Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

I 1981 udgav Håvar Eide fra Bodø i Norge et fanzine, med titlen "Hvordan samle på Donald Duck". Jeg har altid godt kunne lide den formulering, men om det er grammatisk korrekt norsk skal jeg ikke kunne sige. På dansk ville der stå, "Hvordan man samler på Donald Duck", men jeg har nu tit brugt Håvar's formulering i anden sammenhæng. :D

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af superboy »

GoogaMooga skrev: 11. okt 2021, 21:17 , men jeg har nu tit brugt Håvar's formulering i anden sammenhæng. :D
På norsk vil det stå " i annen sammenheng". Men noen av oss skriver " i anden sammenheng" fordi Donald Duck er en and. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

Mon det er en bevidst undersættelse fra engelsk? "How to collect" bliver til "Hvordan samle" ?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 11. okt 2021, 21:17I 1981 udgav Håvar Eide fra Bodø i Norge et fanzine, med titlen "Hvordan samle på Donald Duck". Jeg har altid godt kunne lide den formulering, men om det er grammatisk korrekt norsk skal jeg ikke kunne sige. På dansk ville der stå, "Hvordan man samler på Donald Duck"
Nej, på dansk ville det hedde "Hvordan man samler på Anders And". :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 12. okt 2021, 19:24
GoogaMooga skrev: 11. okt 2021, 21:17I 1981 udgav Håvar Eide fra Bodø i Norge et fanzine, med titlen "Hvordan samle på Donald Duck". Jeg har altid godt kunne lide den formulering, men om det er grammatisk korrekt norsk skal jeg ikke kunne sige. På dansk ville der stå, "Hvordan man samler på Donald Duck"
Nej, på dansk ville det hedde "Hvordan man samler på Anders And". :lol:
Ja, danskene og deres påfunn. :D På dansk heter også Uncle Scrooge "Onkel Joakim", mens han på norsk har det helt normale navnet "Onkel Skrue". :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

Fra tid til anden forfalder jeg til Håvard varianten i mine overskrifter:

Hvordan genoptrykke ud fra Golden Age hæfter
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

Forøvrigt er "Hvordan samle på Donald Duck" trykt i flere udgaver, den første i 1976. Ophavsmanden var superdonaldisten Pål Jensen, kendt for "Donaldisten". Titlerne har lidt variation, dog bibeholder de alle konstruktionen, "Hvordan samle..."
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 12. okt 2021, 21:06 Forøvrigt er "Hvordan samle på Donald Duck" trykt i flere udgaver, den første i 1976. Ophavsmanden var superdonaldisten Pål Jensen, kendt for "Donaldisten". Titlerne har lidt variation, dog bibeholder de alle konstruktionen, "Hvordan samle..."
Pålemann! Han var ærkedonaldist og ærkeforkæmper for bilfri byer og var senere opstillet for Miljøpartiet De Grønne. Kendt for at stå med en barnevogn på Egerntorget i Oslo og sælge politiske badges og sine bøger "Loven om forstoppelse på motorveien i rushtiden" og "Feilskritt – En bok om det såkalte Fremskrittspartiet". I 1970'erne deltog han flere gange på tegneseriemesser i København sammen med Jon Gisle og andre donaldister.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

Sjovt med de barnevogne: Sigvaldi i København, Robert Crumb i San Francisco, og Pål Jensen i Oslo, mere eller mindre indenfor samme tidsperiode.
Vedhæftede filer
hvordan.jpg
hvordan.jpg (17.26 KiB) Vist 7959 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 13. okt 2021, 00:20
GoogaMooga skrev: 12. okt 2021, 21:06 Forøvrigt er "Hvordan samle på Donald Duck" trykt i flere udgaver, den første i 1976. Ophavsmanden var superdonaldisten Pål Jensen, kendt for "Donaldisten". Titlerne har lidt variation, dog bibeholder de alle konstruktionen, "Hvordan samle..."
Pålemann! Han var ærkedonaldist og ærkeforkæmper for bilfri byer og var senere opstillet for Miljøpartiet De Grønne. Kendt for at stå med en barnevogn på Egerntorget i Oslo og sælge politiske badges og sine bøger "Loven om forstoppelse på motorveien i rushtiden" og "Feilskritt – En bok om det såkalte Fremskrittspartiet". I 1970'erne deltog han flere gange på tegneseriemesser i København sammen med Jon Gisle og andre donaldister.
I Tyskland havde man nogenlunde samtidig "Der Hamburger Donaldist", udgivet af D.O.N.A.L.D. (Deutsche Organisation nichtkommerzieller Anhänger des lauteren Donaldismus) og redigeret af donaldisten Hans von Storch. Som leder af organisationen Dansk Andelogisk Forsknings-Institut og udgivet af månedsbladet DAFI-nyt modtog jeg hver måned det tyske søstermagasin og korresponderede med ham pr. brev. Stor var min overraskelse, da jeg mange år senere erfarede, at han nu var en anset klimaforsker, Professor med Institut für Meteorologie ved universitetet i Hamborg og direktør for Institut for Kystforskning ved Helmholtz-Zentrum Geesthacht.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_von_Storch

Pålemann købte jeg hollandske Donald Duck-blade af, da han og Gammeldonaldismens Venner (GdV) havde stand på Tegneseriefestivalen i Domus Optica i 1978.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sjovt! Jeg tror aldrig, Storch var i København, men jeg fik også hans blad, der virkede meget videnskabeligt og var på tysk, så jeg magtede ikke at læse så meget i det.

Jeg husker mest Donaldist-panelerne på festivalerne i 70'erne som drevet af nordmændene. Der var selvfølgelig Freddy Milton som dansk repræsentant. Og så deltog Göran Ribe på Sveriges vegne. Men det var gammeldonaldisterne fra Norge, der kørte med klatten.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 13. okt 2021, 12:18]I Tyskland havde man nogenlunde samtidig "Der Hamburger Donaldist", udgivet af D.O.N.A.L.D. (Deutsche Organisation nichtkommerzieller Anhänger des lauteren Donaldismus) og redigeret af donaldisten Hans von Storch. Som leder af organisationen Dansk Andelogisk Forsknings-Institut og udgivet af månedsbladet DAFI-nyt modtog jeg hver måned det tyske søstermagasin og korresponderede med ham pr. brev. Stor var min overraskelse, da jeg mange år senere erfarede, at han nu var en anset klimaforsker, Professor med Institut für Meteorologie ved universitetet i Hamborg og direktør for Institut for Kystforskning ved Helmholtz-Zentrum Geesthacht.
Jeg synes nu godt, din gode ven Jens Olaf Pepke Pedersen i forbindelse med sit interview med von Storch i Weekendavisen for et par uger siden kunne have nævnt hans donaldistiske meriter som del af hans Blå Bog :wink:

https://www.weekendavisen.dk/2023-31/ud ... politikere
Vedhæftede filer
Hans-von-Storch-Weekendavisen.jpg
Senest rettet af Carsten Søndergaard 16. aug 2023, 00:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sidste nyt fra Pålemann. Sakset fra Serienett på Facebook, der har sakset læserbrevet fra den norske avis Klassekampen
https://klassekampen.no/artikkel/2023-0 ... en-fanzine
hvor det var en reaktion på et interview med Jon Gisle i anledning af 50-års jubilæet for "Donaldismen".
https://klassekampen.no/artikkel/2023-0 ... -vitenskap
Vedhæftede filer
367729369_10159140481136557_7793630242066429956_n.jpg
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af Asger Pedersen »

Carsten Søndergaard skrev: 13. okt 2021, 23:39 Sjovt! Jeg tror aldrig, Storch var i København, men jeg fik også hans blad, der virkede meget videnskabeligt og var på tysk, så jeg magtede ikke at læse så meget i det.

Jeg husker mest Donaldist-panelerne på festivalerne i 70'erne som drevet af nordmændene. Der var selvfølgelig Freddy Milton som dansk repræsentant. Og så deltog Göran Ribe på Sveriges vegne. Men det var gammeldonaldisterne fra Norge, der kørte med klatten.
Jo, Jeg mødte Hans von Storch på en festival, den hvor Franquien og Mezieres var gæster…
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Håvar Eide, Bodø, og Donald Duck

Indlæg af GoogaMooga »

Det er guld værd, det du har fundet, Carsten. Tak for deling!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar