Hvordan var Alex Toth som menneske?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvordan var Alex Toth som menneske?

Indlæg af GoogaMooga »

Alex Toth's tegnetalent er ubestrideligt, og spørger I mig, er han den bedste serietegner af alle. Vi har stadig den store tekniske analyse af Toth's tegneri til gode, men i mellemtiden er der udkommet en anderledes biografi, der fokuserer på Toth som ægtemand og familiefar. Den er skrevet af hans datter, Dana, som i detaljer fortæller om forsoningen med sin far det sidste år af Alex Toth's liv. Bogen indeholder også bidrag og vidnesbyrd fra Toth's tre andre børn, hans hustru, og fra venner og kolleger. En lidt anderledes form for serietegner-biografi end hvad vi er vant til, men immervæk et fascinerende kig på Alex Toth som menneske og ikke bare som serietegner.

Billede

My Father, My Faith: A Daughter's Inspiring True Story of Medical Advocacy and Love’s Ability to Heal

fra amazon.com:
Alexander Toth was an American cartoonist, born June 25, 1928, in New York, New York. He was known for his animation designs for Hanna-Barbera, as well as a long list of work for DC Comics, Dell Comics, Golden Key Comics, Marvel Comics, Standard Comics and Warren Publishing. He was inducted into the comic book industry's Jack Kirby Hall of Fame in 1990. He passed away May 27, 2006, in Burbank, California at his drawing table. He was survived by his four children and seven grandchildren. "My Father, My Faith" shares the compelling story of the last year of his life and his relationship with his oldest daughter, Dana.

While he'd received critical acclaim all his life for his work and incredible talent, the one thing he'd yet to achieve was the one thing he had no idea how to create – family.

Together, they spent the last year of his life navigating a broken medical system and learning to love and forgive one another. Readers who already know of his work will learn about another side of him; readers who might not know of him will be introduced to him and his work through this true story of faith, advocacy, and love's ability to heal.

His family photographs and artwork, (including the cover) are integrated into the design of the book.
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Hvordan var Alex Toth som menneske?

Indlæg af Vigan »

Dokumentaren her (med interviews med børn og venner) giver et meget ærligt og ikke udelt positivt billede af ham.
(Jeg ved ikke, om YouTube-linkfunktionen er kommet til at virke igen, så jeg lægger det ind både med "youtube"-funktionen og som almindeligt link - så må én af dem vel virke).
https://www.youtube.com/watch?v=Ia8XwiAHThE
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan var Alex Toth som menneske?

Indlæg af GoogaMooga »

Tak Vigan, den vil jeg bestemt se. Tror, der ligge meget guld og venter på youtube.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar