Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg arkiverer mine efter ‘Onkel Joakim-systemet’: alt, der har været mere end 20 år i min samling står egentlig pænt efter genre, men foran reolerne ligger stabler af banankasser og løse hæfter og albums i op til 7 fods højde, så jeg kun kan finde dem efter koordinater: f.eks. 3m nord, 1,7m øst, 0,4m op.
Nyere anskaffelser står som regel forrest, så jeg nemmere kan finde dem, jeg ikke har læst. De hæfter og udklip, jeg arbejder med for tiden, befinder sig i overskuelig nærhed af min computer.
Min seneste chance for at rydde på forsvandt, da fruen overbeviste mig om, at mine bøger (de der små udgivelser, der næsten kun er bogstaver i) også skulle opbevares i biblioteket. Det tog ca 1/4 af mine hyldemeter 🤪
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 10. okt 2021, 21:58 Jeg er vist den eneste normale herinde :D
Og dermed er du "afvigeren". :lol:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 10. okt 2021, 21:46
Gimli skrev: 10. okt 2021, 17:14 Men mit system er helt klart så "autistisk",at der ikke er andre end mig selv der kan gennemskue det. Jeg har ikke mindre end 3 sideløbende systemer kørende.
1. De tegneserier jeg har læst mere end en gang.
2. De tegneserier jeg aldrig har læst (men "snart" skal læse) eller dem jeg kun har læst 1 gang, (muligvis 2, se uddybning herunder)
3. De tegneserier jeg endnu ikke har læst ( med mindre det er som lånte tegneserier, før jeg begyndte at samle).
Du tabte mig flere gange i din beskrivelse, men jeg synes, at det er super fedt, at du har fundet et system, der virker for dig, selvom det ikke giver nogen som helst mening for alle andre mennesker. :D
Helt forståelig Mogens. Det er fordi opstillings-systemet er afledt af mit læse-system, som om muligt er endnu mere vanskeligt. Men formålet er det samme som dit (med at flytte rundt), det er det med at genopdage/opdage, hvad jeg egentlig har i min samling.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Mogens »

Jeg synes, at det er genialt, at du har indrettet et system, der fungerer for dig, selvom det først ikke helt gav mening for mig. Det er sjovt og interessant at høre om erfaringer, der måske kan inspirere folk til at bryde ud af deres gamle vaner. Det kan give glemte tegneserier nyt liv. :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nemlig.

I øvrigt er det fantastisk at genlæse og genopdage album og hæfter, som man HAR læst, men glemt igen. Ét er, at man atter får en læseoplevelse, noget andet er, at man måske ser nye ting samt får nuanceret nogle af vinklerne og problemstillingerne. Jeg har selv haft gode oplevelser, når jeg har læst for mine unger. At køre Buddy Longway og Tintin igennem med dem, har givet os alle noget værdifuldt.

Jeg napper engang imellem et album, som jeg har læst for 100 år siden, og genlæser det. Lige for at holde musklen i gang.

Så jeg kan sagtens følge, at man bytter lidt rundt på møblementet og i reolen.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af lolsen »

Mit står pt. hulter til bulter, jeg er læser og ikke samler - men... man kan selvfølgeligt altid argumentere for, at hvis man ikke aktivt skiller sig af med det læste, så samler man derpå. Dette vil dog nok mere være en semantisk diskussion.

Når det er sagt, så nyder jeg at se billeder af andres samlinger - dog er jeg bedøvende ligeglad med stand og oplag :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Mogens »

Jeg ser mig heller ikke som en decideret samler, selvom jeg køber og beholder mine tegneserier. Jeg er begyndt at gå op i stand, men oplag betyder overhovedet ikke noget for mig. Min samling er ikke den største, for jeg behøver hverken eje eller læse alt, hvad der bliver udgivet, så der ligger heller ikke noget økonomisk incitament bag anskaffelserne. Jeg kan bare gode lide at have noget stående i reolen, som fylder mig med glæde og som jeg kan gå på opdagelse i igen og igen. Sådan er det ganske enkelt. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 10. okt 2021, 13:10 I har hyldemeter og en masse at stille på hylderne. Altså. Mange hyldemeter. Mange værker. Mange album og ditto hæfter.

I har masser af tid, og I kan hygge jer med at pusle med skidtet. Men hvordan gør I?

Hvordan sorterer I?

Efter farver? Forfatter? Tegner? Genrer? Alder?

Og hvordan får I æstetikken ind i billedet?

For mit eget vedkommende spiller sidstnævnte en betragtelig rolle. Jeg har set samlinger, hvor jeg klart følte, at det var hæsligt. Ditten og datten hulter til bulter, og det gjorde ondt i øjnene.

Ens samling skal jo, synes jeg, repræsentere ens 'jeg'. Være en del af hvem man nu er. Ikke sådan at forstå, at hvis man er maratonløber, at man skal flashe ens løbetøj, men ens eventuelle pokaler og fotos af løbssteder mm. gerne må vises frem.

Da jeg for alvor havde en samling, havde jeg mit eget bibliotek. Jeg var stolt af det. Viste det frem og alt var godt.

Nå. Tilbage til emnet.

Jeg vil have ro for øjet og værker der hænger sammen, fx Blueberry for sig, Buddy for sig and so on. Gør du det samme?
Jeg har et lille tegneseriebibliotek.
Hver serie skal være samlet på samme hylde og i nummerorden.
De serier som stilles op af hinanden er fx ofte i samme stil og farve så det ser godt ud der er også tænkt lidt i amerikanske og europæiske.
Æstetikken er meget vigtig og der er tænkt på farver og at det samlet ser godt ud. Udvalgte album er med mellemrum vendt så forsiden står ud af så den i princippet fungerer som en lille plakat på hylden. Herudover er der oven over reolerne indrammede Tintin plakater eller Blake og Mortimer plakater. Meget nøje udvalgt og sat sammen i i motiv og farve så de ser bedst mulig ud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af GoogaMooga »

At vende nogle forsider udad er da pladsfråds. Med tiden vil du blive nødt til at vende alle ryggene ud.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget skulle være der, noget andet skulle være der...

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. okt 2021, 20:37 At vende nogle forsider udad er da pladsfråds. Med tiden vil du blive nødt til at vende alle ryggene ud.
Nej, for reolen er så bred at der plads til at albummene står inde bag ved med ryggene ud ad. At den er så bred gør at jeg får råderum til at gøre noget ekstra for æstetikken uden at det fylder og det ser fantastisk ud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar