Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Frank Madsen »

FORLAGET EUDOR OG KAMPEN FOR LIGESTILLINGEN

For et par uger siden var der generalforsamling i Danske Forlag, og inden middagen holdt Niels Krause-Kjær fra DR2 Deadline et oplæg, hvor han fortalte de fremmødte forlagsfolk om, hvordan redaktionen siden 2017 havde lavet statistik over de indbudte gæsters køn – både for at anskueliggøre den skæve kønsbalance, man nok havde en anelse om eksisterede, men også for igennem synliggørelsen af problemet at tilskynde medarbejderne til at rette op. Statistikken førte man med nogle lyseblå og lyserøde post it-lapper på en opslagstavle. Og det havde angiveligt virket.

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/der-er- ... i-deadline

Således lutret skyndte Forlaget Eudors direktør sig hjem for at undersøge kønsbalancen på forlaget. En hurtig forespørgsel afslørede, at det ikke er i ledelseslaget, kønsbalancen har været skæv – tværtimod: Forlaget Eudor har 50% mænd og 50% kvinder i bestyrelsen, og det er altid sidstnævnte, der har det afgørende ord, så her er alt, som det skal være.

Og da vi frem til 2021 ikke har udgivet én eneste tegneserie, uden at der har stået mindst én kvinde på titelbladet – noget, ingen andre tegneserieforlag kan prale med –, troede vi egentlig, at forlagets udgivelsesprogram kønsmæssigt var eksemplarisk afbalanceret, som man siger i autobranchen.

Men da vi inspireret af DR2 Deadline markerede forfattere og tegnere på hvert års udgivelser siden 2012 med stereotypt farvede post it-lapper på en tavle, afslørede en efterfølgende grundig analyse hurtigt, at også Forlaget Eudor i årene 2017-2020 har haft et uerkendt problem med kønsbalancen – men også, heldigvis, at vi med udgivelsesprogrammet for 2021 er i fuld gang med at rette op på fortidens synder.

247136422_10225571284410199_8551366157902853093_n.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af GoogaMooga »

Der skal også være ligestilling indenfor emnevalg, tøkkes jeg. For hver superhelt bør der være mindst én soap.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 14:49 Der skal også være ligestilling indenfor emnevalg, tøkkes jeg. For hver superhelt bør der være mindst én soap.
Altså burde danske forlag utgi mer manga - for der er det massevis av bra romanseserier å velge mellom.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 14:49Der skal også være ligestilling indenfor emnevalg, tøkkes jeg. For hver superhelt bør der være mindst én soap.
Nu er det længe siden – 36 år, helt nøjagtigt – at Eudor sidst udgav tegneserier med mandlige superhelte, og i mellemtiden har vi udgivet Sussi Bechs Samlede Værker, der er fuld af kvindelige superhelte. Det må være tilstrækkelig afbalancering, tænker jeg.

https://www.eudor.dk/kvinder-i-tegneser ... em-35-aar/

Hvordan er den udgivelsesmæssige kønsbalance på de andre tegneserieforlag?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg er bange for, at Willy-Centrets balance er totalt skæv: kun mænd i redaktionen og kun mandlige helte, selvom Jonna dog spiller en aktiv rolle.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev: 22. okt 2021, 09:10Jeg er bange for, at Willy-Centrets balance er totalt skæv: kun mænd i redaktionen og kun mandlige helte, selvom Jonna dog spiller en aktiv rolle.
:lol:

Forlaget Westh har det omvendte problem, læste jeg på Facebook. Måske er der basis for et samarbejde.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Asger Pedersen »

Dorthea 008.jpg
Dorthea 008.jpg (84.31 KiB) Vist 648 gange
:lol:
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Forlaget Eudor og kampen for ligestillingen

Indlæg af Peoples Choice »

Tør man(d).....hmmmm ...ja jeg vover skindet i en tid, hvor tendensen er positiv i retningen mod politisk korrekthed, som jeg opfatter, som værende en moderne måde at udtrykke Bonus pater på.

Hvorfor skal man tænke i køn ? Har nogen startet en shitstorm mod faget Sygeplejersker eller mekanikere, for det er da 2 brancher, hvor der er overvældende ansatte kønsmæssigt til begge sider ? Hvad er der blevet af et i min bedste verden udtryk "bedste mand/kvinde" til jobbet, hvor man ikke skeler til kønnet ? Jeg er fuld af beundring for alle mennesker, som er med til at berige andres hverdagsliv med både små og store ting, men hvis vi hele tiden forsøger, statistisk, at gøre det til en kønsting, så mener jeg , at vi har tabt kampen allerede fra start af....
Besvar