Store danske albumserier med amerikanske strips

Hvad var bedst?

Comics - Den Store Tegneseriebog
3
43%
Special-Comics
3
43%
Hitserien
0
Ingen stemmer
Seriebiblioteket
1
14%
 
Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Robin »

Jeg mener at kunne huske boghandlere, hvor jeg købte De 5 - bøger også solgte Tintin albums og Rasmus Klump med for den sags skyld. Dem købte jeg også. Det ha været i -66/-67, tror jeg. Albumsene har så nok været der lidt tidligere, før jeg opdagede dem. De første Tintin og Rasmus Klump var jo hardcover, så det har vel været så'n en slags bøger. Det er blot gætteri, men Carsten ved formodentlig mere om det.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Det kan godt tænkes, at de gamle hc Tintin kun har været i boghandlerne, da kiosker normalt ikke fører hc.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 27. sep 2021, 19:51 Også en bogbus for mit vedkommende. Som Googa.

Ja. Det var nok også de bøger, der for alvor fik mig i tegneserieland.

Gad vide, om vi i dag (eller blot indenfor de seneste mange år) har en pendant. Nej, vel?
Det der for alvor fik mig i tegneserieland var “Tegneseriernes Hvem Hvad Hvor!!!”, som jeg læste igen og igen på mit skolebibliotek:

D8F1576D-0038-41DD-AFDF-4CFAFBC4D269.jpeg

Jeg havde en kortere årrække hvor jeg ikke læste tegneserier. Min interesse blev fornyet med bølgen af graphic novels, bl.a. “Det store onde” og “Persepolis”. Så lånte jeg følgende bog, og blev introduceret til en masse nyere tegneserier og var atter i tegneserieland:


Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 27. sep 2021, 19:51Gad vide, om vi i dag (eller blot indenfor de seneste mange år) har en pendant. Nej, vel?
Nej. For folk er jo blevet selektive og kan i vore dage tillade sig at være det, de kan vrage og vælge lige præcis dét, de vil have. Så den slags rodebunker hører fortiden til. Ligesom tilsvarende Fart og tempo, Seriemagasinet, Skipper Skræk, helsider eller egentlige tillæg med blandede tegneserier i søndagsaviserne osv. Eller dobbeltforestillinger i biograferne lørdag eftermiddag med en western og en komedie for samme pris, hvor man bare tog det hele med, fordi det blev serveret. Eller klassiske familieugeblade med hvad som helst i skønsom blanding, de er døden nær i modsætning til meget mere specifikke specialmagasiner.

Næh, det er bland-selv-slik, der styrer. Man vil selv bestemme sine godbidder og selv lave sin egen personlige slikpose. Den skal en eller anden redaktør eller et eller andet forlag ikke komme og blande for en.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Man ser det med streaming. Jeg har ikke lyttet til radio i årevis, dog ikke fordi jeg streamer, men fordi jeg har en CD samling. Og nu har jeg næsten droppet flow TV, dette for streaming plus en DVD/Blu-ray samling.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 27. sep 2021, 20:10Betyr det at vanlige albumserier som Tintin ikke ble solgt i bokhandlere den gangen? Jeg hadde sett for meg at danske album kom både til kioskene og bokhandlene i gamle dager.
Tintin blev udelukkende solgt i boghandlere mellem 1960 og 1973/74. Herefter også i kiosker. Interpresses udgivelser blev udelukkende solgt i kiosker i albummenes første år, men derefter også i boghandlere, også fra omkring 1974.

Det var to meget forskellige distributionsformer, fordi kioskerne havde fuld returret, de kunne uden videre returnere usolgte eksemplarer og få dem krediteret. Det kunne boghandlere ikke, omend der dengang var en vis ombytningsret (at man kunne returnere usolgte eksemplarer mod at tage et tilsvarende antal andre titler ind).

Fra midten af 70'erne var begge forlags album både i boghandlere og kiosker. For Interpresse betød det ikke så meget, at Carlsens (endnu ganske få) udgivelser også kom i kioskerne. Men for Carlsen var det ildevarslende at se, at Interpresse med de mange album og store, strømlinede rondel-stativer vandt stort indpas i boghandlerne. Interpresse tilbød boghandlerne et eller to stativer med 200 album i hver med forlænget kredittid OG fuld returret. Det havde været helt uhørt for boghandlerne indtil da, og den strategiske kampagne var uden tvivl med til at brede albumkulturen ud i Danmark gennem sidste halvdel af 70'erne.

På billederne her er det Interpresses sælger Henning Hansen, der er på besøg i henholdsvis en boghandel og en kiosk og præsenterer stativerne til hhv. album og blade.

Foto © Jørgen Angel.
Vedhæftede filer
HenningHansenBoghandel.jpg
HenningHansenikiosk.jpg
HenningHansenikiosk.jpg (156.33 KiB) Vist 805 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 28. sep 2021, 00:54 Man ser det med streaming. Jeg har ikke lyttet til radio i årevis, dog ikke fordi jeg streamer, men fordi jeg har en CD samling. Og nu har jeg næsten droppet flow TV, dette for streaming plus en DVD/Blu-ray samling.
Ja, rigtigt, det er samme reaktion: Folk gider ikke have DR og TV 2 til lægge programfladen for dem. De vil selv lægge deres egen programflade, og de kan gøre det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Man kan også se det i USA. Hvor mange antologihæfter er ikke kuldsejlet for Fanta gennem årene - Prime Cuts, Centrifugal Bumble Puppy, osv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Marvel forsørger faktisk at indfange nye og gamle læsere ved at udgive diverse antologier, der samler udvalgte historier med deres kendeste karakterer:

Billede

Billede

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Mesterius »

marius skrev: 28. sep 2021, 13:26 Marvel forsørger faktisk at indfange nye og gamle læsere ved at udgive diverse antologier, der samler udvalgte historier med deres kendeste karakterer
Men det er jo fortsatt figurer fra samme serieunivers. Så det er langt fra det samme som tegneserieblader eller antologier som samler serier uten noen innbyrdes sammenheng i det hele tatt.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Mesterius skrev: 28. sep 2021, 14:06
marius skrev: 28. sep 2021, 13:26 Marvel forsørger faktisk at indfange nye og gamle læsere ved at udgive diverse antologier, der samler udvalgte historier med deres kendeste karakterer
Men det er jo fortsatt figurer fra samme serieunivers. Så det er langt fra det samme som tegneserieblader eller antologier som samler serier uten noen innbyrdes sammenheng i det hele tatt.
Nej, men det er trods alt antologier, hvor en redaktion har udvalgt en række historier som repræsenterer afgørende og definerende øjeblikke i Marvel Universet. For relativ få penge kan nye læsere introduceres for Jack Kirby, Steve Ditko, John Byrne og mange flere.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 28. sep 2021, 01:03Interpresse tilbød boghandlerne et eller to stativer med 200 album i hver med forlænget kredittid OG fuld returret. Det havde været helt uhørt for boghandlerne indtil da, og den strategiske kampagne var uden tvivl med til at brede albumkulturen ud i Danmark gennem sidste halvdel af 70'erne.
Og uden tvivl en medvirkende årsag til den likviditetskrise, Interpresse kom ind i i slutningen af 1980.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 28. sep 2021, 18:20
Carsten Søndergaard skrev: 28. sep 2021, 01:03Interpresse tilbød boghandlerne et eller to stativer med 200 album i hver med forlænget kredittid OG fuld returret. Det havde været helt uhørt for boghandlerne indtil da, og den strategiske kampagne var uden tvivl med til at brede albumkulturen ud i Danmark gennem sidste halvdel af 70'erne.
Og uden tvivl en medvirkende årsag til den likviditetskrise, Interpresse kom ind i i slutningen af 1980.
Jeg kender ikke noget til nogen likviditetskrise i slutningen af 1980. Fortæl, fortæl.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 28. sep 2021, 23:15Jeg kender ikke noget til nogen likviditetskrise i slutningen af 1980. Fortæl, fortæl.
Det kan selvfølgelig være, du ikke blev indviet i den slags, men jeg kan huske, at Henning fortalte det, da jeg besøgte ham i Bagsværd i begyndelsen af december.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 28. sep 2021, 23:39
Carsten Søndergaard skrev: 28. sep 2021, 23:15Jeg kender ikke noget til nogen likviditetskrise i slutningen af 1980. Fortæl, fortæl.
Det kan selvfølgelig være, du ikke blev indviet i den slags, men jeg kan huske, at Henning fortalte det, da jeg besøgte ham i Bagsværd i begyndelsen af december.
Det lyder vel alligevel utænkeligt, at Henning har indviet dig i det, men ikke mig. Det kan også være, jeg bare har glemt det, fordi det tydeligvis ikke havde nogen indflydelse på udgivelserne, driften eller forholdene i øvrigt.

Måske var det på det tidspunkt, hvor Arne Stenby insisterede på at starte et ugeblad, "Onsdagsromanen", fordi han absolut mente, at Interpresse burde konkurrere med "Ugeromanen". Da Onsdagromanen lukkede efter få måneder, havde det kostet en rund million. Man skal aldrig lade direktører bestemme et forlags udgivelser. Men det var nu ikke noget, nogen rystede i bukserne over.
Besvar