Sy Barry og "The Phantom"

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Sy Barry lever stadig! Han er nu blevet en ældre herre på 93 år. Kendt som tegner på "The Phantom" dailies og Sundays gennem mere end 30 år. Hermes Press har nu annonceret 24. bind af deres komplette, kronologiske genoptryk af Lee Falk's "the Phantom", og vi er dermed nået til 1974. Når vi tager Ray Moore og Wilson McCoy med, er vi oppe på 24 bind af Phantom dailes fra Hermes Press. Plus Sundays bøgerne i farver. Det fylder selvsagt en del, og jeg er ikke sikker på, at jeg har plads til alle bind op til Barry's sidste daily og Sunday i 1994. Det ville kræve yderligere 10 bind af dailies, plus Sundays bøgerne. Så jeg overejer et cut-off punkt, hvis nu kvaliteten daler mærkbart senere. Det gør den jo for mange af de lange serier. Er der nogen, der ved, om 80'er og 90'er Barry er værd at samle på?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Antaeus »

Sy Barry var fremragende i danske Fantomet blade, men hvornår de lige er fra ved jeg ikke. Det kan vist ikke ses på Comicwiki, men måske nogle af de norske eller svenske websider som jeg har hørt skulle være omfattende og som Comicwiki bl.a. henviser til.

Personligt har jeg ikke samlet Hermes udgave selv om jeg godt kan lide de gamle Fantomet også, men det virkelig gode synes jeg er historierne i Krønikerne og her har de i Norge udgivet 20 samlebind. Sammen med de danske Fantomet blade plus lidt diverse så er det fint nok for mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ender nok med at købe hele smøren, om de så skal i kælderen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Mogens »

Googa, må jeg spørge dig om, hvad du får ud af at købe noget, når du deponerer det i kælderen med det samme? Handler det om at få opfyldt et samlerønske og får du det nogensinde læst?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 8. okt 2021, 18:13 Googa, må jeg spørge dig om, hvad du får ud af at købe noget, når du deponerer det i kælderen med det samme? Handler det om at få opfyldt et samlerønske og får du det nogensinde læst?
Jeg er slem til at arkivere og lade det være ved det, men jeg har skam tænkt mig at pløje mig igennem hele samlingen inden jeg dør. Jeg er 58 og håber at holde ud til jeg er 70.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af marius »

Sy Barry var en god tegner og hans stil blev et forbillede for Team Fantomet. Jeg har aldrig som sådan noteret et decideret dyk i kvaliteten hos Barry. Hans arbejde var nok blevet rutinepræget i de sidste år, men virker stadig habilt.

Personligt synes jeg dog at Falks Fantomet-historier blev mere og mere kedelige og ligegyldige op gennem årene. Det meste var plotgentagelser og forældet jungleromatik.

Når jeg genlæser de svenske Fantomen blade fra 1980’erne og første halvdel af 1990’erne springer jeg simpelthen de amerikanske avisstribehistorier af Barry og Falk over. Så jeg har ikke et behov for at anskaffe Hermes udgivelse.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Der er jo også det problem, at striberne med tiden blev tildelt mindre spalteplads, så tegningerne måtte forenkles. Dette gjaldt for alle serier. Det er meget tydeligt på John Prentice's run af "Rip Kirby". De første år er meget detaljerede, senere bliver det mere og mere forenklet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 8. okt 2021, 18:38
Mogens skrev: 8. okt 2021, 18:13 Googa, må jeg spørge dig om, hvad du får ud af at købe noget, når du deponerer det i kælderen med det samme? Handler det om at få opfyldt et samlerønske og får du det nogensinde læst?
Jeg er slem til at arkivere og lade det være ved det, men jeg har skam tænkt mig at pløje mig igennem hele samlingen inden jeg dør. Jeg er 58 og håber at holde ud til jeg er 70.
Du er meget spartansk i forhåbningerne til din alder, for 70 er jo ingenting. Sigt mod de 100, for så kan du læse hele samlingen flere gange. :D :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Først og fremmest skal jeg tabe mindst 30 kg, skære nede på smøgerne, og halvere mit Pepsi forbrug. Alt over 70 må betragtes som bonus år. Eller, som Lars Jakobsen sagde, da jeg fortalte ham, at jeg regnede med 12 år til: "12 år plus moms!"
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Mogens »

Det lyder sgu som noget af en udfordring, som jeg godt kan forstå, kan synes umulig at overkomme, men hvis du aldrig tager skeen i den anden hånd, er det desværre ikke utænkeligt, at du får ret i dine antagelser, men så må du håbe på, at momsen bliver sat op. :( :o
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg arbejder på sagen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Mogens »

På at få sat momsen op eller omlægge din livsstil? :lol:

Spøg til side. Held og lykke med udfordringen. Hvis du virkelig vil, klarer du det også. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis det stod til mig, skulle vi fritages for moms på bøger og tegneserier, ligesom i Norge. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jostein Hansen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22. nov 2017, 19:54

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af Jostein Hansen »

The Phantom under Sy Barry har en forbløffende høy kvalitet gjennom 33 år. Selv i forminsket format skinner vekt på detaljer og skikkelig håndtverk gjennom. Fansen er uenig om hva som er høydepunkter, siden stilen forandret seg mye fra tiår til tiår. Og etter hvilke skissere Barry benyttet. På merkelig vis er det likevel Barrys stil som dominerer hele veien. Personlig har jeg mest sansen for sent 60-tall og tidlig 70-tall, da Sy gjorde mye av skisser og tusj selv, med noe hjelp fra Joe Giella og Don Heck. Bok 23 og 24 er fra min favorittperiode 1971-74, da var historiene også meget fascinerende med et dypere budskap. Også perioden 1978-80 (med dynamiske skisser av bla Rich Buckler) og 1988-94 er meget bra. Etter at Fantomet og Sala (Diana) giftet seg, fulgte en del fokus på familielivet, men mot slutten av 80-tallet ble igjen stripene mer fantasifulle og interessante. Spesielt dagsserien «Massacre at Walker’s Table» og søndagsserien «How The Phantom Saved The World» viser at Lee Falk fortsatt var på høyden.
Forsiden til boken som er avbildet henter illustrasjon fra en av seriene fra den aktuelle perioden, i dette tilfellet «The Things» (1973). Noe som ikke gjelder alle bøkene, dessverre. Phantom Dailies Volume 23 (med forord av undertegnede) har en forsideill. som du ikke finner i boken, men fra en senere episode. Hva mener dere, burde ikke omslagene hele tiden gjenspeile innholdet?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sy Barry og "The Phantom"

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for feedback, Jostein! :) Forsiden burde reflektere indholdet, ja, men de har nok brugt et motiv, de troede, kunne sælge bedre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar