Definition på en samler

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Definition på en samler

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg ser, at enkelte ikke betragter sig selv som samler, selvom de har en samling.

Er det så så simpelt, at man er samler (af tegneserier) hvis man går op i stand og oplæg?

Og ikke mere end det?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Definition på en samler

Indlæg af GoogaMooga »

At være samler er en form for slavebinding, men også en dejlig og interessant livsform, hvis man kan styre det. Man kan sagtens samle uden at tjekke alle kategorier, og jeg vil mene, at mange seriefans, der ikke betragter sig selv som samlere, alligevel er det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Definition på en samler

Indlæg af Antaeus »

Jeg mener på ingen måde at være samler er lig med "en form for slavebinding". For nogle kan det være det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Definition på en samler

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 15. okt 2021, 19:56 Jeg mener på ingen måde at være samler er lig med "en form for slavebinding". For nogle kan det være det.
Ordet "slavebinding" skal ikke tages så bogstaveligt, og er kun i ekstreme tilfælde. Men selve handlingen at samle forudsætter jo, at man sætter sig nogle mål, som man føler trang til at opfylde. Denne trang er en mild form for mental slavebinding.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Definition på en samler

Indlæg af Gimli »

Hm - der kan være flere gode bud på en definition.

1) Hvis man køber tegneserier - mere for at få en serie komplet, end at man reelt tror, at de sidste bind i serien er læseværdig.

2) Hvis man køber tegneserier, for at pakke dem ind i folie, frem for at læse dem.

3) Hvis tegneseriens stand er afgørende og vigtigere end om læseoplevelsen tager reel skade af standen.

4) Hvis den tid der går til at systematisere, kategoriserer, flytte rundt på og beundre sine tegneserier overgår, den tid der går til at læse tegneserier.

5) Hvis der læses tegneserier mere af vane, end af reel lyst.

Og der skal nok være andre meningsfulde bud på en definition, som jeg ikke lige har fået med.
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Definition på en samler

Indlæg af Peoples Choice »

Et lidt politisk ukorrekt udtryk, som måske er helt i tråd med min tilgang til at være samler "slavebinding". Bryder mig ikke om udtrykket og ændrer det til en "euforisk tilgang til at eje det hele", og her snakker vi naturligvis om tegneserier, som naturligvis skal have en betydelig glans over sig, så ikke noget under 7,0.
Må dog erkende, at jeg i nogle tilfælde har taget mig selv i at købe tegneserien uden at læse den, og det er ikke helt ok....i min verden....men samleren får nok i sidste ende det sidste ord...Køber heldigvis rigtig meget nyt, fordi jeg er vild med mediet og lever mig ind i den verden jeg læser om, men samleren ligger og lurer....
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Definition på en samler

Indlæg af Asger Pedersen »

Pyh…! Efter Gimlis definition er jeg ikke samler, jeg rammer ikke nogen af hans kriterier. Jeg må derfor indse, at jeg tilhører kategorien ‘tegneseriehoarder’ 🤪
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 796
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Definition på en samler

Indlæg af Spærhage »

Gimli skrev: 15. okt 2021, 22:35 Hm - der kan være flere gode bud på en definition.

1) Hvis man køber tegneserier - mere for at få en serie komplet, end at man reelt tror, at de sidste bind i serien er læseværdig.

2) Hvis man køber tegneserier, for at pakke dem ind i folie, frem for at læse dem.

3) Hvis tegneseriens stand er afgørende og vigtigere end om læseoplevelsen tager reel skade af standen.

4) Hvis den tid der går til at systematisere, kategoriserer, flytte rundt på og beundre sine tegneserier overgår, den tid der går til at læse tegneserier.

5) Hvis der læses tegneserier mere af vane, end af reel lyst.

Og der skal nok være andre meningsfulde bud på en definition, som jeg ikke lige har fået med.
1) Tjek.
2) Yes
3) ja-da
4) Jeps
5) Joh, nok til dels...

Er der nogen det ved hvilken indgang på psykiatrisk man skal benytte?

Ah pjat, jeg er jo glad i min galskab og gør ikke nogen noget.
Med mindre de rører mine tegneserier selvfølgelig for SÅ...!!!

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Definition på en samler

Indlæg af Gimli »

Jeg må selv kategoriserer mig som samler ud fra 4), 5) og i nogen grad 1). Så hvis du finder indgangen til psykiatrisk Spærhage, så giv mig lige et prej. :D

Bortset fra Asger tvivler jeg på, at der er mange af dem som deltager i debatten herinde, som kan undgå at sætte mindst 1 tjek-mark ved forslagene.

Og så betragter jeg mig egentlig ikke som 'samler' - omvendt må jeg erkende at mine tegneserier fylder så meget, at det begynder at virke fjollet ikke at vedkende at jeg samler.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Definition på en samler

Indlæg af lolsen »

Gimli skrev: 15. okt 2021, 22:35 Hm - der kan være flere gode bud på en definition.

1) Hvis man køber tegneserier - mere for at få en serie komplet, end at man reelt tror, at de sidste bind i serien er læseværdig.

2) Hvis man køber tegneserier, for at pakke dem ind i folie, frem for at læse dem.

3) Hvis tegneseriens stand er afgørende og vigtigere end om læseoplevelsen tager reel skade af standen.

4) Hvis den tid der går til at systematisere, kategoriserer, flytte rundt på og beundre sine tegneserier overgår, den tid der går til at læse tegneserier.

5) Hvis der læses tegneserier mere af vane, end af reel lyst.

Og der skal nok være andre meningsfulde bud på en definition, som jeg ikke lige har fået med.
1: Jeg færdiggører af og til serier som jeg ikke finder synderligt gode, fordi jeg simpelthen er for nysgerrig vedr. hvordan historien mon ender.

2-3: Jeg køber for at læse og standen er mig ligegyldig, såfremt prisen også er sat derefter. Hvis et album er tydeligt slidt, vil jeg selvsagt ikke betale det samme som hvis det var helt nyt, skulle man nu sælge det videre igen en dag.

4: Mine tegneserier står hulter til bulter i en herlig blanding og har gjort det i mange år. Jeg tilføjer som regel blot en reol mere når pladsen på de nuværende slipper op. En eller anden dag skal det dog sorteres lidt, men hvornår det lige bliver...

5: Jeg køber tegneserier af lidt forskellige grunde, mens nogle få bliver købt af historisk interesse, bliver langt de fleste købt fordi de lyder og eller ser interessante ud.

Så ud fra den definition, tror jeg at det første punkt er det umiddelbart eneste hvor der er lidt genkendeligt for mig, om end det er af andre årsager at serierne færdiggøres.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Definition på en samler

Indlæg af Robin »

Jeg køber tegneserier og læser dem, lægger dem i bunker og sætter dem på reoler. Der puttes i poser og i kasser. Der smides ikke ud. Der samles!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar