Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

En konkretisering er måske på sin plads. Hvis jeg altså kan. For det nemlig ikke bare 'smag' jeg taler om.

For jeg vil til min dødsdag forsvare alles ret til at have deres egen smag.

Nej, det er lidt mere end det. Måske kan man sammenligne det lidt med alt det andet, der foregår ude i verden. Er det finere at gå i teater end at gå i biografen? Er det finere at spise muslinger og drikke vin, end at nappe en hakkebøf med løg og skylle ned med en Carlsberg? Er det finere at lytte til Mø end at lytte til Troels Trier og Rebecca Brüel? Er det finere at bo på hotel end at overnatte på vandrehjem.

Både ja og nej, er vel svaret. Som selvfølgelig handler om flere ting. Smag, situationen, finanser mm.

Besøger jeg en tegneseriemand og han har Sølvpil, Anders And og Basserne i hobetal, og så, lidt senere besøger jeg en anden tegneseriemand, og han har John Porcelino, Rune Ryberg, Halfdan Pisket, Jiro Taniguchi m.fl. stående, så tænker jeg umiddelbart, at sidstnævnte samler har en finere samling. At han har taget et step op fra metervarer til værker, hvor der er noget på spil. Hvad det 'noget' så er, er jo så lidt fluffy, men noget med at gå udover at fortælle en god historie. Måske bringe noget eksistentialisme ind i billedet. Forstår I?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg forstår godt, hvor du vil hen, Berti. Men pas på med at lade dig foregøgle af ting, der virker "finere". Fordi graphic novels sommetider har litterære ambitioner, er det ikke ensbetydende med, at der er mere på spil tematisk end i en god og kommerciel genre-tegneserie. Før 1980'erne var graphic novels et særsyn, man skulle virkelig have håndværket i orden for at kunne få brød på bordet. Mange tegnere af graphic novels ville aldrig have haft en chance i 50erne og 60erne.

Bigfoot, nej, jeg tager ikke notater, for jeg forventer da ikke disse udfald mange år senere. Vi har haft den oppe at vende nogle gange, og der er jo også nogle få andre fagudtryk. Som sagt, hvis ikke man må bruge fagudtryk i et tegneserieforum, er det for mig at se ikke et rigtigt tegneserieforum.

Disse tilbagevendende "debatter" eller metadiskussioner om procedure på Seriejournalen er trættende. Især når de i samme åndedrag bliver fremsagt med et "ordet er frit".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ordet er jo netop frit. Både for dig og også for os andre. Det sidste kan du jo ikke så godt lide, for der bliver et smækken med døre, når vi spørger ind til noget af det, du skriver.

Med hvornår, Googa, hvornår har du sidst nævnt eller forklaret hvad Bigfoot er? Er det indenfor det seneste år eller skal vi længere tilbage?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Måske, når alt kommer til alt, kan man reducere det der 'finhed' med smag.

Selvom jeg dog gerne vil indflette udvikling.

En god ven jeg engang havde, han viste mig nye skatte. Jeg sad fast i alt det gamle og vante, Anders And især, men så åbnede han for Salomons tegneserieskatte og gav mig en slags hjemmeopgave, at læse Will Eisner. Ham til at begynde med, og så gradvist fyldte han mere på.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Det kan jeg ikke huske, jeg har jo været aktiv her i 16 år, men Frank linkede til noget, så vi skal nok ikke så langt tilbage. Nu, hvor vi har brugt tre sider på det udtryk, kan jeg vel frit bruge det, for nu har vi jo lissom fået det snakket igennem. Det gælder også for de få andre udtryk. Der var ingen, der forklarede mig, hvad ordet betød, da jeg stødte på det første gang for mange år isiden. Jeg kunne udlede betydningen af konteksten. Som man kan med mange ord.

Jeg vil meget hellere snakke med dig om dit emne end at diskutere mere Bigfoot.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men selvfølgelig er ordet frit, Googa, og du skal bare skrive derudaf.

Men vær beredt på, at ikke alle forstår alt.

Og når fx selv Carsten ikke anede hvad Bigfoot var, så burde du kigge indad og måske tænke, at det kan blive lidt for svulstigt.

Bigfoot er i øvrigt et sjovt ord. Det er jeg glad for, at jeg nu har lært. Tak for det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

:D Ja, og så er det nemmere at skrive end en længere udredning som "karikeret stil". Desuden er der jo også "halvkarikeret stil", så Bigfoot er mere præcist.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Sidste spark i din lørdagsløgpose, Googa. Gider du godt lade være med at true, direkte eller indirekte, om at skride her fra vores forum? Det har du gjort 117 gange nu, og du får ikke lov.

Det er lidt tøsehysterisk, altså.

Du burde i stedet true med at blive :D

Vi kan ikke undvære dig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

:lol: Jeg gør det faktisk for at komme dig i forkøbet! Men hvis du ikke har sådanne tanker, kan jeg sagtens lade være.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak, gamle dreng. Og kom nu i gang. Vi venter på de næste 19.000 bidrag.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Gimli »

Først og fremmest; VELKOMMEN TILBAGE ANTHEUS - Du har været savnet!

I forhold til anvendelsen af fagbereber - hvis forskellige "nye" termer, skal brede sig fra eksperterne til de interesserede og videre til mere perifere interessenter, for til sidst at blive et ord, som indtages af befolkningen som helhed, så er jeg af den overbevisning, at eksperterne skal gøre så meget som muligt for at få ordet til at blive meningsfuld for andre - ellers hopper kæden af, allerede i første tråd.

Og så må jeg erkende at Berti har en pointe i forhold til samlinger af hhv. Sølvpil, Anders And, Basserne vs. samlinger som afslører en større indsigt i mediet. Jeg tror at jeg vil have nogenlunde samme oplevelse, som Berti (hvis vi altså taler om en voksen). Eller jeg vil måske sige det på den her måde; jeg tænker jeg vil få en umådelig trang til at præsenterer sådan en samler for alternative muligheder inden for tegneseriemediet. Og det er vel ud fra en forståelse af, at personen kunne få så mange flere positive oplevelser = jeg ved bedre = "snob". Så - jeg må nok erkende, at jeg har et karaktertræk af snobberi. :oops:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 25. sep 2021, 08:19Med hvornår, Googa, hvornår har du sidst nævnt eller forklaret hvad Bigfoot er? Er det indenfor det seneste år eller skal vi længere tilbage?
GoogaMooga skrev: 25. sep 2021, 08:24 Det kan jeg ikke huske, jeg har jo været aktiv her i 16 år, men Frank linkede til noget, så vi skal nok ikke så langt tilbage. Nu, hvor vi har brugt tre sider på det udtryk, kan jeg vel frit bruge det, for nu har vi jo lissom fået det snakket igennem. Det gælder også for de få andre udtryk. Der var ingen, der forklarede mig, hvad ordet betød, da jeg stødte på det første gang for mange år isiden. Jeg kunne udlede betydningen af konteksten. Som man kan med mange ord.
Nja, det Frank linket til er en forklaring han fant på begrepene "Pantheon" og "The Far Side of Paradise". Ikke en forklaring fra deg om bigfoot.

Her er dog en kommentar hvor du forklarer begrepet "big foot": viewtopic.php?p=212140#p212140
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 25. sep 2021, 11:05 Først og fremmest; VELKOMMEN TILBAGE ANTHEUS - Du har været savnet!

I forhold til anvendelsen af fagbereber - hvis forskellige "nye" termer, skal brede sig fra eksperterne til de interesserede og videre til mere perifere interessenter, for til sidst at blive et ord, som indtages af befolkningen som helhed, så er jeg af den overbevisning, at eksperterne skal gøre så meget som muligt for at få ordet til at blive meningsfuld for andre - ellers hopper kæden af, allerede i første tråd.

Og så må jeg erkende at Berti har en pointe i forhold til samlinger af hhv. Sølvpil, Anders And, Basserne vs. samlinger som afslører en større indsigt i mediet. Jeg tror at jeg vil have nogenlunde samme oplevelse, som Berti (hvis vi altså taler om en voksen). Eller jeg vil måske sige det på den her måde; jeg tænker jeg vil få en umådelig trang til at præsenterer sådan en samler for alternative muligheder inden for tegneseriemediet. Og det er vel ud fra en forståelse af, at personen kunne få så mange flere positive oplevelser = jeg ved bedre = "snob". Så - jeg må nok erkende, at jeg har et karaktertræk af snobberi. :oops:
Men i min term kunne man komme langt opad på fin-listen med Sølvpil, Anders And og Basserne, hvis det ikke bare var en masse blade man havde, men man havde tænkt særligt over hvad man samlede. Fx at man kun samlede bestemte tegnere (som fx Barks) eller man havde dem alle i mint og havde specielle sær-eksemplarer og de var sat i reoler så man virkelig kunne se at de havde stor betydning for ejeren og ikke bare lå i bunker, eller måske kun nogle bestemte årstal af en særlig grund og de var sat i pap+mylar og i mint kvalitet. Så er vi også højt oppe at ringe, selv om det er Sølvpil.

Og jeg har de samme tanker omkring burger og øl, hvis vi er inde for special kategorierne hvor der er gjort noget helt særligt ud af det og ikke bare nede i den lokale pølsevogn.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 25. sep 2021, 02:21 Men kære Googa, en pædagogisk indfaldsvinkel fremmer altså forståelsen af ens ytringer. Hvis man da gerne vil forstås. Det vil jeg gerne.

Ingen andre end dig selv ved, hvor din lille håndfuld fagudtryk forklares i dine mange indlæg.

Sådan er verden desværre ubønhørlig :|
Jeg er vist uden for pædagogisk rækkevidde, for selvom jeg har læst tegneserier, siden jeg var lille og har en fin samling i reolen, kan jeg på ingen måde mærke mig de forskellige fagudtryk. Det har bare aldrig haft min interesse, og når noget ikke fanger min interesse, ender det hurtigt i glemselens tåger. Det er måske pinlig, at jeg nok kan huske navnene på serieskaberne, men ikke kan mærke mig, hvilken tegnestil de har lagt for dagen. Det gør det selvfølgelig svært i diskussioner, hvor jeg kan risikere at blamere mig selv, men ingen er fuldkommen. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriesnobberi. Er du en snob?

Indlæg af GoogaMooga »

Hver mand sin egen tilgang. :) Det er helt okay hvis ikke du gider sådan noget, men du vil vel give mig ret i, at det er i orden at bruge disse udtryk i et tegneserieforum.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar