Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

marius skrev: 2. okt 2021, 10:57
Gimli skrev: 2. okt 2021, 01:02 Er der nogen herinde, som kan forklare mig forskellen (på amerikansk), hvad forskellen er på 'Graphic novel' og 'comic book'? Har det noget at gøre med flad vs. rund ryg? (Jf. Carstens udredning).
Forskellen er flad vs. rund ryg, men det kræver nok en forståelse for amerikanernes tilgang til de forskellige formater.
Jeg er ikke helt sikker på om det var det Carsten mente. Han skrev:
Carsten Søndergaard skrev: 2. okt 2021, 00:24 I USA betyder en graphic novel bare en tegneserieudgivelse med flad ryg, det kan med andre ord være hvad som helst uafhængigt af genrer. Kort sagt udelukkende en omfangsbetegnelse, der ikke på nogen måde betegner indholdet - som den i et vist omfang gør i Europa - bortset fra at det er en tegneserieudgivelse.
Her virker det som at det Carsten mener med "flat rygg", er tegneserieutgivelser som er omfangsrike nok til å ha en rygg - med andre ord alle tegneserieutgivelser som ikke er tynne, stiftede comic books.

Når du sier "flat vs. rund rygg", får jeg derimot inntrykk av at du beskriver comic books som "flat rygg" og graphic novels som "rund rygg". Eller har jeg misforstått noe der?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev: 2. okt 2021, 10:57Især comic strips og comic books bliver konsekvent behandlet som to helt forskellige kunstformer inden for tegneserier, hvilket kan skabe en del forvirringer i forhold til forståelsen af tegneseriernes udvikling og historie, hvis man ikke er opmærksom på denne inddeling og adskillelse.

Det er helt normalt i værker om comic books, at beskrive tegneseriernes historie uden overhovedet at inddrage comic strips eller graphic novels. Fx antages det at tegneserier som udgangspunkt var henvendt til børn og først i 1980’erne med Frank Miller og Alan Moore i spidsen begyndte at henvende sig til voksne. Til nød henvises der til Will Eisner og hans værk “En kontrakt med Gud”.

Men der ses helt bort fra, at en del comic strips i årtier forinden havde henvendt sig til voksne med serier som Terry and The Pirates, Pogo, Spirit og mange flere.
Ja, det er en rigtig god pointe, som er værd at erindre sig, når tegneserier omtales generelt i historisk lys.
marius skrev: 2. okt 2021, 10:57Et andet eksempel er termerne golden age, silver age og bronze age, som er forbeholdt comic books og giver ingen mening i forhold til comic strips.
Eller graphic novels. Eller manga. Endnu i hvert fald, men hvem ved, de kan måske få deres egne golden ages, silver ages og bronze ages. Så kan forvirringen være total :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 2. okt 2021, 16:39Når du sier "flat vs. rund rygg", får jeg derimot inntrykk av at du beskriver comic books som "flat rygg" og graphic novels som "rund rygg". Eller har jeg misforstått noe der?
Jeg forstod det nu godt og er sikker på, at vi mener det samme. Men "hæfteklammer" er måske en lidt mere præcis beskrivelse end "rund ryg".
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af marius »

Mesterius skrev: 2. okt 2021, 16:39
marius skrev: 2. okt 2021, 10:57
Gimli skrev: 2. okt 2021, 01:02 Er der nogen herinde, som kan forklare mig forskellen (på amerikansk), hvad forskellen er på 'Graphic novel' og 'comic book'? Har det noget at gøre med flad vs. rund ryg? (Jf. Carstens udredning).
Forskellen er flad vs. rund ryg, men det kræver nok en forståelse for amerikanernes tilgang til de forskellige formater.
Jeg er ikke helt sikker på om det var det Carsten mente. Han skrev:
Carsten Søndergaard skrev: 2. okt 2021, 00:24 I USA betyder en graphic novel bare en tegneserieudgivelse med flad ryg, det kan med andre ord være hvad som helst uafhængigt af genrer. Kort sagt udelukkende en omfangsbetegnelse, der ikke på nogen måde betegner indholdet - som den i et vist omfang gør i Europa - bortset fra at det er en tegneserieudgivelse.
Her virker det som at det Carsten mener med "flat rygg", er tegneserieutgivelser som er omfangsrike nok til å ha en rygg - med andre ord alle tegneserieutgivelser som ikke er tynne, stiftede comic books.

Når du sier "flat vs. rund rygg", får jeg derimot inntrykk av at du beskriver comic books som "flat rygg" og graphic novels som "rund rygg". Eller har jeg misforstått noe der?
Jeg forstår Carstens udtryk som at graphic novels er tegneserier udgivet i bogform. Det kan være som paperback eller hardback med en form for indbinding der resulterer i flad ryg. Comic Books består af papir der er foldet sammen og hæftet med klemmer således at ryggen er rund.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi har næsten lige kørt emnet tegneserier i 9. klasse (Maus og Persepolis), og anvendte termen Graphic Novel. Det kunne eleverne godt lide. Det var som om, at det pludselig blev 'sejt' eller mere voksent at læse og tale om tegneserier.

Rigtigt eller forkert? Det er vel ligegyldigt. Ungerne læste og vi diskuterede og snakkede og alt var fino.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 2. okt 2021, 19:27
Mesterius skrev: 2. okt 2021, 16:39Når du sier "flat vs. rund rygg", får jeg derimot inntrykk av at du beskriver comic books som "flat rygg" og graphic novels som "rund rygg". Eller har jeg misforstått noe der?
Jeg forstod det nu godt og er sikker på, at vi mener det samme. Men "hæfteklammer" er måske en lidt mere præcis beskrivelse end "rund ryg".
marius skrev: 2. okt 2021, 19:30 Jeg forstår Carstens udtryk som at graphic novels er tegneserier udgivet i bogform. Det kan være som paperback eller hardback med en form for indbinding der resulterer i flad ryg. Comic Books består af papir der er foldet sammen og hæftet med klemmer således at ryggen er rund.
Ahh, det var det dere mente! Da forstår jeg. Det er faktisk første gang jeg har hørt noen beskrive stiftede tegneserieblader med begrepet "rund rygg". Jeg kan forstå det når du beskriver at papirene er foldet sammen, men når et tynt tegneserieblad er lukket er det jo ikke mye rundt med ryggen lenger. Og ellers finnes det jo massevis av tegneseriebøker i hardback med både flate og runde rygger. ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

Det virker ellers som romanbegrepet for tegneserier blir stadig videre. Adlibris kategoriserer for eksempel de norske Jumbobøgerne som "tegnede romaner". ;)

Billede
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af redneck »

Mesterius skrev: 14. okt 2021, 21:28 Det virker ellers som romanbegrepet for tegneserier blir stadig videre.
Ha, ha - helt sikkert. Men man kunne også vende den om og sige, at begrebet "bog" blev udvidet tilbage i 1968, da den første Jumbobog udkom. Udkommer de egentlig også på nynorsk?
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

redneck skrev: 15. okt 2021, 08:04
Mesterius skrev: 14. okt 2021, 21:28 Det virker ellers som romanbegrepet for tegneserier blir stadig videre.
Ha, ha - helt sikkert. Men man kunne også vende den om og sige, at begrebet "bog" blev udvidet tilbage i 1968, da den første Jumbobog udkom. Udkommer de egentlig også på nynorsk?
Haha, nei, hadde du regnet med det? :) Bortsett fra noen svært få unntak er det ikke mange Disney-tegneserier som har blitt utgitt på nynorsk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 15. okt 2021, 08:04man kunne også vende den om og sige, at begrebet "bog" blev udvidet tilbage i 1968, da den første Jumbobog udkom.
Faktisk en interessant betragtning, tak for den!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg har forresten lige set Anne og Anders i Norden, nærmere bestemt afsnittet om Island, hvor Anders render ind i den islandske distributør af Anders And, eller rettere Andrés Önd. Ret fancy bil han har, distributøren.
https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-ander ... and_275680
Ca. 18.30.

Senere fortæller den islandske statsminister, at hun ligesom mange andre islændinge ud over de obligatoriske dansktimer i skolen lærte sig dansk ved at læse danske Anders And-blade.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 00:36
redneck skrev: 15. okt 2021, 08:04man kunne også vende den om og sige, at begrebet "bog" blev udvidet tilbage i 1968, da den første Jumbobog udkom.
Faktisk en interessant betragtning, tak for den!
Du bør nok takke Egmonts marketingsafdeling, der længe har kørt med påstanden om, at Jumbobogen "er Danmarks mest solgte bog". :D

Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 16. okt 2021, 01:00
Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 00:36
redneck skrev: 15. okt 2021, 08:04man kunne også vende den om og sige, at begrebet "bog" blev udvidet tilbage i 1968, da den første Jumbobog udkom.
Faktisk en interessant betragtning, tak for den!
Du bør nok takke Egmonts marketingsafdeling, der længe har kørt med påstanden om, at Jumbobogen "er Danmarks mest solgte bog". :D


Untitled-1.jpg
"Mest læste", står der nu, ikke "mest solgte".

Men uanset hvad er det en klumpedumpeformulering. For det de faktisk hævder er, at den første Jumbobog er Danmarks mest læste bog. Det kan måske være sandt, men jeg stiller mig tvivlende. Og det kan selvsagt aldrig verificeres.

Det var nok heller ikke det, Egmonts marketingafdeling ønskede at formidle, da de kreerede teksten en opstemt dag. Vel snarere at Jumbobøgerne samlet set er "Danmarks mest læste bog". Det kan der sikkert godt være noget om, hvordan man så vil bære sig ad med at definere og verificere det.

Uanset hvad er det interessant, at berebet "bog" blev så markant for en tegneserieudgivelse i 1968. Per Carlsen havde naturligvis meget bevist kaldt Tintin-albummene for Tintin-bøger lige fra 1960, og Jens Peder Agger fortsatte med det op gennem 1970'erne. Men ellers er der næppe mange eksempler på, at tegneserieudgivelser har været betegnet som "en bog" før flere årtier senere.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 01:51
Frank Madsen skrev: 16. okt 2021, 01:00
Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 00:36Faktisk en interessant betragtning, tak for den!
Du bør nok takke Egmonts marketingsafdeling, der længe har kørt med påstanden om, at Jumbobogen "er Danmarks mest solgte bog". :D
"Mest læste", står der nu, ikke "mest solgte".

Men uanset hvad er det en klumpedumpeformulering. For det de faktisk hævder er, at den første Jumbobog er Danmarks mest læste bog. Det kan måske være sandt, men jeg stiller mig tvivlende. Og det kan selvsagt aldrig verificeres.
Men er det ikke egentlig Den mystiske stjerne som inntar den posisjon? ;)
Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 01:51Uanset hvad er det interessant, at berebet "bog" blev så markant for en tegneserieudgivelse i 1968. Per Carlsen havde naturligvis meget bevist kaldt Tintin-albummene for Tintin-bøger lige fra 1960, og Jens Peder Agger fortsatte med det op gennem 1970'erne. Men ellers er der næppe mange eksempler på, at tegneserieudgivelser har været betegnet som "en bog" før flere årtier senere.
Hm, nei, det er nok meget sant. Det var sikkert få tilfeller av det frem til man begynte å utgi Will Eisners tegneserieromaner på dansk og norsk.

Den norske utgave av Jumbobøgerne ble opprinnelig kalt Walt Disney's pocketbøker, så der var også bok en viss del av tittelen. Etter de første årene ble navnet endret til Donald Pocket; en mindre dekkende tittel, men ikke overraskende med tanke på Donald Duck & Co.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er modeordet "graphic novel" på vej ud?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 00:45 Jeg har forresten lige set Anne og Anders i Norden, nærmere bestemt afsnittet om Island, hvor Anders render ind i den islandske distributør af Anders And, eller rettere Andrés Önd. Ret fancy bil han har, distributøren.
https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-ander ... and_275680
Ca. 18.30.
Morsomt innslag! Og koselig å høre om distributørens egen forhistorie med det danske blad. Det ser forresten ut til det islandske Andrés Önd-bladet har finere papir enn dagens norske utgave.
Besvar