Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

I har hyldemeter og en masse at stille på hylderne. Altså. Mange hyldemeter. Mange værker. Mange album og ditto hæfter.

I har masser af tid, og I kan hygge jer med at pusle med skidtet. Men hvordan gør I?

Hvordan sorterer I?

Efter farver? Forfatter? Tegner? Genrer? Alder?

Og hvordan får I æstetikken ind i billedet?

For mit eget vedkommende spiller sidstnævnte en betragtelig rolle. Jeg har set samlinger, hvor jeg klart følte, at det var hæsligt. Ditten og datten hulter til bulter, og det gjorde ondt i øjnene.

Ens samling skal jo, synes jeg, repræsentere ens 'jeg'. Være en del af hvem man nu er. Ikke sådan at forstå, at hvis man er maratonløber, at man skal flashe ens løbetøj, men ens eventuelle pokaler og fotos af løbssteder mm. gerne må vises frem.

Da jeg for alvor havde en samling, havde jeg mit eget bibliotek. Jeg var stolt af det. Viste det frem og alt var godt.

Nå. Tilbage til emnet.

Jeg vil have ro for øjet og værker der hænger sammen, fx Blueberry for sig, Buddy for sig and so on. Gør du det samme?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af GoogaMooga »

Albummene er mere overskuelige, så dem sætter jeg i serier og i kasser. De må gerne være beslægtede når de stilles sammen, men det er ikke nødvendigt. Hardcovers på hylder så vidt muligt, da de kan blive skæve i kasserne. Nogle hylder har mere afstand i reolerne, så høje for sig, mellem for sig, og lave for sig. Lidt efter forlag også, Marvel, DC, AC, indy, og Disney.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Æstetik?

Skal det se ´pænt' ud, Googa?

Jeg spørger, da det (desværre) betyder en del for mig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 10. okt 2021, 14:18 Æstetik?

Skal det se ´pænt' ud, Googa?

Jeg spørger, da det (desværre) betyder en del for mig.
Nogle gange danner hc rygge et motiv, som "Buddha" eller den nye "Blueberry". Det betyder noget, at få dem på hylde. Men ellers er det praktisk snarere end æstetisk. Hvert enkelt hæfte, hver enkelt bog, betyder noget æstetisk, men i opbevaring er det ikke så vigtigt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Gimli »

Æstetik :o åh Gud, det må desværre tage en plads i "skammekrogen" i mit system. Jeg tror ikke der er andre end mig selv, der kan finde noget der minder om orden på mine boghylder. Men det er der!!! Jeg kan stort set finde et hvilket som helst af mine album inden for 1-2 minutter. (Har over 2000).

Men mit system er helt klart så "autistisk",at der ikke er andre end mig selv der kan gennemskue det. Jeg har ikke mindre end 3 sideløbende systemer kørende.
1. De tegneserier jeg har læst mere end en gang.
2. De tegneserier jeg aldrig har læst (men "snart" skal læse) eller dem jeg kun har læst 1 gang, (muligvis 2, se uddybning herunder)
3. De tegneserier jeg endnu ikke har læst ( med mindre det er som lånte tegneserier, før jeg begyndte at samle).

Ad1.

Her står serierne opstillet efter min subjektive kvalitetsoplevelse. De dårligste først og de bedste til sidst. Vurderingen er baseret på, hvor mange album jeg har udvalgt til at være blandt de bedste inden for hvert begyndelsesbogstav for albumtitlen. F.eks. er jeg pt. tæt på at have læst de album jeg ejer (minus 3. system) med titler der starter med 'S'. Her får; Tårnene i Maury-skoven med stor sikkerhed 2 titler blandt de tegneserier jeg regner for at være særlig gode (= de bedste 20% ~ den korte version). Serien har også fået valgt titler ud med andre begyndelsesbogstaver, og det samlede antal udvalgte titler afgør seriens placering.

Ad. 2

Her står tegneserierne opstillet i det system, jeg pt. er ved at læse helemin tegneseriesamling i. Det vil sige 'alfabetisk' efter titel. Dvs. at serierne står hulter til bulter. Largo Winch (Arvingen) står lige ved siden af Murena (Askens hævn). Men da jeg har læst 'A' er de album, som hører til serier der er i system 1, flyttet til de serier, der står her. (F.eks. Aghora - faddere/moderen - står nu med de øvrige; Metabaronernes kaste). Når alle bogstaver er gennemlæst, flyttes alt hvad der er tilbage i dette system ind i det første system. Og system 3, bliver det nye system 2.

Ad 3

Her står alle de tegneserier jeg har købt, efter jeg startede på at læse min igangværende runde. De står i den rækkefølge jeg skal læse den kommende runde i, dvs. kronologisk. Det betyder igen, at serierne står "hulter til pulter". F.eks. er Arvingen (Durango) placeret lige ved siden af; Fader, jeg har syndet (Soda), da de begge er udkommet i 1994. Jeg har ikke læst disse album endnu, og begynder først, når jeg har læst alt fra system 1 & 2 igennem.

Så - det bliver til mange timers hygge med at flytte rundt og sætte i orden. I'M LOVING IT. (Og ja - jeg anerkender at det er "sygt", heraf termen; Autisme).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 10. okt 2021, 17:14 (Durango) placeret lige ved siden af; Fader, jeg har syndet
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af superboy »

Jeg har hefter i noen hyller, album i andre hyller, bøker i egne hyller. Mye er sortert etter format, slik at de passer i hyllene. Det står helst alfabetisk etter tittel, eller tegner.
Her er mine Agent X9:
Vedhæftede filer
DSCN2959 hylle kassett agent x9.JPG
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg blander det lidt.

For ud over emne/forfatter opdeling og æstetik, så er der også pladsudnyttelse, som jeg har i spil.

Så:
Jeg har jumbobøgerne stående øverst, på een lang række hele vejen rundt, hvor hyldeafstanden er tilpasset dem - det ser faktisk skide godt ud!
Så kommer der to rækker derunde med mere "normalafstand" og det efterlader igen et "midterbånd" i jumbostørrelse - her kommer jumbobøgerne i 2-6. oplag ind, temabøger osv.

Derefter yderligere to gange normalafstand - dog! På den allerførste reol har jeg været nødt til at æde, at der kun er eet rum, for ellers er der ikke plads til mine overdimensionerede tegneserier - som jeg så også har været tvunget til at samle på een hylde, selvom det f.eks. blander Don Rosa med Peter Madsen og en plakatbog. Ikke optimalt, men jeg lever med det.

Nå, men normalhylderne har så også en slags system.
Jeg er ved at få sat alle mine blade pænt i poser og bags og tidsskriftkassetter, med printede forsider i ensartet look men med tydelige angivelser af, hvad der er i. For at udnytte pladsen optimalt, så fylder jeg restpladsen på hylderne op med bogudgivelser.
Igen - ikke super optimalt, men jeg er lidt pladsudfordret.
Ift. rækkefølgen, så er det AA bladene der kommer først og ift. bogudgivelserne, så starter jeg med Don Rosa bøger (fordi han er min favorit).
Undtagelsen er den nederste række på reolerne, for her smider jeg alle de tunge bogudgivelser ind - for at mine reoler ikke bliver alt for smadret.

Alt i alt, mange overvejelser, men det er så det jeg er landet på.
I det mindste, så ved jeg hvor alt er...
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Mogens »

Gimli skrev: 10. okt 2021, 17:14 Men mit system er helt klart så "autistisk",at der ikke er andre end mig selv der kan gennemskue det. Jeg har ikke mindre end 3 sideløbende systemer kørende.
1. De tegneserier jeg har læst mere end en gang.
2. De tegneserier jeg aldrig har læst (men "snart" skal læse) eller dem jeg kun har læst 1 gang, (muligvis 2, se uddybning herunder)
3. De tegneserier jeg endnu ikke har læst ( med mindre det er som lånte tegneserier, før jeg begyndte at samle).
Du tabte mig flere gange i din beskrivelse, men jeg synes, at det er super fedt, at du har fundet et system, der virker for dig, selvom det ikke giver nogen som helst mening for alle andre mennesker. :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gimli skrev: 10. okt 2021, 17:14 Æstetik :o åh Gud, det må desværre tage en plads i "skammekrogen" i mit system. Jeg tror ikke der er andre end mig selv, der kan finde noget der minder om orden på mine boghylder. Men det er der!!! Jeg kan stort set finde et hvilket som helst af mine album inden for 1-2 minutter. (Har over 2000).

Men mit system er helt klart så "autistisk",at der ikke er andre end mig selv der kan gennemskue det. Jeg har ikke mindre end 3 sideløbende systemer kørende.
1. De tegneserier jeg har læst mere end en gang.
2. De tegneserier jeg aldrig har læst (men "snart" skal læse) eller dem jeg kun har læst 1 gang, (muligvis 2, se uddybning herunder)
3. De tegneserier jeg endnu ikke har læst ( med mindre det er som lånte tegneserier, før jeg begyndte at samle).

Ad1.

Her står serierne opstillet efter min subjektive kvalitetsoplevelse. De dårligste først og de bedste til sidst. Vurderingen er baseret på, hvor mange album jeg har udvalgt til at være blandt de bedste inden for hvert begyndelsesbogstav for albumtitlen. F.eks. er jeg pt. tæt på at have læst de album jeg ejer (minus 3. system) med titler der starter med 'S'. Her får; Tårnene i Maury-skoven med stor sikkerhed 2 titler blandt de tegneserier jeg regner for at være særlig gode (= de bedste 20% ~ den korte version). Serien har også fået valgt titler ud med andre begyndelsesbogstaver, og det samlede antal udvalgte titler afgør seriens placering.

Ad. 2

Her står tegneserierne opstillet i det system, jeg pt. er ved at læse helemin tegneseriesamling i. Det vil sige 'alfabetisk' efter titel. Dvs. at serierne står hulter til bulter. Largo Winch (Arvingen) står lige ved siden af Murena (Askens hævn). Men da jeg har læst 'A' er de album, som hører til serier der er i system 1, flyttet til de serier, der står her. (F.eks. Aghora - faddere/moderen - står nu med de øvrige; Metabaronernes kaste). Når alle bogstaver er gennemlæst, flyttes alt hvad der er tilbage i dette system ind i det første system. Og system 3, bliver det nye system 2.

Ad 3

Her står alle de tegneserier jeg har købt, efter jeg startede på at læse min igangværende runde. De står i den rækkefølge jeg skal læse den kommende runde i, dvs. kronologisk. Det betyder igen, at serierne står "hulter til pulter". F.eks. er Arvingen (Durango) placeret lige ved siden af; Fader, jeg har syndet (Soda), da de begge er udkommet i 1994. Jeg har ikke læst disse album endnu, og begynder først, når jeg har læst alt fra system 1 & 2 igennem.

Så - det bliver til mange timers hygge med at flytte rundt og sætte i orden. I'M LOVING IT. (Og ja - jeg anerkender at det er "sygt", heraf termen; Autisme).
De er skøre, de samlere - del I
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Laila J. Graf skrev: 10. okt 2021, 21:38 Jeg blander det lidt.

For ud over emne/forfatter opdeling og æstetik, så er der også pladsudnyttelse, som jeg har i spil.

Så:
Jeg har jumbobøgerne stående øverst, på een lang række hele vejen rundt, hvor hyldeafstanden er tilpasset dem - det ser faktisk skide godt ud!
Så kommer der to rækker derunde med mere "normalafstand" og det efterlader igen et "midterbånd" i jumbostørrelse - her kommer jumbobøgerne i 2-6. oplag ind, temabøger osv.

Derefter yderligere to gange normalafstand - dog! På den allerførste reol har jeg været nødt til at æde, at der kun er eet rum, for ellers er der ikke plads til mine overdimensionerede tegneserier - som jeg så også har været tvunget til at samle på een hylde, selvom det f.eks. blander Don Rosa med Peter Madsen og en plakatbog. Ikke optimalt, men jeg lever med det.

Nå, men normalhylderne har så også en slags system.
Jeg er ved at få sat alle mine blade pænt i poser og bags og tidsskriftkassetter, med printede forsider i ensartet look men med tydelige angivelser af, hvad der er i. For at udnytte pladsen optimalt, så fylder jeg restpladsen på hylderne op med bogudgivelser.
Igen - ikke super optimalt, men jeg er lidt pladsudfordret.
Ift. rækkefølgen, så er det AA bladene der kommer først og ift. bogudgivelserne, så starter jeg med Don Rosa bøger (fordi han er min favorit).
Undtagelsen er den nederste række på reolerne, for her smider jeg alle de tunge bogudgivelser ind - for at mine reoler ikke bliver alt for smadret.

Alt i alt, mange overvejelser, men det er så det jeg er landet på.
I det mindste, så ved jeg hvor alt er...
De er skøre de samlere - del II
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er vist den eneste normale herinde :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Mogens »

Jeg er bogholder og har som regel orden i mine tegneserier. Tidligere havde jeg alle mine normale album stående i alfabetisk rækkefølge og i nummerorden, uanset om det var nye, gamle eller slidte udgivelser. Danske for sig og udenlandske for sig.

I de senere år har jeg udfordret mig selv. Alfabetet blev nedlagt, mens nummerrækkefølgen gik i modsat retning. Danske og udenlandske stadig hver for sig.

Nu er nummerrækkefølgen tilbage til normalen, da serier som Blueberry og Max Jordan ellers ville se rodet ud. Jeg opdeler som sådan ikke i genrer, men flere westernserier står ved siden af hinanden. Hver gang jeg modtager en ny bestilling med posten, ændrer jeg opstillingen i reolen. Serier skifter plads, alt efter hvor der er plads til dem. Jeg blander skiftevis serier med soft- og hardcover samt samlebind for at få en bedre "holdning" i reolen (jeg mangler et bedre ord, men tegneserierne står simpelthen mere stabilt i reolen).

Jeg har fundet ud af, at det er en stor fordel at blande serierne på ny med mellemrum, fordi man går mere på opdagelse i samlingen. Man kan sammenligne det med at rokere stuemøblerne én gang om året. Det føles, som om man er flyttet til en ny lejlighed. Det kan noget. :D
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af superboy »

Mogens skrev: 10. okt 2021, 22:16 Jeg har fundet ud af, at det er en stor fordel at blande serierne på ny med mellemrum, fordi man går mere på opdagelse i samlingen. Man kan sammenligne det med at rokere stuemøblerne én gang om året. Det føles, som om man er flyttet til en ny lejlighed. Det kan noget. :D
Stuemøblene står der de skal. De har alltid stått på riktig sted. Har måttet bytte ut sofaen et par ganger fordi den ble utslitt, men den står på samme sted. Selv stereoanlegget står på samme sted. Men det sluttet å virke for snart 20 år siden. Og det er skikkelig irriterende når fruen på død og liv skal bytte på gardinene.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Mogens »

Hahahaha, jeg kan høre, at der er nogle folk, der er mere konservative end andre folk. :lol: :lol: :lol:
Besvar