Black Friday - erfaringer

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mesterius »

Nååå, ok, du mente at numrene "001" og så videre viser antall eksemplarer. Det fikk jeg ikke med meg tidligere. Jeg ser også at det står "0" på bildet, ja. Det er jo pussig.

Men dog: Disse nummererte Tintin-gigantbøker har vært i trykk siden 2012. Da jeg kjøpte dem i sommer, var eksemplaret mitt av Rackham nummerert 338 av 600 eksemplarer.

Jeg kan ikke se hvordan albumet nå plutselig skulle være fullstendig utsolgt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja, jeg synes, at du var lidt for hurtig til at gøre mig dum :D
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 4. dec 2021, 19:14 Ja, jeg synes, at du var lidt for hurtig til at gøre mig dum :D
Jeg skummet nok teksten litt raskt! Registrerte faktisk "001" og "000", men ikke at du mente de henviste til antallet i pakken.

Som sagt tror jeg dog likevel det må være en eller annen tredje forklaring her. SÅ mye kan ikke albumet ha rykket under Black Friday når det knapt har solgt halvparten av eksemplarene på ni år.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvad troede du da, de numre angav?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det manglende album, Enhjørningens hemmelighed, er ikke længere at finde hos Cobolt.

Så måske er det udsolgt!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mirko Woelck »

Du er ikke alene, Berti. Skal lige snakke med forlaget af mine køb i næste uge om mine egne bestillinger, men forhåbentlig har de IKKE trukket beløbet for ikke fremsendte / ikke vedlagte album (også), fordi det nok er udsolgt ? Så tjek din bankkonto (ligeledes). Men DBK imponerer ikke i år. Mine BF-køb ankom lørdag formiddag dagen efter sidste år efter ca. 10-12 timer efter jeg bestilte (med postnord til pakkeshop). I år torsdag, men dog dagen efter de behandlede ordren onsdag. Man bliver hurtigt forvænt :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mogens »

Man skal nok ikke kimse af, at der er en del folk, der har købt masser af tegneserier på Black Friday (eller Black Weekend). Jeg fik en tilbagemelding fra Faraos på min online bestilling, at de havde konstateret en lagerfejl og derfor manglede tre af de tegneserier, jeg gerne ville have (Allan Falk, Bruno Brazil og Wayne Shelton). De ville bestille dem hjem, men kunne ikke sige, hvor lang tid der ville gå, men de håbede på max. to uger. :|

Nu har jeg godt nok ventet hele året på at afgive min ordre, men når det endelig er gjort, forekommer de to uger at vare to år. :roll: :lol:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev: 4. dec 2021, 19:04 262403087_10160023333788255_5602893551522017260_n.jpg
Noget helt andet: sær detalje: december med "z" :?: Og så held og lykke med missionen!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti, jeg ved ikke noget teknisk om det. Som flere, inklusive du selv!, også skriver, skal du kontakte Cobolts kundeservice pr. telefon på mandag eller på kundeservice@cobolt.dk. Så vil venlige mennesker straks tage sig af sagen.

Men ja, gigantudgaven af Enhjørningens hemmelighed er tydeligvis helt udsolgt nu, og der er i øvrigt kun en håndfuld eksemplarer tilbage af Rackham den Rødes skat. Årsagen til den gode tilbudspris på gigantudgaverne har uden tvivl været, at forlaget har villet skille sig af med de sidste, få eksemplarer. Det har du så nydt godt af, men desværre kun fået det ene af dem - det andet er blevet udsolgt tidligere på dagen. Og det er selvfølgelig trist for dig. Så vidt jeg husker stod der i tilbudsteksten "så længe lager haves". Hvilket netop understreges, fordi visse titler kan tænkes at blive udsolgt i løbet af dagen.

Hvis du ligefrem har betalt for det eksemplar, du ikke har modtaget, hvilket ikke burde være muligt (tror jeg, teknisk set), får du selvfølgelig pengene igen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 4. dec 2021, 21:11DBK imponerer ikke i år. Mine BF-køb ankom lørdag formiddag dagen efter sidste år efter ca. 10-12 timer efter jeg bestilte (med postnord til pakkeshop). I år torsdag, men dog dagen efter de behandlede ordren onsdag. Man bliver hurtigt forvænt :wink:
Nej, DBK har sandelig ikke imponeret i år. Efter hvad jeg har hørt, var det ligesom når DSB først opdager, at det sner, når det sner. Efter alt at dømme havde de ikke lige tænkt på, at det var Black Friday.

I de første dage i ugen var det svært at få opdateringer fra dem, men onsdag forlød det, at "ekstra mandskab havde været sat ind siden længe før det blev lyst i morges". Det er måske i den forbindelse, din ordre er blevet ekspederet, og så har PostNord lige skullet bruge et par dage ekstra.

Meget, meget mærkeligt, netop fordi - som du skriver - at de sidste år var virkelig på mærkerne og fik leveret mange ting inden for samme døgn.

Det handler ikke kun om Cobolts ting, men alt hvad der er blevet købt af bøger i de fleste andre webshops. Foruden leveringer til de fysiske boghandler.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 4. dec 2021, 20:07 Hvad troede du da, de numre angav?
Det var dét jeg faktisk ikke tenkte over i farten. Som sagt, jeg skummet for raskt. At jeg var trøtt i gjerningsøyeblikket hjalp sikkert heller ikke.

Uansett, nå ser jeg også fra Carstens kommentarer at resonnementet mitt om hvorvidt albumene var utsolgt var helt feil. Det jeg tenkte, var at numrene jeg mottok fortalte noe om hvor mange eksemplarer som var igjen på Cobolts lager. Jeg så for meg at de sorterte og sendte ut etter nummer... noe som ga en viss mening for meg ettersom de første til møllen da ville få lavere og teoretisk mer eksklusive numre. Enhjørningen-albumet mitt var også mye lavere på nummerstigen enn Rackham - nr. 182 av 600 - så da trodde jeg at det virkelig måtte være massevis av eksemplarer igjen av det. Men det er tydeligvis tilfeldig.

Så, du hadde helt rett i at albumet var utsolgt, Berti. Beklager at jeg hoppet til konklusjoner her.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg kan tilføje, at eksemplarerne ikke er blevet distribueret/solgt i nummerrækkefølge.

At de eventuelt oprindeligt har været stablet på pallerne i en vis form for nummerrækkefølge er måske muligt, det ved jeg ikke, men under alle omstændigheder har der været flere stabler på hver palle og i hvert fald to paller med eksemplarer af hvert album.

I den sidste ende er det maskiner, der plukker et album, når det skal ekspederes. Og maskinen ved ikke noget om nogen nummerorden.

Eksemplar 001 af Rackham den Rødes skat kan således teoretisk sagtens være et af de få, der ligger tilbage på pallen :-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Var i dag hos William Dam og de havde et eksemplar tilbage af Enhjørningens hemmelighed.

I går tjekkede jeg lige prisen på nettet, og det var 398,-. Hertil skulle lægges 30,- i gebyr. Dyrere samlet set end Cobolts sorte fredagsrabat. Men stadigvæk billigt.

Prisen var dog anderledes, 489,- i butikken, og da jeg spurgte, om jeg ikke kunne betale netprisen, gik det i hårdknude.

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg er en ilter herre og nok har været lidt for pushy og irritabel, så alt der gik galt, er bestemt mestendels min skyld.

Jeg fik at vide, at der var tale om to forskellige butikker, to forskellige leverandører. En der hed William Dam på nettet og så den fysiske butik. Det lød lidt kafkask sagde jeg, og spurgte ind til, hvorfor det var sådan. Jeg fik svaret, at der var tale om to forskellige leverandører.

Godt så.

Jeg spurgte, da der kun var dette ene eksemplar tilbage i butikken, om de kunne lægge det til side til mig, for så ville jeg købe det nu online. Nix nej, lød svaret, og hende jeg handlede med var altså også blevet noget stram i masken og mindst lige så firkantet som undertegnede.

Jeg spurgte så, hvordan det kunne være, at prisen var så markant højere i butikken. Det skyldes, lød svaret, at her indgår service og administration. Jamen, der er jo ikke tale om service, svarede jeg. Jeg har selv fundet albummet og bragt det til disken, og det eneste der så var tilbage var jo at scanne bogen og afvente, mens jeg tastede min firecifrede kode.

Hendes svar var blot, at lægge min bog til hendes venstre side, og altså ikke noget reelt svar, og ikke noget med at reservere bogen.

Jeg var lidt knotten, men satte mig så i en af de bløde stole og fik bestilt bogen online. Men så dukkede hun op igen, hende fra før, og nu kunne hun pludselig godt lægge den til side til mig. For det havde en kollega sagt, at det kunne man godt.

Jeg var jo knotten, så jeg spurgte ind til, hvorfor denne ændring pludselig var opstået. Men hende kvinden vendte bare om, tog bogen og gik tilbage.

Nå - jeg giver mig selv hovedansvaret for en åndssvag handel, og vil gå forbi butikken i morgen og sige undskyld.

:P

Men sådan set fra helikopteren...

Så er det da fjollet at man ikke er mere fleksibel og forstående. Jeg skulle have ekstra besvær, kunne ikke få bogen med med det samme, bogen skal pakkes ind og sendes til...

Ganske rigtigt. Til Meny som er nabobutikken.

Eller afhentes i William Dam, men så skulle jeg først modtage en mail, hvor der står, at jeg kan hente bogen.

Ja. I princippet kunne der jo være en kunde, der i de samme øjeblikke som jeg var en idiot, der bestilte lige præcis den bog. Oddsene er dog næppe høje.

Jeg kunne vise min ordrebekræftelse. Jeg kunne vise min kvittering. Man kunne betale med Mobilpay, og det gjorde jeg. Men jeg kunne ikke få bogen med. Ergo så skal jeg der ind igen...

Men så kan jeg jo passende sige undskyld.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af superboy »

Finr at du skal si unnskyld, Berti. Ikke vær så hissig, litt diplomati er alltid lurt. :D
Det er en kjent sak at at online butikker kan ha lavere pris enn fysiske butikker. Det kommer av dyrere lokaler, lønn til flere ansatte, dyrere lager, m.m.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Black Friday - erfaringer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Butikken hedder William Dam. Og onlinebutikken hedder også Wlliam Dam.

Sådan helt lavpraktisk er der mere arbejde forbundet med at sælge, hvis det er online. Pakkerne skal.ud. altså pakkes ind først.

Jeg synes, at det virker skrupskør.
Besvar