Til lommerne. Til lommerne.

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 5. okt 2021, 23:54
Mesterius skrev: 5. okt 2021, 22:38Vent nå litt... er du en av de danske Tintin-fans som tror at Max Bjævermose faktisk skiftet navn til Konstantin Strøm i Niels Søndergaards nyoversettelser av Tintin? :o Det hadde jeg ellers virkelig ikke trodd.
Det var jo på tale en overgang, men blev forhindret af Henrik Rehrs folkebevægelse efter indledende debat her på forummet, og da jeg har opgivet at huske, hvad Carsten kalder de forskellige udgaver af Tintin, hedder hardcoverudgaven fra 2005 altså for nemheds skyld Tintin-retro-halvlæderryg-Konstattin-Strøm-hvaddenuhedder-stiftbindsudgaverne her i huset.
Haha, da forstår jeg bedre! :D Navnet er jo catchy, og svært enkelt å huske, som du sier. ;)

Ja, Konstantin Strøm var jo på tale. Men det som forbløffer meg er hvor mange danske Tintin-fans som ennå i dag, i fullt alvor, går rundt og tror at Max Bjævermose virkelig har blitt hetende Konstantin Strøm i den reviderte oversettelsen av Tintin. Jeg husker for eksempel at Peter Hartung ga uttrykk for den oppfatningen på Tegneseriefans-gruppen sin på Facebook for noen år siden. Og derfor sverger også disse fans trofast til Jørgen Sonnergards eldre oversettelse, uten så mye som å åpne et eksemplar av de nye utgavene.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. okt 2021, 00:52det som forbløffer meg er hvor mange danske Tintin-fans som ennå i dag, i fullt alvor, går rundt og tror at Max Bjævermose virkelig har blitt hetende Konstantin Strøm i den reviderte oversettelsen av Tintin. Jeg husker for eksempel at Peter Hartung ga uttrykk for den oppfatningen på Tegneseriefans-gruppen sin på Facebook for noen år siden. Og derfor sverger også disse fans trofast til Jørgen Sonnergards eldre oversettelse, uten så mye som å åpne et eksemplar av de nye utgavene.
Årsagen til at nogle tror de ved noget, de ikke ved, er en uhellig kombination af mediernes tidligere omtale af, at kaptajn Haddock var holdt op med at drikke whisky og ryge tobak, hvilket han var i de seneste tv-tegnefilm, men jo sldrig i albummene. Og sikkert blandet med hearsay om relaterede emner som at Lucky Luke holdt op med at ryge. Og at den nye danske oversættelse af Tintin skulle være mere "tekstnær", hvilket nogle har antaget måtte betyde, at den blev mere "politisk korrekt", fordi de havde en forestilling om at den hidtidige oversættelse var ret grov i det. Og at Max Bjævermose nu kaldes Konstantin Størm, hvad han ikke gør. Alt sammen uden at disse mennesker har undersøgt sandhedsværdien nærmere.

Cobolt får hyppigt henvendelser fra folk, der spørger hvor man kan købe de gamle album, som "ikke var politiske korrekt" i oversættelsen. Mit svar er altid høfligt, at de tidligere udgaver kan man købe antikvarisk, hvis man foretrækker dem. Samtidig gør jeg så opmærksom på de virkelige omstændigheder, at den nye oversættelse faktisk er langt mere politisk ukorrekt end den gamle - fordi Hergé med vor tids øjne var politisk ukorrekt - og at man i dag faktisk kan anskaffe udgaver, der er mere politisk ukorrekte end nogen sinde tidligere. De fleste er overraskede over det og glade for at blive oplyst om noget, de intet anede om. Enkelte tror ikke på det, og det må de jo selv om. De fleste skynder sig at anskaffe hele serien af retroudgaver i farver, eller endda også de fundamentalistiske retroudgaver i sort-hvid, for at få den ægte vare.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. okt 2021, 02:09
Mesterius skrev: 6. okt 2021, 00:52det som forbløffer meg er hvor mange danske Tintin-fans som ennå i dag, i fullt alvor, går rundt og tror at Max Bjævermose virkelig har blitt hetende Konstantin Strøm i den reviderte oversettelsen av Tintin. Jeg husker for eksempel at Peter Hartung ga uttrykk for den oppfatningen på Tegneseriefans-gruppen sin på Facebook for noen år siden. Og derfor sverger også disse fans trofast til Jørgen Sonnergards eldre oversettelse, uten så mye som å åpne et eksemplar av de nye utgavene.
Årsagen til at nogle tror de ved noget, de ikke ved, er en uhellig kombination af mediernes tidligere omtale af, at kaptajn Haddock var holdt op med at drikke whisky og ryge tobak, hvilket han var i de seneste tv-tegnefilm, men jo sldrig i albummene. Og sikkert blandet med hearsay om relaterede emner som at Lucky Luke holdt op med at ryge. Og at den nye danske oversættelse af Tintin skulle være mere "tekstnær", hvilket nogle har antaget måtte betyde, at den blev mere "politisk korrekt", fordi de havde en forestilling om at den hidtidige oversættelse var ret grov i det. Og at Max Bjævermose nu kaldes Konstantin Størm, hvad han ikke gør. Alt sammen uden at disse mennesker har undersøgt sandhedsværdien nærmere.

Cobolt får hyppigt henvendelser fra folk, der spørger hvor man kan købe de gamle album, som "ikke var politiske korrekt" i oversættelsen. Mit svar er altid høfligt, at de tidligere udgaver kan man købe antikvarisk, hvis man foretrækker dem. Samtidig gør jeg så opmærksom på de virkelige omstændigheder, at den nye oversættelse faktisk er langt mere politisk ukorrekt end den gamle - fordi Hergé med vor tids øjne var politisk ukorrekt - og at man i dag faktisk kan anskaffe udgaver, der er mere politisk ukorrekte end nogen sinde tidligere.
Den siste setningen her er vakker å lese. :)
Carsten Søndergaard skrev: 6. okt 2021, 02:09 De fleste er overraskede over det og glade for at blive oplyst om noget, de intet anede om. Enkelte tror ikke på det, og det må de jo selv om. De fleste skynder sig at anskaffe hele serien af retroudgaver i farver, eller endda også de fundamentalistiske retroudgaver i sort-hvid, for at få den ægte vare.
Godt å høre at ikke alle fans er like stae på det de har trodd i årevis. Å overbevise folk om noe annet enn det de har bestemt seg for å tro kan ellers ofte være en utakknemlig oppgave.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Laila J. Graf »

Altså, inden folk falder ned af stolene derude bag skærmene, så må jeg hellere sige, at min mand og jeg købte hus på et tidspunkt, hvor vi begge havde andre job og efter at vi altid ville have råd til at een af os var på dagpenge - og siden har jeg fået et noget mere velbetalt job. Samtidig med det, så har vi ingen børn.

Så altså:

Mit dyreste enkeltkøb var en Another Rainbow statuette, som har været i Carl Barks eje - den måtte jeg slippe 50.000kr for. Jeg fik en uventet arv og det virkede som en fin måde at mindes på i stedet for det bare gik ud i forskellige småindkøb eller dagligdagsforbrug. Har ikke fortrudt en eneste gang.

Men ellers, så er der en privat sælger, som koster mig en hulens masse penge - 112.000kr på 3 år indtil videre! Men shisse jeg får også fede og pæne ting fra den kant - f.eks. to Carl Barks originaler!

Ellers er de dyreste perioder for mig, når jeg er på tegneseriemesse eller hvis Karsten fra Fyns Antikvariat slipper mig løs på sit lager....
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Mogens »

Folk skal bruge deres penge, som de lystrer. Jeg gætter på, at jeg tjener gennemsnitligt, og selvom jeg godt kunne tænke mig at have flere penge imellem hænderne, så er jeg aldrig misundelig på folk, som har flere penge end mig. Jeg har valgt at stifte en familie og købe et hus, men hvis min situation havde været en anden, ville pengene også blive forvaltet anderledes. Enhver prioriterer sine penge som det giver mening.

Du bruger mange penge på din passion, og i de beskrevne tilfælde ser jeg det mere som en investering end et forbrug, da du sandsynligvis kan genskabe den samme sum ved et salg. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Mogens »

Tegneserier er min eneste luksus (ud over min familie og mit hus). Tidligere brugte jeg mange penge på musik (og på at gå i byen), men nu bliver de som regel vekslet til tegneserier. Jeg samler til bunke og afgiver mine bestillinger over nettet, så jeg har nogenlunde styr på, hvor store mine udskrivninger har været i de seneste 2-3 år, hvor jeg har købt lidt mere end normalt. Det har været omkring 6.000-7.000 om året, hvilket er mange penge for mit vedkommende, men måske kun en brøkdel i andres budget. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Gimli »

Laila J. Graf skrev: 10. okt 2021, 21:29 Altså, inden folk falder ned af stolene derude bag skærmene

Så altså:

Mit dyreste enkeltkøb var en Another Rainbow statuette, som har været i Carl Barks eje - den måtte jeg slippe 50.000kr for.
Du forudså min reaktion ganske glimrende. :D

Men tillykke med den. Selv om jeg tror jeg vil kalde din interesse for 'idol-dyrkelse' -uden at det på nogen måde skal opfattes negativt.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Laila J. Graf »

Mogens skrev: 10. okt 2021, 22:33 Du bruger mange penge på din passion, og i de beskrevne tilfælde ser jeg det mere som en investering end et forbrug, da du sandsynligvis kan genskabe den samme sum ved et salg. :)
Altså, det er jo også min konstante påstand, når jeg fortæller hvor mange penge jeg bruger på min hobby! Men så er det f.eks. at min mand bare kigger på mig og tørt konstaterer, at det jo er lige fedt, når jeg ikke har tænkt mig at sælge noget 8) :wink:
Gimli skrev: 11. okt 2021, 21:30 Du forudså min reaktion ganske glimrende. :D

Men tillykke med den. Selv om jeg tror jeg vil kalde din interesse for 'idol-dyrkelse' -uden at det på nogen måde skal opfattes negativt.
Det er det på en måde også, det har du ret i. Jeg er især vild med Rosa og Barks, men de er også bare geniale kunstnere.

Men jeg er nu også vild med tegneserier sådan helt generelt, uden nødvendigvis at være vild med skaberne bag.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af dernice »

Laila J. Graf skrev: 10. okt 2021, 21:29
Mit dyreste enkeltkøb var en Another Rainbow statuette, som har været i Carl Barks eje -.

- f.eks. to Carl Barks originaler!....
Må vi se billeder? 😀
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Laila J. Graf »

dernice skrev: 14. okt 2021, 20:54
Laila J. Graf skrev: 10. okt 2021, 21:29
Mit dyreste enkeltkøb var en Another Rainbow statuette, som har været i Carl Barks eje -.

- f.eks. to Carl Barks originaler!....
Må vi se billeder? 😀

Jah, så skidt da :D

Her er det stregtegningen til venstre der er den originale - til højre er det det færdige produkt som et litografi
154102099_260781845610789_3506766556290318730_n.jpg
Her er det en original kridttegning
39938995_510165162744707_502314283741216768_n.jpg
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af dernice »

Laila J. Graf skrev: 14. okt 2021, 21:28

Her er det stregtegningen til venstre der er den originale - til højre er det det færdige produkt som et litografi

154102099_260781845610789_3506766556290318730_n.jpg

Her er det en original kridttegning
39938995_510165162744707_502314283741216768_n.jpg
fedt! Har du billede af statuen?
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Laila J. Graf »

[/quote]

fedt! Har du billede af statuen?
[/quote]

Ja da :)
2019-09-22 14.31.44.jpg
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af dernice »

Wow, den er flot! Har Carl Barks virkelig selv ejet den?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Antaeus »

Laila J. Graf skrev: 15. okt 2021, 16:35
fedt! Har du billede af statuen?
[/quote]

Ja da :)

2019-09-22 14.31.44.jpg
[/quote]

Jeg har flere gange set den statue.
Men den du har er vel kun så værdifuld fordi Carl Barks har ejet den eller er der originalen eller er der andet som gør den skulle være så værdifuld?
Hvordan ved du at Carl Barks har ejet den?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Til lommerne. Til lommerne.

Indlæg af Laila J. Graf »

Jo, lige den er jo mere værd på grund af oprindelsen. Nr. 94 i komplet stand blev dog solgt på Heritage her i år og den gik for $4.800, så de er stadig ikke helt billige.

Og jeg har dokumentation på oprindelsen af min figur, da den fremgår af auktionskataloget over Carl Barks bo :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar