Store danske albumserier med amerikanske strips

Hvad var bedst?

Comics - Den Store Tegneseriebog
3
43%
Special-Comics
3
43%
Hitserien
0
Ingen stemmer
Seriebiblioteket
1
14%
 
Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Til næste år kan jeg fejre 50 år som tegneseriefan, og jeg kan takke de gamle danske albumserier med amerikanske strips for, at jeg overhovedet blev interesseret i tegneserier som andet end ren underholdning. Det var "Comics - Den store Tegneseriebog", der indeholdt små biografier om tegnerne, der gjorde mig historisk interesseret.

Den første jeg læste, var nr. 2, dernæst fandt jeg nr. 1, og så kom nr. 3 med de go'e gamle serier, og så var jeg for alvor hooked.

Billede Billede
Billede

I kølvandet på denne moderserie, udgav Carlsen så særnumre med en enkelt serie, under fællestitlen "Special-Comics". Det er stadig den bedste udgave af science fiction klassikeren "Jeff Hawke", vi har på dansk:

Billede

IP tjekkede også ind med deres egen "HIt-Serien", der bl.a. bød på spændingsserien, "Air Hawk", af John Dixon. "Air Hawk" er en klassiker, der næsten aldrig er blevet genoptrykt, så det ene album er guld værd:

Billede

Endelig var der Gutenberghus, og deres forsølvede albums i "Serie-Biblioteket"; de havde vist Jørgen Sonnergaard som redaktør, og de endte altså med at ryge på udsalg i supermarkederne:

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af superboy »

Serie-biblioteket kom også på norsk. De andre seriene fant man på skattejakt da man var på ferie i Danmark.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Mesterius »

Elsker Special-Comics albumene mine med Li'l Abner. Ellers har jeg bind 3 av Comics på dansk og bind 7 på svensk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 24. sep 2021, 20:53 Elsker Special-Comics albumene mine med Li'l Abner. Ellers har jeg bind 3 av Comics på dansk og bind 7 på svensk.
Ja, det var også min indgang til Li'l Abner. Flotte albums, og synd, de lukkede serien, som var et godt kompromis, hvis man skulle sample en serie.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Det pudsige ved de tre udgivelser er, at de solgte elendigt trods at kvaliteten af serierne og de redaktionelle sider var i top.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: 25. sep 2021, 23:46 Det pudsige ved de tre udgivelser er, at de solgte elendigt trods at kvaliteten af serierne og de redaktionelle sider var i top.
Der er ingen garanti for, at kvalitet kan sælge. Det har der været talrige eksempler på, både herhjemme og i USA.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Mesterius »

Solgte "Comics"-serien dårlig? Da er jeg overrasket over at det kom så mange numre i den serien. Og at den fikk spinoffs (antar jeg i hvert fall) i form av "Special Comics"-albumene.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

"Comics - Den Store Tegneseriebog" solgte vist hæderligt, det er mit indtryk. Jeg ved ikke, hvorfor Carlsen lukkede den. Det var jo Sonnergaard, der var redaktør, såvidt jeg husker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 26. sep 2021, 00:32 Solgte "Comics"-serien dårlig? Da er jeg overrasket over at det kom så mange numre i den serien. Og at den fikk spinoffs (antar jeg i hvert fall) i form av "Special Comics"-albumene.
Nej, det må vist bero på en misforståelse. Hvor har du den antagelse fra, marius?

Det var netop succesen med de tre første store Comics-bøger, der fik Per Carlsen til ansætte Jens Peder Agger som den første redaktør for Carlsens tegneserieudgivelser, for at han kunne videreføre Comics-bøgerne og eventuelt opbygge et bredere tegneserieprogram.

De tre første bøger var udarbejdet af Jørgen Sonnergaard og Werner Wejp-Olsen, men de var ikke redaktører på forlaget, men på pressebureauet PIB, og de havde ikke tid til at arbejde mere med dem.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Carsten Søndergaard skrev: 26. sep 2021, 00:48
Mesterius skrev: 26. sep 2021, 00:32 Solgte "Comics"-serien dårlig? Da er jeg overrasket over at det kom så mange numre i den serien. Og at den fikk spinoffs (antar jeg i hvert fall) i form av "Special Comics"-albumene.
Nej, det må vist bero på en misforståelse. Hvor har du den antagelse fra, marius?

Det var netop succesen med de tre første store Comics-bøger, der fik Per Carlsen til ansætte Jens Peder Agger som den første redaktør for Carlsens tegneserieudgivelser, for at han kunne videreføre Comics-bøgerne og eventuelt opbygge et bredere tegneserieprogram.

De tre første bøger var udarbejdet af Jørgen Sonnergaard og Werner Wejp-Olsen, men de var ikke redaktører på forlaget, men på pressebureauet PIB, og de havde ikke tid til at arbejde mere med dem.
Min antagelse stammer fra Copenhagen Comics tilbage i 2017 hvor Jan Lööf, Werner Wejp-Olsen, Ole Munk Rasmussen, Jens Peder Agger, Per Vadmand og Per Sanderhage var samlet i et panel for at tale om Felix-serien. I den forbindelse var de inde på de store Comics-bøger, og de udtrykte stor glæde over udgivelsen, men at den måtte opgives. Jeg husker det som om begrundelsen var at de solgte dårligt. Men måske husker jeg forkert. De var i hvert fald en dårlig forretning. Måske udgivelsen var for dyre at producerer i forhold til salgsprisen og derfor en underskudsforretning.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev: 26. sep 2021, 09:13Min antagelse stammer fra Copenhagen Comics tilbage i 2017 hvor Jan Lööf, Werner Wejp-Olsen, Ole Munk Rasmussen, Jens Peder Agger, Per Vadmand og Per Sanderhage var samlet i et panel for at tale om Felix-serien. I den forbindelse var de inde på de store Comics-bøger, og de udtrykte stor glæde over udgivelsen, men at den måtte opgives. Jeg husker det som om begrundelsen var at de solgte dårligt. Men måske husker jeg forkert. De var i hvert fald en dårlig forretning. Måske udgivelsen var for dyre at producerer i forhold til salgsprisen og derfor en underskudsforretning.
Aha, tak for redegørelsen og forbindelsen til hvor oplysningen kom fra :-)

Man kan nok tænke sig, at de tre første bøger var meget dyre at lave på grund af det meget store format, de mange sider og den fine kvalitet.

Der var også det, at på den tid kunne Carlsens udgivelser, herunder også Tintin, udelukkende fås hos boghandlerne.

Men det ændrede sig fra Comics 4, hvor sidetallet blev sat ned fra 160 til 128 sider, mens oplaget blev sat op fra 30.000 til 50.000, og så kom den også i kioskdistribution (ligesom Tintin). Fra Comics 6 blev formatet sat ned, og sidetallet til gengæld op til 144. Og oplaget faldt via 40.000 til 30.000 igen. Men at de ligefrem skulle have været svære at sælge, lyder mærkeligt. Man må også tænke på, at det var uberørt land, og at der lige netop i de år også begyndte at udkomme så meget andet, som de konkurrerede med, selv om det voksende udbud nok også har virket gensidigt fremmende for markedet. Så det har utvivlsomt været svært at ramme det rette oplag, den rette udsalgspris osv. Bemærk også det store spørgeskema, der var bag i Comics 5, hvor Carlsen søger alle mulige oplysninger om folks holdninger til tegneserieudgivelser.

Uanset hvad var det jo fantastiske bøger, der betød meget for markedets udvikling, for Carlsens udvikling, og for en masse mennesker - i hvert fald dem, der var gamle nok til at stifte bekendtskab med dem, da de udkom. Selv så jeg den første Comics-bog i vinduet hos en boghandler på Vesterbrogade i København. Det var lørdag eftermiddag, jeg spadserede fra Hovedbanegården til Saga Bio, sikkert for at se en eller anden Dirch Passer-film. Og der stod Comics så, i al sin pragt, jeg havde aldrig set noget lignende og var ved at besvime, for klokken var halv tre, og boghandleren havde naturligvis lukket kl. 14. Så jeg måtte vente helt til mandag med at få fingre i den, det var hårdt :shock:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg lånte dem i bogbussen, og jeg var også meget imponeret, havde aldrig set noget lignende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af marius »

Carsten Søndergaard skrev: 26. sep 2021, 22:52
Man kan nok tænke sig, at de tre første bøger var meget dyre at lave på grund af det meget store format, de mange sider og den fine kvalitet.

Der var også det, at på den tid kunne Carlsens udgivelser, herunder også Tintin, udelukkende fås hos boghandlerne.

Men det ændrede sig fra Comics 4, hvor sidetallet blev sat ned fra 160 til 128 sider, mens oplaget blev sat op fra 30.000 til 50.000, og så kom den også i kioskdistribution (ligesom Tintin). Fra Comics 6 blev formatet sat ned, og sidetallet til gengæld op til 144. Og oplaget faldt via 40.000 til 30.000 igen. Men at de ligefrem skulle have været svære at sælge, lyder mærkeligt. Man må også tænke på, at det var uberørt land, og at der lige netop i de år også begyndte at udkomme så meget andet, som de konkurrerede med, selv om det voksende udbud nok også har virket gensidigt fremmende for markedet. Så det har utvivlsomt været svært at ramme det rette oplag, den rette udsalgspris osv. Bemærk også det store spørgeskema, der var bag i Comics 5, hvor Carlsen søger alle mulige oplysninger om folks holdninger til tegneserieudgivelser.

Uanset hvad var det jo fantastiske bøger, der betød meget for markedets udvikling, for Carlsens udvikling, og for en masse mennesker - i hvert fald dem, der var gamle nok til at stifte bekendtskab med dem, da de udkom. Selv så jeg den første Comics-bog i vinduet hos en boghandler på Vesterbrogade i København. Det var lørdag eftermiddag, jeg spadserede fra Hovedbanegården til Saga Bio, sikkert for at se en eller anden Dirch Passer-film. Og der stod Comics så, i al sin pragt, jeg havde aldrig set noget lignende og var ved at besvime, for klokken var halv tre, og boghandleren havde naturligvis lukket kl. 14. Så jeg måtte vente helt til mandag med at få fingre i den, det var hårdt :shock:
Spændende læsning omkring format og oplag. De store oplag kan forklare hvorfor bindene i dag ikke er ualmindelige at finde rundt omkring på loppemarkeder. At bindene blev solgt i boghandlere har sikkert også i større grad fået folk til at beholde dem i modsætning til almindelige tegneseriehæfter. Men pga det store format må det også have været svært at undgå at påføre defekter på bindene i årenes løb under læsning og opbevaring. Især de tre første bind er svære at finde i flot stand.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Berti Stravonsky »

Også en bogbus for mit vedkommende. Som Googa.

Ja. Det var nok også de bøger, der for alvor fik mig i tegneserieland.

Gad vide, om vi i dag (eller blot indenfor de seneste mange år) har en pendant. Nej, vel?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Store danske albumserier med amerikanske strips

Indlæg af Mesterius »

marius skrev: 27. sep 2021, 19:49
Carsten Søndergaard skrev: 26. sep 2021, 22:52
Man kan nok tænke sig, at de tre første bøger var meget dyre at lave på grund af det meget store format, de mange sider og den fine kvalitet.

Der var også det, at på den tid kunne Carlsens udgivelser, herunder også Tintin, udelukkende fås hos boghandlerne.

Men det ændrede sig fra Comics 4, hvor sidetallet blev sat ned fra 160 til 128 sider, mens oplaget blev sat op fra 30.000 til 50.000, og så kom den også i kioskdistribution (ligesom Tintin). Fra Comics 6 blev formatet sat ned, og sidetallet til gengæld op til 144. Og oplaget faldt via 40.000 til 30.000 igen. Men at de ligefrem skulle have været svære at sælge, lyder mærkeligt. Man må også tænke på, at det var uberørt land, og at der lige netop i de år også begyndte at udkomme så meget andet, som de konkurrerede med, selv om det voksende udbud nok også har virket gensidigt fremmende for markedet. Så det har utvivlsomt været svært at ramme det rette oplag, den rette udsalgspris osv. Bemærk også det store spørgeskema, der var bag i Comics 5, hvor Carlsen søger alle mulige oplysninger om folks holdninger til tegneserieudgivelser.

Uanset hvad var det jo fantastiske bøger, der betød meget for markedets udvikling, for Carlsens udvikling, og for en masse mennesker - i hvert fald dem, der var gamle nok til at stifte bekendtskab med dem, da de udkom. Selv så jeg den første Comics-bog i vinduet hos en boghandler på Vesterbrogade i København. Det var lørdag eftermiddag, jeg spadserede fra Hovedbanegården til Saga Bio, sikkert for at se en eller anden Dirch Passer-film. Og der stod Comics så, i al sin pragt, jeg havde aldrig set noget lignende og var ved at besvime, for klokken var halv tre, og boghandleren havde naturligvis lukket kl. 14. Så jeg måtte vente helt til mandag med at få fingre i den, det var hårdt :shock:
Spændende læsning omkring format og oplag. De store oplag kan forklare hvorfor bindene i dag ikke er ualmindelige at finde rundt omkring på loppemarkeder. At bindene blev solgt i boghandlere har sikkert også i større grad fået folk til at beholde dem i modsætning til almindelige tegneseriehæfter. Men pga det store format må det også have været svært at undgå at påføre defekter på bindene i årenes løb under læsning og opbevaring. Især de tre første bind er svære at finde i flot stand.
Betyr det at vanlige albumserier som Tintin ikke ble solgt i bokhandlere den gangen? Jeg hadde sett for meg at danske album kom både til kioskene og bokhandlene i gamle dager.
Besvar