lengde. På Facebook handler jo alt om å scrolle videre og videre i all evighet, og fremfor alt aldri forlate siden. Se bare på "Someone is typing another comment"-funksjonen, som kun er der for å få deg til å sitte og vente i realtid på at noen kanskje svarer på akkurat din kommentar.

Et forum som dette føler jeg er mer lagt opp til at du kan skrive en kommentar eller et svar, gå og gjøre noe annet og så komme tilbake en stund senere og se om noen har svart. (Det KAN du selvsagt med Facebook også, men det er ikke det Facebook helst vil.) Jeg disablet faktisk nylig notifikasjonene øverst til høyre her på siden om at noen har sitert kommentarene mine, fordi jeg får mer av den gamle forumfølelsen ved å velge selv at jeg vil sjekke om noen har svart, uten popups à la Facebook. :)

(Når det er sagt, skal det nevnes at funksjonen her på forumet med å se hvilke andre medlemmer som leser forskjellige forumseksjoner, også kan ha litt av den samme følelsen som Facebooks "Someone is typing... (etc)"; for når du ser navnet til noen du diskuterer med er det jo nærliggende å tenke, "Aha, hun/han er pålogget og leser sikkert den nyeste kommentaren min, kanskje hun/han skriver et svar snart." Men i nærheten av så ille som Facebook er det jo ikke, og takk for det. ;))

I det hele tatt preges Facebook i mine øyne mer av spontane øyeblikkskommentarer, uansett hvor interessant eller dybdegående posten som startet diskusjonen er. Folk leser f. eks. en overskrift som linker til videre informasjon, og poster hundre kommentarer uten å gidde og sette seg inn i saken. Selvsagt skjer sånt også på tradisjonelle diskusjonsforum, men statistisk synes jeg det kommer flere interessante kommentarer ut av dem enn av Facebook-grupper.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Dansk Tegneserieråds nyvalgte bestyrelse har det som en af sine vigtigste akutte opgaver at få Nummer9 på benene igen.

"Målet er at udbygge redaktionen og dernæst udvide og accelerere aktiviteten på sitet, blandt andet ved at udvide dets repertoire med nye typer indhold", skriver bestyrelsen.

Christian Monggaard har påtaget sig at stå i spidsen for at samle nye tropper.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 15. sep 2021, 22:33Facebook-grupperne kan sagtens mønstre 1.000 medlemmer eller derover (tror Hartung har over 3.000), men min erfaring er, at det stadig kun er en håndfuld, der poster dér. Og de går ikke i dybden som her, et opslag glider hurtigt ned og væk.
Dette forum kan jo også mønstre et par tusind medlemmer - det gjorde det vist allerede, da jeg overlod det til Dan i 2011, og flere må være kommet til siden. Tallet angiver jo bare, hvor mange, der gennem årene har tilmeldt sig og intet er nemmere på Facebook end at tilmelde sig en gruppe og derefter glemme alt om, at man er medlem.

Edit: Dette forum har 2470 brugere. :D
Carsten Søndergaard skrev: 15. sep 2021, 23:08Christian Monggaard har påtaget sig at stå i spidsen for at samle nye tropper.
Det lyder godt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af PhilipG »

Måske kunne man spørge til om nyskabelsen og energien skal komme fra den "etablerede stab". Og når der ikke engang er energi til at give respons på de nye bidragsydere, som forsøger at komme med et "indspark" - oven i købet, efter at have informeret om, at de ikke følte sig specielt velkomne på dette fora, fordi de ikke fik respons, så bliver det et åbent spørgsmål om der kommer nye impulser på denne site.
Denne newie føler sig lidt mere velkommen nu. Og varmer sig stadig ved en inspirerende Tintin-debat med Mesterius for et par uger siden og at Carsten altid svarer. Derudover er jeg holdt op med at forvente noget. (Snøft). Men solen skinner og min kone er skøn, så jeg lever med det :wink:.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af GoogaMooga »

PhilipG skrev: 16. sep 2021, 11:37 Derudover er jeg holdt op med at forvente noget. (Snøft).
GoogaMooga skrev: 15. sep 2021, 22:33 Skriver man om oldies, skal jeg nok være der.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev: 15. sep 2021, 13:59 Jeg har over et par måneder forsøgt at gøre Nummer9.dk interesseret i at anmelde/omtale/nævne udgivelsen af Simon Petersens PUNK LIFE CRISIS.

Men det er angiveligt svært at finde anmeldere, der gider anmelde den slags, og redaktøren er gået, uden at andre tilsyneladende har taget over. I hvert fald er alle forsøg på at få Nummer9 til at omtale lørdagens signering i Fantask (fulgt op med en mail med fotos) forblevet ubesvaret.

Forsiden på Nummer9.dk har i månedsvis været domineret af nyhedsomtaler af diverse podcasts, som formentlig leveres af eksterne kræfter uden redaktionens indblanding, samt en sporadisk anmeldelse hist og her. Heller ikke september måneds oversigt over nye tegneserieudgivelser er dukket op.

Er sitet helt smeltet ned?
Imens har Kulturkapellet begået en ovenud begejstret anmeldelse af PUNK LIFE CRISIS:

https://kulturkapellet.dk/tegneserieanm ... php?id=265

"Det sker en sjælden gang imellem, at man, ja nærmest helt tilfældigt, falder over noget som ræsonnerer perfekt med een personligt. Når man så samtidig oplever at dette ”noget” får en til at grine ganske højt, upassende og længe, til trods for at man ret beset ikke burde sidde og læse tegneserier i mellemtimerne mellem ens undervisning, så er det svært ikke at være ovenud begejstret.
Denne fortælling er mesterligt orkestreret af Simon Petersen, der – som overskriften gerne skulle antyde – rammer denne satire over livskrisen og ikke mindst de mange skænderier og egoer, der ramler sammen når man nu engang laver et band – lige i røven. Det er dog på ingen måde skildret hverken kynisk eller ufølsomt, men med stor kærlighed til både livet, (punk)rocken og dagligdagen."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg må med skam meddele, at jeg slet slet ikke har været nær så aktiv, som jeg ellers gerne ville, og også tidligere har været.

Det skyldes at jeg er blevet gammel og...

Ja, hvad i grunden? Er tegneserieinteressen borte eller blot i dvale? Jeg får stadig læst, dog ikke i samme stil som før, og jeg logger skam ind dagligt.

Sommeren har været her og vandret videre. Fodbolden har fyldt. Mine unger med, og så har jeg fået par udskolingsklasser og nye fag, så det ene med det andet.

Jeg vil dog nosse mig lidt sammen, og skrive lidt, samt huske det der med de nye ansigter.

Jeg håber, at andre vil gøre det samme.

Tak til de mange, ingen nævn ingen glemt, som stadig holder gang i hjulene.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Er Nummer9 helt smeltet ned?

Indlæg af PhilipG »

Berti:
Tænker alle herinde yder efter evne og nyder efter behov - gamle som nye:-)
Besvar